Gå til innhold

2 år

Anbefalte innlegg

Gjest Pimpelipei
Skrevet

Det er to år siden min siste depresjon. Fikk en nedtur selv om jeg egentlig skulle vært medisinert for tullet. Etter nedturen ble dosen på begge medisinene økt. Går nå på 600 mg quetiapin orifam og 400 mg lamictal. Samboeren vet egentlig ikke helt hvordan det står til med meg, for jeg har ikke sagt så mye om sykdommen. Han har vært sammen med to damer tidligere som begge slet psykisk og han er glad for at han endelig har funnet ei dame som er helt normal (ehh ..).

Saken er nå at jeg begynner å få et ganske svingende energinivå. Jeg kan være i toppform flere uker i strekk - jeg trener mye, legger planer for fremtiden og fikser og ordner. Hymør og tiltakslyst er på topp, men samtidig vet jeg at jeg en dag kommer til å våkne opp og føle meg helt utblåst. Har selvfølgelig lært at jeg skal roe ned litt når jeg er på topp, men det er så deilig å føle at men LEVER.

Lurer litt på hvorfor dette skjer når jeg i lang tid har vært veldig jevn. Er selvfølgelig redd for å havne i grøfta en gang til, men mest bekymret er jeg for at samboeren skal gjennomskue at jeg ikke er like frisk som jeg har utgitt meg for. Når jeg var deprimert for to år siden klarte jeg å skjule det ganske godt fordi vi ikke bodde sammen. Når jeg ikke orket kontakt, lot jeg bare som om jeg var veldig opptatt av jobb og diverse greier når jeg egentlig bare satt og glodde i veggen.

Kan det være sånn at man etterhvert blir "immun" mot medisinene og må justere dosen deretter. Det var dette som ble gjort forrige gang. Hvor går grensa for hvor mye medisiner man kan gå på?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For alle med BP er det viktig å være klar over følgende:

Sykdommens intensitet varierer over tid. I perioder hadde en sikkert klart seg uten medisin, i andre perioder er den aktiv, men merkes ikke fordi medisinene holder den i sjakk. Noen ganger er sykdommen så aktiv at selv medisinene ikke kan holde den helt i sjakk. (Det er altså ikke slik at medisinene mister sin virkning).

Alle med BP må derfor ha sin individuelt tilpassede grunnmedisinering. I perioder med særlig stor sykdomsaktivitet, må medisindosene justeres, for deretter å gå tilbake til "grunndosene" når aktiviteten avtar.

I ditt tilfelle bør du øke quetiapin når du kjenner at de aktive periodene er der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...