Gå til innhold

Hareide krever beklagelse fra barneministeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det justeres for utdanning, tidligere lønn og arbeidserfaring? Kan eventuelt den arbeidende part (som ønsker å satse på karriere og at barnet skal være hjemme med mor eller far) selv gå med på en avtale hvor de donerer fra sin egen lønn for at det skal bli mer rettferdig for den som blir hjemme? Er det realistisk?

Jeg synes det er fryktelig synd at barna skal bli skadelidende fordi begge foreldre nærmest tvinges ut i arbeid fra barnet er 1 år. Det virker alt for tidlig. Hadde det ikke vært fordi jeg ikke er kristen hadde nok KrF fått min stemme.

''Kan det justeres for utdanning, tidligere lønn og arbeidserfaring?''

Det enkleste er at par ordner opp i denne fordelingen seg i mellom. Og at vi indoktrinerer våre barn til at det er en selvfølge å dele pensjonspoeng ved en slik anledning.

mvh

• Svar 301
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

55

• PieLill

38

• EnolaGay

15

• laban

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Tror du har litt for stor tro på folks vilje til å dele - selv med ektefellen.''

Da kan man stille seg spørsmålt om man virkelig ønsker å dele livet, og få barn med, en slik egoistisk drittsekk.

''Da kan man stille seg spørsmålt om man virkelig ønsker å dele livet, og få barn med, en slik egoistisk drittsekk.''

Absolutt.

mvh

Gjest skremmende
Skrevet

Fy for en trangsynt barneminister.

Skrevet

''Kan det justeres for utdanning, tidligere lønn og arbeidserfaring?''

Det enkleste er at par ordner opp i denne fordelingen seg i mellom. Og at vi indoktrinerer våre barn til at det er en selvfølge å dele pensjonspoeng ved en slik anledning.

mvh

''Det enkleste er at par ordner opp i denne fordelingen seg i mellom.''

Det enkleste er jo at alle er snille og greie, og ingen utsettes for press, men til og med du vet at verden ikke er slik.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du skriver som om du tror den er det?

Så naiv er du ikke, PieLill.

Gjest Elextra
Skrevet

''Og dét tror du mannen som for mange år siden sikret seg

gjennom særeie ville gått med på? Det er jo ikke først nå han har sikret _seg_.''

Det er ikke mulig å lage et lovverk som er vantett mhp folk som vil utnytte andre og folk som lar seg utnytte.

Han ville neppe gått med på det om han hadde kunnet manipulere seg ut av det. Slik han manipulerte seg til en urimelig særeieavtale.

Men den som går ned i stilling for å ta omsorg for felles barn er ikke en hjelpeløs, men jevnbyrdig part. I hvert fall om man sørger for å være det.

''Hva tenker du at kvinner skal gjøre om mannen nekter å gå med på da? Stevne den nybakte faren til retten?''

Det første jeg ville gjort om faren til mine barn var så smålig og gjerring at han ikke ville dele pensjonspoeng med meg når jeg gikk ned i lønn for felles barn, var å vurdere hele forholdet. Ærlig talt, slike drittsekker er ikke til å leve med.

Selvsagt vil det være personer som er grådige og vil karre til mest mulig på bekostning av sin partner. Og det vil også være personer som lar seg utnytt. Men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være en grunn til ikke å ha et lov- og regelverk som legger til rette for å dele inntekt og pensjonspoeng om en f.eks. går ned i lønn for å ta en større del av omsorgen.

mvh

''Det første jeg ville gjort om faren til mine barn var så smålig og gjerring at han ikke ville dele pensjonspoeng med meg når jeg gikk ned i lønn for felles barn, var å vurdere hele forholdet. Ærlig talt, slike drittsekker er ikke til å leve med.

Selvsagt vil det være personer som er grådige og vil karre til mest mulig på bekostning av sin partner.''

For mange par tror jeg situasjonen er slik at kvinnen ØNSKER å være hjemme med barna en periode, evt. med deltid. Mannen ser ofte ikke behovet for det, selv om han heller ikke setter seg på bakbena. Tror imidlertid diskusjonen i heimen ville blitt desto større om mannen, fordi kona "går hjemme" en periode, skulle gi avkall på fremtidig pensjon.

Skrevet

''Og det tror jeg var mye av poenget til barneministeren. Før det druknet i "mest lest"-kampen og ikke minst valgkampen.''

De som er i redusert stilling/ikke har lønnet arbeid for å i stedet ta seg av barn, er nesten tvunget til å gjøre bevisste valg så mye motbør de møter.

