Gå til innhold

Skjevfordeling - husarbeid

Anbefalte innlegg

Gjest dårlig mønster

''Så ja, jeg irriterer meg over hjemmejobbingen hans. ''

Trives dere begge med lønnen hans? God lønn hører gjerne sammen med samvittighetsfull utførelse av arbeidet - og evne og vilje til å sette seg grundig inn i ting...

Nei, det er det som er kjedelig. Han jobber i en smal bransje, og han er veldig veldig dyktig på sitt fagfelt. Lønna står absolutt ikke i stil den innsatsen han gjør. Den er helt grei, men ikke noe mer. Hadde vi fått igjen skikkelig i form av ekstra penger (overtid) så hadde det nok vært lettere å akseptere.

Han trives i jobben sin, men ikke med arbeidsforhold og lønn. I og med at fagfeltet er smalt er det vanskelig å finne noe annet som han er flink til. Jeg prøver fra tid til annen å oppmuntre ham til å prøve noe helt nytt (der han kan bruke sine egenskaper på rådgiving, kommunikasjon, ledelse osv men utenfor fagfeltet), men han er nok litt engstelig for å hoppe ut i noe ukjent.

Og slik går nå årene!

Fortsetter under...

• Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

30

• PieLill

15

• mariaflyfly

12

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly

''Han hadde jo vært hjemme fra 17 og jobbet fra 20 til 01. Det burde være mulig å rydde et kjøkken på tre timer.

''

Nettopp. Jeg vil tro at han kom hjem litt over fem, spiste middag, la seg på sofaen og leste avisen og kanskje sov litt/slappet av, og så da jeg kom hjem halv åtte fant han ut at han måtte sette i gang med jobbingen. Forstår godt at han vil slappe av litt etter middag altså - men den halvannen timen etter avslapping og til han begynte å jobbe - da kunne han fint ha brukt 20 minutter på kjøkkenet synes jeg.

Men nå høres jeg skikkelig kjerring ut, som teller minutter!

''Men nå høres jeg skikkelig kjerring ut, som teller minutter!''

Jepp. ;)

Jeg hadde aldri i livet takla å være i et forhold der det ble ført regnskap på tid. Kjæresten min og jeg har snakka om det flere ganger, vi ser begge et par slike hinsides skrekkeksempler i vår omgangskrets. Noe så smålig og kjipt.

Etter å ha lest denne tråden, tenker jeg akkurat som Lillemus, at jeg er skikkelig glad jeg har bodd en stund aleine. Det er jeg som har ansvar for alt, og gjør jeg det ikke sjøl, så blir det ikke gjort heller. Selv om jeg hater at ingen hjelper meg med snømåking om vinteren. ;)

Gjest dårlig mønster

''Men nå høres jeg skikkelig kjerring ut, som teller minutter!''

Jepp. ;)

Jeg hadde aldri i livet takla å være i et forhold der det ble ført regnskap på tid. Kjæresten min og jeg har snakka om det flere ganger, vi ser begge et par slike hinsides skrekkeksempler i vår omgangskrets. Noe så smålig og kjipt.

Etter å ha lest denne tråden, tenker jeg akkurat som Lillemus, at jeg er skikkelig glad jeg har bodd en stund aleine. Det er jeg som har ansvar for alt, og gjør jeg det ikke sjøl, så blir det ikke gjort heller. Selv om jeg hater at ingen hjelper meg med snømåking om vinteren. ;)

''Jeg hadde aldri i livet takla å være i et forhold der det ble ført regnskap på tid. Kjæresten min og jeg har snakka om det flere ganger, vi ser begge et par slike hinsides skrekkeksempler i vår omgangskrets. Noe så smålig og kjipt.

''

Men dersom husarbeid og oppfølging blir gjort sånn omtrentelig likt av både mor og far (forutsatt at begge jobber), så er det jo ikke behov for noen minuttelling?

Eller dersom både mor og far er enige om at de ønsker den mer tradisjonelle kjønnsfordelingen der far jobber mest og tjener mest penger mens mor bruker mesteparten av tiden sin hjemme og holder hus og unger i orden - da er det ikke behov for noen minuttelling.

