Gå til innhold

Banklån - hva burde vi velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å refinansiere boligen og skal låne 200 000 mer.

Idag har vi et hovedlån i DNB som er på beløpet under 70%, det resterende er et topplån. Topplånet er på ca. 300 000 idag, men vil øke til 500 000 om vi refinansierer. Topplånet må betales ned innen 10 år med flytende rente.

Hovedlånet er et fastrentelån med en rente på 3,7%.

Vi har kikket på flere banker og Skandiabanken har gitt oss et tilbud hvor vi får samlet hele lånet i ett over 30 år med en rente på 3.69%, de har heller ingen planer om å sette opp renta nå. Her kan man ha 20 år avdragsfrihet i tillegg. Kommer vi under 75% så går renta ned til 3.4% (med det nye lånet ender vi på 77%, så er ikke snakk om så lenge før vi kommer under 75%).

Terminbeløpet i Skandiabanken blir også noen tusen lavere i måneden enn DNB.

Fordelen med DNB er jo at om 10 år har vi nedbetalt topplånene og får mindre å betale i måneden. Ulempen er jo at det er nå vi trenger mest mulig penger med 1 barn og 1 på vei. Vi kunne klart det økonomisk i DNB (iallefall for øyeblikket), men skulle renta plutselig gå mye opp blir det nok trangt og det kan hende vi måtte vurdert avdragsfrihet en periode også. Sånn sett er det mer behagelig med lånet i Skandiabanken for da får vi romsligere økonomi. Vi kan i tillegg betale ned ekstra på lånet om vi får bedre råd slik at vi blir kvitt det raskere. Men ved å velge Skandia mister vi også fastrentelånet vårt som vi bandt på et bra tidspunkt. Men grunnet underkurs i DNB får vi faktisk igjen over 30 000 ved å bryte fastenteavtalen.

Sånn jeg ser det er Skandiabanken det mest gunstige. Hva mener dere, og hva ville dere ha gjort?

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Jeg hadde aldri valgt avdragsfrihet på hele lånet, hvis jeg forstod deg rett?

Nei betal ned mest mulig er mitt råd.

Gjest bongolo
Skrevet

Jeg hadde valgt Skandiabanken da det ser ut til å gi mer frihet til å kunne håndtere feks en vanskeligere tid økonomisk og også nå gi dere litt romsligere økonomi. Da kan dere spare. Dessuten har jeg vært kunde i DNB i 30 år. Det er en dyr bank og de er alltid først ute med å sette opp renta. Så "topplånet" deres kan fort bli en dyr greie.

Skrevet

Jeg hadde aldri valgt avdragsfrihet på hele lånet, hvis jeg forstod deg rett?

Nei betal ned mest mulig er mitt råd.

Nei vi har ikke tenkt til å velge avdragsfrihet, jeg sa kun at man har mulighet for det i lenger tid i Skandiabanken. Har aldri hatt behov for avdragsfrihet, og kommer neppe heller til å ha behov senere med mindre renta blir helt ekstremt høy en periode

Skrevet

Tenk total lånesum og totale kostnader.

Hvor mye betaler dere nå per mnd.i renter og gebyrer på den totale gjelden? Hvor mye blir tilsvarende sum hos Skandiabanken? Det siste blir garantert billigst. Dessuten vil det gjøre dere mer økonomisk robuste, samt at dere kan få en gevinst på 30k på fastrentelånet. Ingen ting å lure på egentlig.

Hvor lønnsom refinansieringen blir på sikt, kommer an på økonomisk disiplin. (Altså hvor mye dere har betalt i renter og gebyrer når hele gjelden en gang er innfridd.) Ha også i bakhodet at inflasjon tar litt av lånet. Slik sett kan man om man regner om 2013-kroner til 2023-kroner tåle å ta en litt snillere nedbetalingsplan.

I Skandiabanken er det lett å opprette nye kontoer om det kan hjelpe til å organisere økonomien. Dere kan f.eks. ha en konto til regninger, en til feriesparing, sparing til lappen til barna, en bufferkonto osv. Generelt bør man ha en til to mndr.s inntekt som buffer.

