Gå til innhold

Skjevfordeling - husarbeid

Anbefalte innlegg

nitty-gritty

''Har forsøkt lignende før. Han mener jeg ikke loggfører korrekt eller at jeg gjør ekstra mye i tiden jeg skriver opp...''

Han er sikkert ikke over-interessert i å få gjort noe med problemet heller?

''Han er sikkert ikke over-interessert i å få gjort noe med problemet heller?''

Overhodet ikke :D Han motsetter seg alle slike fordelingsforslag og nedskriving.

Fortsetter under...

• Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

30

• PieLill

15

• mariaflyfly

12

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Hvordan det burde være høres bra ut, men jeg forstår ikke helt hvordan man kommer dit. Sambo blir så surmulende hver gang han må gjøre noe han ikke har lyst til.

Nie, jeg er ikke den rette til å svare på dette :-P

jfr dialog Kayia og jeg har i en annen tråd akkurat nå...

Jeg har jo reist bort noen ganger, og han får det jo til (når jeg har laget huskelister med alt som skal skje...), men vips når jeg er tilbake, så havner vi i samme mønster igjen.

Men dere er flinke til å snakke sammen, ikke sant? Hva mener han selv da?

nitty-gritty

Nie, jeg er ikke den rette til å svare på dette :-P

jfr dialog Kayia og jeg har i en annen tråd akkurat nå...

Jeg har jo reist bort noen ganger, og han får det jo til (når jeg har laget huskelister med alt som skal skje...), men vips når jeg er tilbake, så havner vi i samme mønster igjen.

Men dere er flinke til å snakke sammen, ikke sant? Hva mener han selv da?

''Men dere er flinke til å snakke sammen, ikke sant? Hva mener han selv da?''

Vi snakker om mye, men i forhold til dette er han ganske avvisende. Han vedkjenner seg ingen skjevfordeling og mener at det er selvsagt jeg gjør det meste.

Min siste prestasjon var at han sluttet å kaste åpnede konvolutter og uinteressante brev rett på gulvet i gangen (!). Vi er der, liksom... Fremdeles.

Gjest prust

''Men dere er flinke til å snakke sammen, ikke sant? Hva mener han selv da?''

Vi snakker om mye, men i forhold til dette er han ganske avvisende. Han vedkjenner seg ingen skjevfordeling og mener at det er selvsagt jeg gjør det meste.

Min siste prestasjon var at han sluttet å kaste åpnede konvolutter og uinteressante brev rett på gulvet i gangen (!). Vi er der, liksom... Fremdeles.

''Min siste prestasjon var at han sluttet å kaste åpnede konvolutter og uinteressante brev rett på gulvet i gangen (!). Vi er der, liksom... Fremdeles.

''

Jeg fortalte her en gang om dorullfeen som tre barn og en voksen hos oss tror på :-P De tror visst at den tomme dorullen helt av seg selv svever borti søppelbøtta... (og det verste er jo at etter en del dager forsvinner den jo, når det er blitt noen stykker av dem på golvet rundt doen!)

Hvordan kommer man dit uten at tredje verdenskrig bryter ut? ;)

''Hvordan kommer man dit uten at tredje verdenskrig bryter ut? ;)

''

Kanskje du kan prøve deg på argumentet om at barna trenger mer kontakt med ham? Og med at leggesituasjonen er en god anledning i så måte...

Annonse

nitty-gritty

Hva gjør dette med dine følelser for ham?

mvh

''Hva gjør dette med dine følelser for ham?''

Jeg er nok veldig tolerant. Han takker meg for hva jeg gjør og viser at han setter pris på det. Noen morgener vekker han meg med en kopp te før han drar på trening. Jeg er bare sliten og litt irritert noen dager, egentlig. Jeg blir trist av at alt som har med et hverdagsliv med barn å gjøre skal sukkes og stønnes over. Det er vel noe av grunnen til at jeg stort sett holder kjeft og gjør hva som må gjøres.

''Min siste prestasjon var at han sluttet å kaste åpnede konvolutter og uinteressante brev rett på gulvet i gangen (!). Vi er der, liksom... Fremdeles.

