Gå til innhold

Hareide krever beklagelse fra barneministeren

Anbefalte innlegg

Det var ikke svar på spørsmålet mitt.

''Det var ikke svar på spørsmålet mitt. – EnolaGay''

Spørsmålet ditt er jo egentlig om man mener det er en fundamental forskjell på menn og kvinner.

Det er åpenbart at det finnes noen forskjeller.

Det er dog heller vanskelig å vise til noen DNA-sekvenser eller annet som "gjør kvinner spesielt egnet til å vaske gulv".

Så selv om svaret på det første spørsmålet ditt faktisk var "Ja", så følger ikke noen konklusjon om at kvinner skal være hjemmer av den grunn.

Og hadde det vært en slik fundamental forskjell i genene, så hadde vi jo ikke hatt forskjell mellom Norge og Afghanistan, ei heller hadde vi hatt endringer i samfunnet mellom 1800 or 2013.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 301
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

55

• PieLill

38

• EnolaGay

15

• laban

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest Cinnamongirl

''Jeg har prøvd å gi mannen ansvaret for EN aktivitet...

– Cinnamongirl''

Men her er det du som innsetter deg som adm. dir. i Familien AS, og så delegerer du ansvaret for noe til en underordnet...

Og selvsagt er det hans ansvar å ta ansvar. Ikke misforstå.

Med vennlig hilsen

Nei - jeg ser det som at jeg har nektet å være adm. dir. Med det resultat at da blir alt kaos. Men det blir visst feil uansett i dine øyne ;-)

Nei - jeg ser det som at jeg har nektet å være adm. dir. Med det resultat at da blir alt kaos. Men det blir visst feil uansett i dine øyne ;-)

''Nei - jeg ser det som at jeg har nektet å være adm. dir. Med det resultat at da blir alt kaos. Men det blir visst feil uansett i dine øyne ;-) – Cinnamongirl''

Absolutt intet av det jeg har skrevet her handler om å "dele ut skyld", men å løse problemstillingen, og å påpeke ordbruk.

:-)

Med vennlig hilsen

Gjest Cinnamongirl

''Forslag til hva jeg skal gjøre da Sør?

Ang mannen og denne aktiviteten? – Cinnamongirl''

Det er veldig vanskelig å si noe om, for jeg kjenner ikke mannen din.

Første bud må jo være å bli enige om "forventningene"? Hvor mange aktiviteter skal ungene på? Skal de kjøres eller gå? Skal dere påta dere tillitsverv? Hvordan deler dere foreldremøter? Kan man støvsuge litt sjeldnere?

Det handler om å synliggjøre alle de oppgavene som Togli beskriver så godt.

Og her tror jeg (kanskje?) du også må akseptere at han har andre prioriteter og ambisjoner enn deg? Hvis du setter opp en masse oppgaver som han ikke synes er nødvendig, så kan det være årsaken til at han "melder seg ut". Da blir disse tingene "ditt prosjekt", som han ikke føler ansvar for.

Når dere har kommet til så stor eniget som mulig, så er det kanskje mulig å fordele oppgavene? Og da er det viktig at du ikke bare automatisk, og uten å si noe, gjør det som egentlig skal være hans oppgaver. Selvsagt vær fleksibel, men ikke end opp med alt, slik det var før.

Med vennlig hilsen

Han har ansvaret for denne aktiviteten fordi det er noe han har drevet med selv. Og det er han som ønsker at de skal gå på dette.

Jeg har ansvaret for alle andre aktiviteter som ungene går på. Der tar jeg også meg av å passe på at ungene øver til ting osv.

Selvsagt kunne jeg bedt ungene om å kutte ut av alt av aktiviteter fordi jeg har det travelt med full jobb og hus og hjem. Men da hadde jeg følt det veldig egoistisk av meg. Man kan vel kanskje si at jeg prioriterer barnas aktiviteter akkurat nå foran egne aktiviteter. Jeg har sluttet med organisert trening feks.

Jeg syns det er viktig å følge opp barna i noe de feks har et talent i. Og ikke gi opp fordi jeg vil ha et mer behagelig liv selv.

Han har ansvaret for denne aktiviteten fordi det er noe han har drevet med selv. Og det er han som ønsker at de skal gå på dette.

