Gjest Kayia Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Dersom han har rett i dette bør du definitivt finne deg en hobby eller et gjøremål utenfor huset rundt leggetid ukentlig ;-)'' Problemet er i grunnen at jeg ikke har noe lyst på en hobby. Jeg vil slappe av helt alene for meg selv uten å måtte ofre ungene en tanke. Jeg vil ha stillhet, ro og tid til å puste vel vitende om at ting fremdeles blir gjort. ''Problemet er i grunnen at jeg ikke har noe lyst på en hobby. Jeg vil slappe av helt alene for meg selv uten å måtte ofre ungene en tanke. Jeg vil ha stillhet, ro og tid til å puste vel vitende om at ting fremdeles blir gjort'' Jeg skjønner godt hva du mener. Det er et uvurdelig gode å kunne slappe av hjemme. Jeg ville tatt en prat og forklart akkurat dette jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3455905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Dersom han har rett i dette bør du definitivt finne deg en hobby eller et gjøremål utenfor huset rundt leggetid ukentlig ;-)'' Problemet er i grunnen at jeg ikke har noe lyst på en hobby. Jeg vil slappe av helt alene for meg selv uten å måtte ofre ungene en tanke. Jeg vil ha stillhet, ro og tid til å puste vel vitende om at ting fremdeles blir gjort. ''Jeg vil slappe av helt alene for meg selv uten å måtte ofre ungene en tanke. Jeg vil ha stillhet, ro og tid til å puste vel vitende om at ting fremdeles blir gjort.'' Det kan jo godt være hobbyen. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3455909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Dersom han har rett i dette bør du definitivt finne deg en hobby eller et gjøremål utenfor huset rundt leggetid ukentlig ;-)'' Problemet er i grunnen at jeg ikke har noe lyst på en hobby. Jeg vil slappe av helt alene for meg selv uten å måtte ofre ungene en tanke. Jeg vil ha stillhet, ro og tid til å puste vel vitende om at ting fremdeles blir gjort. ''Problemet er i grunnen at jeg ikke har noe lyst på en hobby. Jeg vil slappe av helt alene for meg selv uten å måtte ofre ungene en tanke.'' Skjønner hva du mener! Husker da jeg var hjemme i permisjon (mens min mann var bortreist en periode). Mine foreldre ville hjelpe til, og da helst i form av å passe småen en time eller to, slik at jeg fikk meg en tur ut. Men jeg var jo ute hver eneste dag med barnevogn - det jeg drømte om var et par timer alene på sofaen i fullstendig stillhet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3455910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg snakket med han nå, men som han selv sier; han tar i et tak og gjør det meste helt fint uten meg. Det er når jeg er her han ikke regner det som sitt ansvar. ''Jeg snakket med han nå, men som han selv sier; han tar i et tak og gjør det meste helt fint uten meg. Det er når jeg er her han ikke regner det som sitt ansvar.'' Med hvilken rett bestemmer han at du skal være hans husslave? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3455912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Som alle andre har skrevet er det selvfølgelig ikke rettferdig. Men problemet er vel at han ikke har forståelse for at det er slitsomt å være hjemme med barn? Etter min mening gjør den som er hjemme så mye som går på dagtid, når begge er hjemme bør man dele på det som gjenstår. Du kan jo foreslå at han får en time etter jobb til å hvile før han trår til i huset med det som må gjøres? Min erfaring er at man kommer lengst med å legge frem saken saklig. Du må si fra at du blir utslitt og ikke synes det er rettferdig at du skal ta alt når han også er hjemme. Forstår han ikke at det er irriterende å fly rundt som en strikkball mens han sitter i sofaen og slapper av? Du kan også spille på at barna trenger hans engasjement og at de ønsker seg kontakt med faren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3455929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Dersom han har rett i dette bør du definitivt finne deg en hobby eller et gjøremål utenfor huset rundt leggetid ukentlig ;-)'' Problemet er i grunnen at jeg ikke har noe lyst på en hobby. Jeg vil slappe av helt alene for meg selv uten å måtte ofre ungene en tanke. Jeg vil ha stillhet, ro og tid til å puste vel vitende om at ting fremdeles blir gjort. Ja men da kan du jo lage avtaler akkurat rundt barnas leggetid, og/eller flere dager i uken (like