Gå til innhold

Hareide krever beklagelse fra barneministeren

Anbefalte innlegg

Gjest Cinnamongirl

Thorkildsens utsagn er jo (med vilje?) totalt misforstått.

Hun siker ikke at HUN mener det er mindre verdifullt å gå hjemme med barna. Hun sier at det er ØKONOMISK mindre verdifullt. At man taper mange muligheter i arbeidslivet og at man taper kraftig økonomisk på det.

Altså - hun sier rett og slett sannheten! Velger man deltid, eller en tilværelse som hjemmeværende, så taper man økonomisk på det - mange goder og pensjonspoeng. Man bør derfor ha en veldig god avtale med ektefellen dersom man skiller seg.

Jfr en del innlegg her i det siste...

Jeg tolker altså Thorkildsen helt motsatt av Hareide. Men det var nok en gavepakke for ham at media vridde det på den måten...

Fortsetter under...

• Svar 301
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

55

• PieLill

38

• EnolaGay

15

• laban

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest sangsol

Thorkildsens utsagn er jo (med vilje?) totalt misforstått.

Hun siker ikke at HUN mener det er mindre verdifullt å gå hjemme med barna. Hun sier at det er ØKONOMISK mindre verdifullt. At man taper mange muligheter i arbeidslivet og at man taper kraftig økonomisk på det.

Altså - hun sier rett og slett sannheten! Velger man deltid, eller en tilværelse som hjemmeværende, så taper man økonomisk på det - mange goder og pensjonspoeng. Man bør derfor ha en veldig god avtale med ektefellen dersom man skiller seg.

Jfr en del innlegg her i det siste...

Jeg tolker altså Thorkildsen helt motsatt av Hareide. Men det var nok en gavepakke for ham at media vridde det på den måten...

Slik har jeg også tolket det.

Media kan vri alt dit de vil. Skjer gang på gang.

Gjest sangsol

''Slik har jeg også tolket det.''

En minister burde greie å snakke uten å måtte tolkes av noen.

Ja, slik burde det være.

Men uansett hva du eller en minister sier, finnes det alltid en eller annen som forstår uttalelsen annerledes. Og om denne personen er en journalist flink på ord.... så er det gjort.

Nord og ned

Ja, slik burde det være.

Men uansett hva du eller en minister sier, finnes det alltid en eller annen som forstår uttalelsen annerledes. Og om denne personen er en journalist flink på ord.... så er det gjort.

Vel, det kan vanskelig tolkes vekk at ministeren anser penger som en større verdi enn samvær med sine egne småbarn.

Hun fortjener alt pepper hun har fått.

Torkildesen ser det. Helt klart. Men hun gjør ikke noe med det. Hun legger ikke forholdene til rette slik at flere kvinner kan komme seg ut i jobb. Hun verdsetter heller ikke de som yter omsorgsoppgaver hjemme med lønn for arbeidet f.eks. Det eneste hun ser ut til å gjøre er å fortelle de hvor verdiløse de er, noe som kan føre til at kvinnen føler seg undertrykt og deprimert. Det gagner ingen.

''Det eneste hun ser ut til å gjøre er å fortelle de hvor verdiløse de er, noe som kan føre til at kvinnen føler seg undertrykt og deprimert. Det gagner ingen. – skremmende''

Det gjør hun slettes ikke. Les det hun sier.

Annonse

Gjest Cinnamongirl

Når det er sagt så syns jeg at dagens kvinner har det altfor altfor travelt.

De som velger deltid har det ikke så travelt. Men de som går fulltid må jo gjøre alt husarbeidet de også! Etter jobb! I tillegg har mange barn med spesielle behov, foreldre som krever sitt, barna skal følges opp på alle mulige slags aktiviteter..

Så har man krava til hvordan kvinnen "skal" fremstå - hun skal trene og ha overskudd til sex...

Nei jeg forstår godt at mange velger deltid jeg. Alternativet for mange er vel utbrendthet når man blir 40...

De som velger deltid har det ikke så travelt. Men de som går fulltid må jo gjøre alt husarbeidet de også! Etter jobb! I tillegg har mange barn med spesielle behov, foreldre som krever sitt, barna skal følges opp på alle mulige slags aktiviteter..

Så har man krava til hvordan kvinnen "skal" fremstå - hun skal trene og ha overskudd til sex...

