Gå til innhold

Stemor kaster underbuksene...

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Hvis jeg skulle praktisert det samme hadde ungdommen i huset hatt lite klær ;-)

Jeg/vi plukker skittentøy, minner ham på at de egentlig hører hjemme i skittentøykurven, han sier Jada... og så kjører vi reprise på det neste gang :-)

''Jeg/vi plukker skittentøy, minner ham på at de egentlig hører hjemme i skittentøykurven, han sier Jada... og så kjører vi reprise på det neste gang :-)''

Må innrømme at jeg blir provosert. Og at jeg i likestillingens navn håper har vært like "hjelpsom" overfor din datter. Særlig med tanke på andre tråden (fra nitty-gritty) håper jeg foreldre er bevisste på å lære barn at husholdninger ikke ordner seg selv.

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

31

• Katt-ja

12

• Babette

7

• tonie

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke fortalt deg at du gjør det på feil måte. Jeg sier hvordan jeg gjør det. Hvorfor synes du at du må fortelle meg at du synes at du har fasiten, tro...? Opplest og vedtatt, jeg har tydeligvis feil. Vel, jeg bryr meg egentlig ikke. Jeg ville bare skape litt balanse i svarene til ts.

Jeg har hatt med mange unge (voksne) å gjøre, ikke minst i deres første møte med arbeidslivet. Og da er det i hvert fall ikke vanskelig å se hvem som ikke har tålt at mamma har vært tjener for dem.

Man må be dem plukke opp sin egen søppel, kaste epleskrotter og annet matavfall i søppela, sette talerkenen i oppvaskmaskinen, tørke opp smule og søl. Samt gjøre seg umaken med å med å gå bort til søppelbøtta, plukke opp det som falt på gulvet når de bomma med kastet og få det i spannet i stedet.

Ting som mange andre ungdommer har lært hjemme. Og hvem tror du man foretrekker å gi sommerjobben til. De som er ferdig oppdratt mhp allminnelig folkeskik eller de man må oppdra.

Mange har i tillegg store problemer med å i det hele tatt bli fortalt hva de skal gjøre.

Så ja, jeg tillater meg å mene at det er feil å ikke lære barn å unge å ta ansvar for slike helt grunnleggende ting. Det er en grunn til at det mange steder henger plakater av typen "Mora di jobber ikke her!"

mvh

Ikke glem at dette dreier seg om en stemor, ikke en mor. Man tåler som regel mindre irettesettelse av en stemor, dessuten er det ikke hennes oppgave å oppdra kjærestens barn.

''Ikke glem at dette dreier seg om en stemor, ikke en mor.''

Ja, jeg tenkte akkurat på det samme. Som stemor, før jeg fikk egne tenåringer lå listen mye lavere for å bli irritert over ting. Nå som jeg har fått alt sånt langsomt inn på livet - og har tenåringer jeg elsker - er det mye lettere å tåle mye fra andres unger/tenåringer også. Føler mer, har mer sympati nå for unger og ungdommer generelt sett.

''Jeg tror det er for sent å oppdra unger når de er 16'' Når kan man ta fatt på å oppdra menn da? Oppdragerpause mellom 16-20 da eller, jf. to lange likestillingstråder her i dag ;-)

(Sorry, klarte ikke dy meg...:)

Når det gjelder voksne mannfolk, dreier det seg om forhandlinger, ikke oppdragelse.

For øvrig har jeg ikke noe erfaring med mannfolk som ikke tar ansvaret for husarbeid. Begge mine har tatt over halvparten. Min nåværende holder huset rent og ryddig, tar som regel det meste av klesvask og rydder etter måltider og når jeg har laget mat. Jeg handler på hverdagene og lager mat.

Han assisterer når jeg lager mat også. I det hele tatt en drømmemann og en gentlemann.

Min forrige vasket også huset og var dessuten en ypperlig kokk.

