Gjest Elextra Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Arbeidsgiver betaler selvsagt lønnen til den som tjener pengene. Men paret kan gi offtentlige myndigheter beskjed om f.eks. 50/50, 40/60 eller hva som måtte passe, slik at inntekt og skatt fordeles i henhold til dette i likning. Det samme gjør pensjonspoeng. Den som tjener mest kan i tillegg gi beskjed til arbeidsgiver om at x% av pensjon skal godskrives ektefelle/samboer. Evt. kan man øke prosentsats for pensjonsinnbetalinger som arbeidsgiver kan gjøre. Så blir det opp til de enkelte par å evt ha privat pensjon i tillegg. En slik ordning koster ikke annet enn litt administrasjon. Og en smule planlegging og bevisste valg fra den enkelte. mvh ''Arbeidsgiver betaler selvsagt lønnen til den som tjener pengene. Men paret kan gi offtentlige myndigheter beskjed om f.eks. 50/50, 40/60 eller hva som måtte passe, slik at inntekt og skatt fordeles i henhold til dette i likning. Det samme gjør pensjonspoeng. Den som tjener mest kan i tillegg gi beskjed til arbeidsgiver om at x% av pensjon skal godskrives ektefelle/samboer. Evt. kan man øke prosentsats for pensjonsinnbetalinger som arbeidsgiver kan gjøre. '' Tror du har litt for stor tro på folks vilje til å dele - selv med ektefellen. Tror folk flest synes det er rett og rimelig at den som betaler inn mest i skatt også opparbeider mest i pensjon. Det burde kunne inngås private avtaler slik du skisserer, men jeg lurer virkelig på om folk er villige til å gi fremtidige inntekter til ektefellen/samboeren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Hva mener _barne_ministeren at kvinner skal gjøre; Blåse i sine barns behov og kun tenke lønn, karriære og pensjon?'' Nei, hun mener at man må tenke annerledes for å møte denne problematikken. hun unnerkjenner ikke foreldres jobb hjemme - selvfølgelig ikke, men hun ser og kommenterer at samfunnet _sier_ at det er bra å være hjemme, men likevel _staffer_de_som_velger_det. ''Nei, hun mener at man må tenke annerledes for å møte denne problematikken. hun unnerkjenner ikke foreldres jobb hjemme - selvfølgelig ikke, men hun ser og kommenterer at samfunnet _sier_ at det er bra å være hjemme, men likevel _staffer_de_som_velger_det.'' Jeg oppfatter det ikke som det er dette 'samfunnet' sier, tvert imot. Jeg forstår heller ikke barneministeren på denne måten. På meg virker det bare som enda et innlegg om hvor ille det er at kvinner er hjemme. Og at løsningen er at alle må jobbe like mye, om enn noe mindre enn nå. Det blir nesten latterlig når en SV-politiker problematiserer at kontantstøtten er lav og kortvarig. Artikkelen er kjemisk renset for nytenkende løsninger for å unngå økonomisk svarteper ved gratis samfunnsinnsats. Det finnes heller ikke noe ansvarstagende fra politisk hold for å ha lagtet et lovverk og økonomiske ordninger som ennå i 2013 ikke tilgodeser omsorgsytere. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Men hun forteller kvinner hvor dumme de er for ved å ikke sette karriære, inntekt og pensjon foran alt annet'' Jeg leser henne som Elextra gjør. Les hennes innlegg. Jeg har lest hennes innlegg flere ganger. Hun problematiserer i langt større grad kvinners valg enn samfunnets manglende verdsettelse av kvinners omsorgsarbeid. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Kan det justeres for utdanning, tidligere lønn og arbeidserfaring? Kan eventuelt den arbeidende part (som ønsker å satse på karriere og at barnet skal være hjemme med mor eller far) selv gå med på en avtale hvor de donerer fra sin egen lønn for at det skal bli mer rettferdig for den som blir hjemme? Er det realistisk? Jeg synes det er fryktelig synd at barna skal bli skadelidende fordi begge foreldre nærmest tvinges ut i arbeid fra barnet er 1 år. Det virker alt for tidlig. Hadde det ikke vært fordi jeg ikke er kristen hadde nok KrF fått min stemme. ''Jeg synes det er fryktelig synd at barna skal bli skadelidende fordi begge foreldre nærmest tvinges ut i arbeid fra barnet er 1 år. Det virker alt for tidlig. Hadde det ikke vært fordi jeg ikke er kristen hadde nok KrF fått min stemme.'' Dette er jo også en interessant diskujon, om enn en litt annen. Jeg begynte å jobbe da begge barna var nærmere året (før pappaen var hjemme et par