Gå til innhold

Endelig foreldre som tar til vettet

Anbefalte innlegg

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• fineline

8

• frosken

4

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Konsumentsamfunnet og stresset har gått for langt. – ekte nick''

Men det løses neppe ved å være like ekstrem i andre retningen...

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Konsumentsamfunnet og stresset har gått for langt. – ekte nick''

Men det løses neppe ved å være like ekstrem i andre retningen...

Med vennlig hilsen

Jeg syns ikke de er ekstreme jeg, høres sunt ut syns jeg.

Skrevet

Nåja. Jeg vet nå ikke om det riktige er at ungene ikke aner hva som går på tv og knapt har tatt i en datamaskin når de begynner på skolen... Det finnes da en mellomting tross alt. Det skal ikke mye til før ungene sakker akterut på den tekniske fronten i dag.

Skrevet

Nåja. Jeg vet nå ikke om det riktige er at ungene ikke aner hva som går på tv og knapt har tatt i en datamaskin når de begynner på skolen... Det finnes da en mellomting tross alt. Det skal ikke mye til før ungene sakker akterut på den tekniske fronten i dag.

Enig. Jeg vokste opp sånn, ingen velsignelse å alltid stå på utsiden. Man blir bare sær, ensom og fattig på flere vis.

Skrevet

''Datteren får delta på fotballtreninger, men ikke kamper og turneringer før hun er gammel nok til å komme seg dit selv.''

Skikkelig dårlig gjort synes jeg.

Det må da kunne finnes en mellomting.

Ting som gjøres ulovlige/utilgjengelige kan på sikt skape et enda større behov for å ha disse tingene.

Å vise null interesse for barnas fritidsinteresser, kan sikkert gjøre dem selvstendige - og ensomme.

mvh

Mrs. Wallace
Skrevet

''Dagene til ungene er fulle av aktiviteter: Ballett, judo, tennis, piano og kunstprosjekter. Hjemme blir de underholdt av digre skjermer og datamaskiner, ellers sitter de fastspent i biler, der de tvangsfores med oppbyggelig musikk og lydbøker. Ambisiøse foreldre tvinger timevis av lekser på forvirrede tiåringer, mens de tynges av frykten for «fremtidens arbeidsmarked».''

Jeg kjenner meg ikke igjen i den virkelighetsbeskrivelsen i det hele tatt, og lurer på hvem det egentlig er snakk om når denne og lignende hverdager skildres? Sånn er det ikke her i nabolaget, i hvert fall. Hadde jeg levd med det, ville jeg nok følt et behov for å endre kurs, jeg også.

Men jeg ser ingen grunn til å bli helt radikalt amish - jeg vil for eksempel ikke at ungene mine skal mangle digital kompetanse fullstendig. Det finnes mange nyanser mellom å være curling- og konkurranseforelderen fra helvete og å la ungen leke med en kongle i tolv år. Skjønner meg ikke på ekstremisme.

Gjest Monicaen
Skrevet

Vel.

Det der høres ut som min barndom. Aldri bli kjørt på noen aktiviteter. Bare nye leker til jul og bursdag. Aldri moteklær. Men hadde i det minste TV.

Jeg kan ikke påstå det ga meg en god barndom. Jeg er ikke takknemlig overfor mine foreldre. Det var vondt å aldri få det samme som andre, og det gjorde meg anderleses og utenfor.

Gjest togli
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at vi bør roe ned, og at det ikke er noe poeng av barna skal være med på "alt" de har lyst å være med på osv, for jeg ser at vi skaper en veldig stressende barndom for ungene våre. Tror det er viktig at antallet fritidsaktiviteter ikke er det som måler om vi er gode foreldre eller ikke....

På den annen side synes jeg det er viktig å ikke gå for langt, slik som i reportasjen du linker til... Husker selv at jeg vokste opp med en i klassen som f.eks. ikke hadde TV i huset (dette var på -70-80-tallet), og kan sikkert sammenlignes... Hun var rett og slett ganske så utenfor pga dette. Foreldrene nekta å gi etter for datidens "krav", og hun ble sett på som "spesiell" i negativ betydning (trist, men sant).