Det er jo i de tilfellene som f.eks. hos oss der mor og far jobber like mye og mor over lang tid ser at hun gjør så veldig mye mer enn far etter arbeidstid og der far ikke innser at det er veldig mye å gjøre i et hjem - det er jo da at kanskje et regnskap kunne vært på sin plass? Ikke over lang tid, men kanskje at oppgavene som må gjøres på en uke blir listet opp med antall minuntter, og at far også ser alt som må gjøres. Mor kan selvsagt da også få seg en overraskelse over hva far gjør dersom fiksing på bil/sykkel, hagearbeid, vedlikehold av hus og garasje osv faktisk tar mye tid.

''men å være _barnevakt_ for egne, det synes jeg er en horribel setning.''

Helt enig! Men min far - som jeg på mange måter har ansett for å være en moderne mann for sin generasjon (nå over 80) - presterer å kommentere at min mann er "barnevakt" når jeg er ute. Selv om han altså anser det som en selvfølge at pappaen også passer barna. Underlige greier.

i min manns familie kaller de det "barnepike" når han kommer på besøk med ungene sine.

"Jasså, er det du som er barnepike i dag...?"

Gjest Elextra

i min manns familie kaller de det "barnepike" når han kommer på besøk med ungene sine.

''i min manns familie kaller de det "barnepike" når han kommer på besøk med ungene sine.

"Jasså, er det du som er barnepike i dag...?"''

Huff.

mariaflyfly

''Jeg hadde aldri i livet takla å være i et forhold der det ble ført regnskap på tid. Kjæresten min og jeg har snakka om det flere ganger, vi ser begge et par slike hinsides skrekkeksempler i vår omgangskrets. Noe så smålig og kjipt.

''

Men dersom husarbeid og oppfølging blir gjort sånn omtrentelig likt av både mor og far (forutsatt at begge jobber), så er det jo ikke behov for noen minuttelling?

Eller dersom både mor og far er enige om at de ønsker den mer tradisjonelle kjønnsfordelingen der far jobber mest og tjener mest penger mens mor bruker mesteparten av tiden sin hjemme og holder hus og unger i orden - da er det ikke behov for noen minuttelling.

Det er jo i de tilfellene som f.eks. hos oss der mor og far jobber like mye og mor over lang tid ser at hun gjør så veldig mye mer enn far etter arbeidstid og der far ikke innser at det er veldig mye å gjøre i et hjem - det er jo da at kanskje et regnskap kunne vært på sin plass? Ikke over lang tid, men kanskje at oppgavene som må gjøres på en uke blir listet opp med antall minuntter, og at far også ser alt som må gjøres. Mor kan selvsagt da også få seg en overraskelse over hva far gjør dersom fiksing på bil/sykkel, hagearbeid, vedlikehold av hus og garasje osv faktisk tar mye tid.

''Men dersom husarbeid og oppfølging blir gjort sånn omtrentelig likt av både mor og far (forutsatt at begge jobber), så er det jo ikke behov for noen minuttelling?''

I et par av de tilfellene jeg sikter til, er "likestillinga gått for langt", og mannen gjør en vesentlig større del av felles gjøremål. Kvinnene er de som riktignok administrerer mye av AS Hus & Hjem, men ikke ser at mennene følger opp brorparten av aktivitetene til ungene, tar seg av alt av større vedlikehold og har ansvar for mest av f.eks middagslaging.

Jeg er egentlig ganske sjokkert over å se hvordan de styrer med jernhånd og i tillegg legger merke til hver time mannen bruker på egentid, slik at de passer på å få like mange timer til egen disposisjon pr uke. Sånn hadde jeg ikke villet ha det.

''Eller dersom både mor og far er enige om at de ønsker den mer tradisjonelle kjønnsfordelingen der far jobber mest og tjener mest penger mens mor bruker mesteparten av tiden sin hjemme og holder hus og unger i orden - da er det ikke behov for noen minuttelling.''

Jeg er for frihet til å velge for den enkelte familie hva som passer best. Og dersom den ene parten ikke jobber, eller jobber deltid, er det selvfølgelig naturlig at h*n bidrar mer hjemme. Så der er vi helt enige.

