Gå til innhold

Ville du flyttet?

Anbefalte innlegg

megler Smekk

''Hva tenker du om det jeg skriver? – Nemlig Hemlig''

At det er akkurat det samme som jeg hørte fra hvite i Sør Afrika da svarte mennesker flyttet inn i deres nabolag.

At det er akkurat det samme som man hørte i Oslo på 70-tallet, da nordlendinger flyttet til nabolag i Oslo.

At så lenge du velger å flytte fordi det er mennesker med mørk hud i nabolaget, så mister du all rett til å klage over at "nordmenn er i mindretall", ettersom nettopp DU er en av årsakene til at de blir i mindretall.

Å bruke noen kvinner i niqab som unnskyldning faller på sin egen urimelighet - det kan da umulig plage deg på noen som helst vis? Hva gjør de? Løper etter deg?

''flytte fordi det er mennesker med mørk hud i nabolaget''

Hvor skriver trådstarter at dette har noe med "mørk hud" å gjøre?

Fortsetter under...

• Svar 151
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• flisa

26

• Nord og ned

18

• fineline

12

Mest aktive i denne tråden

Gjest sangsol

Det er et fritt land, men jeg tror ikke man hadde merket om naboen var jøde - de er jo som oss, bortimot. Jeg hadde heller ikke likt å bodd i samme rekkehus som en haug med folk som tura og drakk til enhver tid. Jeg vil bo i et hus med folk som er omtrent som meg. Helt naturlig.

Enig.

''flytte fordi det er mennesker med mørk hud i nabolaget''

Hvor skriver trådstarter at dette har noe med "mørk hud" å gjøre?

nemlig - rasiststemplet blir satt med en gang det er snakk om muslimer. Jeg hadde ikke villet hatt Lena Larsen som nabo heller jeg. Så for meg den heftige diskusjonen over hagegjerdet. Huff.

Det er et fritt land, men jeg tror ikke man hadde merket om naboen var jøde - de er jo som oss, bortimot. Jeg hadde heller ikke likt å bodd i samme rekkehus som en haug med folk som tura og drakk til enhver tid. Jeg vil bo i et hus med folk som er omtrent som meg. Helt naturlig.

''Det er et fritt land, men jeg tror ikke man hadde merket om naboen var jøde - de er jo som oss, bortimot. Jeg hadde heller ikke likt å bodd i samme rekkehus som en haug med folk som tura og drakk til enhver tid. Jeg vil bo i et hus med folk som er omtrent som meg. Helt naturlig. – flisa''

Her var det ikke snakk om noen som "tura og drakk". Niqab (muslimer) ble nevnt, og de er ikke akkurat kjent for drikking...

Du hadde neppe merket om naboen var muslim heller, bortsett fra at noen muslimer har egne klær.

Dette er ikke noe forskjellig fra å flytte fordi naboene er jøder.

Det er bare du som får dette til å bli "rasisme".

''Det er bare du som får dette til å bli "rasisme". – megler Smekk''

Desto mer alvorlig; det er selvsagt helt identisk med å flytte fordi naboene er jøder, og bruker jødiske klær (parykker for kvinner, og sjal osv for menn).

Annonse

Det er vel kanskje mennene bak hun i så fall flykter fra. Ikke så rart å ville ha folk som vil drikke øl og grille sommerkoteletter på verandaen ved siden av. Det samme gjelder vel de Niqab-kledde - de søker også til hverandre. Klart det må være lov å ikke ville bo midt i muslimland.

Det er da ingen som har sagt at det ikke er lov.

Dette er ikke noe uvanlig fenomen rundt om kring i forskjellige samfunn og har vært det lenge. At mennesker vil bo nærmest sine egne og de som er likest både kulturelt, sosial status osv er naturlig.

Derfor bør man ikke bebreide noen som helst som ønsker å flytte. Kjenner mange innvandrere som har flyttet til Oslo for å være nærmere sine egne.

