Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre

Anbefalte innlegg

Gjest Havsommer

Jeg trenger råd på hva jeg skal gjøre. Har en venninne som er utrolig koselig og hyggelig når bare vi to er sammen.

Problemet er når vi er sammen med mange flere samtidig, virker det som hun forandre personlighet. Får ikke skikkelig kontakt, hun blir fjern.

Nå er dette mest når hun drikker, men har sett tegn på det også når hun har vært edru. Jeg vet ikke om dette er bevisst eller ikke, men vet at hun sliter endel psykisk, og vet mange har kuttet henne ut etter en stund.

Jeg har en malefølelse som sier at dette vennskapet ikke er riktig for meg. Samtidig får jeg dårlig samvittighet for hun er veldig snill og det finnes ikke noe vondt i henne.

Men jeg lurer på om jeg skal si noe, eller la vær. Merker jeg begynner å bli lei denne oppførselen hennes. Hun gjør jo ikke noe direkte galt heller, men hun er ikke den jenta jeg kjenner når vi er flere sammen. Hva skal jeg gjøre? Si fra? Eller la vær? Vil jo være ærlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389461-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kayia

På hvilken måte påvirker det deg at hun oppfører seg annerledes sammen med flere? Blir hun ubehagelig mot deg på noe vis, og evt på hvilken måte? Dersom hun blir ubehagelig ville jeg tatt en prat med henne om hun var en god venninne som jeg hadde hatt lyst til å beholde og ha god kontakt med, men dersom hun var en perifer venninne ville jeg latt det passere tror jeg. Har du forresten skrevet om dette her inne før?

Gjest Havsommer

På hvilken måte påvirker det deg at hun oppfører seg annerledes sammen med flere? Blir hun ubehagelig mot deg på noe vis, og evt på hvilken måte? Dersom hun blir ubehagelig ville jeg tatt en prat med henne om hun var en god venninne som jeg hadde hatt lyst til å beholde og ha god kontakt med, men dersom hun var en perifer venninne ville jeg latt det passere tror jeg. Har du forresten skrevet om dette her inne før?

Nei. Hun er ikke ekkel, men helt annerledes enn til vanlig, svarer ikke alltid. Bare fjern.

Gjest Kayia

Nei. Hun er ikke ekkel, men helt annerledes enn til vanlig, svarer ikke alltid. Bare fjern.

Skjønner. Lurte siden du lurte på om du skulle si fra eller ikke, og ble derfor i tvil om det var for å bedre situasjonen for deg eller henne at du skulle gjøre noe. Igjen; dersom dere er nære og du ellers liker henne godt kan du ta en forsiktig prat, men ikke av typen "si fra" (om du skjønner). Dersom hun er nervøs, sliter psykisk eller har problemer med store forsamlinger el.l vil nok støtte føles bra, men jeg gjetter at hun er var mht kritikk kanskje? Siden hun har mistet mange venner er hun kanskje ikke så høy i hatten og selvsikker i større forsamlinger heller kanskje? Hvorfor lurer du på om dette vennskapet er godt for deg eller ikke, og har det noen sammenheng med hennes problemer med større forsamlinger?

Gjest Havsommer

Skjønner. Lurte siden du lurte på om du skulle si fra eller ikke, og ble derfor i tvil om det var for å bedre situasjonen for deg eller henne at du skulle gjøre noe. Igjen; dersom dere er nære og du ellers liker henne godt kan du ta en forsiktig prat, men ikke av typen "si fra" (om du skjønner). Dersom hun er nervøs, sliter psykisk eller har problemer med store forsamlinger el.l vil nok støtte føles bra, men jeg gjetter at hun er var mht kritikk kanskje? Siden hun har mistet mange venner er hun kanskje ikke så høy i hatten og selvsikker i større forsamlinger heller kanskje? Hvorfor lurer du på om dette vennskapet er godt for deg eller ikke, og har det noen sammenheng med hennes problemer med større forsamlinger?

