Gå til innhold

Spørsmål ang solfaktor

Anbefalte innlegg

Gjest Happy sungirl

Når det står på sminke, feks foundation eller ansikts fuktighetskremer, at den beskytter mot solstråler og inneholder "spf 15". På hvilke måte beskytter den da? Både mot UVA og UVB stråler? Holder det da med denne foundationen eller bør jeg ha solkrem med spf 15 under der igjen?

Og når det står at en øyenkrem inneholder uva/uvb filter, hva innebærer dette?

Ingen jeg har spurt kan faktisk svare på dette, så håper det er noen her inne som kan:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389708-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-solfaktor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av det du spør om er det bare fabrikanten som vet, og trolig knapt nok det.

SPF skal jo beskytte mot solstråling generelt, slik at en SFP15 fjerner 93,3% av sollyset. Det er nok ganske så variert om det er snakk om UVA, UVB eller begge.

For øvrig bør du lese artikkelen i Dagbladet i dag:

http://www.dagbladet.no/2013/03/18/tema/klikk/test/foreldre/helse/26267115/

Med vennlig hilsen

Gjest Kayia

UVA-filter beskytter mot soleksem og tidlig aldring i form av rynker, mens UVB-filter beskytter mot solbrenthet. Foundation med SF-filter beskytter som regel kun mot UVA dersom det ikke står UVA/ UVB på dem. Står det ikke SF er det ikke engang UVA-bskyttelse i dem, og da ville jeg brukt en solfaktor under fra rett før påske om jeg var deg. Jeg smører meg med dagkrem og foundation til vanlig (når jeg ikke skal direkte i solen), men bruker alltid solkrem (Vichy sine er gode syns jeg) om jeg skal i direkte sollys, og jeg bruker som regel alltid faktor 25 i ansiktet.

Gjest OsOlemiO

Ja og de kan faktisk ikke svare på dette..

Forundrer meg ikke om ingen her inne vet det heller..

http://www.klikk.no/mote/kamille/sarasskjonnhet/article747275.ece

"Sminke med faktor

I våre travle hverdager er det ikke alltid like lett å huske å smøre seg med solfaktor før du går ut døra.

Og for noen oppleves det som klissete, tidkrevende og unødvendig.

Heldigvis har kosmetikkbransjen fått øynene opp for hvor viktig dette er, og har utviklet flere produkter som alle inneholder solfaktor.

Solfaktoren i sminkeproduktene vil ikke alene kunne beskytte deg mot sterke UV-stråler, men er perfekt for dager der du ikke skal så mye annet enn på en liten handletur til nærbutikken, eller som en tilleggsbeskyttelse til en vanlig solkrem. "

Det bør stå på ansiktskremene og øyekremene om de beskytter mot UVA og/eller UVB stråler.

Annonse

Gjest Kayia

Mye av det du spør om er det bare fabrikanten som vet, og trolig knapt nok det.

SPF skal jo beskytte mot solstråling generelt, slik at en SFP15 fjerner 93,3% av sollyset. Det er nok ganske så variert om det er snakk om UVA, UVB eller begge.

For øvrig bør du lese artikkelen i Dagbladet i dag:

http://www.dagbladet.no/2013/03/18/tema/klikk/test/foreldre/helse/26267115/

Med vennlig hilsen

Det du skriver her er bare bull.

spf15 angir UVB-beskyttelsen, og hvis det ikke står noe mer på pakningsvedlegget, sier det ingenting om UVA-beskyttelsen. Til normal daglig bruk, tenker jeg at det er OK beskyttelse, men på stranden, syden eller påskefjellet ville jeg hatt solkrem i stedet (ikke i tillegg, men det er meg). Bl.a. er solkrem ofte mer bestandig mot svette og badevann. Hvis det står UVA/UVB filter på øyekremen, så er det filter mot begge.

Gjest åffor

''Når det står på sminke, feks foundation eller ansikts fuktighetskremer, at den beskytter mot solstråler og inneholder "spf 15". På hvilke måte beskytter den da? Både mot UVA og UVB stråler?''

Solfaktor 15 forteller kun noe om i hvilken grad du er beskyttet mot UVB stråling. Den sier at du kan være 15 ganger lengre i solen enn du kunne uten krem uten å bli brent. Blir du brent etter 10 min uten krem vil du altså kunne være i solen 150 minutter og du vil ha samme opplevelsen av sol som uten krem.

''Holder det da med denne foundationen eller bør jeg ha solkrem med spf 15 under der igjen?''

Det vil ikke gi deg noen bedre beskyttelse.

''Og når det står at en øyenkrem inneholder uva/uvb filter, hva innebærer dette?''

At den filtrerer bort noe av solens skadelige stråling. Det sier ingenting om i hvilken grad du er beskyttet eller hvor lenge du kan oppholde deg i solen uten å bli brent.

Gjest Kayia

spf15 angir UVB-beskyttelsen, og hvis det ikke står noe mer på pakningsvedlegget, sier det ingenting om UVA-beskyttelsen. Til normal daglig bruk, tenker jeg at det er OK beskyttelse, men på stranden, syden eller påskefjellet ville jeg hatt solkrem i stedet (ikke i tillegg, men det er meg). Bl.a. er solkrem ofte mer bestandig mot svette og badevann. Hvis det står UVA/UVB filter på øyekremen, så er det filter mot begge.

