Gå til innhold

Utviklingsforstyrrelse og wais - NHD og andre

Anbefalte innlegg

Gjest Nedre normalområde
Skrevet

Jeg tok en wais test rett før jul, det var en psykologspesialist i nevropsykologi som tok denne.

Jeg fikk aldri svar på denne, helt frem til jeg leste journalnotatet fra henne for en liten stund siden.

Der stod det at jeg scoret i nedre del av normalområdet.

Hva vil egentlig dette si?

Vil det si at jeg er lettere psykisk utviklingshemmet?

Jeg skal sannsynlig fortsette med utredninger over påske.

Men er så nysgjerrig på hva dette svaret betyr.

Jeg kan si at jeg har hatt flere diagnoser, både schizofreni, depresjon, autisme, personlighetsforstyrrelse og gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

Nå sitter jeg igjen med personlighetsforstyrrelse og gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

Hvis jeg skal fortelle om bakgrunnshistorie ble jeg utredet av ppt i 6 kl pga jeg hang etter både faglig og mentalt.

Jeg fikk da beskjed om at jeg lå på et nivå faglig og mentalt som en 4 kl.

Nå henger jeg etter enda flere år enn jeg gjorde sist.

Jeg er nå over 20 og ligger på et nivå med en grunnskoleelev, da prater jeg om barneskole.

Jeg er moden på noen områder, men henger ikke med i det hele tatt på andre områder igjen.

Jeg går nå på en tilrettelagt skole, der jeg får fag beregnet for 3-5 kl.

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal reagere i sosiale situasjoner og ender med at jeg trekker meg tilbake når jeg føler for det.

Tar aldri kontakt med fremmede, venter heller på at dem skal komme til meg hvis det er noe.

Jeg blir sint og verbalt aggressiv, og noen ganger også fysisk når jeg ikke føler meg forstått.

Jeg kan gjenta ting flere ganger og har også tvangstanker/handlinger.

Hvis jeg skal si noe, for eksempel et spørsmål jeg trenger bekreftelse på, så kan jeg for eksempel si: Skal vi dra på kino i dag? Ja så vi skal altså dra på kino? Du lover at vi skal dra på kino?

Og slik holder det på.

Jeg må ha planer på hvordan jeg skal gjøre ting, hvis jeg ikke har det så gjør jeg enten ting feil eller hopper over det.

Jeg må gjøre det samme om og om igjen, jeg kan ikke prøve og gjøre den samme tingen på andre måter.

Jeg klarer ikke holde en samtale gående veldig lenge, i allefall når det er en voksen samtale.

Når jeg er på skolen spiller vi ofte spill og leker en lek eller to, dette er ofte spill eller leker beregnet for barn, men det er da jeg koser meg.

Jeg forstår ikke voksenleker.

Jeg er ikke interessert i menn, jeg hadde sex en gang, men det synes jeg var ubehagelig.

Da jeg var barn lekte jeg ofte med dukker, jeg lekte faktisk med dukker til jeg ble mobbet for det, og da sluttet jeg, da skulle jeg begynne på ungdomsskolen.

Jeg reagerer ofte på lyd, hvis noen lager en lyd jeg ikke liker, reagerer jeg med en gang.

Det jeg kan gjøre selv er å vaske leiligheten og ta vare på personlig hygiene.

Når jeg ser på tv og film, så liker jeg best barnefilmer, da jeg ikke forstår så mye av virkelige voksenfilmer.

Jeg kan se barnefilmer, familiefilmer og noen typer komedie.

Tyder dette på at testen viste at jeg er lettere psykisk utviklingshemmet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, du er ikke lettere psykisk utviklingshemmet. Da hadde det stått noe slikt som "Under normalområdet" Grensen for PU er IQ under 70.

"Nedre normalområde" betyr vanligvis IQ 70-85.

Gjest Nedre normalområde
Skrevet

Nei, du er ikke lettere psykisk utviklingshemmet. Da hadde det stått noe slikt som "Under normalområdet" Grensen for PU er IQ under 70.

"Nedre normalområde" betyr vanligvis IQ 70-85.

Ok takk:) Det var enn lettelse å få svar på dette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...