Gå til innhold

Endelig foreldre som tar til vettet

Anbefalte innlegg

Det finnes en gylden middelvei, som sikkert ikke passer seg til oppslag i avisa.

Ungene her har tilgang på både tablet, data og det meste annet som passer seg i en moderne hverdag. Vi oppfordrer til og deltar aktivt på barnas aktiviteter. Vi arrangerer litt av fritiden deres med vennebesøk, baking, leking osv. Vi engasjerer oss i lekser og skolegang, interesser og tar de med utenfor hjemmet på "dyre" utflukter nå og da, om vi er så heldige at vi har penger til overs.

Men vi forventer at de vet å underholde seg selv. At de, i en rimelig alder, klarer å ta seg fra A til B uten voksent helikopter svevende over. Vi lar de få bruke stua til leking og ha rom som ser ut som en bombe har gått av en gang i blant. Vi bruker ikke mye penger på underholdning, men finner på vår egen.

Vi bor i et land hvor skolen ringte meg opp fordi jeg lar 7-åringen gå de siste tre hundre meterene til skolen alene - et veistrekke hvor han ikke en gang må krysse en eneste gate. Og hvor andre foreldre er sjokkert fordi han krysser gata alene for å gå på dansing to minutter unna en gang i uka.

Jeg tror poenget i denne artikkelen passer bedre for Storbritannia og USA enn Skandinavia.

Jeg har ikke bodd noen av stedene, men jeg har samme inntrykk som deg. Jeg så en veldig god britisk dokumentar om temaet for noen år siden. Der var det selvfølgelig litt ekstreme eksempler, men selv de "moderate" var ille sett med norske øyne. Og det var slett ikke bare London sentrum (hvor jeg skjønner at de minste ikke får virre omkring alene) - ungene var til og med advart mot imaginære risikoer hjemme i sin egen hage.

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• fineline

8

• frosken

4

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

''Jeg tror poenget i denne artikkelen passer bedre for Storbritannia og USA enn Skandinavia.''

Det tror jeg også. For en del år siden hadde jeg sommerjobb på en tenniscamp i USA. De reklamerte med at alle deltakere hadde "24-hours supervision", noe som medførte at vi ble pålagt å være tilstede selv når 17-åringer spilte bordtennis. De kunne ikke være noe sted utendørs eller inndørs uten en voksen til stede... Unntaket var om natten mens de sov, vi var ikke nok voksne til å sove på rommene deres - heldigvis!

''De reklamerte med at alle deltakere hadde "24-hours supervision"''

Ha ha. Foreldrene skulle vel ikke ha noe av at avkommet flørtet og holdt på slik de selv gjorde på sommer-camp.

''De reklamerte med at alle deltakere hadde "24-hours supervision"''

Ha ha. Foreldrene skulle vel ikke ha noe av at avkommet flørtet og holdt på slik de selv gjorde på sommer-camp.

''Ha ha. Foreldrene skulle vel ikke ha noe av at avkommet flørtet og holdt på slik de selv gjorde på sommer-camp.''

Guttene og jentene sov i hver sin etasje. Dersom noen ble funnet i feil etasje, skulle de automatisk sendes hjem...

Har forøvrig aldri vært utsatt for slik åpenlys dobbeltmoral som i diskusjoner om sex som med unge amerikanere (de som jobbet på campen). Ingen skulle ha sex før ekteskapet! De var grenseløst prektige i alle diskusjoner, og lot til å tro at de kunne late som om de var usynlige resten av døgnet...

Pøh.. jeg har 42 i sko og frem til for fem år siden var det et helvete å få tak i sko som passer til annet enn 20 minus og tre meter søle. Nå får jeg sko på Brandos.no og flere utenlandske steder.

I barndommen hadde jeg alltid for små sko og resultatet var en kraftig hallux som måtte opereres for fem år siden. Da hadde jeg gått 17maitog i bunad og marsjstøvler fra forsvarets overskuddslager i tre år.. :0(

Sønnene her er arvelig belastet kan man si.. 47 i sko..

''Pøh.. jeg har 42 i sko og frem til for fem år siden var det et helvete å få tak i sko som passer til annet enn 20 minus og tre meter søle.''

Det er akkurat derfor jeg håper føttene hennes ikke vokser mer... Jeg regner med hun har ca. 40 i sommersko da, det blir interessant å se nå over påske når vi må ut og kjøpe nytt igjen.

Er det norske forhold som er bakgrunn for den beskrivelsen av barn som tvangsfores med oppbyggelige lydbøker mens de fraktes mellom aktivitetene? Den virker fremmed på meg.

Jeg er helt enig med alle de som har innvendt at det finnes en mellomting mellom helt curling og helt passiv. Ingen grunn til å grave seg ned i den motsatte grøfta.

