Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Jeg prøver å tenke positivt, men jeg blir så bitter..

Hvis jeg klarer å bli sint så føler jeg det hjelper bedre enn bitterhet. Kommer fortere gjennom det da.

Gjest Poncho
Skrevet

Er det galt av meg?

Nei, sikkert ikke galt. Det er bare det at de aller fleste mennesker har noe negativt og positivt i seg. Det må vi nok bare akseptere.

Skrevet

Nei, sikkert ikke galt. Det er bare det at de aller fleste mennesker har noe negativt og positivt i seg. Det må vi nok bare akseptere.

Se for deg en voldtektsmann og en som forgriper seg på barn...

Noe mer orker jeg ikke å utdype..

Gjest Poncho
Skrevet

Se for deg en voldtektsmann og en som forgriper seg på barn...

Noe mer orker jeg ikke å utdype..

Jeg skjønner hva du mener, tror jeg ihvertfall. Overgripere er en vond type mennesker. Likevel er det noen som liker dem også og som ikke er klar over deres handlinger. Selv om de forgriper seg på et barn, kan de være snille i andre sammenhenger. Jeg tror jeg skjønner mere nå hva du mente med det du skrev. Det er vel lettere å hate et menneske som bare er ondt liksom.

Har, tror jeg, kommet så langt at jeg aksepterer at fortid er fortid og lar den ligge. Heldigvis slipper jeg å ha kontakt med de fleste "djevler" idag som jeg ikke kunne unnslippe da jeg var liten. Nå vil jeg bestemme over livet mitt selv og hva det skal inneholde av mennesker og ting. Hvis noen forsøker å gjøre meg noe mere idag, tror jeg at jeg er istand til å drepe. Ille, men sant.

Gjest Mammatilflere
Skrevet

Min far mishandlet oss han da.. og han forgrep seg på både meg og min mor.

Huff, det er jo en helt annen sak. Jeg forsto ikke det ut i fra hovedinnlegget ditt.

Skrevet

Huff, det er jo en helt annen sak. Jeg forsto ikke det ut i fra hovedinnlegget ditt.

Jeg skrev det ikke i hovedinnlegget.. så det er min feil..

Gjest Mammatilflere
Skrevet

Jeg skrev det ikke i hovedinnlegget.. så det er min feil..

*klem*

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, tror jeg ihvertfall. Overgripere er en vond type mennesker. Likevel er det noen som liker dem også og som ikke er klar over deres handlinger. Selv om de forgriper seg på et barn, kan de være snille i andre sammenhenger. Jeg tror jeg skjønner mere nå hva du mente med det du skrev. Det er vel lettere å hate et menneske som bare er ondt liksom.

Har, tror jeg, kommet så langt at jeg aksepterer at fortid er fortid og lar den ligge. Heldigvis slipper jeg å ha kontakt med de fleste "djevler" idag som jeg ikke kunne unnslippe da jeg var liten. Nå vil jeg bestemme over livet mitt selv og hva det skal inneholde av mennesker og ting. Hvis noen forsøker å gjøre meg noe mere idag, tror jeg at jeg er istand til å drepe. Ille, men sant.

Ja, det hadde vært langt enklere om han ikke hadde hatt gode sider. Skulle ønske jeg ikke hadde hatt samvittighet eller empati for han.

Madelenemie
Skrevet

''"vil en uvenn/person man misliker gi meg feks 2000 kr, greit for meg".

Da har jo personen en god side, ønsker meg noe godt, da tar jeg det, men forventer ikke noe av det jeg ønsker meg virkelig. Jeg blir altså ikke skuffet, for man har systematisert forholdene og hvorledes forventninger er og blir og skal være.

Man må sette opp et system over hva man kan forvente av godt og det motsatte, fordelene ved dette og da vil man fort finne ut det ulogiske ved å ønske seg totalt slemme mennesker, mer fornuftig å være glad for det gode også de slemme kan ha i seg :-)''

Jammen, spesielt aspergere skal jo tenke i svart/hvitt (godt/ondt) (riktig/feil)... jeg gjør ofte det.

Resten av innlegget ditt sier "Asperger", da... :-)

Hei!

Jeg har ikke behov av å ikke lære meg nyanser og perspektiv, det forvansker en hel del, men forklarer også en hel del, det er likevel ikke for vanskelig, det dreier seg mer om å plassere ting på en skala. Man må tørre ta feil, og følelser er til tider lett å ta feil av.

Likevel kan systematisering gi alle mennesker et bedre liv, og luke ut konflikter og krangler, da man bare tenker, "er dette noe å hisse seg opp over", for tiden er min mann blitt så mye av en asperger selv, at det er langt lettere å leve med han.