Jeg synes barneministeren problematiserte kvinners valg i større grad enn den manglende (økonomiske) verdsettelsen av ulønnet omsorgsarbeid som hennes eget parti har vært med på å banke igjennom.

mvh

Kanskje du kan foreslå at de skal spise kake?

;-)

Det blir litt for naivt, PieLill.

Skrevet

''Det første jeg ville gjort om faren til mine barn var så smålig og gjerring at han ikke ville dele pensjonspoeng med meg når jeg gikk ned i lønn for felles barn, var å vurdere hele forholdet. Ærlig talt, slike drittsekker er ikke til å leve med.

Selvsagt vil det være personer som er grådige og vil karre til mest mulig på bekostning av sin partner.''

For mange par tror jeg situasjonen er slik at kvinnen ØNSKER å være hjemme med barna en periode, evt. med deltid. Mannen ser ofte ikke behovet for det, selv om han heller ikke setter seg på bakbena. Tror imidlertid diskusjonen i heimen ville blitt desto større om mannen, fordi kona "går hjemme" en periode, skulle gi avkall på fremtidig pensjon.

''Tror imidlertid diskusjonen i heimen ville blitt desto større om mannen, fordi kona "går hjemme" en periode, skulle gi avkall på fremtidig pensjon.''

Så får de ta den diskusjonen som de voksne menneskene de er.

Problemet nå er at det ikke er noen pensjonsfordelig å diskutere ut over en evt. privat ordning. Men det er det slett ikke alle småbarnsforeldre som har råd til.

Målet burde være å skape valgmulig som innebærer en god fordeling av av pensjon for både den som gjør det meste av det inntektsgivende arbeidet og den som gjør gratisarbeidet.

Her i gården ville det vært den største selvfølgelighet å dele pensjonspoeng om det var mulig.

mvh

Gjest old man
Skrevet

''Tror imidlertid diskusjonen i heimen ville blitt desto større om mannen, fordi kona "går hjemme" en periode, skulle gi avkall på fremtidig pensjon.''

Det får de ordne opp i seg imellom på kammerset.

Skrevet

Det får de ordne opp i seg imellom på kammerset.

''Det får de ordne opp i seg imellom på kammerset. – old man''

Ja, det funker nok, spesielt i de tilfellene de trenger det mest.

Man ser jo alle steder hvor godt det har fungert!

/sarkasme

Gjest skremmende
Skrevet

/sarkasme

Torkildsen bør sørge for mer rettferdighet da.

La alle som får mye hjelp fra besteforeldre betale skatt for det. For desse kvinnene de har atskillig lettere mulighet for å jobbe enn de som ikke har noen til å hjelpe seg. La skattepenge gå til rettferdig fordeling på hjelp.

Sørg for at småbarnsmødre/ferdre som har foreldre som trenger pleie og hjelp får mer hjelp.

Sørg for at alle foreldre som har fått ekstra utfordringer med barna får hjelp og avlastning.

Sørg for at det skapes bedre arbeidmiljø slik at kvinner som mobbes i jobben ikke ser annen løsning enn å være hjemmeværende.

Sørg for at kvinner som opplever at barna som blir mobbet eller som har lærevansker får den hjelpen de trenger, slik at kvinner kan greie å jobbe fremfor å måtte være "spesialpedagog" hjemme..

Det er mange grunner til at kvinner er hjemme men det har visst ikke Torkildesn forstått. Og ofte er det ikke snakk om bare et ekstra problem hjemme som gjør at de er hjemme men flere.

Hun krenker de som kanskje står i en situsajon der de ikke har så mye valg. Dette er igjen med på å skape problemer for hjemmeværende. Ikke rart de blir deprimert med slike fordømmende holdninger som finnes i samfunnet.

Skrevet

La alle som får mye hjelp fra besteforeldre betale skatt for det. For desse kvinnene de har atskillig lettere mulighet for å jobbe enn de som ikke har noen til å hjelpe seg. La skattepenge gå til rettferdig fordeling på hjelp.

Sørg for at småbarnsmødre/ferdre som har foreldre som trenger pleie og hjelp får mer hjelp.

Sørg for at alle foreldre som har fått ekstra utfordringer med barna får hjelp og avlastning.

Sørg for at det skapes bedre arbeidmiljø slik at kvinner som mobbes i jobben ikke ser annen løsning enn å være hjemmeværende.

Sørg for at kvinner som opplever at barna som blir mobbet eller som har lærevansker får den hjelpen de trenger, slik at kvinner kan greie å jobbe fremfor å måtte være "spesialpedagog" hjemme..

