Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

PieLill:

Hva får du ut av å finne alle mulige tøvete begrunnelser for at man ikke skal hjelpe kvinner som utsettes for vold?

Mener du at vold mot kvinner ikke er et problem, siden du er så hypp på å la det fortsette?

Og hva har du av forslag for å LØSE problemet, fremfor bare tåpelige begrunnelser for å la det fortsette?

Er for en gangs skyld helt med deg, Sør.

Kvinner kan lyve og si nei, men det gir også mange sjansen til å innrømme et voldelig forhold.

Her er det jo faktisk _barnets_ beste som er i fokus!

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

36

• PieLill

16

• fineline

16

• flisa

14

Mest aktive i denne tråden

sitronsommerfugl

''Selvsagt må man også ha en oppfølgingsplan dersom man skal sette igang slik kartlegging. – sitronsommerfugl''

Vel, hvilken plan har de nå hvis kvinnen selv skulle si det?

Med vennlig hilsen

Nei, det er det jeg lurer på. Jeg synes ikke de bør spørre dersom de ikke har noe hjelp å tilby dem som svarer ja.

Nei, det er det jeg lurer på. Jeg synes ikke de bør spørre dersom de ikke har noe hjelp å tilby dem som svarer ja.

''Nei, det er det jeg lurer på. Jeg synes ikke de bør spørre dersom de ikke har noe hjelp å tilby dem som svarer ja. – sitronsommerfugl''

En plan har de nok de fleste steder, og hvis de ikke har det så er det i seg selv et langt større og mer fundamentalt problem enn om de spør.

Med vennlig hilsen

PieLill:

Hva får du ut av å finne alle mulige tøvete begrunnelser for at man ikke skal hjelpe kvinner som utsettes for vold?

Mener du at vold mot kvinner ikke er et problem, siden du er så hypp på å la det fortsette?

Og hva har du av forslag for å LØSE problemet, fremfor bare tåpelige begrunnelser for å la det fortsette?

Hvorfor henger du deg slik på PieLill? Hun må da ha lov til å skrive sine meninger.

Gjest togli

PieLill:

Jeg ser godt PieLills poeng... Kanskje er det nytteløst å bare spørre om noe slikt? Og svarer de nei, så tror man alt er bra? Kan det være at kvinner som opplever vold hjemme heller dropper å gå til kontroller av redsel for at noen skal grave i livene deres? Mange ting å ta hensyn til.. jeg synes på ingen måte man skal se svart-hvitt på dette, og det går an å diskutere det uten å "angripe" meningsmotstanderen ;)

Jeg synes iallefall det er veldig lett å se begge sider av denne saken :)

Annonse

Jeg tror jeg ville svart nei, pga skam. Jeg ble slått av en samboer, men kom meg fra han da jeg ble gravid. Jeg trodde jeg hadde skyld i at han slo meg, men vet jo nå at dette bare er løgn!

Det føles også som et nederlag å elske og bo sammen med en mann som slår deg, jeg kan bare snakke for meg selv, men for meg ville det blitt utrolig sårt å bli spurt om noe sånt.... Men likevel tror jeg ikke det er feil, for mange kan det bli en lettelse å bli spurt så de får profesjonell hjelp om de trenger det.

Det kommer an på når og hvordan det blir gjort.

Ser for meg første kontroll:

- Tidligere svangerskap?

- Dato for første dag av siste mens?

- Kroniske sykdommer?

- Allergi/hyperallergi?

- Faste medisiner?

- Yrke?

- Arbeidsgiver?

- Blir du slått av mannen din?

- Har du barn fra før?

- Boforhold?...

Tror ikke noe slikt åstadkommer annet enn at jordmord kan krysse av på et skjema og evt. føle seg fornøyd med seg selv. Eller at statistikkdiggere høyere oppe i næringskjeden kan skryte av at nå har vi virkelig tatt et krafttak.

Å stille et slikt spørsmål uten å først bygge tillit, er nytteløst. Spør man uten å kunne håndtere svaret, er det på sitt beste meningsløst. På sitt verste destruktivt.

Er det noe en kvinne i en så sårbar situasjon ikke trenger er det å bli gitt falske håp.

mvh

Nettopp! :)

PieLill:

Det er jo bare en så "lettvinn" løsning! Nå skal alle spørre om de slås, for at ingen skal føle seg mistenkeliggjort, og så tror de at de som blir slått, de svarer ja og de som ikke blir slått svarer nei - og så har de løst det... !

Jeg ser godt PieLills poeng... Kanskje er det nytteløst å bare spørre om noe slikt? Og svarer de nei, så tror man alt er bra? Kan det være at kvinner som opplever vold hjemme heller dropper å gå til kontroller av redsel for at noen skal grave i livene deres? Mange ting å ta hensyn til.. jeg synes på ingen måte man skal se svart-hvitt på dette, og det går an å diskutere det uten å "angripe" meningsmotstanderen ;)

Veldig enig! Nå har sikkert de som blir slått også hørte det samme på radio som jeg hørte, -og kanskje de får helt vondt i magen av å troppe opp.

