Gå til innhold

Stemor kaster underbuksene...

Anbefalte innlegg

Eneste måten å lære barn/ungdommer endel ting, når man har prøvd alle diskusjonsmetoder, er å la dem få kjenne konsekvensene. Jeg synes metoden hennes er lur. Enda bedre er metoden Tonie (nedenfor) foreslår, å kaste dem ut av vinduet. (Særlig hvis naboer ser dem, da lærer han nok superfort!)

Jeg håper ihvertfall ikke at du som bestemor blander deg inn eller kjøper nye truser til ham. Det ville være å boikotte andres barneoppdragelse.

Så å kyle skitne boksere ut gjennom vinduet er greit? :-)

He-he, synes jeg ser det for meg, sju boksere på vei ut.

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

31

• Katt-ja

12

• Babette

7

• tonie

5

Mest aktive i denne tråden

Nei, det er det nok ikke.

Han må vel bare påminnes, til han husker det...

tror

Problemet er nok at verbale påminnelser er fåfengte all den tid han likevel kan komme unna med å miste dem der han står og slippe unna med å slenge ut et likegyldig 'Jada,' til påminnelsen.

De flese gjør ikke slik før den unge håpefulle har vist med all tydelighet at de foretrekker komforten ved å være slabbedask. Da trengs det påminnelser som gjør inntrykk.

mvh

''Jeg/vi plukker skittentøy, minner ham på at de egentlig hører hjemme i skittentøykurven, han sier Jada... og så kjører vi reprise på det neste gang :-)''

Og så lenge du fortsetter å plukke opp etter ham, kommer han til å fortsette å tro at skittentøyet på magisk vis hopper opp i skittentøyskurven, for så å krabbe inn i vaskemaskinen. Deretter klarer det å kaste seg over tørkestativet før det pent å beskjedent bretter seg selv sammen og legger seg til ro i skapet.

:-)

mvh

Haha,- nei, det bretter seg ikke sammen og legger seg i skapet :-)

Ligger ofte i en haug med rene klær et sted i huset - og brukes som regel derfra...

Men, seriøst - jeg tror faktisk at unge voksne fort skjønner hva som skal til når de flytter for seg selv. Og, jeg prøver å fortelle hvordan det burde være, men jeg gidder ikke lage ufred og kjefting av det. Jeg hører om nok av folk som klager over det samme OG kjefter. Så da velger jeg å ha det trivelig med mine "barn" og tåler litt rot. Kjeftingen sparer jeg til hvis de gjør noe ondt en gang... det er sjelden for å si det sånn. Ikke kjefter de på meg heller, og dørene har vel knapt vært slamret med.

Pick your battles :-)

''Han lar andre vasse i hans skitne truser. Ikke særlig lekkert.''

Skjønner ikke problemet. Ta på en oppvaskhandske og hiv de inn til rommet hans.

Folk i dag er overhysteriske når det kommer til bakterier, virus og overrenslighet! Ikke det spor rart at så mange mennesker er allergiske. de tåler jo ingenting...

Så kommer de i barnehagen, og all verdens allergier dukker opp!

Jeg har aldri vært alvorlig syk i hele mine 49 år, aldri hatt influensa, er ikke allergisk mot noe som helst, og jeg vokste opp i ett hus som var hundre år gammelt. Der var det mus på rommet mitt, rotter i krypkjelleren, hvor vi måtte hente poteter og grønnsaker.

Skitne truser/underbukser hadde ikke plaget meg en plass!

Hovedproblemet er at man har en ung gutt som er myndig om et par år som ennå ikke har skjønt at han må plukke opp driten etter seg selv. Hvorfor i hele vide verden skal andre behøve å gjøre det.

Jeg synes det er helt greit å anse skitne truser som folk strør fra seg som søppel.

mvh

Gjest Shira :o)

Hva mener du er måten å gjøre det på?

Jeg hadde nok ikke kastet dem, men jeg hadde ikke vasket dem heller. Nå deler ikke vi bad med guttungen så det var han som måtte vasse i dem, hadde vi delt bad hadde jeg kanskje sopt dem sammen og hivd dem i en krok eller på rommet hans.

Uansett hva jeg hadde gjort, uansett hva du mener, så hadde jeg ikke direkte lagt meg opp i det som besteforeldre. Hva sier faren da?