''

Jeg fortalte her en gang om dorullfeen som tre barn og en voksen hos oss tror på :-P De tror visst at den tomme dorullen helt av seg selv svever borti søppelbøtta... (og det verste er jo at etter en del dager forsvinner den jo, når det er blitt noen stykker av dem på golvet rundt doen!)

''Jeg fortalte her en gang om dorullfeen som tre barn og en voksen hos oss tror på :-P De tror visst at den tomme dorullen helt av seg selv svever borti søppelbøtta... (og det verste er jo at etter en del dager forsvinner den jo, når det er blitt noen stykker av dem på golvet rundt doen!)''

Høres kjent ut... Jeg påpekte overfor sønnen en dag at glassene ikke spaserer opp i oppvaskmaskinen av seg selv. "De pleier jo å gjøre det", var hans treffende svar... Nå har de forøvrig sluttet med det og han må komme fra pc-en og flytte dem selv ;-)

Har ikke lest tråden ennå, men generell erfaring både fra DOL og livet forøvrig skulle tilsi at det er din feil hvis du har vært så dum å velge en mann som ikke gjør nok i heimen og at enten får du oppdra han eller skilles fra han. dette gjelder hva enten du er hjemmeværende eller i jobb. ;-)

Ok, litt blanding av oppgitthet og humor der! ;-) Nå skal jeg lese svarene du har fått.

''Men du - grupper med ungene 3 timer 5 dager i uka?! Er det nødvendig da? Kjenner jeg blir helt svett bare av å lese om det...''

Jeg mener jenta har godt av det. Jeg møter andre foreldre, hun møter andre barn, vi kommer oss ut av huset og det spiser litt av den tiden hvor hun ellers henger fast i meg og sutrer og maser hjemme.

Det skjønner jeg veldig godt. Minuttene er lange når man er helt alene hjemme med en smårolling. Det er svært mange i den alderen som ikke setter det minste pris på det rolige livet i langsomt tempo sammen med mor, som er så idyllisert i mange sammenhenger.

Mye bedre å komme seg ut av huset og at dere treffer noen andre barn. Dere dropper det sikkert de dagene det blir en stressfaktor.

''Hva gjør dette med dine følelser for ham?''

Jeg er nok veldig tolerant. Han takker meg for hva jeg gjør og viser at han setter pris på det. Noen morgener vekker han meg med en kopp te før han drar på trening. Jeg er bare sliten og litt irritert noen dager, egentlig. Jeg blir trist av at alt som har med et hverdagsliv med barn å gjøre skal sukkes og stønnes over. Det er vel noe av grunnen til at jeg stort sett holder kjeft og gjør hva som må gjøres.

Det er jo en solid selvmotsigelse i at han på den ene siden sier han verdsetter det du gjør, men på den andre siden hevder du overdriver når du dokumenterer det. Og dessuten hevder at det han gjør er så mye mer krevende at det gir ham rett til fri hele ettermiddagen/kvelden. En rett du ikke har.

Tror jeg vil foretrukket en mer håndfast og praktisk verdsettelse.

Hvor lenge tror du forholdet tåler at du biter dette i deg?

mvh

nitty-gritty

Det skjønner jeg veldig godt. Minuttene er lange når man er helt alene hjemme med en smårolling. Det er svært mange i den alderen som ikke setter det minste pris på det rolige livet i langsomt tempo sammen med mor, som er så idyllisert i mange sammenhenger.

Mye bedre å komme seg ut av huset og at dere treffer noen andre barn. Dere dropper det sikkert de dagene det blir en stressfaktor.

''Det er svært mange i den alderen som ikke setter det minste pris på det rolige livet i langsomt tempo sammen med mor, som er så idyllisert i mange sammenhenger.''

Ja, det er helt uaktuelt her. Vi hadde en dag i forrige uke uten organisert aktivitet og da kranglet hun først angående dette faktum i en halvtime, før hun endelig slo seg til ro. Heldigvis kjente hun da at hun trengte en rolig dag, så jeg fikk unna litt husarbeid før besøk på ettermiddagen ;)

''Mye bedre å komme seg ut av huset og at dere treffer noen andre barn. Dere dropper det sikkert de dagene det blir en stressfaktor.''