En annen ting, både min datter, som nå er gravid, og jeg - vi rødmer om vi blir spurt om noe som ikke er sant, så vi hadde kanskje blitt sett rart på og de trodde kanskje AT vi ble slått?

Min mor trodde i oppveksten at jeg både drev med og opplevde de merkeligste ting, fordi hun spurte og grov om alt mulig -og jeg rødmet og hakket og stammet og svarte nei, som sant var. Hun trodde meg ikke.

Gjest Tante Beate

Om de som blir slått kommer til å svare ja, vet jeg ikke. Men personlig ville jeg syntes det var uproblemtisk med det spørsmålet, det var så mye annet uaktuelt det ble spurt om, som jeg skjønner hvorfor de spør om. HIV-test, røyker du osv. Som godt voksen førstegangsgravid med verdens mest støttende og likestilte mann, syns jeg han ble møtt på en litt pussig, nedlatende måte på kontroller osv. Men det gjorde ingenting, vi bare lo litt av det. Han fikk beskjed om at jeg ikke skulle gjøre tungt arbeid, han måtte "hjelpe meg", og eksempelet var å ta ut av oppvaskmaskinen (min mann tar ut av oppvaskmaskinen når det er rent, ikke for å hjelpe meg), ikke presse meg til sex når jeg var høygravid hvis jeg sa nei (!), men forstå at jeg nok var glad i ham allikevel... Ting som er en selvfølge for folk som nærmer seg 40 og har vært gift i ørten år. Men jeg har ikke problemer med å se at den slags informasjon/spørsmål kan være nyttig for andre. På kontroll for gravide må det være den gravides situasjon som er i fokus. Tenk på unge innvandrerkvinner som er nye i landet og avhengige av sine menn, det er ikke sikkert at alle vet at det er uakseptabelt å bli slått, og noe man bør reagere på?

Veldig enig! Nå har sikkert de som blir slått også hørte det samme på radio som jeg hørte, -og kanskje de får helt vondt i magen av å troppe opp.

En annen ting, både min datter, som nå er gravid, og jeg - vi rødmer om vi blir spurt om noe som ikke er sant, så vi hadde kanskje blitt sett rart på og de trodde kanskje AT vi ble slått?

Min mor trodde i oppveksten at jeg både drev med og opplevde de merkeligste ting, fordi hun spurte og grov om alt mulig -og jeg rødmet og hakket og stammet og svarte nei, som sant var. Hun trodde meg ikke.

''En annen ting, både min datter, som nå er gravid, og jeg - vi rødmer om vi blir spurt om noe som ikke er sant, så vi hadde kanskje blitt sett rart på og de trodde kanskje AT vi ble slått?''

Viktig moment. Mange har det på den måten.

Skal det gi noen som helst mening å sprørre om noe slikt, må jordmor ha kompetanse på både når og hvordan, samt vite og ha resurser til å håndtere svaret.

mvh

Det er jo bare en så "lettvinn" løsning! Nå skal alle spørre om de slås, for at ingen skal føle seg mistenkeliggjort, og så tror de at de som blir slått, de svarer ja og de som ikke blir slått svarer nei - og så har de løst det... !

''Det er jo bare en så "lettvinn" løsning! Nå skal alle spørre om de slås, for at ingen skal føle seg mistenkeliggjort, og så tror de at de som blir slått, de svarer ja og de som ikke blir slått svarer nei - og så har de løst det... ! – flisa''

HVEM er det som sier de da har "løst" det?

Med vennlig hilsen

Annonse

''Jeg ser godt PieLills poeng... Kanskje er det nytteløst å bare spørre om noe slikt? Og svarer de nei, så tror man alt er bra? Kan det være at kvinner som opplever vold hjemme heller dropper å gå til kontroller av redsel for at noen skal grave i livene deres? Mange ting å ta hensyn til.. jeg synes på ingen måte man skal se svart-hvitt på dette, og det går an å diskutere det uten å "angripe" meningsmotstanderen ;)

Jeg synes iallefall det er veldig lett å se begge sider av denne saken :) – togli''

Hva koster det å spørre? Ingenting.

Så "worst case" er at man har brukt 5 sekunder.

Hvis det bare redder 1 kvinne, fordi hun får mot til å si det, samt redder ungene hennes fra å se moren bli slått, så er det verd det.

Ingen tror dette skal "redde verden", men det kan redde noen få.

Men det jeg reagerer på er at hun kommer med alle de negative innvendingene, fremfor å fremsette noe bedre.