Det å følge opp barnas fritidsaktiviteter med kjøring etc, mener jeg er noe man gjør om man vil være en god forelder. Det handler om å vise at man bryr seg om barnets hverdag. Istedet kan man heller sette grenser ved å tilby barnet EN fritidsaktivitet istedetfor tre....

Jeg tenker også at det er viktig at barn ikke får alt de peker på... Her i huset får de de store tingene (sykkel, ski etc) til jul og bursdag.

Barn som ikke blir vant til å håndtere PC, Ipad/lesebrett, mobil etc vil trolig komme til å slite mer på skolen enn andre barn. Dette har jeg selv sett eksempler på som lærer.

Klart man bør sette grenser for hvor mye tid som skal brukes til slike ting, men det er noe annet enn å nesten ikke gi barna tilgang til nåtidens teknologi.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at vi bør roe ned, og at det ikke er noe poeng av barna skal være med på "alt" de har lyst å være med på osv, for jeg ser at vi skaper en veldig stressende barndom for ungene våre. Tror det er viktig at antallet fritidsaktiviteter ikke er det som måler om vi er gode foreldre eller ikke....

På den annen side synes jeg det er viktig å ikke gå for langt, slik som i reportasjen du linker til... Husker selv at jeg vokste opp med en i klassen som f.eks. ikke hadde TV i huset (dette var på -70-80-tallet), og kan sikkert sammenlignes... Hun var rett og slett ganske så utenfor pga dette. Foreldrene nekta å gi etter for datidens "krav", og hun ble sett på som "spesiell" i negativ betydning (trist, men sant).

Det å følge opp barnas fritidsaktiviteter med kjøring etc, mener jeg er noe man gjør om man vil være en god forelder. Det handler om å vise at man bryr seg om barnets hverdag. Istedet kan man heller sette grenser ved å tilby barnet EN fritidsaktivitet istedetfor tre....

Jeg tenker også at det er viktig at barn ikke får alt de peker på... Her i huset får de de store tingene (sykkel, ski etc) til jul og bursdag.

Barn som ikke blir vant til å håndtere PC, Ipad/lesebrett, mobil etc vil trolig komme til å slite mer på skolen enn andre barn. Dette har jeg selv sett eksempler på som lærer.

Klart man bør sette grenser for hvor mye tid som skal brukes til slike ting, men det er noe annet enn å nesten ikke gi barna tilgang til nåtidens teknologi.

Veldig bra innlegg. Helt enig med deg.

Gjest Påfuglw
Skrevet

Men det der med digital kompetanse er noe vi trøster oss med tror jeg. Har du virkelig sett at noen henger etter på noe vis faglig på skolen fordi de ikke er vant til nettbrett? Ettåringen min klarer jo å trykke på det, og jeg innbiller meg ikke at hun utvikler noen verdifull digital kompetanse ved å se tegnefilm på det. Jeg ser for meg at en tiåring vil ta igjen de andre på en formiddag? Sosialt kan det bli eksluderende, men på skolen?

Skrevet

Nei ellers tusen takk.

Takke meg til å være en forelder som bryr seg og følger opp ungene.

Fra der til å være fullsevice curling- og helikopterforelder er det heldigvis et stykke. De aller fleste av oss klarer den balansen helt greitt, jeg kjenner meg ikke igjen i det som beskrives her.

Jeg liker ikke ekstremisme i noen form.

Gjest togli
Skrevet

Men det der med digital kompetanse er noe vi trøster oss med tror jeg. Har du virkelig sett at noen henger etter på noe vis faglig på skolen fordi de ikke er vant til nettbrett? Ettåringen min klarer jo å trykke på det, og jeg innbiller meg ikke at hun utvikler noen verdifull digital kompetanse ved å se tegnefilm på det. Jeg ser for meg at en tiåring vil ta igjen de andre på en formiddag? Sosialt kan det bli eksluderende, men på skolen?