Alle må bidra, guttungen her har lite krav egentlig, men klær skal i skittentøyskorga, fat i oppvaskmaskina, basicting rett og slett. Jeg ser glatt igjennom fingrene med 4-6-9 drikkeglass på rommet, så lenge det ikke er på mitt rom. Skitne klær der andre også skal bruke badet derimot er jeg hakket strengere på.

Her har guttungen selv bedt om skittentøyskorg på rommet sitt, den henter jeg når jeg vasker.

Gjest Kayia

''Jeg/vi plukker skittentøy, minner ham på at de egentlig hører hjemme i skittentøykurven, han sier Jada... og så kjører vi reprise på det neste gang :-)''

Og så lenge du fortsetter å plukke opp etter ham, kommer han til å fortsette å tro at skittentøyet på magisk vis hopper opp i skittentøyskurven, for så å krabbe inn i vaskemaskinen. Deretter klarer det å kaste seg over tørkestativet før det pent å beskjedent bretter seg selv sammen og legger seg til ro i skapet.

:-)

mvh

''Og så lenge du fortsetter å plukke opp etter ham, kommer han til å fortsette å tro at skittentøyet på magisk vis hopper opp i skittentøyskurven, for så å krabbe inn i vaskemaskinen. Deretter klarer det å kaste seg over tørkestativet før det pent å beskjedent bretter seg selv sammen og legger seg til ro i skapet'' Først og fremst handler det vel om hva foreldrene gidder? Jeg måtte aldri gjøre noe mens jeg bodde hjemme faktisk, og vet du, jeg ble både i stand til å vaske, rydde, bake, koke etc etter at jeg flyttet hjemmefra ;-) En myte det der at "om man ikke har lekser/ har jobb ved siden av studiene så lærer man ikke arbeidsmoral" eller "om man ikke lærer å rydde etter blir man en slabbedask" ;-)

Med det sagt: Min jr må bidra hjemme, men det er mye fordi jeg ikke gidder å ta etter alle, og fordi jeg ønsker at han skal bidra til fellesskapet :)

Annonse

Ligger ofte i en haug med rene klær et sted i huset - og brukes som regel derfra...

Men, seriøst - jeg tror faktisk at unge voksne fort skjønner hva som skal til når de flytter for seg selv. Og, jeg prøver å fortelle hvordan det burde være, men jeg gidder ikke lage ufred og kjefting av det. Jeg hører om nok av folk som klager over det samme OG kjefter. Så da velger jeg å ha det trivelig med mine "barn" og tåler litt rot. Kjeftingen sparer jeg til hvis de gjør noe ondt en gang... det er sjelden for å si det sånn. Ikke kjefter de på meg heller, og dørene har vel knapt vært slamret med.

''Men, seriøst - jeg tror faktisk at unge voksne fort skjønner hva som skal til når de flytter for seg selv. Og, jeg prøver å fortelle hvordan det burde være, men jeg gidder ikke lage ufred og kjefting av det.''

Om man ser hvor mange parkonflikter som går på slike ting, er det mye som kan tyde på at ikke alle finner ut av det bare ved å flytte hjemmefra.

Jeg gidder ikke å mase. Først får de en hyggelig anmodning. Følges ikke den må de avbryte hva enn de holder på med å komme å rydde etter seg umiddelbart. For en kort periode blir det høyt konfliktnivå av slikt. Men det ser jeg på som en investering for framtiden.

Etter som de finner ut hva som gjelder, har vi det hyggelig sammen uten at jeg behøver å rydde etter dem som en annen tjener.

mvh

Gjest Kayia

''Men, seriøst - jeg tror faktisk at unge voksne fort skjønner hva som skal til når de flytter for seg selv'' Skulle tro jeg hadde lest ditt før jeg skrev selv, men det gjorde jeg faktisk ikke... ;-)

''Men, seriøst - jeg tror faktisk at unge voksne fort skjønner hva som skal til når de flytter for seg selv. Og, jeg prøver å fortelle hvordan det burde være, men jeg gidder ikke lage ufred og kjefting av det.''

Om man ser hvor mange parkonflikter som går på slike ting, er det mye som kan tyde på at ikke alle finner ut av det bare ved å flytte hjemmefra.