DNB er dyre på det meste både av lån og ulike gebyrer og gir ofte dårlig rente. DNB er også blant de første til å øke utlånsrenta og senke innskuddsrenta. Kort sagt er DNBs kunder langt mer lojale mot banken enn denne banken er mot sine kunder.

mvh

Gjest Elextra
Skrevet

''Ulempen er jo at det er nå vi trenger mest mulig penger med 1 barn og 1 på vei. ''

Jeg kan love deg at du ikke føler mindre behov for penger når barna er ti år og etterhvert tenåringer. Jeg ville prioritert å betale ned på lånet så mye som mulig.

Gjest prust
Skrevet

''Ulempen er jo at det er nå vi trenger mest mulig penger med 1 barn og 1 på vei. ''

Jeg kan love deg at du ikke føler mindre behov for penger når barna er ti år og etterhvert tenåringer. Jeg ville prioritert å betale ned på lånet så mye som mulig.

Det er sant som Elextra sier. Når ungene er 12-14-16 år, og sikkert eldre, koster aktivitetene mye (turneringer, helgeturer, fotballsko, treningstøy, korpsseminarer, balletteksamen, ridetimer.....) , fritidsutstyr (ski, sykler, snowboard) koster mye, de spiser som voksne, og ferieturer koster like mye som voksne.

Så barna er egentlig ganske billige når de er små, selv om det selvsagt er en del investeringer dere må gjøre, som vogn, seng, stol osv - men i den store sammenhengen er ikke dette så mye.

Skrevet

Joda greit nok det, men med lånet i Skandiabanken er vi mer fleksible. Vi kan betale inn ekstra nå hvis vi har, og også senere. I DNB er vi låst med topplånet i 10 år fremover, og skulle renta stige veldig mye kan det blir vanskelig å sitte med et topplån på 500 000 som MÅ betales (såvidt jeg vet får man ikke avdragsfrihet på topplånet ettersom det er over 70%)

Og ikke minst, vi får bedre rente i Skandiabanken siden DNB nettopp har satt opp renta.

Skrevet

''Her kan man ha 20 år avdragsfrihet i tillegg.''

Men det må betales, før eller siden. Og det blir neppe mindre renter på en slik ordning - banken vil jo ikke tape på noe!

Og som flere av de andre sier - småunger er billige i drift i forhold til når de runder 8-10 år..! Barneutstyr får du kjøpt brukt for en billig penge og klær kan jo mange arve frem til ungene bgynner på skolen i alle fall - da er det ikke alltid like stor stas med arvetøy lenger.

Jeg har selv valgt å betale ned en del, men ikke mer enn at jeg har så jeg klarer meg uten å snu på hver eneste krone i hverdagen. Avdragsfrihet har aldri vært noe alternativ for meg, jeg vil betale ned gjelda mi og bli gjeldfri så fort som mulig. Nå har jeg bare vel 3 år igjen tror jeg og det føles godt. :o)

Skrevet

Joda greit nok det, men med lånet i Skandiabanken er vi mer fleksible. Vi kan betale inn ekstra nå hvis vi har, og også senere. I DNB er vi låst med topplånet i 10 år fremover, og skulle renta stige veldig mye kan det blir vanskelig å sitte med et topplån på 500 000 som MÅ betales (såvidt jeg vet får man ikke avdragsfrihet på topplånet ettersom det er over 70%)

Og ikke minst, vi får bedre rente i Skandiabanken siden DNB nettopp har satt opp renta.

Det er få grunner til å bli værende i DNB -. Dyreste Norske Bank.

:-)

mvh

Gjest Elextra
Skrevet

'' DNB er vi låst med topplånet i 10 år fremover, og skulle renta stige veldig mye kan det blir vanskelig å sitte med et topplån på 500 000 som MÅ betales (såvidt jeg vet får man ikke avdragsfrihet på topplånet ettersom det er over 70%)

''

Har ikke hørt om lån man ikke kan betale ned når man vil.

Jeg synes det høres ut til at dere har veldig mye og dyre lån, og tror jeg ville prioritert lånet som reduserte gjelden mest mulig snarest mulig. Om DNB nettopp har satt opp renten, mens Skandiabankens har stått stille en stund, er det vel sistnevntes tur til å endre neste gang.