Jeg har ansvaret for alle andre aktiviteter som ungene går på. Der tar jeg også meg av å passe på at ungene øver til ting osv.

Selvsagt kunne jeg bedt ungene om å kutte ut av alt av aktiviteter fordi jeg har det travelt med full jobb og hus og hjem. Men da hadde jeg følt det veldig egoistisk av meg. Man kan vel kanskje si at jeg prioriterer barnas aktiviteter akkurat nå foran egne aktiviteter. Jeg har sluttet med organisert trening feks.

Jeg syns det er viktig å følge opp barna i noe de feks har et talent i. Og ikke gi opp fordi jeg vil ha et mer behagelig liv selv.

''Han har ansvaret for denne aktiviteten fordi det er noe han har drevet med selv. Og det er han som ønsker at de skal gå på dette.

Jeg syns det er viktig å følge opp barna i noe de feks har et talent i. Og ikke gi opp fordi jeg vil ha et mer behagelig liv selv. – Cinnamongirl''

Jeg skriver ikke, og mente ikke, at du nødvendigvis skulle følge hans formening om f. eks. antall aktiviteter, men at dere skulle forhandle, og forhåpenligvis ble enige om et kompromiss?

Samtidig, det skrives mye om "over-aktiverte unger" og at "unger i dag blir så organisert at de ikke kan leke selv", så jeg tror ikke det er ett rett svar på hvor mange aktiviteter er korrekt.

Og lignende for veldig mye annet - det er ikke ett korrekt svar på hvor mange dager det skal gå mellom hver gang man vasker badet, for eksempel.

Snakker dere mye om hvordan dette skal løses?

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Ja, men det er ikke lett. Hvordan skal du forandre noe som har vært slik i årtusener? TTT - ting tar tid.

''Ja, men det er ikke lett. Hvordan skal du forandre noe som har vært slik i årtusener? TTT - ting tar tid.''

Det krever blant annet en bevisst holdning og bevisste valg fra alle parter.

Annonse

Gjest togli

Ligger på ank våken om natta og bare veeeenter på at far skal sovne, slik at vi kan sniiiiike til oss samvær med spedbarnet på hans bekostning. For å siden kreve full omsorgsrett når skillsmissen kommer, fordi vi har tilbrakt mest tid med barnet...

Jatta. :0)

Hahaha, godt poeng :P

*nikker gjenkjennende*

Gjest togli

Jo, men anklagen man ofte leser er at "regjeringen tvinger begge foreldre ut i jobb"...

Det er riktig at for å få et liv og muligheter som "alle andre", så må vanligvis begge foreldrene jobbe, fordi det gjør det i andre familier.

Men det folk gjerne glemmer er at årsaken til at begge må jobbe ikke er at "regjeringen er slem", men at forventningene er så mye høyere nå enn da kun én foreldre jobbet.

Og forventningene kan ikke regjeringen (enten H eller Ap) gjøre stort med.

Med vennlig hilsen

Jeg har aldri anklaget noen for noe som helst, og jeg mener også at vi får mer enn nok fra staten til å klare oss utmerket her i landet.

Det eneste jeg kunne ønsket meg er en rettferdig fordeling av pensjonen, slik at den som jobbet mer hjemme (noe som er et gode for den som jobber fullt ute) også fikk uttelling for dette ved at man delte på pensjonspoengene.

Gjest togli

''Tja, jeg vet eksmannen min ikke gjorde noe slikt med vilje..

Det er vel bevist at kvinner lettere kan ha flere tanker i hodet på en gang enn det mennene kan? – togli''

Nei, det ble tilbakevist i en undersøkelse forleden, faktisk! ;-)

Den viste, utrolig nok, at de som trodde de var gode på multitasking faktisk var de dårligste!

Med vennlig hilsen

Da var sikkert eksmannen min og jeg et unntak fra regelen ;)

Hvilke menn er det som skifter dorull samtidig som de sitter på do forresten?

Da var sikkert eksmannen min og jeg et unntak fra regelen ;)

Hvilke menn er det som skifter dorull samtidig som de sitter på do forresten?

''Hvilke menn er det som skifter dorull samtidig som de sitter på do forresten? – togli''

De som har lange nok armer til å nå opp i skapet!