Nei jeg forstår godt at mange velger deltid jeg. Alternativet for mange er vel utbrendthet når man blir 40...

''Når det er sagt så syns jeg at dagens kvinner har det altfor altfor travelt.

Nei jeg forstår godt at mange velger deltid jeg. Alternativet for mange er vel utbrendthet når man blir 40... – Cinnamongirl''

Da er jo problemet nettopp mangel på likestilling (hvis kvinnen gjør alt husarbeidet, og full jobb), samt overaktivisering av ungene.

Med vennlig hilsen

Gjest Cinnamongirl

Nei jeg forstår godt at mange velger deltid jeg. Alternativet for mange er vel utbrendthet når man blir 40... – Cinnamongirl''

Da er jo problemet nettopp mangel på likestilling (hvis kvinnen gjør alt husarbeidet, og full jobb), samt overaktivisering av ungene.

Med vennlig hilsen

Jo det kan du si men selv om mannen deltar så kan det bli for mye - for begge!

Legg til dugnader/tillitshverv i ungenes aktiviteter. Siden alle jobber så mye så har jo ingen tid til slikt...

Og uansett om mannen deltar praktisk så tør jeg vedde på at det i ganske stor prosent av parforholdene er kvinnen som har oversikten/totalansvaret for AS hus&hjem. Da tenker jeg på organiseringen av den daglige driften.

Gjest Elextra

''

Mange av oss har også menn.

Ja, slik burde det være.

''Ja, slik burde det være.

Men uansett hva du eller en minister sier, finnes det alltid en eller annen som forstår uttalelsen annerledes. Og om denne personen er en journalist flink på ord.... så er det gjort. – sangsol''

Dette er bare en "misforståelse" gjort med viten og vilje, nettopp for å ha en stråmannsdiskusjon om noe Thorkildsen åpenbart aldri sa eller mente.

Med vennlig hilsen

Gjest Cinnamongirl

Vel, det kan vanskelig tolkes vekk at ministeren anser penger som en større verdi enn samvær med sine egne småbarn.

Hun fortjener alt pepper hun har fått.

Vel jeg er helt uenig med deg. Thorkildsen er mor selv, og ingen mor mener det.

Jeg velger selv å gå fullt og sliter meg muligens ut på det - på sikt ihvertfall. Men jeg "tør" ikke gå redusert. Sikkert fordi jeg har vokst opp i en familie hvor vi aldri hadde økonomisk overflod og jeg er opplært til å være nøysom, betale ned lån osv. Og slik som husprisene er nå er det få som klarer seg med en inntekt når man skal betale ned huslån.

Jeg har aldri følt jeg har hatt noe "valg". Jeg har følt at samfunnet har "krevd" at jeg skal gå fulltid. Også for å bruke mine gode evner.

Da jeg fikk barn opplevde jeg helt andre "krav og forventninger" fra samfunnet. Da ble plutselig alle forventningene helt motstridende. Noe som ihvertfall sliter på en.

Men klart - hadde jeg giftet meg med en mann som tjente et par millioner så hadde jeg hatt et valg. Men da hadde jeg følt på utrygghet og avhengighet til mannen i tilfelle skilsmisse.

Gjest Cinnamongirl

''

Se svaret mitt til Sør

Annonse

Gjest sangsol

''

''Mange av oss har også menn.''

Ja :)

Og de kan være krevende, de også ;-)

Legg til dugnader/tillitshverv i ungenes aktiviteter. Siden alle jobber så mye så har jo ingen tid til slikt...

Og uansett om mannen deltar praktisk så tør jeg vedde på at det i ganske stor prosent av parforholdene er kvinnen som har oversikten/totalansvaret for AS hus&hjem. Da tenker jeg på organiseringen av den daglige driften.

''Jo det kan du si men selv om mannen deltar så kan det bli for mye - for begge!

Og uansett om mannen deltar praktisk så tør jeg vedde på at det i ganske stor prosent av parforholdene er kvinnen som har oversikten/totalansvaret for AS hus&hjem. Da tenker jeg på organiseringen av den daglige driften. – Cinnamongirl''

Jo, men det er jo nettopp det Thorkildsen mener (mangel på likestilling), og det er jo derfor det er viktig at småbarnsfedre deltar på lik linje.