Jeg kan love deg at vi fort ser hvem som ikke er vant til å bruke data i skolen ;)

F.eks. i datatimene, så må disse elevene bruke mye tid og energi på å vite hvordan de skal logge seg inn/ut (noe som er en enkel sak for de fleste), de kan slite med å bruke musa riktig etc.

Jeg har også sett endel eksempler på elever som f.eks. ikke får lov å bruke sosiale medier... De blir lett litt utenfor fordi det snakkes endel om dette, og man gjør avtaler inne på de sosiale mediene. Dessuten får man en større omgangskrets fordi man som kjent ikke bare legger til venner man kjenner spes. godt på f.eks. Face ;)

Jeg valgte f.eks. å la min eldste datter få Facebook et halvt år før ungdomsskolen. At hun fikk profil der inne før hun var tretten (aldersgrensen på FB) begrunna jeg overfor henne med at så lenge jeg hadde passordet til siden hennes, så ble det som at man kan komme inn på kino under aldersgrensen i følge med en voksen ;)). Datra mi grua seg veldig til å begynne på u.skolen siden det ble mange ukjente elever i klassen osv. Når hun kom på FB, la disse "ukjente elevene" hennes til som venn (de visste hvem hun var via andre venner, familie osv siden vi bor i samme kommune). Plutselig ble tanken på u.skolen spennende, og når hun starta der, så "kjente" hun allerede mange :)

En jeg kjenner (13) har aldri interessert seg for data, og nå er han såpass stor at jeg rett og slett tror han har litt prestasjonsangst for data fordi han opplever at jevnaldra kan så mye mer enn ham... Han hadde f.eks. en oppgave i norsk på skolen der de skulle forklare "moderne" forkortelser av ord (elns, lol, rb osv), og dette ble nesten en umulig oppgave å løse. For de andre elevene var det null problem å løse dette... Det er så mye i samfunnet som er databasert idag, at jeg tror det er viktig at barn introduseres for det tidlig.

Det kan også virke som databruk (spill etc) gjør at man får raskere reaksjonsevne og løser oppgaver lettere. Egentlig ganske logisk... man lærer seg å prøve seg fram og finner løsningen etter prøving og feiling:)

Det finnes endel forskning på området:

http://www.side2.no/helse/article2425538.ece

Gjest togli
Skrevet

Nei ellers tusen takk.

Fra der til å være fullsevice curling- og helikopterforelder er det heldigvis et stykke. De aller fleste av oss klarer den balansen helt greitt, jeg kjenner meg ikke igjen i det som beskrives her.

Vel talt!

Gjest Elextra
Skrevet

Nei ellers tusen takk.

Enig.

Skrevet

Kunne ikke tenkt meg å ha det sånn, ellers tusen takk!

Gjest sangsol
Skrevet

Det har gått langt. Det er vanskelig å ikke skulle gi etter for data etc. Nekter du ungene spille data hjemme hos din pode, så drar de til andre i stedet- og din pode sitter alene hjemme...

Nekter du 18 års spill hjemme, så kan de heller gjøre det hos Per- som er vant å spille dette med sin far.

Kjøring hit og dit.... Nekter du kjøre, så snylter du bare på andre (dersom ditt barn alltid sitter på med andre).

Gjest sangsol
Skrevet

Enig.

Men her i huset får de sykkel etc utenom bursdag. Og jeg har ikke tall på alle ganger det ble haste-innkjøp av nytt ski-utstyr eller sovepose pga skole og aktiviteter i regi av denne.

Gjest togli
Skrevet

Enig.

Men her i huset får de sykkel etc utenom bursdag. Og jeg har ikke tall på alle ganger det ble haste-innkjøp av nytt ski-utstyr eller sovepose pga skole og aktiviteter i regi av denne.

Det kan skje her også at vi må ta hasteinnkjøp av noe, men vi er stort sett flinke til å sjekke mangler på utstyr etc i god tid :P

Jeg har blitt flink til å holde orden på slikt etter at jeg ble skilt, for økonomien tåler ikke "impulskjøp" av dyre sportsartikler mer ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...