Med vennlig hilsen

Om de som blir slått kommer til å svare ja, vet jeg ikke. Men personlig ville jeg syntes det var uproblemtisk med det spørsmålet, det var så mye annet uaktuelt det ble spurt om, som jeg skjønner hvorfor de spør om. HIV-test, røyker du osv. Som godt voksen førstegangsgravid med verdens mest støttende og likestilte mann, syns jeg han ble møtt på en litt pussig, nedlatende måte på kontroller osv. Men det gjorde ingenting, vi bare lo litt av det. Han fikk beskjed om at jeg ikke skulle gjøre tungt arbeid, han måtte "hjelpe meg", og eksempelet var å ta ut av oppvaskmaskinen (min mann tar ut av oppvaskmaskinen når det er rent, ikke for å hjelpe meg), ikke presse meg til sex når jeg var høygravid hvis jeg sa nei (!), men forstå at jeg nok var glad i ham allikevel... Ting som er en selvfølge for folk som nærmer seg 40 og har vært gift i ørten år. Men jeg har ikke problemer med å se at den slags informasjon/spørsmål kan være nyttig for andre. På kontroll for gravide må det være den gravides situasjon som er i fokus. Tenk på unge innvandrerkvinner som er nye i landet og avhengige av sine menn, det er ikke sikkert at alle vet at det er uakseptabelt å bli slått, og noe man bør reagere på?

Jeg opplevde den særdeles standardiserte måten jeg ble møtt på under svangerskapskontroller som småsurrealistisk og irelevant på mange områder. Men nå tror jeg min jordmor var over gjennomsnittet firkantet.

For mitt vedkommende gjorde det at jeg hadde minimalt utbytte av kontrollene. Og det ville aldri falt meg inn å ta opp noe sterkt personlig eller sårbart. Til det ble svarene jeg fikk på de enkle spørsmålene for dumme.

''Tenk på unge innvandrerkvinner som er nye i landet og avhengige av sine menn, det er ikke sikkert at alle vet at det er uakseptabelt å bli slått, og noe man bør reagere på?''

Spørsmålet er hvordan en jordmor med sin tilmålte tid og kanskje begrensede kompetanse skal kunne formidle dette på en overbevisende og tillitsvekkende måte i stedet for å sende kvinnene i forsvar.

Tanken er god. Jeg er mer i stuss på hvor gjennomtenkt det er. Det kan bli en ny variant av helsesøsters 58 sekunders standard moralpreken om brus, potetgull, snop og stillesitting. Så er jobben gjort for å forebygge overvekt.

mvh

Jada - jeg skjønner det og så unngår de å BARE spørre våre nye landsmenn. Det blir litt som at alle småjenter - også de fra en liten gård på Toten skal undersøkes om de er omskjært.

Ja, jeg VET at slåing ikke er kulturelt betinget :)

Jeg opplevde den særdeles standardiserte måten jeg ble møtt på under svangerskapskontroller som småsurrealistisk og irelevant på mange områder. Men nå tror jeg min jordmor var over gjennomsnittet firkantet.

For mitt vedkommende gjorde det at jeg hadde minimalt utbytte av kontrollene. Og det ville aldri falt meg inn å ta opp noe sterkt personlig eller sårbart. Til det ble svarene jeg fikk på de enkle spørsmålene for dumme.

''Tenk på unge innvandrerkvinner som er nye i landet og avhengige av sine menn, det er ikke sikkert at alle vet at det er uakseptabelt å bli slått, og noe man bør reagere på?''

Spørsmålet er hvordan en jordmor med sin tilmålte tid og kanskje begrensede kompetanse skal kunne formidle dette på en overbevisende og tillitsvekkende måte i stedet for å sende kvinnene i forsvar.

Tanken er god. Jeg er mer i stuss på hvor gjennomtenkt det er. Det kan bli en ny variant av helsesøsters 58 sekunders standard moralpreken om brus, potetgull, snop og stillesitting. Så er jobben gjort for å forebygge overvekt.

mvh

Jepp

Jada - jeg skjønner det og så unngår de å BARE spørre våre nye landsmenn. Det blir litt som at alle småjenter - også de fra en liten gård på Toten skal undersøkes om de er omskjært.

''Jada - jeg skjønner det og så unngår de å BARE spørre våre nye landsmenn. Det blir litt som at alle småjenter - også de fra en liten gård på Toten skal undersøkes om de er omskjært.

Ja, jeg VET at slåing ikke er kulturelt betinget :) – flisa

''

Vold mot kvinner er ikke noe som er begrenset til vold mot innvandrerkvinner.

Spørsmålet er betimelig for alle.

Med vennlig hilsen

mvh

''Tanken er god. Jeg er mer i stuss på hvor gjennomtenkt det er. Det kan bli en ny variant av helsesøsters 58 sekunders standard moralpreken om brus, potetgull, snop og stillesitting. Så er jobben gjort for å forebygge overvekt.

mvh – PieLill''

Kom gjerne med et bedre forslag, PieLill!

Hva skal man gjøre?

''Ja, jeg VET at slåing ikke er kulturelt betinget :)''

Litt på siden. Tror du skammen over å utsettes for vold kan være større i en kultur som ikke aksepterer det enn i kulturer der det er slik kvinnelivet er? (Forenklet skrevet.)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...