''Jeg/vi plukker skittentøy, minner ham på at de egentlig hører hjemme i skittentøykurven, han sier Jada... og så kjører vi reprise på det neste gang :-)''

Må innrømme at jeg blir provosert. Og at jeg i likestillingens navn håper har vært like "hjelpsom" overfor din datter. Særlig med tanke på andre tråden (fra nitty-gritty) håper jeg foreldre er bevisste på å lære barn at husholdninger ikke ordner seg selv.

Jeg krevde ikke mer av min datter, nei. Hun var nok mer ryddig i utgangspunktet, dog.

Ikke glem at dette dreier seg om en stemor, ikke en mor. Man tåler som regel mindre irettesettelse av en stemor, dessuten er det ikke hennes oppgave å oppdra kjærestens barn.

Og særlig siden det er en stemor burde en 16-åring skjønne at man ikke lar henne vasse i de skitne trusene sine.

Det er ikke hennes jobb å oppdra. Men hun er i sin fulle rett til å kreve en viss minstestandard for at også hun skal kunne trives i deres felles hjem.

mvh

Annonse

Gjest Kayia

''En myte det der at "om man ikke har lekser/ har jobb ved siden av studiene så lærer man ikke arbeidsmoral" eller "om man ikke lærer å rydde etter blir man en slabbedask" ;-)''

Man mangler ikke automatisk arbeidsmoral og blir heller ikke automatisk slabbedask. Men det øker sjansen betraktelig. Se bare her på DOL hvor mange parkonflikter det blir av slike ting.

Det er mulig at gutter som ser sin mor plukke opp etter seg har lettere for å tro at samboer/ektefelle skal fortsette der mamma slapp enn jenter som har hatt en mamma som sto på pinne for dem.

På kort sikt er det selvsagt mye mer bekvemt å ikke stille krav til ungene og heller gjøre det selv.

mvh

''Man mangler ikke automatisk arbeidsmoral og blir heller ikke automatisk slabbedask. Men det øker sjansen betraktelig'' Dette tror jeg du bare antar uten å vite. Jeg er ikke like sikker som deg på dette. ''Det er mulig at gutter som ser sin mor plukke opp etter seg har lettere for å tro at samboer/ektefelle skal fortsette der mamma slapp enn jenter som har hatt en mamma som sto på pinne for dem'' Ok. Jeg på min side tror at dersom sønner ser _far_ bidra på lik linje med mor, så er sjansen større for at de gjør dette selv. ''På kort sikt er det selvsagt mye mer bekvemt å ikke stille krav til ungene og heller gjøre det selv''. Ok, sånn er det sikkert for deg, men ikke for meg. Jeg gidder ikke være jrs hushjelp så her i huset har vi kommet fram til en variant der alle bidrar (selv om det tok noen år etter jr var født før far kom fullstendig på banen).

Det blir som regel folk av dem når de flytter hjemmefra, og særlig hvis de får kjæreste. Da skjerper de seg. De kan når de vil.

''Det blir som regel folk av dem når de flytter hjemmefra, og særlig hvis de får kjæreste. Da skjerper de seg. De kan når de vil.''

Og noen faller ganske raskt tilbake til gamle synder nettopp fordi de får en kjæreste og tror at nå kan hun rydde opp etter dem akkurat som mamsen har gjort i alle år.

mvh

Jeg har hatt med mange unge (voksne) å gjøre, ikke minst i deres første møte med arbeidslivet. Og da er det i hvert fall ikke vanskelig å se hvem som ikke har tålt at mamma har vært tjener for dem.

Man må be dem plukke opp sin egen søppel, kaste epleskrotter og annet matavfall i søppela, sette talerkenen i oppvaskmaskinen, tørke opp smule og søl. Samt gjøre seg umaken med å med å gå bort til søppelbøtta, plukke opp det som falt på gulvet når de bomma med kastet og få det i spannet i stedet.

Ting som mange andre ungdommer har lært hjemme. Og hvem tror du man foretrekker å gi sommerjobben til. De som er ferdig oppdratt mhp allminnelig folkeskik eller de man må oppdra.

Mange har i tillegg store problemer med å i det hele tatt bli fortalt hva de skal gjøre.