måneder) - og følte meg på ingen måte tvunget til det. Etter nesten et år hjemme var jeg overmoden for å begynne å jobbe igjen. Og jeg følte barnet var klar for mer tid med andre enn bare meg. Ideelt sett skulle kanskje både pappaen og jeg jobbet ørlite redusert første året, men det var vanskelig å få til med jobbene vi hadde. Og med god planlegging gikk det greit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Arbeidsgiver betaler selvsagt lønnen til den som tjener pengene. Men paret kan gi offtentlige myndigheter beskjed om f.eks. 50/50, 40/60 eller hva som måtte passe, slik at inntekt og skatt fordeles i henhold til dette i likning. Det samme gjør pensjonspoeng. Den som tjener mest kan i tillegg gi beskjed til arbeidsgiver om at x% av pensjon skal godskrives ektefelle/samboer. Evt. kan man øke prosentsats for pensjonsinnbetalinger som arbeidsgiver kan gjøre. '' Tror du har litt for stor tro på folks vilje til å dele - selv med ektefellen. Tror folk flest synes det er rett og rimelig at den som betaler inn mest i skatt også opparbeider mest i pensjon. Det burde kunne inngås private avtaler slik du skisserer, men jeg lurer virkelig på om folk er villige til å gi fremtidige inntekter til ektefellen/samboeren. Jeg ser for meg tidsbegrensede avtaler. År for år om ønskelig. Pensjonspoengene som opptjenes følger selvsagt den enkelte. Det må være en utrolig smålig person som ikke er villig til å gi sin skjerv til pensjonen til den som går ned i inntekt for å ta seg av felles barn. Poenget er uansett å gi folk mulighet til å velge. Slik det er nå kan den som går ned i inntekt kun sikre pensjon ved privat pensjonssparing og de usle pensjonspoengene man evt får for omsorg for barn under 12. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Den som tjener mest kan i tillegg gi beskjed til arbeidsgiver om at x% av pensjon skal godskrives ektefelle/samboer. Evt. kan man øke prosentsats for pensjonsinnbetalinger som arbeidsgiver kan gjøre'' Fin tanke, men trådene om særeie er desverre altfor fersk til at jeg tror på et slikt ideal... Man kan jo si det slik: "Skal gå ned i/avstå fra lønn for å passe dine barn, må du jobbe for å betale mine pensjonspoeng." Det krever selvsagt at man har en bevisst holdning til de valg man gjør. Dette blir avtaler man kan gjøre/gjør _før_ en av partene går ned i stilling. Her i huset er det eneste vi ikke deler likt pensjonspoeng, fordi det ikke er mulig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg ser for meg tidsbegrensede avtaler. År for år om ønskelig. Pensjonspoengene som opptjenes følger selvsagt den enkelte. Det må være en utrolig smålig person som ikke er villig til å gi sin skjerv til pensjonen til den som går ned i inntekt for å ta seg av felles barn. Poenget er uansett å gi folk mulighet til å velge. Slik det er nå kan den som går ned i inntekt kun sikre pensjon ved privat pensjonssparing og de usle pensjonspoengene man evt får for omsorg for barn under 12. mvh ''Det må være en utrolig smålig person som ikke er villig til å gi sin skjerv til pensjonen til den som går ned i inntekt for å ta seg av felles barn.'' Helt enig,- gjennomsnittsforelderen kan da ikke være så smålig, det tror jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Man kan jo si det slik: "Skal gå ned i/avstå fra lønn for å passe dine barn, må du jobbe for å betale mine pensjonspoeng." Det krever selvsagt at man har en bevisst holdning til de valg man gjør. Dette blir avtaler man kan gjøre/gjør _før_ en av partene går ned i stilling. Her i huset er det eneste vi ikke deler likt pensjonspoeng, fordi det ikke er mulig. mvh ''Det krever selvsagt at man har en bevisst holdning til de valg man gjør.'' Og det tror jeg var mye av poenget til barneministeren. Før det druknet i "mest lest"-kampen og ikke minst valgkampen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Det krever selvsagt at man har en bevisst holdning til de valg man gjør.'' Og det tror jeg var mye av poenget til barneministeren. Før det druknet i "mest lest"-kampen og ikke minst valgkampen. ''Og det tror jeg var mye av poenget til barneministeren. Før det druknet i "mest lest"-kampen og ikke minst valgkampen.'' De som er i redusert stilling/ikke har lønnet arbeid for å i stedet ta seg av barn, er nesten tvunget til å gjøre bevisste valg så mye motbør de møter. Jeg synes barneministeren problematiserte kvinners valg i større grad enn den manglende (økonomiske) verdsettelsen av ulønnet omsorgsarbeid som hennes eget parti har vært med på å banke igjennom. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Kan det justeres for utdanning, tidligere lønn og arbeidserfaring? Kan eventuelt den arbeidende part (som ønsker å satse på karriere og at barnet skal være hjemme med mor eller far) selv gå med på en avtale hvor de donerer fra sin egen lønn for at det skal bli mer rettferdig for den som blir hjemme? Er det realistisk? Jeg synes det er fryktelig synd at barna skal bli skadelidende fordi begge foreldre nærmest tvinges ut i arbeid fra barnet er 1 år. Det virker alt for tidlig. Hadde det ikke vært fordi jeg ikke er kristen hadde nok KrF fått min stemme. ''Jeg synes det er fryktelig synd at barna skal bli skadelidende fordi begge foreldre nærmest tvinges ut i arbeid fra barnet er 1 år. Det virker alt for tidlig. Hadde det ikke vært fordi jeg ikke er kristen hadde nok KrF fått min stemme. – Ladytron'' 1) Hvorvidt unger blir "skadelidende" er én diskusjon. 2) Hvorvidt "begge foreldre nærmest tvinges ut i arbeid" er en annen. I den grad det er sant er det bare fordi familiene har lagt seg på et forbruk som er ekstremt mye høyere enn for 60 år siden. Man kan ikke få både i pose og sekk. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg ser for meg tidsbegrensede avtaler. År for år om ønskelig. Pensjonspoengene som opptjenes følger selvsagt den enkelte. Det må være en utrolig smålig person som ikke er villig til å gi sin skjerv til pensjonen til den som går ned i inntekt for å ta seg av felles barn. Poenget er uansett å gi folk mulighet til å velge. Slik det er nå kan den som går ned i inntekt kun sikre pensjon ved privat pensjonssparing og de usle pensjonspoengene man evt får for omsorg for barn under 12. mvh Vel, se på henne som nylig ble skilt her inne... Viljen til å dele etter 23 år og felles barn var ikke akkurat overveldende.. *mumle* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg ser for meg tidsbegrensede avtaler. År for år om ønskelig. Pensjonspoengene som opptjenes følger selvsagt den enkelte. Det må være en utrolig smålig person som ikke er villig til å gi sin skjerv til pensjonen til den som går ned i inntekt for å ta seg av felles barn. Poenget er uansett å gi folk mulighet til å velge. Slik det er nå kan den som går ned i inntekt kun sikre pensjon ved privat pensjonssparing og de usle pensjonspoengene man evt får for omsorg for barn under 12. mvh For det første er det du skriver endeløst naivt. Verden er ikke sånn. For noen, men vi er interessert i løsninger som virker for (nesten) alle. Videre, hvilket press tror du mange menn ville vært utsatt for, for IKKE å ta ut pappaperm, hvis det var helt valgfritt. Dine idéer er - akkurat som kommunisme - kanskje "fine" i teorien, men de virker jo ikke i praksis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Vel, se på henne som nylig ble skilt her inne... Viljen til å dele etter 23 år og felles barn var ikke akkurat overveldende.. *mumle* ''Vel, se på henne som nylig ble skilt her inne... Viljen til å dele etter 23 år og felles barn var ikke akkurat overveldende..'' Og nettopp derfor burden denne fordelingen vært sikret i forkant. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg ser for meg tidsbegrensede avtaler. År for år om ønskelig. Pensjonspoengene som opptjenes følger selvsagt den enkelte. Det må være en utrolig smålig person som ikke er villig til å gi sin skjerv til pensjonen til den som går ned i inntekt for å ta seg av felles barn. Poenget er uansett å gi folk mulighet til å velge. Slik det er nå kan den som går ned i inntekt kun sikre pensjon ved privat pensjonssparing og de usle pensjonspoengene man evt får for omsorg for barn under 12. mvh Får ikke de som har omsorgsarbeid i hjemmet like mange pensjonspoeng som enkelte lavtlønnsansatte i hel stilling får? Men det heter vel ikke pensjonspoeng lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Vel, se på henne som nylig ble skilt her inne... Viljen til å dele etter 23 år og felles barn var ikke akkurat overveldende..'' Og