Gå til innhold

Lithium og blodprøver

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Jeg ser at det er vanlig med blodprøver både før oppstart og hver uke til å begynne med. Jeg skulle ikke ta blodprøver før det var gått 3 uker. Det er 1 uke etter at jeg har gått opp til 42x3. Er det godt nok?

Hvis noe av svingningene mine også er trekk av eupf. Vil lithium kunne hjelpe på det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er litt skeptisk til å svare dette fordi du er en dyktig bekymrer. Men likevel:

Jeg tar blodprøve etter en uke på første dose.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg er litt skeptisk til å svare dette fordi du er en dyktig bekymrer. Men likevel:

Jeg vet ikke om jeg bekymrer meg så mye mer enn normalt, men jeg leser alt om medisinene jeg tar. Og grubler mye. Akkurat lithium bekymrer meg nok mer pga at jeg har sett et alvorlig tilfelle. Noe som har gjort meg veldig redd den medisinen lenge før det var aktuelt at jeg i hele tatt skulle begynne med medisiner selv. Ønsker likevel å gi de en sjanse på om de kan gjøre meg mere stabil, selv om jeg får litt angst for hva jeg stapper i meg.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg bekymrer meg så mye mer enn normalt, men jeg leser alt om medisinene jeg tar. Og grubler mye. Akkurat lithium bekymrer meg nok mer pga at jeg har sett et alvorlig tilfelle. Noe som har gjort meg veldig redd den medisinen lenge før det var aktuelt at jeg i hele tatt skulle begynne med medisiner selv. Ønsker likevel å gi de en sjanse på om de kan gjøre meg mere stabil, selv om jeg får litt angst for hva jeg stapper i meg.

Du grubler mye, dvs du bekymrer deg... :)

Gjest bølger
Skrevet

Du grubler mye, dvs du bekymrer deg... :)

Jeg har alltid grublet mye: Blir veldig intens på det jeg blir opptatt av. Skal forstå alt av det. Enten det gjelder helse, data eller andre ting. Det er ikke på grunn av at jeg er bekymret jeg er så grublete. Jeg bare er slik. I noen sammenhenger er det positivt. Du kan finne mange løsninger på ting når du er grublete. Har hatt mye igjen for det på jobben med å finne nye løsninger.

Men lithium bekymrer meg. Det er den medisinen jeg har vært mest redd for å prøve.

Søkte på lithium på google og kom selvsagt inn på en side der de oppfordret til å slutte med psykofarma. Dro frem alt det negative med å bruke det, og alt det positive med å slutte. Kjente meg på litt vaklende grund da.

Skrevet

Jeg har alltid grublet mye: Blir veldig intens på det jeg blir opptatt av. Skal forstå alt av det. Enten det gjelder helse, data eller andre ting. Det er ikke på grunn av at jeg er bekymret jeg er så grublete. Jeg bare er slik. I noen sammenhenger er det positivt. Du kan finne mange løsninger på ting når du er grublete. Har hatt mye igjen for det på jobben med å finne nye løsninger.

Men lithium bekymrer meg. Det er den medisinen jeg har vært mest redd for å prøve.

Søkte på lithium på google og kom selvsagt inn på en side der de oppfordret til å slutte med psykofarma. Dro frem alt det negative med å bruke det, og alt det positive med å slutte. Kjente meg på litt vaklende grund da.

Tror ikke du bør la den nettsiden gå inn på deg..

Det er ikke sunt å gruble på det som er negativt i hvert fall :)

Gjest bølger
Skrevet

Tror ikke du bør la den nettsiden gå inn på deg..

Det er ikke sunt å gruble på det som er negativt i hvert fall :)

Jeg skal ikke ha la det gå inn på meg, men kjenner meg jo litt vaklende når jeg leser slikt; samtidig som jeg synes det er interessant å lese det fra den siden også. Jeg er jo vaklende nok på medisiner ellers også. Noen ganger vil jeg ikke ha de, og andre ganger får jeg ikke nok. Bruken er heldigvis mer stabil enn tankene :-)

Gjest bølger
Skrevet

Jeg har forstått at du tar blodprøve etter en uke, men er det noen grunn for det? Har du opplevd at noen har kommet opp i for mye før de går på mer enn 42x3? For hvis du har det, så velger jeg å ta en blodprøve før det har gått 3 uker.

Gjest Lithium
Skrevet

Jeg har forstått at du tar blodprøve etter en uke, men er det noen grunn for det? Har du opplevd at noen har kommet opp i for mye før de går på mer enn 42x3? For hvis du har det, så velger jeg å ta en blodprøve før det har gått 3 uker.

Ta heller en blodprøve for mye enn en for lite.

Jeg tok også ukentlig de første opptrappingene.

Jeg står nå på 42 morgen og 83 kveld (= 42x3)

Stått på medisinen siden 2006 og hatt behov for å redusere dosen-var oppe i 83 + 125 for ett halvår siden og plutselig var det for mye

Gjest bølger
Skrevet

Ta heller en blodprøve for mye enn en for lite.

Jeg tok også ukentlig de første opptrappingene.

Jeg står nå på 42 morgen og 83 kveld (= 42x3)

Stått på medisinen siden 2006 og hatt behov for å redusere dosen-var oppe i 83 + 125 for ett halvår siden og plutselig var det for mye

Når tok du blodprøvene i forhold til opptrappingen? Må du til legen først, eller kan du bare møte opp og si at du ønsker å ta en blodprøve?

Gjest Lithium
Skrevet

Når tok du blodprøvene i forhold til opptrappingen? Må du til legen først, eller kan du bare møte opp og si at du ønsker å ta en blodprøve?

Jeg husker ikke helt hvordan det der var. Men ca 1 uke etter oppstart og 1 uke etter neste osv.

Jeg sto som sagt på 83 + 125 i flere år. Justeringer opp etterhvert og da har det vært blodprøve uka etter det.

Jeg var innlagt da jeg startet med Lithium, så hadde kontakt med lege underveis hele tiden.Men tror det holder å bare be om blodprøve

Gjest bølger
Skrevet

Jeg husker ikke helt hvordan det der var. Men ca 1 uke etter oppstart og 1 uke etter neste osv.

Jeg sto som sagt på 83 + 125 i flere år. Justeringer opp etterhvert og da har det vært blodprøve uka etter det.

Jeg var innlagt da jeg startet med Lithium, så hadde kontakt med lege underveis hele tiden.Men tror det holder å bare be om blodprøve

Jeg har gått på 42 mg i en uke nå. Begynte med 42x2 i dag, så da er det kanskje for sent å ta blodprøve. Neste mandag begynner jeg på 42x3. Selv om jeg går og tar blodprøven på mandagen før jeg tar morgendosen så får jeg nok ikke svar før over påske. Da vet jeg ikke om det kanskje er like greit å vente til etter påske når jeg har brukt 42x3 i en uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...