Så ja, jeg tillater meg å mene at det er feil å ikke lære barn å unge å ta ansvar for slike helt grunnleggende ting. Det er en grunn til at det mange steder henger plakater av typen "Mora di jobber ikke her!"

mvh

Du går Sør en høy gang her i å skulle ha siste ord og fortelle andre hva som er den fulle og hele sannhet.

Beklager å måtte si det, men mine ungdommer er godt likt ute blant folk, er høflige og snille, ikke tøffe og krevende og frekke. Tror faktisk de er ganske ryddige utenfor huset. Min datter er mer ryddig enn meg selv,- nå i etterkant av ungdomstiden.

God natt ;-)

Og særlig siden det er en stemor burde en 16-åring skjønne at man ikke lar henne vasse i de skitne trusene sine.

Det er ikke hennes jobb å oppdra. Men hun er i sin fulle rett til å kreve en viss minstestandard for at også hun skal kunne trives i deres felles hjem.

mvh

Om han ikke skjønner det burde han i alle fall synes det er flaut at stemora må ha nærkontakt med de skitne trusene hans.

''Jeg synes det er helt greit å anse skitne truser som folk strør fra seg som søppel.''

Det er din mening, og den har du rett til å ha.

Mine tre barn var svært rotete i den alderen. Nå er alle over tyve år, og de er faktisk særdeles ryddige av seg!

Bråk om skittent undertøy, er å lage støy og bråk om ingenting.

For meg handlet det mest om at jeg hadde mer enn nok å gjøre fra før og ikke gadd å være husslave. Det er vel ikke noe stas for noen? Hvorfor i alle dager skulle jeg i tillegg være nødt til å gå og plukke opp etter de store, nesten voksne ungene som utmerket godt kunne gjort det selv, og som hadde et hav av tid til å bruke på seg selv? Og hvorfor mente de at jeg fortjente å få alle de kjipe jobbene mens de bare skulle ha det moro?

Nei, vet du hva. Store barn, ungdommer, bør ordne opp i skitten sin selv. De har sex, drikker, reiser og er så voksne så. Da kan de pinadø plukke opp skittentøyet sitt fra badegulvet også. Lurer hva hva de hadde sagt hvis de måtte plukke opp mine truser og vaske dem for meg? :)

''Man mangler ikke automatisk arbeidsmoral og blir heller ikke automatisk slabbedask. Men det øker sjansen betraktelig'' Dette tror jeg du bare antar uten å vite. Jeg er ikke like sikker som deg på dette. ''Det er mulig at gutter som ser sin mor plukke opp etter seg har lettere for å tro at samboer/ektefelle skal fortsette der mamma slapp enn jenter som har hatt en mamma som sto på pinne for dem'' Ok. Jeg på min side tror at dersom sønner ser _far_ bidra på lik linje med mor, så er sjansen større for at de gjør dette selv. ''På kort sikt er det selvsagt mye mer bekvemt å ikke stille krav til ungene og heller gjøre det selv''. Ok, sånn er det sikkert for deg, men ikke for meg. Jeg gidder ikke være jrs hushjelp så her i huset har vi kommet fram til en variant der alle bidrar (selv om det tok noen år etter jr var født før far kom fullstendig på banen).

''Dette tror jeg du bare antar uten å vite. Jeg er ikke like sikker som deg på dette.''

Jeg har hatt med mange unge voksne å gjøre i deres første møte med arbeidslivet. Og det merkes ofte hvordan de (ikke) er oppdratt.

''Ok. Jeg på min side tror at dersom sønner ser _far_ bidra på lik linje med mor, så er sjansen større for at de gjør dette selv.''

Det er også et viktig moment sammen med å lære å ta eget ansvar.

''"På kort sikt er det selvsagt mye mer bekvemt å ikke stille krav til ungene og heller gjøre det selv"

. Ok, sånn er det sikkert for deg, men ikke for meg. Jeg gidder ikke være jrs hushjelp så her i huset har vi kommet fram til en variant der alle bidrar (selv om det tok noen år etter jr var født før far kom fullstendig på banen).''

