mariaflyfly Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Dusja nettopp, og oppdaga at jeg måtte pluselig skru termostaten helt over på glovarmt vann for at det i det hele tatt skulle bli lunka. Fortell meg, kloke dol'ere - er dette 1) En langsom vannlekkasje inni veggen ett sted, slik at jeg må belage meg på å brekke opp badet? (Skjedde hjemme hos Fatter, har det friskt i minne...) 2) En halvmeter gørr i bunnen av varmtvannstanken som forflytter seg og blokkerer for varmtvannet? Og jeg bør evt belage meg på å bytte varmtvannstank? (Den er fra midten av 90-tallet, men nylig sjekka av rørlegger, som mente den holder en del år til). 3) Blandebatteriet som har gått til helvete? 4) Noe annet jeg ikke har verken fantasi eller kunnskap nok til å forestille meg? Er det grunn til panikk? Bør jeg ringe rørlegger - og holder det evt at jeg venter til i morra...? (Har allerede gryende panikk, får noia når det skjer noe med strøm eller vann). *Grønn* 0 Siter
Sør Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Hei, Selve VVB i mesteparten av Norge (inkl. Oslo) holder "for evig", for vannet er surt og uten kalsiumkarbonat. 1) Det kan være sikringen til VVB som har gått. Sjekk om VVB føles varm, og hvis det er en veggkontakt den er tilkoblet, sjekk om det er spenning i denne. 2) Det kan være selve varmeelementet i VVB, som må skiftes. Det går raskt, og en elektriker utfører det. 3) Det kan være blandebatteriet. Det undersøker du ved å sjekke om du har varmt vann i vasken på badet! Med vennlig hilsen 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 17. mars 2013 Forfatter Skrevet 17. mars 2013 Hei, Selve VVB i mesteparten av Norge (inkl. Oslo) holder "for evig", for vannet er surt og uten kalsiumkarbonat. 1) Det kan være sikringen til VVB som har gått. Sjekk om VVB føles varm, og hvis det er en veggkontakt den er tilkoblet, sjekk om det er spenning i denne. 2) Det kan være selve varmeelementet i VVB, som må skiftes. Det går raskt, og en elektriker utfører det. 3) Det kan være blandebatteriet. Det undersøker du ved å sjekke om du har varmt vann i vasken på badet! Med vennlig hilsen Det er vanlig trykk på vv, både på badet oppe (nyoppussa i fjor sommer, det er annen rørtilførsel enn til badet nede) og i vasken på det aktuelle badet... Vvtanken er ikke varm. 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Hos meg skjedde det der da jeg skrudde opp tempen på varmtvannstanken for å få varmere vann og termostaten gikk varm (eller noe sånt), da slo den seg rett og slett av. Sjekk strømkursen ti tanken også. 0 Siter
Sør Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Det er vanlig trykk på vv, både på badet oppe (nyoppussa i fjor sommer, det er annen rørtilførsel enn til badet nede) og i vasken på det aktuelle badet... Vvtanken er ikke varm. Man kan ha vanlig trykk på VV, men vannet kan være kaldt. Både lavt trykk eller kaldt VV kan jo føre til at du må vri blandebatteriet helt over. Er det VV faktisk varmt på samme bad? Da er det sannsynligvis blandebatteriet? Hvis innholdet i VVB er kaldt (du må ta på røret ut, ikke bare på overflaten) så er enten strømmen gått (sjekk sikring eller jordfeilbryter) eller varmeelementet er gått. Kan du se sikringene? Med vennlig hilsen 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 17. mars 2013 Forfatter Skrevet 17. mars 2013 Man kan ha vanlig trykk på VV, men vannet kan være kaldt. Både lavt trykk eller kaldt VV kan jo føre til at du må vri blandebatteriet helt over. Er det VV faktisk varmt på samme bad? Da er det sannsynligvis blandebatteriet? Hvis innholdet i VVB er kaldt (du må ta på røret ut, ikke bare på overflaten) så er enten strømmen gått (sjekk sikring eller jordfeilbryter) eller varmeelementet er gått. Kan du se sikringene? Med vennlig hilsen Ikke noe galt med sikringer. Det er litt lite trøkk på vv i vasken på det samme badet. Helt normalt trykk på kjøkken og badet oppe. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 17. mars 2013 Forfatter Skrevet 17. mars 2013 Hos meg skjedde det der da jeg skrudde opp tempen på varmtvannstanken for å få varmere vann og termostaten gikk varm (eller noe sånt), da slo den seg rett og slett av. Sjekk strømkursen ti tanken også. Ikkenoe unormalt i sikringsskapet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Ikkenoe unormalt i sikringsskapet. Står tanken på da eller har den slått seg av slik min gamle gjorde? Det var et deksel jeg måtte skru av (dette var en sånn gammeldags metalltank) og bak der var det en liten vippebryter som hoppet over når den ble for varm, mener jeg å huske. 0 Siter
Sør Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Ikke noe galt med sikringer. Det er litt lite trøkk på vv i vasken på det samme badet. Helt normalt trykk på kjøkken og badet oppe. Hmm... Men vv er faktisk like varmt som før? Med vennlig hilsen 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 17. mars 2013 Forfatter Skrevet 17. mars 2013 Står tanken på da eller har den slått seg av slik min gamle gjorde? Det var et deksel jeg måtte skru av (dette var en sånn gammeldags metalltank) og bak der var det en liten vippebryter som hoppet over når den ble for varm, mener jeg å huske. Fant ingen bryter. Æsj. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 17. mars 2013 Forfatter Skrevet 17. mars 2013 Hmm... Men vv er faktisk like varmt som før? Med vennlig hilsen Ja, på kjøkkenet og badet oppe, så. Æsj. Ringte rørleggerfirmaet som brl har driftsavtale med. De kunne kikke på det i morra. 0 Siter
Sør Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Ja, på kjøkkenet og badet oppe, så. Æsj. Ringte rørleggerfirmaet som brl har driftsavtale med. De kunne kikke på det i morra. Det er kanskje bare blandebatteriet på badet? Du får nye blandebatterier for en billig penge (Bauhaus, og diverse andre steder), og de er *meget* lette å skifte selv. Steng vannet, ta av de to mutterene som holder det i veggen, sett på det nye (de er standard størrelse), og trekk til mutterene forsiktig. Med vennlig hilsen 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 ''4) Noe annet jeg ikke har verken fantasi eller kunnskap nok til å forestille meg?'' Sikkert ikke noe sånt i ditt tilfelle, men jeg fikk plutselig knapt med varmtvann da jeg begynte å bruke balsam i håret. Det krever noen flere minutter under dusjen, og jeg tror det er grunnen her, og ikke at det tilfeldigvis har skjedd noe dramatisk akkurat nå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.