Denne oppførselen hennes gjør meg usikker. Det er som om hun nesten ikke ser meg når vi er sammen med flere. Hun tåler heller ikke alkohol særlig godt, og blir fort full. Jeg vil jo støtte henne siden hun sliter, men samtidig må jeg vite hvor jeg har henne.

Gjest Zippity

Denne oppførselen hennes gjør meg usikker. Det er som om hun nesten ikke ser meg når vi er sammen med flere. Hun tåler heller ikke alkohol særlig godt, og blir fort full. Jeg vil jo støtte henne siden hun sliter, men samtidig må jeg vite hvor jeg har henne.

Er det bare deg eller andre hun ikke ser også?

Hun kan sikkert ikke noe for at hun blir fjern, tror ikke hun gjør det med vilje.

Annonse

nitty-gritty

Jeg er litt forvirret i forhold til hvorfor dette er et problem for deg. Jeg forstår deg sånn at du vil kutte henne ut kun fordi hun blir fjern i forsamlinger med flere. Gjør det så mye, da?

Kanskje hun har sosial angst, er innadvendt eller strever med konsentrasjonen?

Jeg blir helt stille i grupper, men er hyggelig selskap når jeg kan forholde meg til en eller to. Glad for at vennene mine ikke kutter meg ut av den grunn...

Jeg er litt forvirret i forhold til hvorfor dette er et problem for deg. Jeg forstår deg sånn at du vil kutte henne ut kun fordi hun blir fjern i forsamlinger med flere. Gjør det så mye, da?

Jeg blir helt stille i grupper, men er hyggelig selskap når jeg kan forholde meg til en eller to. Glad for at vennene mine ikke kutter meg ut av den grunn...

''Jeg blir helt stille i grupper, men er hyggelig selskap når jeg kan forholde meg til en eller to. Glad for at vennene mine ikke kutter meg ut av den grunn...''

Samme her. :o)

Gjest togli

Hvor gammel er du? Hvis du er voksen, så skjønner jeg ikke engang hvorfor du _tenker_på å kutte henne ut som venninne bare fordi hun ikke "underholder" dere når dere er flere venninner sammen. Om jeg var i din situasjon, så hadde jeg tenkt motsatt av deg - at denne venninna virkelig trengte å beholde vennskapet med meg fordi hun kanskje ikke hadde så mange andre.

Hadde venninna di vært ekkel mot deg på en eller annen måte, så hadde jeg skjønt deg... men hun er jo totalt uskyldig! Er målløs over hvordan du tenker her jeg.......

''hun blir fjern i forsamlinger med flere. Gjør det så mye, da?''

Det kan være utrolig vanskelig å oppleve og bli oversett. Hvis venninnen blir fjern og later som hun ikke kjenner trådstarter kan jeg godt forstå at det gjør mye.

Hvor gammel er du? Hvis du er voksen, så skjønner jeg ikke engang hvorfor du _tenker_på å kutte henne ut som venninne bare fordi hun ikke "underholder" dere når dere er flere venninner sammen. Om jeg var i din situasjon, så hadde jeg tenkt motsatt av deg - at denne venninna virkelig trengte å beholde vennskapet med meg fordi hun kanskje ikke hadde så mange andre.

Hadde venninna di vært ekkel mot deg på en eller annen måte, så hadde jeg skjønt deg... men hun er jo totalt uskyldig! Er målløs over hvordan du tenker her jeg.......

''Er målløs over hvordan du tenker her jeg.......''

Nå synes jeg virkelig at du er urimelig. Går det an!!!!

nitty-gritty

''hun blir fjern i forsamlinger med flere. Gjør det så mye, da?''

Det kan være utrolig vanskelig å oppleve og bli oversett. Hvis venninnen blir fjern og later som hun ikke kjenner trådstarter kan jeg godt forstå at det gjør mye.

