Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

36

• PieLill

16

• fineline

16

• flisa

14

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia

Det kommer an på når og hvordan det blir gjort.

Ser for meg første kontroll:

- Tidligere svangerskap?

- Dato for første dag av siste mens?

- Kroniske sykdommer?

- Allergi/hyperallergi?

- Faste medisiner?

- Yrke?

- Arbeidsgiver?

- Blir du slått av mannen din?

- Har du barn fra før?

- Boforhold?...

Tror ikke noe slikt åstadkommer annet enn at jordmord kan krysse av på et skjema og evt. føle seg fornøyd med seg selv. Eller at statistikkdiggere høyere oppe i næringskjeden kan skryte av at nå har vi virkelig tatt et krafttak.

Å stille et slikt spørsmål uten å først bygge tillit, er nytteløst. Spør man uten å kunne håndtere svaret, er det på sitt beste meningsløst. På sitt verste destruktivt.

Er det noe en kvinne i en så sårbar situasjon ikke trenger er det å bli gitt falske håp.

mvh

Nå ble jeg plutselig veldig glad i både jordmoren jeg gikk til og fastlegen min! De er begge både bedre og smidigere mht kommunikasjon enn de du må ha møtt for å se for deg dette scenariet, huff ;-)

ALT rundt et slikt forslag må ikke være på plass før man evt vedtar at det skal inn i den generelle helseundersøkelsen av gravide. Det må ikke engag være jordmor som pålegges å stille spørsmålet heller, det kan feks være fastlegen (som tross alt kjenner kvinnen bedre). Jeg skjønner ikke helt hvorfor du stiller deg så på bakbeina mot et slik forslag, tom. før det er ferdig utredet? Hvorfor er dette så håpløst mener du?

Gjest Kayia

Det kommer an på når og hvordan det blir gjort.

Ser for meg første kontroll:

- Tidligere svangerskap?

- Dato for første dag av siste mens?

- Kroniske sykdommer?

- Allergi/hyperallergi?

- Faste medisiner?

- Yrke?

- Arbeidsgiver?

- Blir du slått av mannen din?

- Har du barn fra før?

- Boforhold?...

Tror ikke noe slikt åstadkommer annet enn at jordmord kan krysse av på et skjema og evt. føle seg fornøyd med seg selv. Eller at statistikkdiggere høyere oppe i næringskjeden kan skryte av at nå har vi virkelig tatt et krafttak.

Å stille et slikt spørsmål uten å først bygge tillit, er nytteløst. Spør man uten å kunne håndtere svaret, er det på sitt beste meningsløst. På sitt verste destruktivt.

Er det noe en kvinne i en så sårbar situasjon ikke trenger er det å bli gitt falske håp.

mvh

Nå ble jeg plutselig veldig glad i både jordmoren jeg gikk til og fastlegen min! De er begge både bedre og smidigere mht kommunikasjon enn de du må ha møtt for å se for deg dette scenariet, huff ;-)

ALT rundt et slikt forslag må ikke være på plass før man evt vedtar at det skal inn i den generelle helseundersøkelsen av gravide. Det må ikke engag være jordmor som pålegges å stille spørsmålet heller, det kan feks være fastlegen (som tross alt kjenner kvinnen bedre). Jeg skjønner ikke helt hvorfor du stiller deg så på bakbeina mot et slik forslag, tom. før det er ferdig utredet? Hvorfor er dette så håpløst mener du?

''ALT rundt et slikt forslag må ikke være på plass før man evt vedtar at det skal inn i den generelle helseundersøkelsen av gravide.''

Der er jeg uenig med deg. Det er både meningsløst og potensielt destruktivt å sette dette ut i livet før håndteringen er på plass. Mishandling er en gryte man ikke må lette på lokket til om man ikke også er beredt til å håndtere det som spruter ut.

''Det må ikke engag være jordmor som pålegges å stille spørsmålet heller, det kan feks være fastlegen (som tross alt kjenner kvinnen bedre).''

Hvem som kjenner kvinnen best, vil variere akkurat som det vil variere hvem kvinnen har best kommunikasjon med og størst tillit til.

