Gå til innhold

Projisering av følelser og projektiv identifisering

Anbefalte innlegg

Gjest _ _ ____Takknemlig _ for _ svar____ _ _77
Skrevet

Hei! I en artikkel på http://snl.no/.sml_artikkel/projisering leste jeg: "(Avsnitt1):Projisering. Innen psykologien brukes begrepet om en forsvarsmekanisme hvor en person for å beskytte eget selvbilde tilskriver (projiserer) egne uakseptable følelser eller konflikter (f.eks. aggresjon) til en annen person. Projeksjon er en sentral mekanisme ved paranoid psykose. (Avsnitt 2): Projektiv identifisering, betegnelse som er mye brukt innen psykodynamisk psykiatri for å beskrive det fenomen at noen personer kombinerer projeksjon med atferd og væremåte som gjør at en annen person (mottager) ubevisst dirigeres inn i en posisjon eller væremåte hvor han nærmest manipuleres til i en viss grad å oppføre seg som om projeksjonene var korrekte. Personen som bruker projektiv identifisering, får på denne måten både plassert (de oftest negative eller onde) egenskapene bort fra seg selv, samtidig som han tilsynelatende har grunn til å spille disse sidene ut («rettferdiggjøre» dem) i form av negative reaksjoner mot mottageren. Projektiv identifisering synes særlig å forekomme hos personer med alvorlige personlighetsforstyrrelser." Er det slik at det som står i begge avsnittene gjelder både for psykopati og paranoid psykose, og evt også for andre diagnoser? Evt ved hvilke andre diagnoser? Er det evt kun ved psykopati og og narssisisme at det som står i avsnitt 2 er til stede?

Gjest voltarol
Skrevet

Et amatørinnspill fra meg:

Jeg tror mange kan ty til slikt i en opphetet krangel, uten at det nødvendigvis feiler dem noe mer annet enn at de kanskje er umodne.

Det jeg har lagt merke til at skiller seg ut som et mer gjentakende mønster, er hos menn med mishandler-tendenser. Store, sterke menn som hevder de slår i selvforsvar (når de ikke får det som de vil) fordi den lille kjæresten på 50 kg "skremmer dem".

Gjest voltarol
Skrevet

Et amatørinnspill fra meg:

Jeg tror mange kan ty til slikt i en opphetet krangel, uten at det nødvendigvis feiler dem noe mer annet enn at de kanskje er umodne.

Det jeg har lagt merke til at skiller seg ut som et mer gjentakende mønster, er hos menn med mishandler-tendenser. Store, sterke menn som hevder de slår i selvforsvar (når de ikke får det som de vil) fordi den lille kjæresten på 50 kg "skremmer dem".

Enda et eksempel fra virkeligheten, tror jeg:

Tøm og røm-rundbrenneren som følte at alle damer var ute etter å utnytte han.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Projeksjon ser en typisk og mest uttalt ved paranoid pf.

Projektiv identifisering ses typisk hos personer med emosjonelt usabil pf / borderline.

marlenexxx27
Skrevet

Man trenger vel ikke være personlighetsforstyrra for å bedrive litt projektiv indentifikasjon iblant. Til en viss grad driver vi vel alle og (ubevisst) lokker frem atferd hos andre som stemmer overens med våre ikke-verbaliserte antakelser om verden. Og man kan ha vansker med å avgjøre hvor psykisk materiale egentlig stammer fra, om det er mitt eller den andres. Dette varierer vel i forhold til humør og ytre omstendigheter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Man trenger vel ikke være personlighetsforstyrra for å bedrive litt projektiv indentifikasjon iblant. Til en viss grad driver vi vel alle og (ubevisst) lokker frem atferd hos andre som stemmer overens med våre ikke-verbaliserte antakelser om verden. Og man kan ha vansker med å avgjøre hvor psykisk materiale egentlig stammer fra, om det er mitt eller den andres. Dette varierer vel i forhold til humør og ytre omstendigheter.

''Man trenger vel ikke være personlighetsforstyrra for å bedrive litt projektiv indentifikasjon iblant.''

Jeg har aldri opplevd dette hos personer uten pf.

Skrevet

''Man trenger vel ikke være personlighetsforstyrra for å bedrive litt projektiv indentifikasjon iblant.''

Så.. når min mor dagen etter et fylleslag går berserk på meg som stiller spørsmål ved hennes avgjørelse om å "tilgi og gå videre, man kan jo ikke henge seg opp i gammel skit, jeg er en slik storhjertet person, han mente det jo ikke, han dør uten meg osv".

Og jeg blir det problemet hun hadde med ham dagen før, (og årsaken til problemet hun hadde med han dagen før) så snakker man altså om en type projektiv identifisering?

Eller er jeg heeeelt på bærtur i åkeren her?

Skrevet

Projektiv identifisering ses typisk hos personer med emosjonelt usabil pf / borderline.

Kan man se det hos engstelige også?

Skrevet

Ps. Jeg tenker på for min del at jeg "tillegger" andre å være sint, sur på meg osv.

marlenexxx27
Skrevet

Når du ikke merker sånt hos folk uten pf, så er det kanskje fordi det er til stede i svak grad, ikke fordi det simpelthen ikke eksisterer i folk uten diagnostiserbar personlighetspatologi? Forskjellen på vanlige svake/mørke punkter i en alminnelig personlighet og patologisk personlighet dreier seg vel gjerne om kvantitet og ikke kvalitet. Men folk som er glad i forskning har jo tendens til å oppfatte saker som "ja, passer i kategorien", eller "nei, passer ikke i kategorien", så jeg skjønner jo ditt perspektiv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...