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Jeg har aldri anklaget noen for noe som helst, og jeg mener også at vi får mer enn nok fra staten til å klare oss utmerket her i landet.

Det eneste jeg kunne ønsket meg er en rettferdig fordeling av pensjonen, slik at den som jobbet mer hjemme (noe som er et gode for den som jobber fullt ute) også fikk uttelling for dette ved at man delte på pensjonspoengene.

''Det eneste jeg kunne ønsket meg er en rettferdig fordeling av pensjonen, slik at den som jobbet mer hjemme (noe som er et gode for den som jobber fullt ute) også fikk uttelling for dette ved at man delte på pensjonspoengene.

''

Ikke uenig med deg, men det krever en anerkjennelse av behovet for å jobbe redusert. Mistenker at mange menn mener dette ikke er nødvendig, men synes det er greit om kona gjør det, så lenge hun tar en del av kostnaden selv.

Når det gjeldre mitt liv, ville vi nok foretrukket at begge to jobbet ørlite redusert da barna var små. Men vi hadde ikke jobber der dette var praktisk gjennomførbart, i hvertfall ikke uten forsakelser på jobb. Med god planlegging i hverdagen gikk det bra med to (mer enn) fulle jobber også.

Gjest togli

''Hvilke menn er det som skifter dorull samtidig som de sitter på do forresten? – togli''

De som har lange nok armer til å nå opp i skapet!

;-)

Med vennlig hilsen

Antar menn stort sett har lengre armer enn kvinner ;)

Forøvrig er det delte meninger ang multitasting, så det er nok litt mer komplekst enn som så.... To ulike undersøkelser kan gi motsatte svar: http://www.kk.no/847363/jo-kvinner-er-bedre-til-dette

Kanskje er menn best til å multitaste når de får betalt for det, mens kvinnene gjør det fordi de føler ekstra ansvar for å gjøre det...

Gjest Elextra

Han mener at vi må oppdra mennene våre bedre ;)

''Han mener at vi må oppdra mennene våre bedre ;)

''

Har selv hatt flaks med min mann, som tar sin del av ansvaret for organisering av "AS familien", og ikke glemmer ting slik som noen snakker om her.

Hans mor var akademiker og bestandig i full jobb - jeg lurer på om det kanskje har påvirket hans ansvarsfølelse som mann? Han var ikke vant til hjemmefra at hans mor hadde ansvaret for å tenke på alt praktisk hjemme, slik det virker som antakelig en del menn her.

Med andre ord (for å konkludere ut fra mitt spinkle grunnlag): Om dagens kvinner er bevisste på dele ansvaret med sin mann, og evt. ta en del av oppdragerjobben hans foreldre ikke tok, er det håp om bedring for neste generasjon! :).

Annonse

Gjest togli

''Det eneste jeg kunne ønsket meg er en rettferdig fordeling av pensjonen, slik at den som jobbet mer hjemme (noe som er et gode for den som jobber fullt ute) også fikk uttelling for dette ved at man delte på pensjonspoengene.

''

Ikke uenig med deg, men det krever en anerkjennelse av behovet for å jobbe redusert. Mistenker at mange menn mener dette ikke er nødvendig, men synes det er greit om kona gjør det, så lenge hun tar en del av kostnaden selv.

Når det gjeldre mitt liv, ville vi nok foretrukket at begge to jobbet ørlite redusert da barna var små. Men vi hadde ikke jobber der dette var praktisk gjennomførbart, i hvertfall ikke uten forsakelser på jobb. Med god planlegging i hverdagen gikk det bra med to (mer enn) fulle jobber også.

Ja, det er jeg enig i.... og det kunne muligens vært kilde til uenighet i heimen om hvorvidt den ene skulle jobbe redusert eller ikke... På den annen side ville man når et slikt spm dukket opp, fått anledning til å prate mer om arbeidsfordelingen i hjemmet osv?

Det typiske er jo at menn sidestiller det å skifte dekk på bilen to ganger i året med å vaske huset en gang i uka (for å sette det på spissen) ;)

Gjest sangsol

Så lenge kvinner påtar seg "adm. dir." stillingen selvutnevnt, og snakker om at "mannen hjelper" så er det litt merkelig at de samme da klager over at det blir slik.