''Jeg skjønner ikke helt hvorfor du stiller deg så på bakbeina mot et slik forslag, tom. før det er ferdig utredet? Hvorfor er dette så håpløst mener du?''

Nå har jeg ikke sagt at det er håpløst. Bare stilt spørsmål ved viljen til å la de nødvendige midler følge tiltaket.

Ser man på andre slike storstilte screenings- og 'fang-opp-prosjekt' er det ikke så sjeldent at ambisjonene ligger lysår over viljen til bevilgninger.

Se f.eks. på helsestasjonkampanjene mot overvekt. De begrenser seg fort til noen 59 sekunders GPP moralprekener om brus, chips, snop og stillesitting. Samt veiing, måling og bedømming opp og ned og i mente. Det skorter ofte på både kompetanse og tid.

Når man ser hvilke tilbud som (ikke) gis til kvinner som faktisk oppsøker hjelp pga mishandling, blir det nesten symbolpolitikk å skulle stille rutinespørsmål om deng under svangerskapskontroller.

Få politi, rettsvern og hjelpeapparat på beina først. Så vil jordmødrene/legene ha noe å tilby kvinner i en så fortvilt situasjon.

mvh

Gjest Kayia

''Det må i alle fall være viktig at man da VET at alle blir spurt. Min datter hadde blitt skikkelig opprørt om hun ble spurt om dette nå. – flisa''

Ja, selvsagt bør man si at det er standardspørsmål.

Man blir spurt om man røyker. Man blir spurt om sexpartnere. Man blir spurt om HIV, om man ruser seg, og alt mulig annet.

Jeg ser ikke noen grunn til at dette er verre?

Med vennlig hilsen

''Man blir spurt om man røyker. Man blir spurt om sexpartnere. Man blir spurt om HIV, om man ruser seg, og alt mulig annet'' Hehe, må nesten le - du er ekspert også på hvordan vi kvinner blir møtt av jordmor også du sør? ;-) Til info: Vi blir ikke spurt om HIV, det tas en HIV-test.

Forøvrig liker også jeg dette forslaget, men er enig med PieLill i at det er virktig at det bygges opp et apparat som tar imot de som svarer "ja".

Annonse

Det er vanligvis ikke slik at man kan dele med andre diagnosene som man får.

''Det er vanligvis ikke slik at man kan dele med andre diagnosene som man får. – fineline''

Nei, bevares, du skal få beholde diagosen du etterlyser.

Har du et svar på spørsmålet om hvor noen påstår at det "bare er å si ja eller nei"?

''Det er vanligvis ikke slik at man kan dele med andre diagnosene som man får. – fineline''

Nei, bevares, du skal få beholde diagosen du etterlyser.

Har du et svar på spørsmålet om hvor noen påstår at det "bare er å si ja eller nei"?

Ja når jeg leser det du skriver så er det ikke vanskelig å forstå at du tror det er veldig enkelt.'

Jeg tror ikke et øyeblikk at du vet noe om kvinner i det hele tatt. Hvordan skal du kunne sette deg inn i kvinners følelsesliv som er en mann selv? Ja, det er virkelig en uløst gåte.

''Man blir spurt om man røyker. Man blir spurt om sexpartnere. Man blir spurt om HIV, om man ruser seg, og alt mulig annet'' Hehe, må nesten le - du er ekspert også på hvordan vi kvinner blir møtt av jordmor også du sør? ;-) Til info: Vi blir ikke spurt om HIV, det tas en HIV-test.

Forøvrig liker også jeg dette forslaget, men er enig med PieLill i at det er virktig at det bygges opp et apparat som tar imot de som svarer "ja".

Bra innlegg;-). Jeg synes PieLill har mange bra spørsmål og resonneringer rundt dette.

Ja når jeg leser det du skriver så er det ikke vanskelig å forstå at du tror det er veldig enkelt.'

Jeg tror ikke et øyeblikk at du vet noe om kvinner i det hele tatt. Hvordan skal du kunne sette deg inn i kvinners følelsesliv som er en mann selv? Ja, det er virkelig en uløst gåte.

''Ja når jeg leser det du skriver så er det ikke vanskelig å forstå at du tror det er veldig enkelt.''