Skrevet

Enig i at avdragsfrihet ikke er en god løsning og kun bør velges om det ikke finnes noen annen løsning på en kortvarig krise.

mvh

Skrevet

Det er få grunner til å bli værende i DNB -. Dyreste Norske Bank.

:-)

mvh

Ja jeg hører rykter om det jeg også. Byttet til DNB i slutten av 2010 og har forsåvidt vært fornøyd, men ser ingen grunn til å bli værende der nå når de setter opp renta. Det er vi forbrukere som har makten her. Skandiabanken har ingen planer om å sette opp renta, og skulle de gjøre det kommer de opp på nivå med DNB, så det blir ikke noe verre.

Syns heller ikke det er grunn til å velge DNB for å bli tvunget til å nedbetale lånet så raskt som mulig. Det er mye bedre å kunne ha en fleksibel løsning hvor vi selv kan velge hvor mye vi vil betale inn ekstra. Vi må refiansiere om 3-4 år på nytt pga. bilkjøp og da er det vel bedre med ett stort lån enn 3 lån i DNB? (1 hovedlån og 2 topplån). Glemte forresten å si at det nye topplånet vårt får en enda høyere rente. (4,5% kontra Skandiabankens 3.6%)

Skrevet

Ja jeg hører rykter om det jeg også. Byttet til DNB i slutten av 2010 og har forsåvidt vært fornøyd, men ser ingen grunn til å bli værende der nå når de setter opp renta. Det er vi forbrukere som har makten her. Skandiabanken har ingen planer om å sette opp renta, og skulle de gjøre det kommer de opp på nivå med DNB, så det blir ikke noe verre.

Syns heller ikke det er grunn til å velge DNB for å bli tvunget til å nedbetale lånet så raskt som mulig. Det er mye bedre å kunne ha en fleksibel løsning hvor vi selv kan velge hvor mye vi vil betale inn ekstra. Vi må refiansiere om 3-4 år på nytt pga. bilkjøp og da er det vel bedre med ett stort lån enn 3 lån i DNB? (1 hovedlån og 2 topplån). Glemte forresten å si at det nye topplånet vårt får en enda høyere rente. (4,5% kontra Skandiabankens 3.6%)

Færrest mulig lån, gode lånebetingelser og disiplinert nedbetaling gir best økonomi.

Om dere må ha topplån, vil det lønne seg å gjøre 1.pri.lån avdragsfritt og heller betale tilsvarende mer på topplånet.

Går ut fra dere har oppdatert verdi på bolig.

mvh

Skrevet

Tenk total lånesum og totale kostnader.

Hvor mye betaler dere nå per mnd.i renter og gebyrer på den totale gjelden? Hvor mye blir tilsvarende sum hos Skandiabanken? Det siste blir garantert billigst. Dessuten vil det gjøre dere mer økonomisk robuste, samt at dere kan få en gevinst på 30k på fastrentelånet. Ingen ting å lure på egentlig.

Hvor lønnsom refinansieringen blir på sikt, kommer an på økonomisk disiplin. (Altså hvor mye dere har betalt i renter og gebyrer når hele gjelden en gang er innfridd.) Ha også i bakhodet at inflasjon tar litt av lånet. Slik sett kan man om man regner om 2013-kroner til 2023-kroner tåle å ta en litt snillere nedbetalingsplan.

I Skandiabanken er det lett å opprette nye kontoer om det kan hjelpe til å organisere økonomien. Dere kan f.eks. ha en konto til regninger, en til feriesparing, sparing til lappen til barna, en bufferkonto osv. Generelt bør man ha en til to mndr.s inntekt som buffer.

DNB er dyre på det meste både av lån og ulike gebyrer og gir ofte dårlig rente. DNB er også blant de første til å øke utlånsrenta og senke innskuddsrenta. Kort sagt er DNBs kunder langt mer lojale mot banken enn denne banken er mot sine kunder.

mvh

Ja vi må nok bort fra DNB, de blir altfor dyre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...