Gå til innhold

Reisegodtgjørelse i jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Reisegodtgjørelse i jobb?

Samboer har fått ny jobb som innebære noe reising. Han skal ut 3 dager nå. Er det vanlig at man får en kompensasjon for at man må ut og reise? Tenkter ikke på diettpenger, men ekstra penger pga. at man må tilbringe fritiden sin på et hotell langt borte istedetfor sammen med familien sin.

Hvis man ikke får noen fordeler av dette, hvorfor skal man da velge en jobb som innebærer mye reising? Tenk på de som har 200 reisedøgn i året. Ville jo tro de får en lønnskompensasjon for hver reise?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389686-reisegodtgj%C3%B8relse-i-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så vanlig med godtgjørelse for reising, nei. Enkelte bedrifter har det, i form av ekstra fridager eller evt. utbetalinger, men det er i så fall lokale avtaler og ingen universell rettighet. Hvis det er en stilling han visste innebar mye reising allerede da han begynte, skulle han tatt hensyn til det da han forhandlet startlønna.

Har aldri hørt om noen som har noe ekstra for hver reise, nei, men som Mirabell sier kan det være andre ting som ligger i arbeidsavtalen. Som en ekstra friuke i året, eller generelt høyere lønn enn tilsvarende jobb uten reising.

Det er lokale avtaler som regulerer dette.

Gjest prust

De fleste jeg jobber sammen med, ser på det som en ulempe med reising - at en altså må være borte fra familien uten å få noe særlig kompensasjon. En får telt timer for den tida en er på jobb, og så varierer det fra arbeidssted til arbeidssted om en får telt reisetida 1:1 eller mindre.

I den forrige jobben min reiste jeg en del, og jeg likte det. Barna var mindre da, og jeg synes det var deilig å ha en natt eller tre på hotell innimellom, sove hele netter, se nye steder og bare være voksen uten å ha barna med - kanskje gå på teater eller konserter, noe som i perioder var vanskelig å få til. Så jeg syntes det var helt ok å reise.

I jobben jeg har nå, reiser jeg nesten aldri. Var på én reise med én overnatting i hele fjor. Kunne godt ha vært mer.

Er enig med Mirabell at det med reising er noe en gjerne kan diskutere i jobbintervju, og dermed få med i forhandling om lønn.

Gjest Reisegodtgjørelse i jobb?

Det er ikke så vanlig med godtgjørelse for reising, nei. Enkelte bedrifter har det, i form av ekstra fridager eller evt. utbetalinger, men det er i så fall lokale avtaler og ingen universell rettighet. Hvis det er en stilling han visste innebar mye reising allerede da han begynte, skulle han tatt hensyn til det da han forhandlet startlønna.

nei det var aldri snakk om reising på intervju og tror ikke det blir mye reising heller. Bare lurte på om han kunne forvente noe ekstra

Gjest prust

nei det var aldri snakk om reising på intervju og tror ikke det blir mye reising heller. Bare lurte på om han kunne forvente noe ekstra

Nei, har får trolig ikke noe ekstra for den turen. Men han får forhåpentligvis et ekstra godt faglig utbytte av turen, og kanskje også blir kjent med kollegaer på en litt annen måte enn det en gjør i det daglige - og det kan ha positiv innvirkning på arbeidsmiljøet.

Annonse

Du har ikke en personalhåndbok du kan sjekke det i?

I min jobb reiser jeg endel. Får ikke betalt for reisetid, med unntak for hvis det er i helg. Da avspaseres en arbeidsdag mot en reisedag.

Min mann får betalt for reisetid, altså definert reisetid som ordinær arbeidstid. Han reiser ganske mye og ofte langt, så det utgjør mye for ham.

Gjest Elextra

Jeg kjenner ikke til noen som får kompensert fritid i forbindelse med reiser, med mindre det er snakk om helger eller fridager (1. mai etc.), da får en del en avspaseringsdag.

Reiser man veldig mye må man evt. ha kompenasjon med i ansettelsesavtalen.

Jeg tenker også at evt. kan være naturlig å skille mellom ulike reiser: Det synes hakket mer berettiget å få kompensert fritiden om reisen er i forbindelse med viktige møter, og en kanskje også må stille på kveldstid, enn om man f.eks. er på kurs for egen kompetanseutvikling. Men altså - selv når det gjelder førstnevnte får hverken jeg eller noen jeg kjenner slikt kompensert (men jeg/vi reiser ikke veldig mye).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...