Selvsagt er det enklere der og da å plukke opp skoene og jakka som ligger foran døra enn og lete opp eieren og ta konflikten for ved å få h*n til å ta eget ansvar. Likevel gjør jeg det ikke fordi jeg heller ikke har lyst til å være hushjelp og tjener. Og jeg vet at skoene og jakkene kommer til å bli strødd rundt helt til jeg/vi tar konflikten.

mvh

Gjest Kayia

Når det gjelder voksne mannfolk, dreier det seg om forhandlinger, ikke oppdragelse.

For øvrig har jeg ikke noe erfaring med mannfolk som ikke tar ansvaret for husarbeid. Begge mine har tatt over halvparten. Min nåværende holder huset rent og ryddig, tar som regel det meste av klesvask og rydder etter måltider og når jeg har laget mat. Jeg handler på hverdagene og lager mat.

Han assisterer når jeg lager mat også. I det hele tatt en drømmemann og en gentlemann.

Min forrige vasket også huset og var dessuten en ypperlig kokk.

Oppdragelse, forhandlinger... potati potato i denne sammenhengen tror jeg. Jeg har tidligere i dag fortalt at hverken mann eller jeg var spesielt huslig oppdratt hjemmefra, og at dette plutselig ble mitt ansvar i løpet av det drøye året jeg var hjemme i svangerskapspermisjo da vi 'plutselig' ble foreldre som ganske unge. Jeg opplevde vel egentlig ikke at jeg forhandlet han inn på banen og meg nærmere ut på sidelinjen, mer at jeg dro, pushet og dels truet han inn i spillet... I mine øyne har det vært snakk om en re-oppdragelse, og etter trening og veiledning ble han faktisk ganske så ok tilslutt ;-)

Annonse

For meg handlet det mest om at jeg hadde mer enn nok å gjøre fra før og ikke gadd å være husslave. Det er vel ikke noe stas for noen? Hvorfor i alle dager skulle jeg i tillegg være nødt til å gå og plukke opp etter de store, nesten voksne ungene som utmerket godt kunne gjort det selv, og som hadde et hav av tid til å bruke på seg selv? Og hvorfor mente de at jeg fortjente å få alle de kjipe jobbene mens de bare skulle ha det moro?

Nei, vet du hva. Store barn, ungdommer, bør ordne opp i skitten sin selv. De har sex, drikker, reiser og er så voksne så. Da kan de pinadø plukke opp skittentøyet sitt fra badegulvet også. Lurer hva hva de hadde sagt hvis de måtte plukke opp mine truser og vaske dem for meg? :)

Vel talt!

Du treffer spikeren på hodet.

mvh

Jeg er helt enig med deg. Og synes enkelte overdriver fælt her. Vasse i møkkete truser, haha. Da ser jeg for meg hundrevis strødd over hele badet, og at de er så møkkete at dritten skvetter.

En skitten truse hver dag. Det blir syv skitne truser i uken. Ikke lenge før du har et lite gulvteppe.

mvh

Gjest Kayia

''Dette tror jeg du bare antar uten å vite. Jeg er ikke like sikker som deg på dette.''

Jeg har hatt med mange unge voksne å gjøre i deres første møte med arbeidslivet. Og det merkes ofte hvordan de (ikke) er oppdratt.

''Ok. Jeg på min side tror at dersom sønner ser _far_ bidra på lik linje med mor, så er sjansen større for at de gjør dette selv.''

Det er også et viktig moment sammen med å lære å ta eget ansvar.

''"På kort sikt er det selvsagt mye mer bekvemt å ikke stille krav til ungene og heller gjøre det selv"

. Ok, sånn er det sikkert for deg, men ikke for meg. Jeg gidder ikke være jrs hushjelp så her i huset har vi kommet fram til en variant der alle bidrar (selv om det tok noen år etter jr var født før far kom fullstendig på banen).''