nettopp derfor burden denne fordelingen vært sikret i forkant. mvh Enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Det krever selvsagt at man har en bevisst holdning til de valg man gjør.'' Og det tror jeg var mye av poenget til barneministeren. Før det druknet i "mest lest"-kampen og ikke minst valgkampen. ''Det krever selvsagt at man har en bevisst holdning til de valg man gjør'' ''Og det tror jeg var mye av poenget til barneministeren'' Just presis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Vel, se på henne som nylig ble skilt her inne... Viljen til å dele etter 23 år og felles barn var ikke akkurat overveldende..'' Og nettopp derfor burden denne fordelingen vært sikret i forkant. mvh ''Og nettopp derfor burden denne fordelingen vært sikret i forkant'' Og dét tror du mannen som for mange år siden sikret seg gjennom særeie ville gått med på? Det er jo ikke først nå han har sikret _seg_. Hva tenker du at kvinner skal gjøre om mannen nekter å gå med på da? Stevne den nybakte faren til retten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest old man Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Arbeidsgiver betaler selvsagt lønnen til den som tjener pengene. Men paret kan gi offtentlige myndigheter beskjed om f.eks. 50/50, 40/60 eller hva som måtte passe, slik at inntekt og skatt fordeles i henhold til dette i likning. Det samme gjør pensjonspoeng. Den som tjener mest kan i tillegg gi beskjed til arbeidsgiver om at x% av pensjon skal godskrives ektefelle/samboer. Evt. kan man øke prosentsats for pensjonsinnbetalinger som arbeidsgiver kan gjøre. '' Tror du har litt for stor tro på folks vilje til å dele - selv med ektefellen. Tror folk flest synes det er rett og rimelig at den som betaler inn mest i skatt også opparbeider mest i pensjon. Det burde kunne inngås private avtaler slik du skisserer, men jeg lurer virkelig på om folk er villige til å gi fremtidige inntekter til ektefellen/samboeren. ''Tror du har litt for stor tro på folks vilje til å dele - selv med ektefellen.'' Da kan man stille seg spørsmålt om man virkelig ønsker å dele livet, og få barn med, en slik egoistisk drittsekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Får ikke de som har omsorgsarbeid i hjemmet like mange pensjonspoeng som enkelte lavtlønnsansatte i hel stilling får? Men det heter vel ikke pensjonspoeng lenger. 3 eller 3,5 poeng. Ikke mye å lage minstepensjon av. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147965.cms mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 ''Og nettopp derfor burden denne fordelingen vært sikret i forkant'' Og dét tror du mannen som for mange år siden sikret seg gjennom særeie ville gått med på? Det er jo ikke først nå han har sikret _seg_. Hva tenker du at kvinner skal gjøre om mannen nekter å gå med på da? Stevne den nybakte faren til retten? ''Og dét tror du mannen som for mange år siden sikret seg gjennom særeie ville gått med på? Det er jo ikke først nå han har sikret _seg_.'' Det er ikke mulig å lage et lovverk som er vantett mhp folk som vil utnytte andre og folk som lar seg utnytte. Han ville neppe gått med på det om han hadde kunnet manipulere seg ut av det. Slik han manipulerte seg til en urimelig særeieavtale. Men den som går ned i stilling for å ta omsorg for felles barn er ikke en hjelpeløs, men jevnbyrdig part. I hvert fall om man sørger for å være det. ''Hva tenker du at kvinner skal gjøre om mannen nekter å gå med på da? Stevne den nybakte faren til retten?'' Det første jeg ville gjort om faren til mine barn var så smålig og gjerring at han ikke ville dele pensjonspoeng med meg når jeg gikk ned i lønn for felles barn, var å vurdere hele forholdet. Ærlig talt, slike drittsekker er ikke til å leve med. Selvsagt vil det være personer som er grådige og vil karre til mest mulig på bekostning av sin partner. Og det vil også være personer som lar seg utnytt. Men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være en grunn til ikke å ha et lov- og regelverk som legger til rette for å dele inntekt og pensjonspoeng om en f.eks. går ned i lønn for å ta en større del av omsorgen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/2/#findComment-3454741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.