Uenighet er greit, men det er viktig for meg at man ikke trenger heve stemmen til et nivå som blir ubehagelig for andre. Jeg tror min mann mer og mer ser nytten av å analysere og tenke gjennom visse aspekter for man gjør seg opp en mening som ofte er begrunnet på følelser og ikke fakta og realitet.

Ja jeg er en asperger , jeg har lite problemer med det og etter at den der legen opplyste meg om at jeg så pen og normal ut, men at det straks jeg åpnet munnen var helt åpenbart for henne at jeg har asperger syndrom, så ble det straks mer klarer for meg, hva andre mennesker mener.

Dette skal jeg snakke med min psykiater om 9 april, da hun ikke har gjort det så tydelig for meg før.

Madelenemie
Skrevet

:)

Hei!

:-) håper smilet betyr at du tenker bruke systematisering.

Det løser det meste og får en til å tenke at mellommenneskelige relasjoner likevel ikke er så vanskelige, det er bare å ikke glemme erfaringene man gjør, og sette disse inn i systemet.

Madelenemie
Skrevet

Nå glemmer du igjen at folk som ikke har asperger ikke trenger slike systemer for å skjønne andre mennesker. Det er sikkert et viktig verktøy du har lagd for deg selv og muligens andre med asgerger. For folk uten asperger er det HELT unødvendig med slike skjema.

Hei!

Jeg glemmer ikke det.

Jeg mener de trenger det.

Men kanskje har du rett... eller ikke... nå har imidlertid mange uten asperger begynt å tenke mer logisk over sine følelser og om de har grunn til å overreagere eller bare kan ta det med ro.

På den andre siden har jeg moderert meg... jeg har sluttet å terpe på ting og jeg viser omsorg på en helt annen måte enn før. Jeg ville gjøre det før, jeg bare viste ikke helt hvordan... nå vet jeg det og gjør det, og det blir godt mottatt. En del av omsorgsgjerningene og setningene er ganske så automatiserte nå, jeg tenker ikke så veldig på at nå skal jeg gjøre sånn... jeg bare gjør..

Nå har det vært en del situasjoner der jeg har blitt overrasket selv, jeg var feks i en situasjon der jeg for hvert menneske jeg møtte, ble så glad for å se dem, at jeg tok tak i dem og strøk dem vennskapelig på armen. Skal si mange ble forundret, men det ble jeg selv også, jeg bare ble så glad for å se dem.

Mange sier jeg har forandret meg så til det hyggelige, det setter jeg pris på, det har vært en glede egentlig.

Skrevet

Hei!

Jeg glemmer ikke det.

Jeg mener de trenger det.

Men kanskje har du rett... eller ikke... nå har imidlertid mange uten asperger begynt å tenke mer logisk over sine følelser og om de har grunn til å overreagere eller bare kan ta det med ro.

På den andre siden har jeg moderert meg... jeg har sluttet å terpe på ting og jeg viser omsorg på en helt annen måte enn før. Jeg ville gjøre det før, jeg bare viste ikke helt hvordan... nå vet jeg det og gjør det, og det blir godt mottatt. En del av omsorgsgjerningene og setningene er ganske så automatiserte nå, jeg tenker ikke så veldig på at nå skal jeg gjøre sånn... jeg bare gjør..

Nå har det vært en del situasjoner der jeg har blitt overrasket selv, jeg var feks i en situasjon der jeg for hvert menneske jeg møtte, ble så glad for å se dem, at jeg tok tak i dem og strøk dem vennskapelig på armen. Skal si mange ble forundret, men det ble jeg selv også, jeg bare ble så glad for å se dem.

Mange sier jeg har forandret meg så til det hyggelige, det setter jeg pris på, det har vært en glede egentlig.

Vil bare si til deg at du har gjort store fremskritt, og det er en glede å være vitne til :)

Madelenemie
Skrevet

Vil bare si til deg at du har gjort store fremskritt, og det er en glede å være vitne til :)

Hei!

:-)

Takk,

Gjest Poncho
Skrevet

Ja, det hadde vært langt enklere om han ikke hadde hatt gode sider. Skulle ønske jeg ikke hadde hatt samvittighet eller empati for han.

Prøv å ikke la den empatien og samvittigheten styre deg, det er følelser. Tenk med hodet istedet.

Skrevet

Prøv å ikke la den empatien og samvittigheten styre deg, det er følelser. Tenk med hodet istedet.

Joda, men det er veldig vanskelig..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...