Jeg gidder ikke å mase. Først får de en hyggelig anmodning. Følges ikke den må de avbryte hva enn de holder på med å komme å rydde etter seg umiddelbart. For en kort periode blir det høyt konfliktnivå av slikt. Men det ser jeg på som en investering for framtiden.

Etter som de finner ut hva som gjelder, har vi det hyggelig sammen uten at jeg behøver å rydde etter dem som en annen tjener.

mvh

Jeg har ikke fortalt deg at du gjør det på feil måte. Jeg sier hvordan jeg gjør det. Hvorfor synes du at du må fortelle meg at du synes at du har fasiten, tro...? Opplest og vedtatt, jeg har tydeligvis feil. Vel, jeg bryr meg egentlig ikke. Jeg ville bare skape litt balanse i svarene til ts.

Hvis ikke noe annet biter, kan man jo vurdere å ta med seg ei møkkete underbukse, dra på skolen til slappfisken, banke på døra til klasserommet og si "hei lille søtnos, du glemte visst å rydde bort disse igjen". Det hadde nok gjort inntrykk.

*ond, men kreativ*

''Hvis ikke noe annet biter, kan man jo vurdere å ta med seg ei møkkete underbukse, dra på skolen til slappfisken, banke på døra til klasserommet og si "hei lille søtnos, du glemte visst å rydde bort disse igjen". Det hadde nok gjort inntrykk.

*ond, men kreativ*''

Hvis man er så ond, så bør man jammen også passe seg så man ikke selv har noen som helst pinligheter i krokene resten av livet...ellers ville jeg håpe at hevnen ramte senere en gang ;-)

''Og så lenge du fortsetter å plukke opp etter ham, kommer han til å fortsette å tro at skittentøyet på magisk vis hopper opp i skittentøyskurven, for så å krabbe inn i vaskemaskinen. Deretter klarer det å kaste seg over tørkestativet før det pent å beskjedent bretter seg selv sammen og legger seg til ro i skapet'' Først og fremst handler det vel om hva foreldrene gidder? Jeg måtte aldri gjøre noe mens jeg bodde hjemme faktisk, og vet du, jeg ble både i stand til å vaske, rydde, bake, koke etc etter at jeg flyttet hjemmefra ;-) En myte det der at "om man ikke har lekser/ har jobb ved siden av studiene så lærer man ikke arbeidsmoral" eller "om man ikke lærer å rydde etter blir man en slabbedask" ;-)

Med det sagt: Min jr må bidra hjemme, men det er mye fordi jeg ikke gidder å ta etter alle, og fordi jeg ønsker at han skal bidra til fellesskapet :)

''En myte det der at "om man ikke har lekser/ har jobb ved siden av studiene så lærer man ikke arbeidsmoral" eller "om man ikke lærer å rydde etter blir man en slabbedask" ;-)''

Man mangler ikke automatisk arbeidsmoral og blir heller ikke automatisk slabbedask. Men det øker sjansen betraktelig. Se bare her på DOL hvor mange parkonflikter det blir av slike ting.

Det er mulig at gutter som ser sin mor plukke opp etter seg har lettere for å tro at samboer/ektefelle skal fortsette der mamma slapp enn jenter som har hatt en mamma som sto på pinne for dem.

På kort sikt er det selvsagt mye mer bekvemt å ikke stille krav til ungene og heller gjøre det selv.

mvh

Det er ikke for seint å oppdra barna når de er 16. Men man begynner å få dårlig tid, det er sikkert. Man må også legge om helt den stilen man hittil har brukt for å oppdra dem.

Jeg mener at man gjør barna (spesielt sønnene) en bjørnetjeneste ved å ikke la dem lære dette mens de bor hjemme. Stakkars hans kommende kjæreste/samboer, skal HUN måtte prøve å oppdra ham da?

Det blir som regel folk av dem når de flytter hjemmefra, og særlig hvis de får kjæreste. Da skjerper de seg. De kan når de vil.

Annonse

Gjest Shira :o)

''Ligger ofte i en haug med rene klær et sted i huset - og brukes som regel derfra... ''

Samme her! Jeg er utrolig flink på å vaske klær, flink til å henge dem opp, legge dem sammen bortpå den store disken (dessverre for stor) på vaskerommet, da anser jeg meg for ferdig, gjort nok da. ;o)

hidi, the scorpion

Hovedproblemet er at man har en ung gutt som er myndig om et par år som ennå ikke har skjønt at han må plukke opp driten etter seg selv. Hvorfor i hele vide verden skal andre behøve å gjøre det.

