Gå til innhold

Sykmelding eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest råd - tips - hjelp
Skrevet

Hei, skrev denne tråden for ett år siden (håper jeg klarer å linke til den):

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4729874

Den nye fastlegen min viste liten grad av forståelse. Det ble tatt noen blodprøver, jeg fikk beskjed om å spise D-vitaminer, og det var det. Jeg var så til de grader nedkjørt at jeg, etter en del masing, fikk en ukes sykmelding. Det , i kombinasjon med påskeferie rett etterpå, holdt akkurat til at jeg klarte å fortsette å holde det gående.

Det siste halvåret har jeg gått på jobb og klart å holde meg sånn høvelig a jour der - og ligget strak ut hjemme resten av dagen. Livssituasjonen jeg beskrev i den andre tråden er uendret, med unntak av eksen som har intensivert "innsatsen" sin for å få meg i kne (vil ikke gå nærmere inn på dette pga. frykt for å bli gjenkjent).

For en drøy måned siden sa det stopp, og jeg klarte ikke mer. Tenkte jeg skulle klare meg med tre egenmeldingsdager + 2 dager avspasering slik at jeg fikk en uke hjemme, men valgte siden å gå til lege. (Fjorårets fastlege har flyttet, og jeg har fått enda en ny). Ble sykmeldt i 2 uker pga. stressrelaterte plager (hode/nakke/skuldersmerter, anspent muskulatur i samme område) og så i to uker til. Dette betyr at jeg er sykmeldt til over påske.

Jeg sliter fremdeles med endel hodepine, men er bedre. Noe som i bunn og grunn kanskje burde mangle, siden jeg har gått hjemme og lata meg i snart fem uker nå. Fastlegen sa sist at jeg burde komme meg tilbake på jobb etter påske, fordi det kunne være uheldig på sikt å" falle helt ut" av arbeidshverdagen. Han antydet at det kunne bli aktuelt med delvis friskmelding.

Høres dette ut som en god løsning? Jeg vil tilbake på jobb, men er bekymret for om det er for tidlig. Det skal lite til før jeg blir sliten, trøtt, slapp og hodepinen melder seg igjen, og jobben min er rimelig stressende, med høyt tempo og høyt lydnivå.

Jeg vil gjerne ha råd og erfaringer fra dere som har opplevd eller har kunnskap om denne typen problemer. Vil som sagt gjerne på jobb, men vil også være sikker på at jeg er frisk nok, slik at det ikke ender med nok en jobbperiode før ny sykmelding. Eller som ei venninne kalte det: "pisse-i-buka-for-å-holde-seg-varm-sykmelding" ;-)

Kan forresten nevne at jeg skal begynne med mindfulness i morgen. Håper det også kan hjelpe meg, og er ellers kjempetakknemlig for innspill :)

Fortsetter under...

Gjest mindra
Skrevet

Noen bjeller ringer hos meg. Her skal du være forsiktig så du ikke møter veggen med et ordentlig smell. Er du sikker på at den jobben du har er den riktige for deg? Har du vurdert å gå litt ned i stillingsprosent, f.eks 80% og ta en fridag i uka? Har du noen til å avlaste deg og passe barna av og til hvis du har behov for det? Det er fornuftig av legen din å la deg komme tilbake med gradert sykemelding. Når det riktige tidspunktet for det er er vanskelig å si, det må du nesten avgjøre med legen din. De symptomene du har skal du ta på alvor og tenke grundig på om det er riktig arbeidsplass og stillingsprosent. Jeg kjenner folk som aldri har kommet seg tilbake i arbeidslivet igjen for at de har fortsatt å presse seg og jobbe med de symptomene du har, da smeller det mest sannsynlig.

Skrevet

Du kan eventuelt bytte fastlege? Eller gi den nye en ny sjanse. Fortell fra hjertet hvordan du har det. Ikke pakk det pent inn.