Slik barne- og ungdomsidretten er lagt opp her i osloområdet, hadde det ikke vært mulig å delta på kamper og cuper uten foreldre som kjørte, selv om de er gamle nok til å ta seg fram selv. Junior hadde nok gjerne droppet noen skoletimer for å rekke kamper med kollektivtransport, men jeg tror ikke skolen ville bifalt det. Han ville garantert rømt hjemmefra hvis vi nektet ham å spille kamper - og de andre foreldrene og trenerne ville trodd vi var helt sprø.

Når det gjelder overdreven sikkerhet har jeg veldig god samvittighet. Minstemann brakk til og med armen i akebakken i sin tid, fordi jeg sto og bet i meg en advarsel om at det var for lite snø til å sette utfor akkurat der.

''Slik barne- og ungdomsidretten er lagt opp her i osloområdet, hadde det ikke vært mulig å delta på kamper og cuper uten foreldre som kjørte, selv om de er gamle nok til å ta seg fram selv.''

Det er vel sånn de fleste steder? Yngstemann her spiller fotball, og jeg kan da ikke forvente at andre skal frakte han til og fra kamper hver gang.

''Slik barne- og ungdomsidretten er lagt opp her i osloområdet, hadde det ikke vært mulig å delta på kamper og cuper uten foreldre som kjørte, selv om de er gamle nok til å ta seg fram selv.''

Det er vel sånn de fleste steder? Yngstemann her spiller fotball, og jeg kan da ikke forvente at andre skal frakte han til og fra kamper hver gang.

Ja, det er sikkert mange steder det er både store avstander og vill kamp om bane- og halltid. Da blir kollektivtransporten kun teori.

Annonse

Ja, det er sikkert mange steder det er både store avstander og vill kamp om bane- og halltid. Da blir kollektivtransporten kun teori.

''Ja, det er sikkert mange steder det er både store avstander og vill kamp om bane- og halltid. Da blir kollektivtransporten kun teori.''

Jeg har to tantebarn som bor "på landet" og der er det milevis med kjøring hver helg til ski, håndball, fotball og whatever... Kollektivtransport finnes jo ikke.

''Ja, det er sikkert mange steder det er både store avstander og vill kamp om bane- og halltid. Da blir kollektivtransporten kun teori.''

Jeg har to tantebarn som bor "på landet" og der er det milevis med kjøring hver helg til ski, håndball, fotball og whatever... Kollektivtransport finnes jo ikke.

Sånn her hos oss -derfor har det vært så og si umulig å være med på sånt.

''Ha ha. Foreldrene skulle vel ikke ha noe av at avkommet flørtet og holdt på slik de selv gjorde på sommer-camp.''

Guttene og jentene sov i hver sin etasje. Dersom noen ble funnet i feil etasje, skulle de automatisk sendes hjem...

Har forøvrig aldri vært utsatt for slik åpenlys dobbeltmoral som i diskusjoner om sex som med unge amerikanere (de som jobbet på campen). Ingen skulle ha sex før ekteskapet! De var grenseløst prektige i alle diskusjoner, og lot til å tro at de kunne late som om de var usynlige resten av døgnet...

Tror du virkelig at denne sommer-campen er representativ for hele USA?

Du kan trygt lese tråden. Dolere støtter ikke "ekte nick" og foreldrene i denne artikkelen.

Nei, men det som jeg har sett så er det en del superflinke 'mellomveien et eller annet' foreldre her. Det er rart å finne så stort uttak av dem som har funnet den gylne mellomveien på dol.

Annonse

Gjest togli

''Eldste på snart 16 bruker str 36-37 i sko,''

Jentungen her er 12 år og i skisko og skøyter har hun str. 42... De vanlige vinterskoene er str. 40, men da får hun ikke tykksokker nedi. Håper virkelig ikke føttene hennes vokser mer nå...

Oi.... er faren høy?

Jeg var 168 høy og brukte skostr. 39 da jeg var 12 år gammel... vokste noen få cm til og fikk en str større i sko etter dette, så stoppa det heldigvis :)

Oi.... er faren høy?

Jeg var 168 høy og brukte skostr. 39 da jeg var 12 år gammel... vokste noen få cm til og fikk en str større i sko etter dette, så stoppa det heldigvis :)

Ja, faren er 186 cm så jeg håper hun får noen cm i lengden etter ham i alle fall - hun trenger ikke få mer i føttene. ;o)

nitty-gritty

Nei, men det som jeg har sett så er det en del superflinke 'mellomveien et eller annet' foreldre her. Det er rart å finne så stort uttak av dem som har funnet den gylne mellomveien på dol.

Det sier seg selv at de fleste ligger i midtsjiktet av ekstremer.

Gjest togli

Ja, faren er 186 cm så jeg håper hun får noen cm i lengden etter ham i alle fall - hun trenger ikke få mer i føttene. ;o)

Ok, da er han ikke så voldsomt høy heller, så håper hun slutter å vokse i beina ;) Har ei venninne som bruker str. 42, og da er det ikke lett å finne pensko ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...