''Dette er ikke noe uvanlig fenomen rundt om kring i forskjellige samfunn og har vært det lenge. At mennesker vil bo nærmest sine egne og de som er likest både kulturelt, sosial status osv er naturlig.

Derfor bør man ikke bebreide noen som helst som ønsker å flytte. Kjenner mange innvandrere som har flyttet til Oslo for å være nærmere sine egne. – fineline''

Vedkommende spurte, og fikk et svar om hva man mente vedr. å flytte fordi noen kvinner i nabolaget brukte niqab.

Det var da merkelig påstand å si at jødene er omtrent som oss. Hvem er 'oss'?

Jeg er i hvert fall ikke omtrent som en jøde og jeg har mange venner blant dem.

Mary Poppins

enig

''Det er et fritt land, men jeg tror ikke man hadde merket om naboen var jøde - de er jo som oss, bortimot. Jeg hadde heller ikke likt å bodd i samme rekkehus som en haug med folk som tura og drakk til enhver tid. Jeg vil bo i et hus med folk som er omtrent som meg. Helt naturlig. – flisa''

Her var det ikke snakk om noen som "tura og drakk". Niqab (muslimer) ble nevnt, og de er ikke akkurat kjent for drikking...

Du hadde neppe merket om naboen var muslim heller, bortsett fra at noen muslimer har egne klær.

Dette er ikke noe forskjellig fra å flytte fordi naboene er jøder.

Jo det syns jeg, når kvinnen bærer niqab, da sier det litt om mannen i huset. Vi har leilighet i Tyrkia - og der er det søren meg færre niqaber å se enn i Oslo,- mye triveligere.

Gjest Nemlig Hemlig

Sør går milevis over streken.. Særiøst, mannen mangler folkeskikk.

Dette er ett spørsmål om å bo, i ett sted som blir mere og mere islamisert. Men det er vel slike som Sør man kan takke for att det har blitt sånn. Selv bor han sikkert på beste vestkant. Ser ikke mange sv`re her.

''Det er bare du som får dette til å bli "rasisme". – megler Smekk''

Desto mer alvorlig; det er selvsagt helt identisk med å flytte fordi naboene er jøder, og bruker jødiske klær (parykker for kvinner, og sjal osv for menn).

Jeg hadde ikke likt å bo i et område hvor det kun er jøder, ikke mer enn å bo der hvor det er kun kristne, eller kun muslimer.

Tenk å bo der hvor det er jøder hvor man kan knapt får mat å spise på lørdager, ingen tar bussen før solen går ned på lørdager og på kjøkkenet er det to sett med oppvaskemaskiner og to vaskekummer.

Annonse

Det var da merkelig påstand å si at jødene er omtrent som oss. Hvem er 'oss'?

Jeg er i hvert fall ikke omtrent som en jøde og jeg har mange venner blant dem.

Tja - jeg mener OSS som min familie som skal bo i en leilighet. er det ikke det vi diskuterer da? Jeg syns ikke f.eks Mona Levin hadde utmerket seg med sin kultur om hun var naboen min. Jøder er da ikke veldig spesielle, kan hende du kjenner fler enn du vet om? :)

Du får trøste deg med at du ikke er den eneste:

http://www.osloby.no/nyheter/Forlater-Groruddalen---far-massiv-stotte-5114847.html#.UUXnWxxQHTA

''Over 6000 ganger ble intervjuet med Patrick Åserud delt på Facebook. Det var den mest leste saken på Aftenpostens nettsider i dagevis. Etter at barnehagepedagogen Patrick Åserud sto frem som en som flytter fra Groruddalen fordi det er blitt vanskelig å være etnisk norsk der, har responsen vært overveldende.

Lyshårede jenter hetses, salami på skolematen fører til trusler og ikke-muslimer blir ikke akseptert.

- Jeg var litt spent på reaksjonene, for det er et skritt å ta. Men tiden var tydeligvis inne, for de tilbakemeldingene jeg har fått har bare vært positive, sier Åserud.