''Det er jo i de tilfellene som f.eks. hos oss der mor og far jobber like mye og mor over lang tid ser at hun gjør så veldig mye mer enn far etter arbeidstid og der far ikke innser at det er veldig mye å gjøre i et hjem - det er jo da at kanskje et regnskap kunne vært på sin plass? Ikke over lang tid, men kanskje at oppgavene som må gjøres på en uke blir listet opp med antall minuntter, og at far også ser alt som må gjøres. Mor kan selvsagt da også få seg en overraskelse over hva far gjør dersom fiksing på bil/sykkel, hagearbeid, vedlikehold av hus og garasje osv faktisk tar mye tid.''

Jeg mener fortsatt det ikke skal føres tidsregnskap. Jeg synes det er kjipt. Men dersom den ene parten ikke er fornøyd, er det selvfølgelig naturlig å ta en prat og sette opp lister.

Et annet poeng er, slik vi har diskutert her inne flere ganger, at familier må finne ut hvor de skal legge lista i forhold til antall fritidsaktiviteter for ungene, hvor reint det skal være hjemme, hvor ryddig det skal være, hvor lang plenen kan være før noen klipper den. Osv, osv.

Annonse

mariaflyfly

''i min manns familie kaller de det "barnepike" når han kommer på besøk med ungene sine.

"Jasså, er det du som er barnepike i dag...?''

Ups. Enda verre. :(

mariaflyfly

Jeg oversatte: "Look after..."

Ok.

Jeg ser ikke helt hvem det er som skal look after the kids, om det ikke er foreldrene til kidsa. ;) Men det er jo mulig din samboer har et fryktelig tradisjonelt (les: antikvarisk) syn på at det er kvinnens jobb og ikke mannens.

Synd. :(

nitty-gritty

Ok.

Jeg ser ikke helt hvem det er som skal look after the kids, om det ikke er foreldrene til kidsa. ;) Men det er jo mulig din samboer har et fryktelig tradisjonelt (les: antikvarisk) syn på at det er kvinnens jobb og ikke mannens.

Synd. :(

Ja, han mener at det er umulig for han å få til uansett i forhold til ferie og slikt. Noe som sikkert stemmer, men jeg vet ikke - om man er SÅ uunnværlig på jobb at man ikke får ferie en gang, så burde man tjene godt over millionen...

''man "passer" ikke sine egne unger. (usikker på om den språknyansen finnes på engelsk dog)''

Han synes det er å passe når vi ikke bruker dagmamma/barnehage vanligvis.

Forøvrig sier han at det er umulig for han å ta fri for at jeg skal få litt ferie. Det blir en dag her og der, men da er jo jeg hjemme som vanlig.

Hvis dere skal ha ferie samtidig, kan dere jo ta de fleste dagene sammen alle fire, og så kan kanskje begge ha noen dager til egen disp? Det blir jo ikke all verdens forskjell for deg hvis han reiser på tur alene noen dager, siden du uansett er vant til å klare deg uten så mye hjelp - mot at du får like mange dagers ferie etterpå?

Evt. har du kanskje en hittil lite omtalt grandonkel i Norge som beleilig nok dør akkurat i ferietiden, slik at du må reise alene i begravelsen.... ;-)

mariaflyfly

Ja, han mener at det er umulig for han å få til uansett i forhold til ferie og slikt. Noe som sikkert stemmer, men jeg vet ikke - om man er SÅ uunnværlig på jobb at man ikke får ferie en gang, så burde man tjene godt over millionen...

NOE lovfesta ferie har man vel i Storbritannia?

nitty-gritty

Hvis dere skal ha ferie samtidig, kan dere jo ta de fleste dagene sammen alle fire, og så kan kanskje begge ha noen dager til egen disp? Det blir jo ikke all verdens forskjell for deg hvis han reiser på tur alene noen dager, siden du uansett er vant til å klare deg uten så mye hjelp - mot at du får like mange dagers ferie etterpå?

Evt. har du kanskje en hittil lite omtalt grandonkel i Norge som beleilig nok dør akkurat i ferietiden, slik at du må reise alene i begravelsen.... ;-)

Hahaha :)

Jeg er mer enn villig til å ha ungene alene, det gjør meg ingenting. Tar de med på ferie til Norge alene også. Han vil ikke reise på ferie, for han synes det er styr.