Så kan de heller jobbe deltid begge to, eller kutte ned på aktivitetene.

Med vennlig hilsen

Gjest sangsol

Vel jeg er helt uenig med deg. Thorkildsen er mor selv, og ingen mor mener det.

Jeg velger selv å gå fullt og sliter meg muligens ut på det - på sikt ihvertfall. Men jeg "tør" ikke gå redusert. Sikkert fordi jeg har vokst opp i en familie hvor vi aldri hadde økonomisk overflod og jeg er opplært til å være nøysom, betale ned lån osv. Og slik som husprisene er nå er det få som klarer seg med en inntekt når man skal betale ned huslån.

Jeg har aldri følt jeg har hatt noe "valg". Jeg har følt at samfunnet har "krevd" at jeg skal gå fulltid. Også for å bruke mine gode evner.

Da jeg fikk barn opplevde jeg helt andre "krav og forventninger" fra samfunnet. Da ble plutselig alle forventningene helt motstridende. Noe som ihvertfall sliter på en.

Men klart - hadde jeg giftet meg med en mann som tjente et par millioner så hadde jeg hatt et valg. Men da hadde jeg følt på utrygghet og avhengighet til mannen i tilfelle skilsmisse.

Jeg valgte å gå i redusert stilling noen år mens barna var små.

Og jeg kommer til å bli "belønnet" med det når pensjonen skal beregnes....

Dvs ikke økonomisk lønnsomt i det hele tatt for familien. Men enormt emosjonelt givende i årene det gjaldt - men også nå i ettertid. Jeg er SÅ glad for å ha brukt mye tid på dem da de var små.

Gjest sangsol

''Jo det kan du si men selv om mannen deltar så kan det bli for mye - for begge!

Og uansett om mannen deltar praktisk så tør jeg vedde på at det i ganske stor prosent av parforholdene er kvinnen som har oversikten/totalansvaret for AS hus&hjem. Da tenker jeg på organiseringen av den daglige driften. – Cinnamongirl''

Jo, men det er jo nettopp det Thorkildsen mener (mangel på likestilling), og det er jo derfor det er viktig at småbarnsfedre deltar på lik linje.

Så kan de heller jobbe deltid begge to, eller kutte ned på aktivitetene.

Med vennlig hilsen

''..småbarnsfedre deltar på lik linje.''

Nei, kvinner og menn trenger ikke delta på lik linje for at det skal være likestilling. Det er helt i orden at kjønnene deler oppgavene tradisjonelt om de ønsker det.

Gjest skremmende

Jeg tror det kan være store forskjeller fra hjem til hjem. Store forskjeller gjør at det blir forskjellige muligheter for å kunne gå i jobb. Noen kvinner har det MYE lettere hjemme enn andre. Grunnen kan være at de har fått barn uten bioligiske utfordringer, de har en mann som gledelig hjelper til, de har foreldre som stiller opp for de akkuratt når de trenger de, de valgte rett yrke i sin ungdosmtid da man valgte utdanning, de har hatt flask med arbeidsplasser osv. osv. Æren for at de da kan se ut til å "klare alt" ligger i ren og skjær flaks i livet. Men ofte vil de heller gi uttrykk for hvor mye bedre de er enn andre som egentlig ikke har har hatt så mye flaks, men uflaks kanskje på flere felt. Kvinner er ingen ensartet gruppe. De er svært forskjellig stilt ut fra bakrgrunn og annet.

Gjest Cinnamongirl

Jeg valgte å gå i redusert stilling noen år mens barna var små.

Og jeg kommer til å bli "belønnet" med det når pensjonen skal beregnes....

Dvs ikke økonomisk lønnsomt i det hele tatt for familien. Men enormt emosjonelt givende i årene det gjaldt - men også nå i ettertid. Jeg er SÅ glad for å ha brukt mye tid på dem da de var små.

Flott hvis du har samme mulighet til jobb etter noen år i deltid som du hadde hatt etter noen år i fulltid.

Jeg har muligens valgt "feil" yrke.

Men det var ingen som sa at man burde tenke på DET da vi fikk informasjon om yrkesvalg.

Å gå deltid var aldri i mine tanker engang. Men jeg visste jo heller ikke hvor krevende det å kombinere en hverdag med både jobb og barn skulle bli.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...