Igjen, hvor?

Annonse

Gjest togli

Veldig enig! Nå har sikkert de som blir slått også hørte det samme på radio som jeg hørte, -og kanskje de får helt vondt i magen av å troppe opp.

En annen ting, både min datter, som nå er gravid, og jeg - vi rødmer om vi blir spurt om noe som ikke er sant, så vi hadde kanskje blitt sett rart på og de trodde kanskje AT vi ble slått?

Min mor trodde i oppveksten at jeg både drev med og opplevde de merkeligste ting, fordi hun spurte og grov om alt mulig -og jeg rødmet og hakket og stammet og svarte nei, som sant var. Hun trodde meg ikke.

Ja, sånn er vi forskjellige ;) Problemet med å spørre så direkte om et menneske blir slått, er kanskje også det at når vedkommende lyver og sier nei, så mistenker man ikke at dette skjer selv om man ellers ville hatt en mistanke...

Ingen enkel sak dette, og noe fasitsvar tror jeg ikke finnes...

''Hehe, må nesten le - du er ekspert også på hvordan vi kvinner blir møtt av jordmor også du sør? ;-) Til info: Vi blir ikke spurt om HIV, det tas en HIV-test.''

Joda, men det er jo ikke akkurat mer uskyldig...

''Forøvrig liker også jeg dette forslaget, men er enig med PieLill i at det er virktig at det bygges opp et apparat som tar imot de som svarer "ja". – Kayia''

Faktisk så kan jo en kvinne si det nå (før noen spør), og da må jo jordmor ha en rutine allerede. Og har de ingen rutine, så må de få det uansett.

Det blir neppe slik at mange kvinner om dagen plutselig sier fra at de har en voldelig mann. Det er dog viktig å spørre.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

''Jeg ser godt PieLills poeng... Kanskje er det nytteløst å bare spørre om noe slikt? Og svarer de nei, så tror man alt er bra? Kan det være at kvinner som opplever vold hjemme heller dropper å gå til kontroller av redsel for at noen skal grave i livene deres? Mange ting å ta hensyn til.. jeg synes på ingen måte man skal se svart-hvitt på dette, og det går an å diskutere det uten å "angripe" meningsmotstanderen ;)

Jeg synes iallefall det er veldig lett å se begge sider av denne saken :) – togli''

Hva koster det å spørre? Ingenting.

Så "worst case" er at man har brukt 5 sekunder.

Hvis det bare redder 1 kvinne, fordi hun får mot til å si det, samt redder ungene hennes fra å se moren bli slått, så er det verd det.

Ingen tror dette skal "redde verden", men det kan redde noen få.

Men det jeg reagerer på er at hun kommer med alle de negative innvendingene, fremfor å fremsette noe bedre.

Med vennlig hilsen

Det KAN koste noe å spørre... At den mishandlede kvinnen ikke møter opp til svangerskapskontroller eller at hun jobber ekstra hardt for å skjule mishandlingen.

Evt. KAN man avdekke mishandling og sette inn tiltak.

Det skumle er å overse mishandling fordi kvinnen har blitt spurt og benektet dette.

Det KAN koste noe å spørre... At den mishandlede kvinnen ikke møter opp til svangerskapskontroller eller at hun jobber ekstra hardt for å skjule mishandlingen.

Det skumle er å overse mishandling fordi kvinnen har blitt spurt og benektet dette.

''Det KAN koste noe å spørre... At den mishandlede kvinnen ikke møter opp til svangerskapskontroller eller at hun jobber ekstra hardt for å skjule mishandlingen.

Det skumle er å overse mishandling fordi kvinnen har blitt spurt og benektet dette. – togli''

Men hvis hun skjuler det som allerede var skjult, så har man ikke tapt noe.

Derimot så kan det gi påskuddet noen trenger for å fortelle, nettopp fordi de ser det i forbindelse med graviditet. De fleste ønsker jo ikke at ungene også skal bli skadet.

PieLill sier jo at hovedsakelig at man må ha rutinene på plass først. Jeg sier at de rutinene må være på plass uansett, for en kvinne kan jo fortelle det i dag, uten å bli spurt.