Jeg synes det er helt greit å anse skitne truser som folk strør fra seg som søppel.

mvh

''Jeg synes det er helt greit å anse skitne truser som folk strør fra seg som søppel.''

Det er din mening, og den har du rett til å ha.

Mine tre barn var svært rotete i den alderen. Nå er alle over tyve år, og de er faktisk særdeles ryddige av seg!

Bråk om skittent undertøy, er å lage støy og bråk om ingenting.

''Hvis ikke noe annet biter, kan man jo vurdere å ta med seg ei møkkete underbukse, dra på skolen til slappfisken, banke på døra til klasserommet og si "hei lille søtnos, du glemte visst å rydde bort disse igjen". Det hadde nok gjort inntrykk.

*ond, men kreativ*''

Hvis man er så ond, så bør man jammen også passe seg så man ikke selv har noen som helst pinligheter i krokene resten av livet...ellers ville jeg håpe at hevnen ramte senere en gang ;-)

Jeg er helt enig med deg. Og synes enkelte overdriver fælt her. Vasse i møkkete truser, haha. Da ser jeg for meg hundrevis strødd over hele badet, og at de er så møkkete at dritten skvetter.

''Jeg synes det er helt greit å anse skitne truser som folk strør fra seg som søppel.''

Det er din mening, og den har du rett til å ha.

Mine tre barn var svært rotete i den alderen. Nå er alle over tyve år, og de er faktisk særdeles ryddige av seg!

Bråk om skittent undertøy, er å lage støy og bråk om ingenting.

''Mine tre barn var svært rotete i den alderen. Nå er alle over tyve år, og de er faktisk særdeles ryddige av seg!

Bråk om skittent undertøy, er å lage støy og bråk om ingenting.''

Godt å se at jeg ikke er alene her :-)

Jeg er helt enig med deg. Og synes enkelte overdriver fælt her. Vasse i møkkete truser, haha. Da ser jeg for meg hundrevis strødd over hele badet, og at de er så møkkete at dritten skvetter.

Så ofte som tenåringene skifter truser og dusjer her i huset rekker trusene ikke å bli skitne :-)

Gjest Kayia

Jeg tror det er for sent å oppdra unger når de er 16. Jeg hadde en eks som heiv fra seg skittentøy både på badegulvet og soverommet, men det plaget meg ikke. Jeg tok alltid en jaktrunde over hele huset før jeg satte over vaskemaskinen, for å få med alt.

Det samme ville jeg ha gjort med en eventuell stesønn.

Min nåværende samboer er meget pertentlig. Han setter jevnlig på vask, lar aldri skttentøy bli liggende og slenge og har aldri sure sokker. Jeg kan godt inhalere sokkene hans etter en dags bruk. Ikke lukter det svette av klærne hans heller.

Når det gjelder barna hans, har det nok forekommmet at de har slengt undertøy eller håndkler fra seg på badegulvet, men det er sjelden.

Uansett hadde det ikke gjort meg noe å plukke det opp.

Da er det atskillig verre om de glemmer å trekke ned på dass. Haha, jeg husker en filmstjerne som sa at heller en utro mann enn en som glemmer å dra i snora.

''Jeg tror det er for sent å oppdra unger når de er 16'' Når kan man ta fatt på å oppdra menn da? Oppdragerpause mellom 16-20 da eller, jf. to lange likestillingstråder her i dag ;-)

(Sorry, klarte ikke dy meg...:)

Det er ikke for seint å oppdra barna når de er 16. Men man begynner å få dårlig tid, det er sikkert. Man må også legge om helt den stilen man hittil har brukt for å oppdra dem.

Jeg mener at man gjør barna (spesielt sønnene) en bjørnetjeneste ved å ikke la dem lære dette mens de bor hjemme. Stakkars hans kommende kjæreste/samboer, skal HUN måtte prøve å oppdra ham da?

Ikke glem at dette dreier seg om en stemor, ikke en mor. Man tåler som regel mindre irettesettelse av en stemor, dessuten er det ikke hennes oppgave å oppdra kjærestens barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...