mange som din mann trener), da du sørger for at du får deg slik alenetid. Feks dra til et bibliotek eller cafe for deg selv, eller gå en rolig tur. Du skriver opp denne tiden på timeplanen, og så forlater du rett og slett huset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3455951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Jeg tror den beste måten å få pappaer til å ta ansvar på er at mammaen er ute av huset noen timer. -men de klarer som regel bare en ting, altså enten unger eller vasking. (men husker jeg riktig når du har en heller dårlig erfaring med det for noen år siden?)'' Han tar vare på unger og lager middag og slikt når jeg er opptatt/på jobb eller lignende. Lite husarbeid som blir gjort, dog. Jeg har reist bort noen dager et par ganger og det går helt greit, huset står når jeg kommer hjem, men alt er tilbake som før like etterpå. Jeg prøver nå å krangle på meg en ferie i en ukes tid, for jeg er faktisk veldig sliten på grunn av mye som har skjedd det forrige året. Han er negativ. Skjønner ikke hvorfor han skal måtte bruke sine feriedager på å passe unger. Om min mann hadde holdt på slik du beskriver, kunne vi fort vekk fått 1-5. verdenskrig på en gang. Det virker lite sannsynlig at du blir stort annet enn en tigger i forhold til disse tingene om du ikke blir sint og setter grenser. Kan synes som han satser på din konfliktskyhet for å presse gjennom sitt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Om min mann hadde holdt på slik du beskriver, kunne vi fort vekk fått 1-5. verdenskrig på en gang. Det virker lite sannsynlig at du blir stort annet enn en tigger i forhold til disse tingene om du ikke blir sint og setter grenser. Kan synes som han satser på din konfliktskyhet for å presse gjennom sitt. mvh ''Det virker lite sannsynlig at du blir stort annet enn en tigger i forhold til disse tingene om du ikke blir sint og setter grenser. Kan synes som han satser på din konfliktskyhet for å presse gjennom sitt.'' Ja, det er nok mulig. Nå er det ikke lett for meg å forandre taktikk, da dette bare er slik jeg er. Det er synd om man må krangle, heve stemmen og bli forbannet for å bli hørt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 ''Jeg snakket med han nå, men som han selv sier; han tar i et tak og gjør det meste helt fint uten meg. Det er når jeg er her han ikke regner det som sitt ansvar.'' Med hvilken rett bestemmer han at du skal være hans husslave? mvh ''Med hvilken rett bestemmer han at du skal være hans husslave?'' Jeg tror ikke han tenker over situasjonen med slik klarhet. Vi får vel ta en diskusjon på det, så jeg forstår hva han ser for seg. Problemet er at han er under villfarelsen av at han gjør langt mer husarbeid og med ungene enn han faktisk gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dårlig mønster Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Det virker lite sannsynlig at du blir stort annet enn en tigger i forhold til disse tingene om du ikke blir sint og setter grenser. Kan synes som han satser på din konfliktskyhet for å presse gjennom sitt.'' Ja, det er nok mulig. Nå er det ikke lett for meg å forandre taktikk, da dette bare er slik jeg er. Det er synd om man må krangle, heve stemmen og bli forbannet for å bli hørt. ''Det er synd om man må krangle, heve stemmen og bli forbannet for å bli hørt. '' Enkelte av oss blir ikke hørt selv om vi har sterk stemme... :-P Jeg var temmelig irritert på mannen min i går (spesielt etter denne tråden + den andre på DOL). Jeg kom hjem kl 16, etter å ha handlet mat etter jobb. Laget middag slik at jentene rakk fritidaktiviteter litt før 17. Fra 17 til 19.30 var jeg vakt på en av fritidsaktivitetene til ett av barna (en form for dugnad, en gang pr måned som jeg har sagt meg villig til fordi jeg synes at alle skal være med å bidra). Mannen var kommet hjem like etter 17, men hadde ikke vasket av kjøkkenbordet etter han hadde spist. Barna trengte hjelp til lekser og diverse, og fra 20 til 22 satt jeg med dem og hjalp og hørte dem. Mannen skulle forberede et møte han skal ha i dag, og satt og jobbet fra 20 til 01 (tror i alle fall han jobbet hele tiden - det irriterer meg at han ikke kan gjøre det på dagtid). Etter lekselesing og god natt til ungene, ryddet jeg noe tøy (tok ut av tørketrommelen, brettet, heiv inn nytt i tørketrommelen, satte på ny vask, ryddet