Den andre innvendingen (at det tar tid hvis noen sier) synes jeg bare er tåpelig - hvis en kvinne forteller noe slikt så får de andre vente. Akkurat som hvis noe alvorlig skjer hos en fastlege.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

''Det KAN koste noe å spørre... At den mishandlede kvinnen ikke møter opp til svangerskapskontroller eller at hun jobber ekstra hardt for å skjule mishandlingen.

Det skumle er å overse mishandling fordi kvinnen har blitt spurt og benektet dette. – togli''

Men hvis hun skjuler det som allerede var skjult, så har man ikke tapt noe.

Derimot så kan det gi påskuddet noen trenger for å fortelle, nettopp fordi de ser det i forbindelse med graviditet. De fleste ønsker jo ikke at ungene også skal bli skadet.

PieLill sier jo at hovedsakelig at man må ha rutinene på plass først. Jeg sier at de rutinene må være på plass uansett, for en kvinne kan jo fortelle det i dag, uten å bli spurt.

Den andre innvendingen (at det tar tid hvis noen sier) synes jeg bare er tåpelig - hvis en kvinne forteller noe slikt så får de andre vente. Akkurat som hvis noe alvorlig skjer hos en fastlege.

Med vennlig hilsen

Vi får være enige om at jeg synes saken har flere sider, mens du synes saken kun har en side :)

Vi får være enige om at jeg synes saken har flere sider, mens du synes saken kun har en side :)

''Vi får være enige om at jeg synes saken har flere sider, mens du synes saken kun har en side :) – togli''

Det er en forflatning av diskusjonen. Da kan jo jeg si:

"Jeg synes det er viktig at kvinner ikke blir slått." (underforstått, "du bryr deg ikke")

Alternativt så kan man faktisk snakke sammen fornuftig.

Jeg har flere ganger utfordret PieLill (og gjerne andre) til å komme opp med et bedre forslag enn det Jonas Gahr Støre sier.

Ikke ett svar. Ikke ett forslag som er bedre.

Selvsagt er ikke et spørsmål på noen sekunder et svar med stor S på vold mot kvinner, men kan det redde noen så er det verdt det.

Rutiner for hvordan man skal håndtere at noen sier "ja", må man jo ha uansett.

Frem til noen har et bedre forslag tror jeg at det eneste "argumentet" mot forslaget var at det var JGS som kom med det...

Med vennlig hilsen

Gjest Kayia

''Hehe, må nesten le - du er ekspert også på hvordan vi kvinner blir møtt av jordmor også du sør? ;-) Til info: Vi blir ikke spurt om HIV, det tas en HIV-test.''

Joda, men det er jo ikke akkurat mer uskyldig...

''Forøvrig liker også jeg dette forslaget, men er enig med PieLill i at det er virktig at det bygges opp et apparat som tar imot de som svarer "ja". – Kayia''

Faktisk så kan jo en kvinne si det nå (før noen spør), og da må jo jordmor ha en rutine allerede. Og har de ingen rutine, så må de få det uansett.

Det blir neppe slik at mange kvinner om dagen plutselig sier fra at de har en voldelig mann. Det er dog viktig å spørre.

Med vennlig hilsen

''Kayia: Hehe, må nesten le - du er ekspert også på hvordan vi kvinner blir møtt av jordmor også du sør? ;-) Til info: Vi blir ikke spurt om HIV, det tas en HIV-test'' ''Sør: Joda, men det er jo ikke akkurat mer uskyldig...'' Hva har det med saken å gjøre? Jeg påpeker at du formidler en usannhet, og hvor uskyldig din feilformidling er, endrer ikke det faktum at du tar på deg rollen som ekspert om noe du ikke kan nok om. ''Sør: Faktisk så kan jo en kvinne si det nå (før noen spør), og da må jo jordmor ha en rutine allerede'' Det har de ikke. ''Og har de ingen rutine, så må de få det uansett'' Javel må de det? Uavhengig av Støres forslag mener du? Fordi? ''Det blir neppe slik at mange kvinner om dagen plutselig sier fra at de har en voldelig mann. Det er dog viktig å spørre'' Jeg er jeg som tidligere sagt i tråden enig i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...