Gå til innhold

Skjevfordeling - husarbeid

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Denne tråden ble jo veldig negativ.

Når minstejenta var baby tok han all nattevåkingen. Det gjør han forøvrig fremdeles om hun eller guttungen våkner. Han tar seg av all spy-tørking. Guttungen hadde en periode med mange ørebetennelser, da lå han på madrass inne på rommet hans slik at han kunne holde en hånd på øret hans. Det var kun slik ungen sovnet.

Han er veldig positiv til at jeg skal ha fritid, men det er veldig vanskelig å få til virker det som. Han er ansvarlig i forhold til økonomi og tar all økonomi-administrasjon.

Han liker og elsker meg, det viser han hver eneste dag. Det romantiske er han flink på. Han er ekstremt lojal.

Men husarbeid og hverdagsliv... Veldig manglende.

:)

Fortsetter under...

• Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

30

• PieLill

15

• mariaflyfly

12

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

''Men nå høres jeg skikkelig kjerring ut, som teller minutter!''

Jepp. ;)

Jeg hadde aldri i livet takla å være i et forhold der det ble ført regnskap på tid. Kjæresten min og jeg har snakka om det flere ganger, vi ser begge et par slike hinsides skrekkeksempler i vår omgangskrets. Noe så smålig og kjipt.

Etter å ha lest denne tråden, tenker jeg akkurat som Lillemus, at jeg er skikkelig glad jeg har bodd en stund aleine. Det er jeg som har ansvar for alt, og gjør jeg det ikke sjøl, så blir det ikke gjort heller. Selv om jeg hater at ingen hjelper meg med snømåking om vinteren. ;)

''Selv om jeg hater at ingen hjelper meg med snømåking om vinteren. ;)''

Jeg bor i borettslag med kjempeflinke vaktmestre og når jeg kommer ut kl. 8 og skal kjøre på jobb er fortau og parkeringsplasser pent ryddet for snø. :o) Og i vinter har sannelig Trondheim Bydrift slått på stortromma og brøytet gata også!

Use it or lose it.

Han bruker den ikke, for det er ingen som kan gjøre hva han gjør.

Så han vil rett og slett ikke ha ferie / fri og være sammen med sin kjæreste og sine barn?! Da hadde jeg blitt så lei meg og såret og fortvilet at jeg hadde revurdert hele forholdet tror jeg...

Denne tråden ble jo veldig negativ.

Når minstejenta var baby tok han all nattevåkingen. Det gjør han forøvrig fremdeles om hun eller guttungen våkner. Han tar seg av all spy-tørking. Guttungen hadde en periode med mange ørebetennelser, da lå han på madrass inne på rommet hans slik at han kunne holde en hånd på øret hans. Det var kun slik ungen sovnet.

Han er veldig positiv til at jeg skal ha fritid, men det er veldig vanskelig å få til virker det som. Han er ansvarlig i forhold til økonomi og tar all økonomi-administrasjon.

Han liker og elsker meg, det viser han hver eneste dag. Det romantiske er han flink på. Han er ekstremt lojal.

Men husarbeid og hverdagsliv... Veldig manglende.

''Denne tråden ble jo veldig negativ.''

Det blir det jo lett når man skriver om bare en side av samlivet, om enn en viktig en. Vi andre kan jo ikke vite om han f eks er en så fantastisk elsker at det veier opp for det meste :-)

''men å være _barnevakt_ for egne, det synes jeg er en horribel setning.''

Helt enig! Men min far - som jeg på mange måter har ansett for å være en moderne mann for sin generasjon (nå over 80) - presterer å kommentere at min mann er "barnevakt" når jeg er ute. Selv om han altså anser det som en selvfølge at pappaen også passer barna. Underlige greier.

Kan jo være en talemåte? Tror faktisk min mor har brukt det om meg også, hvis jeg har vært den som var hjemme med barnet mens mannen var på noe annet.

Men begynner å bli så lenge siden at jeg har glemt det :-)

Annonse

Gjest Monicaen

Det der er en av mange grunner til at jeg ikke vil ha barn. Han jeg ser for meg å leve resten av livet mitt med er en av dem som "bare ikke ser hva som må gjøres". Han har klart seg helt fint gjennom mange år som singel, men nå når vi bor sammen er det helt naturlig for ham at han skal kunne sitte i sofaen og glo på tv mens jeg styrer på. På alle andre områder(økonomisk iallefall) er han VELDIG for en 50/50-fordeling, men når det kommer til husarbeid er det helt omvendt. Jeg har fått gjennom at badet skal vaskes grundig 1 gang i uka og at vi tar det annenhver gang, og at den som da ikke vasker støvsuger og sånt. "Og sånt" betyr at jeg tørker støv, støvsuger og vasker kjøkkenet, mens det for ham betyr at han støvsuger og setter støvsugeren på plass etter seg. Men alt ansvar for vask av sengetøy, kluter, kopphåndduker og vanlige håndklær er mitt, han legger ikke merke til at det må gjøres. Jeg har sagt klart fra om det et par ganger og han er helt enig i at det er begges ansvar, men det skjer ikke noe mer for det. Han vet jo at jeg ikke orker å ligge i samme sengetøyet helt til han får ut fingeren og vasker laken, så da trenger han jo ikke anstrenge seg...

Og fordi han er sånn når det bare er oss to, vet jeg at jeg ville blitt fullstendig sprø av å dele med ham et liv som inkluderer barn, fritidsaktiviteter, ekstra klesvask, flekker og nattevåk.

Det er på en måte som om hans tid er så mye mer verdifull enn min...

Det skjønner jeg godt at du ikke vil.

Jeg har en mann som i utgangspunktet tok det som en selvfølge st vi delte på alt husarbeid. Det fungerte helt utmerket til barna kom. Før det tok begge like mye ansvar.

Men etter at vi fikk barn, falt det meste av ansvaret for dem på meg. All innkjøp av klær, oppfølging på barnehage, fritidsaktiviteter og skole. Og merkelig nok matlaging. Før lagde vi middag annenhver dag. Nå gjør jeg det minst 80%.

Flere venninner sier at de har opplevd tilsvarende.

Så med en samboer som din: aldri i livet!

Men hvis du er på besøk hos dem med barna, uten din mann; er du også barnepike?

Tviler på det, men til deres forsvar: De er oldeforeldre til ungene, og født før 1920. Heldigvis er det få som sier det slik i dag, litt lenger er vi tross alt kommet.

Slike holdninger om at menn "passet" sine egne småbarn var ganske vanlige for la oss si 60-70 år siden

forøvrig hadde jeg vel antagelig ikke tatt med meg ungene dit alene på besøk ettersom det er min manns besteforeldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...