''Det kan være utrolig vanskelig å oppleve og bli oversett. Hvis venninnen blir fjern og later som hun ikke kjenner trådstarter kan jeg godt forstå at det gjør mye.''

Det står da ingenting om at hun later som om hun ikke kjenner henne. Bare at hun blir fraværende. Voksne mennesker må da tåle begrenset med oppmerksomhet i perioder fra venner og andre.

Gjest Hulderen

Nå vet du jo at hun er sånn i forsamlinger med flere, mens hun er utrolig koselig når dere er på tomannshånd. Hvorfor ikke bare forholde seg til det? Ha lave forventninger når dere er mange, og kos deg sammen med henne når dere er bare to. Jeg skjønner ikke hvorfor dette vennskapet skal være uheldig for deg?

Annonse

Bella Dotte

Troller du? Eller vet du bare ikke dette... Det er mange som ikke klarer å forholde seg til flere på en gang, blir overveldet av sanseinntrykk og "detter ut". Det er ofte merkbart lettere å være i en en-til-en-setting. Kos deg alene med din venninne, det virker som det er det beste for både deg og henne.

Gjest togli

''Er målløs over hvordan du tenker her jeg.......''

Nå synes jeg virkelig at du er urimelig. Går det an!!!!

Synes du det? Jeg snakker vel basert på egen erfaring med venninne som nekta å ha noe med en felles venninne av oss å gjøre fordi hun ikke likte at hun var litt "spesiell" (hun var verdens snilleste, men muligens litt spesiell)...... Husker dette knekte henne - og jeg var den som tok meg av henne... Dette er nå snart tyve år siden, og hun snakker fortsatt om det.. Sikker derfor jeg reagerer sterkt på å utestenge venninner som faktisk ikke har gjort annet galt enn å ikke passe inn i bildet av det man ser på som en "perfekt" venninne..... Mulig jeg var for krass pga de tidligere erfaringene mine, ja..... Sorry :/

Gjest Kayia

Jeg tror jeg ville løsrevet meg litt fra henne når dere har andre rundt dere, og tatt en prat med henne desom dere er gode venninner. Om ikke ville jeg lagt det dødt, dvs jobbet for at hennes problem ikke også ble mitt ;-)

Gjest ulike typer venner

Kan du ikke fortssette å være venner med henne bare på tomannshånd da? Hvis hun er grei mot deg når dere er alene, og du tror at hun ikke har så mange venner, så kan vel det være ok?

Jeg har noen venninner jeg bare treffer på tomannshånd, og andre jeg inviterer i selskap.

Skulle hun spørre deg noen gang hvorfor du ikke inviterer henne sammen med andre, kan du jo velge å svare henne helt ærlig på det.

Gjest Kayia

En ting til; Du bør stole på at du har henne der hun viser at hun er når dere er bare to og hun er trygg.

Synes du det? Jeg snakker vel basert på egen erfaring med venninne som nekta å ha noe med en felles venninne av oss å gjøre fordi hun ikke likte at hun var litt "spesiell" (hun var verdens snilleste, men muligens litt spesiell)...... Husker dette knekte henne - og jeg var den som tok meg av henne... Dette er nå snart tyve år siden, og hun snakker fortsatt om det.. Sikker derfor jeg reagerer sterkt på å utestenge venninner som faktisk ikke har gjort annet galt enn å ikke passe inn i bildet av det man ser på som en "perfekt" venninne..... Mulig jeg var for krass pga de tidligere erfaringene mine, ja..... Sorry :/

Av en eller annen grunn så opplever trådstarter dette som ubehagelig. Det er ingen grunn til å trekke likhetstegn til tidligere erfaringer hos meg eller deg, men god grunn til å spørre seg hvorfor trådstarter føler det slik.

Hvis hun opplever et ubehag av utestenging når de er sammen med flere så er det lettere å forstå at hun tenker seg å kutte ut kontakten. Hun skriver fordi hun vet ikke helt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...