Selvsagt er det enklere der og da å plukke opp skoene og jakka som ligger foran døra enn og lete opp eieren og ta konflikten for ved å få h*n til å ta eget ansvar. Likevel gjør jeg det ikke fordi jeg heller ikke har lyst til å være hushjelp og tjener. Og jeg vet at skoene og jakkene kommer til å bli strødd rundt helt til jeg/vi tar konflikten.

mvh

''Jeg har hatt med mange unge voksne å gjøre i deres første møte med arbeidslivet. Og det merkes ofte hvordan de (ikke) er oppdratt'' Det har jeg også, det er en del av jobben min, og jeg ser ikke samme tendens som deg der faktisk. Det jeg derimot ser veldig tydelig har med tidsånden og generell oppdragelse å gjøre (tror jeg). Noen av dem er tydeligvis ikke vant til å vente, de respekterer ikke andres tid, de forventer begrunnelse for hvorfor _de_ ikke er best også når de leverer middelmådig, og en kollega har faktisk opplevd at foreldre har ringt og bedt om forklaring på vegne av sin 26-årige datter! Osv osv. Jeg har tenkt at det er tidsånd i kombinasjon med curling/ skyve-forran-oppdragelse som har skap dette, men vet som sagt egentlig ikke. ''Selvsagt er det enklere der og da å plukke opp skoene og jakka som ligger foran døra enn og lete opp eieren og ta konflikten for ved å få h*n til å ta eget ansvar'' Beklager, jeg må få være uenig. Jeg syns ikke det er enklere å ta tøy som ligger strødd framfor å be den det gjelder ta det selv. Der er vi åpenbart ulike :)

Du går Sør en høy gang her i å skulle ha siste ord og fortelle andre hva som er den fulle og hele sannhet.

Beklager å måtte si det, men mine ungdommer er godt likt ute blant folk, er høflige og snille, ikke tøffe og krevende og frekke. Tror faktisk de er ganske ryddige utenfor huset. Min datter er mer ryddig enn meg selv,- nå i etterkant av ungdomstiden.

God natt ;-)

Jeg har ikke sagt noe som helst om dine ungdommer som sikkert er prakteksemplarer på alle måter.

Det jeg har sagt er at jeg gjentatte ganger har erfart konsekvensen det har for _noen_ å ikke bli ansvarliggjort for eget rot og søppel før de kommer ut i arbeidslivet. Det gjør at jeg synes det blir feil å ta sjansen på at barna/ungdommen automatisk skal finne ut av dette selv.

Du må tåle å bli motsagt uten å komme med personangrep.

mvh

Jeg har ikke sagt noe som helst om dine ungdommer som sikkert er prakteksemplarer på alle måter.

Det jeg har sagt er at jeg gjentatte ganger har erfart konsekvensen det har for _noen_ å ikke bli ansvarliggjort for eget rot og søppel før de kommer ut i arbeidslivet. Det gjør at jeg synes det blir feil å ta sjansen på at barna/ungdommen automatisk skal finne ut av dette selv.

Du må tåle å bli motsagt uten å komme med personangrep.

mvh

Nei, min tenåring er ikke prakteksemplarer på alle måter - han er f.ex. rotete :P

Personangrep? - jøss - _er_ du Sør? ;-)

Jeg synes bare du er i overkant ivrig etter å fortelle meg hvor feil jeg oppdrar mine barn og hvor stor sjanse det er for at det går dem ille pga dette. Jeg har ikke bedt om synspunkter - og særlig ikke med teskje. Jeg ga i utgangspunktet en respons på ts' innlegg.

Gjest Kayia

''Gutt - 16 - glemmer og glemmer å legge skitne underbukser i skittentøyet. De blir ofte liggende på badegulvet. Stemor kaster dem i søpla'' Ble lang tråd dette, og jeg ble nyskjerrig på hva far gjør? Er det stemor som rydder etter alle i huset, eller rydder hun bare etter hans sønn? Kanskje far skal på banen her, og ta en prat med gutten om at "truser legger ikke vi gutta igjen på diverse gulv"...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...