Ha tenkt gjennom hvor mye du eventuelt tror du kan jobbe. Det er stor forskjell på å jobbe feks 40 % kontra 100 %.

Lykke til :)

Gjest mindra
Skrevet

Noen bjeller ringer hos meg. Her skal du være forsiktig så du ikke møter veggen med et ordentlig smell. Er du sikker på at den jobben du har er den riktige for deg? Har du vurdert å gå litt ned i stillingsprosent, f.eks 80% og ta en fridag i uka? Har du noen til å avlaste deg og passe barna av og til hvis du har behov for det? Det er fornuftig av legen din å la deg komme tilbake med gradert sykemelding. Når det riktige tidspunktet for det er er vanskelig å si, det må du nesten avgjøre med legen din. De symptomene du har skal du ta på alvor og tenke grundig på om det er riktig arbeidsplass og stillingsprosent. Jeg kjenner folk som aldri har kommet seg tilbake i arbeidslivet igjen for at de har fortsatt å presse seg og jobbe med de symptomene du har, da smeller det mest sannsynlig.

Det er nok forøvrig bedre at du begynner å jobbe med gradert sykemelding (50% er vel det mest vanlige) enn at du går ned i stillingsprosent nå. Da kan du prøve deg i 100% stilling igjen når du føler deg bedre, og heller få en gradert sykemelding igjen om det ikke går. Slik kan du se om du blir bedre eller ikke. Om du skal gå ned i stillingsprosent må du vurdere selv i forhold til at du vil få mindre penger av nav hvis du må gå over på aap. Noen har angret seg for at de gikk ned i stillingsprosent etter at de ble syke pga dette. Så det er nok mest fornuftig å gå på graderte sykemeldinger og se om du blir bedre i løpet av noen mnd/halvt år/et års tid. Er det en moderat grad av depresjon du har og at dette fører til mindre overskudd bør du få behandling for dette.

Gjest råd - tips - hjelp
Skrevet

Du kan eventuelt bytte fastlege? Eller gi den nye en ny sjanse. Fortell fra hjertet hvordan du har det. Ikke pakk det pent inn.

Ha tenkt gjennom hvor mye du eventuelt tror du kan jobbe. Det er stor forskjell på å jobbe feks 40 % kontra 100 %.

Lykke til :)

Takk for svar!

Den fastlegen jeg har nå (altså ikke den samme som da jeg skrev her inne for et år siden) skal definitivt få en sjanse. Det virker som han lytter til meg og tar meg på alvor, selv om vi ikke nødvendigvis er enige om hva som er det beste akkurat nå.

Jeg kjenner at jeg gruer til å begynne på jobb igjen, han mener at jeg bør prøve (evt. gradert friskmelding) pga. det kan bli verre dess lenger jeg venter. Jeg holder muligheten åpen for at det kan være han som har rett, og ikke jeg.

Gjest råd - tips - hjelp
Skrevet

Takk for svar!

Du stiller et interessant spørsmål ang. riktig jobb eller ikke. Jeg trives godt med deler av jobben, har noen kolleger jeg trives godt med og andre jeg føler meg temmelig mindreverdig i forhold til. Tror hovedproblemet er at arbeidstempoet er så vanvittig høyt, enkelte dager rekker jeg f.eks. ikke å sitte ned og spise, men må ta en bit her og der sånn i forbifarta.

I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å prøve, men jobbens natur gjør at jeg tror sannsynligheten er stor for at en gradert sykmelding i hovedsak vil være på papiret og at jeg ender med mer eller mindre fulle dager uansett. 100% jobb tror jeg er en dårlig ide, men (reelle) 50% tror jeg kan gå greit uten å ende på sofaen hele ettermiddagene.

Jeg kom såpass dårlig ut av skilsmisseoppgjøret at jeg rett og slett ikke har råd til å gå ned i stilling. Er usikker på hva jeg skal kunne bruke utdannelsen min til, om ikke i det yrket jeg har nå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...