–Inntrykket jeg har, er at det er mange som er enige i de synspunktene jeg har. Flere minoritetskvinner har kontaktet meg og sagt at de er glad for at jeg sto frem, for de sliter med akkurat de samme problemene, sier Åserud.

- Jeg håper de politikere som har ivret for flerkultur innser at vi har store problemer. Og problemene vokser, sier Åserud.''

Selv om enkelte elementer raller om at alt går på skinner, og drar frem rasismekortet hvis man sier man ikke vil bo slik.

Jo det syns jeg, når kvinnen bærer niqab, da sier det litt om mannen i huset. Vi har leilighet i Tyrkia - og der er det søren meg færre niqaber å se enn i Oslo,- mye triveligere.

''Jo det syns jeg, når kvinnen bærer niqab, da sier det litt om mannen i huset. Vi har leilighet i Tyrkia - og der er det søren meg færre niqaber å se enn i Oslo,- mye triveligere. – flisa''

Hva sier det om mannen i huset? Jeg har sett flere menn som ikke ønsket at konen/datteren skulle gå med niqab, men de gjorde det likevel.

Det er hijaber i Oslo, men knapt niqaber (som dekker ansiktet). I Danmark (som har en større muslimsk befolkning enn i Norge) så var det mellom 150 og 200 som brukte niqab og under 5 som brukte burka. (Og ca 50% av de som brukte niqab var etnisk danske!).

Det er neppe særlig mange av disse 150 som bor der ts bor.

Sør går milevis over streken.. Særiøst, mannen mangler folkeskikk.

Dette er ett spørsmål om å bo, i ett sted som blir mere og mere islamisert. Men det er vel slike som Sør man kan takke for att det har blitt sånn. Selv bor han sikkert på beste vestkant. Ser ikke mange sv`re her.

Jeg bor på Grønland og der er det et mangfold som jeg trives med. Jeg ser ikke noe galt eller riktig i at jeg flyttet hit fra et område hvor jeg følte at jeg ikke hadde noe felles med naboene. Hvor alle var 'norske', hvor jeg ikke kunne vaske på søndager, hvor 'alle' gikk turer med hunden sin, hvor det var viktig at skoene var usynlige og at blomsterkassene snudde i øst istedenfor vest.

Derfor synes jeg du kan flytte, men jeg forstår ikke at du plages av damer i niqab.

Du risikerer ingenting ved å flytte så lenge du flytter innenfor Oslo som er samme prisområde.

For øvrig synes jeg det høres veldig rart ut at du har damer med niqab i nabolaget som plager deg. Så mange kan det ikke være i Oslo.

Selv bor jeg på Grønland og stortrives i mangfoldigheten og har ikke sett en eneste niqab.

''Selv bor jeg på Grønland og stortrives i mangfoldigheten og har ikke sett en eneste niqab.''

Da anbefales investering i nye briller. Og i mellomtiden håper jeg du ikke kjører bil.

Tja - jeg mener OSS som min familie som skal bo i en leilighet. er det ikke det vi diskuterer da? Jeg syns ikke f.eks Mona Levin hadde utmerket seg med sin kultur om hun var naboen min. Jøder er da ikke veldig spesielle, kan hende du kjenner fler enn du vet om? :)

''Tja - jeg mener OSS som min familie som skal bo i en leilighet. er det ikke det vi diskuterer da? Jeg syns ikke f.eks Mona Levin hadde utmerket seg med sin kultur om hun var naboen min. Jøder er da ikke veldig spesielle, kan hende du kjenner fler enn du vet om? :) – flisa

''

Ah! God gammel rasismetankegang. Alle jøder er "sånn", alle muslimer er "slik", mens kristne er "sånn" og svarte er "slik".

Dette er regelrett rasisme, og ironisk nok det som sendte 6 millioner jøder i døden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...