Ja, er jeg småsyk eller jenta sliten så blir vi heller hjemme. Vi varierer også med besøk til venner noen dager, slik at det er mer rom for frilek og jeg ikke trenger å sitte i ring og synge hver eneste dag...

Hvordan kommer man dit uten at tredje verdenskrig bryter ut? ;)

Min løsninge har vært å ha en fast "frikveld". Det var i form av en hobby, slik at den ikke kunne avlyses eller flyttes.

Arbeidsfordelingen blir jo ikke 50 - 50 av å gå ut én kveld i uka, men det reddet min mentale helse - og jeg sikret at de hadde en viss rutine på å klare seg selv, slik at f.eks. ikke barnet fikk anfall hvis en annen skulle ta kveldsstellet. Nå var ikke jeg hjemmearbeidende eller student, men det var likevel et pusterom med en ettermiddag og kveld helt uten rydding og legging.

Kanskje en start, hvis det er noe du har lyst til å begynne med som foregår utenfor heimen. Evt. finn et eller annet (kurs, foredragsserie el.l.) som foregår på biblioteket eller et museum på kveldstid eller helg som du har lyst til å følge, eller som du _bør_ delta på av hensyn til studiene ;-)

Annonse

Gjest Kayia

Har ikke lest tråden ennå, men generell erfaring både fra DOL og livet forøvrig skulle tilsi at det er din feil hvis du har vært så dum å velge en mann som ikke gjør nok i heimen og at enten får du oppdra han eller skilles fra han. dette gjelder hva enten du er hjemmeværende eller i jobb. ;-)

Ok, litt blanding av oppgitthet og humor der! ;-) Nå skal jeg lese svarene du har fått.

''Har ikke lest tråden ennå, men generell erfaring både fra DOL og livet forøvrig skulle tilsi at det er din feil hvis du har vært så dum å velge en mann som ikke gjør nok i heimen og at enten får du oppdra han eller skilles fra han. dette gjelder hva enten du er hjemmeværende eller i jobb. ;-)'' Jeg har ikke lest denne tråden, men har paralellt tatt til orde for det samme i den andre. Enten er mannen slem eller kvinnen elendig på valg av ektemann/ far hehe. Yeah right :)

''Har ikke lest tråden ennå, men generell erfaring både fra DOL og livet forøvrig skulle tilsi at det er din feil hvis du har vært så dum å velge en mann som ikke gjør nok i heimen og at enten får du oppdra han eller skilles fra han. dette gjelder hva enten du er hjemmeværende eller i jobb. ;-)'' Jeg har ikke lest denne tråden, men har paralellt tatt til orde for det samme i den andre. Enten er mannen slem eller kvinnen elendig på valg av ektemann/ far hehe. Yeah right :)

He he... hvilken tråd er det?

''Jeg fortalte her en gang om dorullfeen som tre barn og en voksen hos oss tror på :-P De tror visst at den tomme dorullen helt av seg selv svever borti søppelbøtta... (og det verste er jo at etter en del dager forsvinner den jo, når det er blitt noen stykker av dem på golvet rundt doen!)''

Høres kjent ut... Jeg påpekte overfor sønnen en dag at glassene ikke spaserer opp i oppvaskmaskinen av seg selv. "De pleier jo å gjøre det", var hans treffende svar... Nå har de forøvrig sluttet med det og han må komme fra pc-en og flytte dem selv ;-)

''Nå har de forøvrig sluttet med det og han må komme fra pc-en og flytte dem selv ;-)''

Min erfaring er at det er det eneste som nytter. Du verden hvor mange ganger jeg har blitt monstermamma for en sokk eller et glass...

Men det går stadig bedre.

mvh

Jo, kvinner er selvsagt ansvarlig for menns uansvarlighet.

:-)

mvh

nitty-gritty

''Har ikke lest tråden ennå, men generell erfaring både fra DOL og livet forøvrig skulle tilsi at det er din feil hvis du har vært så dum å velge en mann som ikke gjør nok i heimen og at enten får du oppdra han eller skilles fra han. dette gjelder hva enten du er hjemmeværende eller i jobb. ;-)''

Haha, ja, slik er det ;)

Jeg synes ikke det er noen enkel løsning på dette. Når hans standard er ulevelig for meg, spesielt når det kommer til barna, så vet jeg ikke hva som nytter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...