Det er mange grunner til at kvinner er hjemme men det har visst ikke Torkildesn forstått. Og ofte er det ikke snakk om bare et ekstra problem hjemme som gjør at de er hjemme men flere.

Hun krenker de som kanskje står i en situsajon der de ikke har så mye valg. Dette er igjen med på å skape problemer for hjemmeværende. Ikke rart de blir deprimert med slike fordømmende holdninger som finnes i samfunnet.

Ser du noen politiker som er mer i samsvar med det du skriver enn nettopp Torkildsen?

Gjest old man
Skrevet

/sarkasme

Jo takk, vi vet godt at du ønsker at myndighetene skal gripe inn og regulere hver minste detalj i folks privatliv.

Skrevet

Et annet moment er å gjøre omsorgslønn til en reell lønn. I dag må foreldre velge mellom levelig økonomi og levelige forhold for barn med stort pleiebehov.

mvh

Skrevet

Jo takk, vi vet godt at du ønsker at myndighetene skal gripe inn og regulere hver minste detalj i folks privatliv.

''Jo takk, vi vet godt at du ønsker at myndighetene skal gripe inn og regulere hver minste detalj i folks privatliv. – old man''

Tvert i mot - jeg ønsker at folk skal få lov til å ta REELLE valg, og ikke kun at de som tjener millioner skal få velge.

Skrevet

''Jeg synes det er fryktelig synd at barna skal bli skadelidende fordi begge foreldre nærmest tvinges ut i arbeid fra barnet er 1 år. Det virker alt for tidlig. Hadde det ikke vært fordi jeg ikke er kristen hadde nok KrF fått min stemme. – Ladytron''

1) Hvorvidt unger blir "skadelidende" er én diskusjon.

2) Hvorvidt "begge foreldre nærmest tvinges ut i arbeid" er en annen. I den grad det er sant er det bare fordi familiene har lagt seg på et forbruk som er ekstremt mye høyere enn for 60 år siden.

Man kan ikke få både i pose og sekk.

Med vennlig hilsen

Min samboer tjener en god del mer enn meg. Vi kunne ha valg at jeg gikk ned i stilling fordi det er jeg som taper minst her og nå økonomisk. Hadde jeg visst at vi kom til å holde sammen resten av livet, hadde jeg ikke brydd meg om pensjon i den grad jeg gjør nå. Vi kunne ha levd godt sammen på pensjonen vi hadde opparbeidet sammen,men det er stor sannsynlighet statistisk sett at vi ikke blir gamle sammen. Jeg hadde tapt mye økonomisk på det og ikke nytt godt av at jeg har muliggjort hans karriere.

Skrevet

Min samboer tjener en god del mer enn meg. Vi kunne ha valg at jeg gikk ned i stilling fordi det er jeg som taper minst her og nå økonomisk. Hadde jeg visst at vi kom til å holde sammen resten av livet, hadde jeg ikke brydd meg om pensjon i den grad jeg gjør nå. Vi kunne ha levd godt sammen på pensjonen vi hadde opparbeidet sammen,men det er stor sannsynlighet statistisk sett at vi ikke blir gamle sammen. Jeg hadde tapt mye økonomisk på det og ikke nytt godt av at jeg har muliggjort hans karriere.

''Min samboer tjener en god del mer enn meg. Vi kunne ha valg at jeg gikk ned i stilling fordi det er jeg som taper minst her og nå økonomisk. Hadde jeg visst at vi kom til å holde sammen resten av livet, hadde jeg ikke brydd meg om pensjon i den grad jeg gjør nå. Vi kunne ha levd godt sammen på pensjonen vi hadde opparbeidet sammen,men det er stor sannsynlighet statistisk sett at vi ikke blir gamle sammen. Jeg hadde tapt mye økonomisk på det og ikke nytt godt av at jeg har muliggjort hans karriere. – Maximia''

Ja, jeg har ikke sagt at folk ikke skal få "dele" pensjonen.

Derimot er det faktisk nyttig for samfunnet at man har flest mulig i arbeid, som produserer for landet, eksporterer, betaler skatt, osv.

Vi (de fleste i Norge) har valgt å legge opp til et forbruk som er skyhøyt over "vanlig forbruk" for 60 år siden. Da bodde gjerne folk i en liten, uisolert leilighet med is på innsiden av vinduene, ingen bil, ingen TV osv. Og slettes ingen ferier i Asia.

Man kan fint ha det slik (for det meste) med kun én inntekt fremdeles.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tenk så greit om dere kunne fordele pensjonen jevnt mellom dere i den perioden du evt. hadde jobbet redusert.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...