Gå til innhold

Konsentrasjonsproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Piaaas
Skrevet

Hei, Jeg vet ikke om dette er rett plass å spørre om dette, men håper det kan gi meg litt svar. Jeg plages veldig med å holde meg fokusert og "være til stede" i de fleste sammenhenger. Jeg klarer aldri å holde fokus under en litt lengre samtale, uansett om jeg snakker med familie, venner eller mennesker jeg ikke kjenner. Jeg kjeder meg ganske umiddelbart når jeg ikke har noe å gjøre som jeg synes er artig. Jeg har ikke klart å fullføre videregående, selv etter 3 forsøk hvor en av dem var i voksen alder, jeg er nå 27år. På skolen lå jeg midt på treet, men føler at det meste var flax. Jeg leser sjeldent noe for eg husker det ikke senere. Jeg er utolmodig men jeg er ikke agressiv, men blir fort sur og irriter. Jeg klarer sjeldent å se på at andre gjør noe uten at jeg må avbryte. Hvis det er noe jeg pluttselig kommer på så må jeg si det med en gang selv om jeg avbryter andre. Jeg dagdrømmer veldig ofte, selv under en samtale. Når jeg kjeder meg får jeg behov for å spise noe selv om jeg er mett, jeg er ikke overvektig, men blir selvsakt letter tykkere med alderen. Jeg føler meg veldig egoistisk, for jeg har en samboer som jeg ikke har tid til å ha en lengre samtale med, føler at jeg bare er interisert i å snakke om ting jeg vil snakke om, men tyr ofte til å ikke snakke om noe fordi jeg vet at jeg ikke klarer å holde meg interisert i samtalen og det synes veldig godt på meg så han bli jo ofte sur å lei. Selv om jeg vil høre etter hva andre skal fortelle og huske alt jeg snakker med andre om så klarer jeg bare ikke. Jeg har ingen sykdommer, bortsett fra en hudsykdom, som jeg nettopp har fått medisin på. Jeg blir ofte litt irriter hvis jeg må gjenta meg selv eller må stå i kø eller vente. Det er blitt ett større problem for meg i voksen alder fordi andre synes jeg er så uinterisert i dem noe jeg ikke vil være. Jeg klarer ikke å late som at jeg synes det andre synes er artig eller viktig hvis jeg selv ikke synes det, det skaper sosiale problemer for meg. Jeg begynner ofte på ting jeg synes er artig, men jeg fullføre sjeldent fordi jeg finner på noe annet artig før jeg blir ferdig. Jeg kan vel også nevne at jeg tror ikke jeg er dyslektiker, men jeg har måttet endre en del av ordene i denne teksten. Hva kan jeg gjøre for å klare å holde meg fokusert lenge nok?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

jeg synes bestemt at du bør utredes for ADHD. Jeg er rimelig sikker på at det er denne lidelsen som ødelegger for deg.

Bella Dotte
Skrevet

jeg synes bestemt at du bør utredes for ADHD. Jeg er rimelig sikker på at det er denne lidelsen som ødelegger for deg.

Jeg er helt enig! Kanskje kan du (TS) få Ritalin eller annet sentralstimulerende, kanskje det kan hjelpe mot konsentrasjonsvanskene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...