Med vennlig hilsen

Da jeg traff min mann, og vi snakket om husarbeid så sa han at menn selvsagt skal hjelpe til med husarbeid.

Den oppfatningen har han hatt hele livet- fra FØR han traff meg. Og dette lever han etter den dag i dag.

Gjest togli

''Han mener at vi må oppdra mennene våre bedre ;)

''

Har selv hatt flaks med min mann, som tar sin del av ansvaret for organisering av "AS familien", og ikke glemmer ting slik som noen snakker om her.

Hans mor var akademiker og bestandig i full jobb - jeg lurer på om det kanskje har påvirket hans ansvarsfølelse som mann? Han var ikke vant til hjemmefra at hans mor hadde ansvaret for å tenke på alt praktisk hjemme, slik det virker som antakelig en del menn her.

Med andre ord (for å konkludere ut fra mitt spinkle grunnlag): Om dagens kvinner er bevisste på dele ansvaret med sin mann, og evt. ta en del av oppdragerjobben hans foreldre ikke tok, er det håp om bedring for neste generasjon! :).

Ja, det er lov å håpe at den oppvoksende generasjon av gutter blir flinkere enn dagens generasjon menn :)

Jeg har ingen sønn selv, men hadde jeg hatt det, så skulle jeg jaggu gjort ham til den største drømmemannen ever ;)

Gjest Elextra

Ja, det er jeg enig i.... og det kunne muligens vært kilde til uenighet i heimen om hvorvidt den ene skulle jobbe redusert eller ikke... På den annen side ville man når et slikt spm dukket opp, fått anledning til å prate mer om arbeidsfordelingen i hjemmet osv?

Det typiske er jo at menn sidestiller det å skifte dekk på bilen to ganger i året med å vaske huset en gang i uka (for å sette det på spissen) ;)

''Det typiske er jo at menn sidestiller det å skifte dekk på bilen to ganger i året med å vaske huset en gang i uka (for å sette det på spissen)''

Hehe, det der har jeg også hørt menn prestere å si - men heldigvis ikke min! :P

Gjest Elextra

Ja, det er lov å håpe at den oppvoksende generasjon av gutter blir flinkere enn dagens generasjon menn :)

Jeg har ingen sønn selv, men hadde jeg hatt det, så skulle jeg jaggu gjort ham til den største drømmemannen ever ;)

''Jeg har ingen sønn selv, men hadde jeg hatt det, så skulle jeg jaggu gjort ham til den største drømmemannen ever ;)

''

:)

Men er det ikke en viss fare for at du har vært et forbilde for døtrene dine ved å ta ansvaret for driften hjemme, og at de mer eller mindre ubevisst tar samme ansvaret når de en gang etablerer seg? En får jo bare håpe de treffer gutter/menn som naturlig tar sin del av ansvaret :P.

Gjest Elextra

Antar menn stort sett har lengre armer enn kvinner ;)

Forøvrig er det delte meninger ang multitasting, så det er nok litt mer komplekst enn som så.... To ulike undersøkelser kan gi motsatte svar: http://www.kk.no/847363/jo-kvinner-er-bedre-til-dette

Kanskje er menn best til å multitaste når de får betalt for det, mens kvinnene gjør det fordi de føler ekstra ansvar for å gjøre det...

''multitaste''

Pst - multitaske :P

Gjest togli

''Det typiske er jo at menn sidestiller det å skifte dekk på bilen to ganger i året med å vaske huset en gang i uka (for å sette det på spissen)''

Hehe, det der har jeg også hørt menn prestere å si - men heldigvis ikke min! :P

Eksmannen min hadde aldri våget å si det heller :P

Husker da jeg kom fra føden med vår mellomste datter... Jeg måtte inn i hui og hast og hadde ikke fått unna klesvask, så det lå et berg av skittent tøy på vaskerommet.... Da jeg kom hjem fra sykehuset, noget hormonell, og så at berget av klær bare hadde vokst, så ble jeg rimelig irritert!! Ungenes far så fortvila på meg og lurte på hvordan jeg kunne forvente at han skulle ha rukket å ta klesvasken når han tross alt hadde et barn hjemme å passe på!

For å si det sånn - han skjønte like etterpå at han hadde tråkket i salaten ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...