på plass en vask). Så fra 2230 til 2330 hadde jeg en time for meg selv der jeg slappet litt av før jeg la meg. Da jeg kom ned på kjøkkenet i morges var kjøkkenet fremdeles bombet (det er mannens jobb å holde det fint, og det har han sagt før er greit). Jeg vasket av bordet før vi spiste frokost, men ryddet ikke ut av oppvaskmaskinen og inn i oppvaskmaskinen. Er spent på om det er tatt når jeg kommer hjem seinere i dag. Han skulle avgårde seinere enn meg. Han jobber mye, men jeg mener det er helt feil at han kan lukke seg helt inne og ikke løfte en finger når han er en del av en familie. Nå må det sies at det ikke alltid er sånn, og at han innimellom tar kjøkkenet veldig fint - men det er ofte jeg som må minne ham på det, og det irriterer meg. Har da nok av andre ting jeg må huske på. Grrrrr! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Med hvilken rett bestemmer han at du skal være hans husslave?'' Jeg tror ikke han tenker over situasjonen med slik klarhet. Vi får vel ta en diskusjon på det, så jeg forstår hva han ser for seg. Problemet er at han er under villfarelsen av at han gjør langt mer husarbeid og med ungene enn han faktisk gjør. Du blir nok nødt til å skrive timer og minutter både for deg og ham. Og slå ham verbalt halt fordervet om han igjen beskylder deg for løgn og avfeier deg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Det virker lite sannsynlig at du blir stort annet enn en tigger i forhold til disse tingene om du ikke blir sint og setter grenser. Kan synes som han satser på din konfliktskyhet for å presse gjennom sitt.'' Ja, det er nok mulig. Nå er det ikke lett for meg å forandre taktikk, da dette bare er slik jeg er. Det er synd om man må krangle, heve stemmen og bli forbannet for å bli hørt. ''Ja, det er nok mulig. Nå er det ikke lett for meg å forandre taktikk, da dette bare er slik jeg er. Det er synd om man må krangle, heve stemmen og bli forbannet for å bli hørt.'' Ja, det burde ikke være slik. Kan hende skjønner ikke mannen hvor mye han risikerer å ødelegge og miste på denne måten. En del menn har absurde ignoreringsmuskler mhp hva deres bedre halvdel formidler. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Med hvilken rett bestemmer han at du skal være hans husslave?'' Jeg tror ikke han tenker over situasjonen med slik klarhet. Vi får vel ta en diskusjon på det, så jeg forstår hva han ser for seg. Problemet er at han er under villfarelsen av at han gjør langt mer husarbeid og med ungene enn han faktisk gjør. Da skriver dere liste over hvem som skal gjøre hva. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Det er synd om man må krangle, heve stemmen og bli forbannet for å bli hørt. '' Enkelte av oss blir ikke hørt selv om vi har sterk stemme... :-P Jeg var temmelig irritert på mannen min i går (spesielt etter denne tråden + den andre på DOL). Jeg kom hjem kl 16, etter å ha handlet mat etter jobb. Laget middag slik at jentene rakk fritidaktiviteter litt før 17. Fra 17 til 19.30 var jeg vakt på en av fritidsaktivitetene til ett av barna (en form for dugnad, en gang pr måned som jeg har sagt meg villig til fordi jeg synes at alle skal være med å bidra). Mannen var kommet hjem like etter 17, men hadde ikke vasket av kjøkkenbordet etter han hadde spist. Barna trengte hjelp til lekser og diverse, og fra 20 til 22 satt jeg med dem og hjalp og hørte dem. Mannen skulle forberede et møte han skal ha i dag, og satt og jobbet fra 20 til 01 (tror i alle fall han jobbet hele tiden - det irriterer meg at han ikke kan gjøre det på dagtid). Etter lekselesing og god natt til ungene, ryddet jeg noe tøy (tok ut av tørketrommelen, brettet, heiv inn nytt i tørketrommelen, satte på ny vask, ryddet på plass en vask). Så fra 2230 til 2330 hadde jeg en time for meg selv der jeg slappet litt av før jeg la meg. Da jeg kom ned på kjøkkenet i morges var kjøkkenet fremdeles bombet (det er mannens jobb å holde det fint, og det har han sagt før er greit). Jeg vasket av bordet før vi spiste frokost, men ryddet ikke ut av oppvaskmaskinen og inn i oppvaskmaskinen. Er spent på om det er tatt når jeg kommer hjem seinere i dag. Han skulle avgårde seinere enn meg. Han jobber mye, men jeg mener det er helt feil at han kan lukke seg helt inne og ikke løfte en finger når han er en del av en familie. Nå må det sies at det ikke alltid er sånn, og at han innimellom tar kjøkkenet veldig fint - men det er ofte jeg som må minne ham på det, og det irriterer meg. Har da nok av andre ting jeg må huske på. Grrrrr! ''Mannen skulle forberede et møte han skal ha i dag, og satt og jobbet fra 20 til 01 (tror i alle fall han jobbet hele tiden - det irriterer meg at han ikke kan gjøre det på dagtid)'' Hmm. Det ville ikke vært i mine tanker å irritere meg over et rotete kjøkken hvis mannen min jobbet til kl 01... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Med hvilken rett bestemmer han at du skal være hans husslave?'' Jeg tror ikke han tenker over situasjonen med slik klarhet. Vi får vel ta en diskusjon på det, så jeg forstår hva han ser for seg. Problemet er at han er under villfarelsen av at han gjør langt mer husarbeid og med ungene enn han faktisk gjør. ''Problemet er at han er under villfarelsen av at han gjør langt mer husarbeid og med ungene enn han faktisk gjør.'' ...som den første mann i historien.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 http://www.kk.no/860133/derfor-bor-menn-gjore-husarbeid Du får finne noen artikler på nett. Eventuelt lese samlisvbøker. Eller du eller dere kan oppsøke en familieterapaut. Jeg har tro på at dere skriver opp alt som skal gjøres så fordeler dere det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Mannen skulle forberede et møte han skal ha i dag, og satt og jobbet fra 20 til 01 (tror i alle fall han jobbet hele tiden - det irriterer meg at han ikke kan gjøre det på dagtid)'' Hmm. Det ville ikke vært i mine tanker å irritere meg over et rotete kjøkken hvis mannen min jobbet til kl 01... ''Det ville ikke vært i mine tanker å irritere meg over et rotete kjøkken hvis mannen min jobbet til kl 01...'' Slik jobbing på kvelden kan jo ofte være mer eller mindre frivilling (ønsker å være godt forberedt til møter etc.), og jeg skjønner det kan irritere at slik jobbing prioriteres foran jobb i heimen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Mannen skulle forberede et møte han skal ha i dag, og satt og jobbet fra 20 til 01 (tror i alle fall han jobbet hele tiden - det irriterer meg at han ikke kan gjøre det på dagtid)'' Hmm. Det ville ikke vært i mine tanker å irritere meg over et rotete kjøkken hvis mannen min jobbet til kl 01... ''Hmm. Det ville ikke vært i mine tanker å irritere meg over et rotete kjøkken hvis mannen min jobbet til kl 01...'' Ikke i mine heller. Det var vel et viktig møte han måtte forberede da. ) Jeg er ikke flink til å ta kjøkkenet sjøl, tar av og til en runde om morgenen etter frokosten ellers blir det som regel mens middagen putrer på komfyren, evt. like etter middag. Og når jeg leser i denne tråden kjenner jeg at jeg er veldig, veldig glad for at jeg bor for meg selv sammen med ungene og med god samvittighet kan ta ansvar for det jeg vil - resten blir ikke gjort. ) Veldig greit synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Mannen skulle forberede et møte han skal ha i dag, og satt og jobbet fra 20 til 01 (tror i alle fall han jobbet hele tiden - det irriterer meg at han ikke kan gjøre det på dagtid)'' Hmm. Det ville ikke vært i mine tanker å irritere meg over et rotete kjøkken hvis mannen min jobbet til kl 01... ''Hmm. Det ville ikke vært i mine tanker å irritere meg over et rotete kjøkken hvis mannen min jobbet til kl 01...'' Han hadde jo vært hjemme fra 17 og jobbet fra 20 til 01. Det burde være mulig å rydde et kjøkken på tre timer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ''Med hvilken rett bestemmer han at du skal være hans husslave?'' Jeg tror ikke han tenker over situasjonen med slik klarhet. Vi får vel ta en diskusjon på det, så jeg forstår hva han ser for seg. Problemet er at han er under villfarelsen av at han gjør langt mer husarbeid og med ungene enn han faktisk gjør. ''Problemet er at han er under villfarelsen av at han gjør langt mer husarbeid og med ungene enn han faktisk gjør. '' Kjenner meg igjen. Enkelte menn tror at en halvtime med leksehjelp en dag, kjøring til trening en annen dag pluss vasking av eget arbeidstøy en tredje dag og rydding av frokostbordet tre dager veier opp for alt som skal gjøres i huset den uka... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389483-skjevfordeling-husarbeid/page/5/#findComment-3456091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.