Annonse

nitty-gritty

Han VIL jo ikke ha ferie. Det er noe ganske annet. ;)

Haha.

Han har et visst poeng i at alle rapportene hans magisk må leveres i tide og det er full jobb hele måneden for å få det til. Om han tilfeldigvis har litt tid til overs, så raser det inn andre MI-ting som må gjøres. Skjønner at det blir vanskelig med en ukes fri her og der, men det burde i grunnen være firmaets problem - ikke hans.

mariaflyfly

Haha.

Han har et visst poeng i at alle rapportene hans magisk må leveres i tide og det er full jobb hele måneden for å få det til. Om han tilfeldigvis har litt tid til overs, så raser det inn andre MI-ting som må gjøres. Skjønner at det blir vanskelig med en ukes fri her og der, men det burde i grunnen være firmaets problem - ikke hans.

Nettopp. :(

Akkurat nå sitter jeg og håper at din samboer har noen fryktelig gode sider for å veie opp litt, for dette synes jeg grenser til det direkte usjarmerende. Sorry to say. :(

nitty-gritty

Nettopp. :(

Akkurat nå sitter jeg og håper at din samboer har noen fryktelig gode sider for å veie opp litt, for dette synes jeg grenser til det direkte usjarmerende. Sorry to say. :(

Denne tråden ble jo veldig negativ.

Når minstejenta var baby tok han all nattevåkingen. Det gjør han forøvrig fremdeles om hun eller guttungen våkner. Han tar seg av all spy-tørking. Guttungen hadde en periode med mange ørebetennelser, da lå han på madrass inne på rommet hans slik at han kunne holde en hånd på øret hans. Det var kun slik ungen sovnet.

Han er veldig positiv til at jeg skal ha fritid, men det er veldig vanskelig å få til virker det som. Han er ansvarlig i forhold til økonomi og tar all økonomi-administrasjon.

Han liker og elsker meg, det viser han hver eneste dag. Det romantiske er han flink på. Han er ekstremt lojal.

Men husarbeid og hverdagsliv... Veldig manglende.

''Da jeg kom ned på kjøkkenet i morges var kjøkkenet fremdeles bombet (det er mannens jobb å holde det fint, og det har han sagt før er greit). Jeg vasket av bordet før vi spiste frokost, men ryddet ikke ut av oppvaskmaskinen og inn i oppvaskmaskinen. Er spent på om det er tatt når jeg kommer hjem seinere i dag. Han skulle avgårde seinere enn meg.''

Jeg blir litt overrasket over at det å holde orden på kjøkkenet er noe å fordele som en stor aktivitet, men det er mulig det er meg som har bodd aleine med ungene for lenge. ;)

Å rydde ut av oppvaskmaskina tar under 5 minutter. Å rydde unna underveis i matlaging er helt uproblematisk - sette inn skittent i oppvaskmaskina, kaste matavfall og tørke over benken.

Å rydde etter en frokost tar også under 5 min, inkl å stable inn i oppvaskmaskina.

Å tørke av benken etter å ha smurt matpakker tar 10 sekunder.

Tror jeg hadde hengt meg opp i langt viktigere ting enn et kjøkken i denne sammenheng. Hvem kjører unger på aktiviteter? Hvem vasker bilen og skifter dekk? Hvem vasker huset? Hvem tar seg av klesvask? Hvem klipper plenen? Osv.

''Jeg blir litt overrasket over at det å holde orden på kjøkkenet er noe å fordele som en stor aktivitet, men det er mulig det er meg som har bodd aleine med ungene for lenge. ;)''

Enig. :o) Det tar ikke så mange minutter å tømme og fylle oppvaskmaskina, dra over benkene og evt. vaske opp de få tingene som ikke går i maskina. Resten kan vente. :o) *gløtter ut på sitt eget kjøkken*

"Jasså, er det du som er barnepike i dag...?"''

Huff.

skal tilføyes at den som pleide å si det nå er 94 år... yngre generasjoner har heldigvis ikke ført den talemåten videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...