''spf15 angir UVB-beskyttelsen, og hvis det ikke står noe mer på pakningsvedlegget, sier det ingenting om UVA-beskyttelsen'' Pst. Det er omvendt. Står det bare SF 15 betyr det UVA-filter 15, men ingen UVB-beskyttelse.

UVA-filter beskytter mot soleksem og tidlig aldring i form av rynker, mens UVB-filter beskytter mot solbrenthet. Foundation med SF-filter beskytter som regel kun mot UVA dersom det ikke står UVA/ UVB på dem. Står det ikke SF er det ikke engang UVA-bskyttelse i dem, og da ville jeg brukt en solfaktor under fra rett før påske om jeg var deg. Jeg smører meg med dagkrem og foundation til vanlig (når jeg ikke skal direkte i solen), men bruker alltid solkrem (Vichy sine er gode syns jeg) om jeg skal i direkte sollys, og jeg bruker som regel alltid faktor 25 i ansiktet.

Det er vel UVB filter hvis det bare står spf, ikke UVA. UVA filter er vil gjerne sinkoksid og titanoksid, sånne hvite kremer. Vanlig dagkremer med spf15 er jo heller ikke hvite. Men foundation kunne vel ha noe sånt... Det er vel bare de siste 10 årene man har hatt særlig fokus på UVA i det hele tatt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunscreen#Sun_protection_factor_.28SPF.29_and_labeling_requirements

Annonse

''spf15 angir UVB-beskyttelsen, og hvis det ikke står noe mer på pakningsvedlegget, sier det ingenting om UVA-beskyttelsen'' Pst. Det er omvendt. Står det bare SF 15 betyr det UVA-filter 15, men ingen UVB-beskyttelse.

Svarte deg under ditt andre innlegg, de referansene jeg har funnet mener det motsatte.

''UVA-filter beskytter mot soleksem og tidlig aldring i form av rynker, mens UVB-filter beskytter mot solbrenthet. Foundation med SF-filter beskytter som regel kun mot UVA dersom det ikke står UVA/ UVB på dem. ''

Fra Wiki:

''The sun protection factor of a sunscreen is a laboratory measure of the effectiveness of sunscreen — the higher the SPF, the more protection a sunscreen offers against UV-B (the ultraviolet radiation that causes sunburn).''

''Many sunscreens do not block UVA radiation, which does not cause sunburn but can increase the rate of melanoma, another kind of skin cancer, and photodermatitis, so people using sunscreens may be exposed to high UVA levels without realizing it.''

Og så videre...

Gjest Kayia

Det er vel UVB filter hvis det bare står spf, ikke UVA. UVA filter er vil gjerne sinkoksid og titanoksid, sånne hvite kremer. Vanlig dagkremer med spf15 er jo heller ikke hvite. Men foundation kunne vel ha noe sånt... Det er vel bare de siste 10 årene man har hatt særlig fokus på UVA i det hele tatt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunscreen#Sun_protection_factor_.28SPF.29_and_labeling_requirements

Før jeg ble diagnostisert som laktoseintolerent slet jeg flere år med kraftig soleksem, og måtte ta lysbehandling for å tåle vårsola. I følge min hudlege beskytter SF i hudkrem/ foundation mot UVA, ikke UVB, så om man i tillegg ønsker å beskytte mot UVB må man i følge han bruke solkrem. Et annet poeng; de fleste smører tynne lag foundation, så jeg bruker uansett en solkrem under i sol-halvåret.

Gjest Kayia

''UVA-filter beskytter mot soleksem og tidlig aldring i form av rynker, mens UVB-filter beskytter mot solbrenthet. Foundation med SF-filter beskytter som regel kun mot UVA dersom det ikke står UVA/ UVB på dem. ''

Fra Wiki:

''The sun protection factor of a sunscreen is a laboratory measure of the effectiveness of sunscreen — the higher the SPF, the more protection a sunscreen offers against UV-B (the ultraviolet radiation that causes sunburn).''

''Many sunscreens do not block UVA radiation, which does not cause sunburn but can increase the rate of melanoma, another kind of skin cancer, and photodermatitis, so people using sunscreens may be exposed to high UVA levels without realizing it.''

Og så videre...

Og fra en annen wiki-side: ''UVA-filter beskytter mot ultrafiolette stråler med bølgelengder mellom 320 og 400 nanometer. Disse strålene vil over lang tid bryte ned huden og overdreven soling uten beskyttelse sies å kunne gi tidlig aldring. Av denne grunn brukes også et UVA-filter i mange ansiktskremer'' http://no.wikipedia.org/wiki/Solkrem

Og fra en annen wiki-side: ''UVA-filter beskytter mot ultrafiolette stråler med bølgelengder mellom 320 og 400 nanometer. Disse strålene vil over lang tid bryte ned huden og overdreven soling uten beskyttelse sies å kunne gi tidlig aldring. Av denne grunn brukes også et UVA-filter i mange ansiktskremer'' http://no.wikipedia.org/wiki/Solkrem

Du siterer:

''Av denne grunn brukes også et UVA-filter i mange ansiktskremer''

Og nettopp derfor skrev jeg:

''Det er nok ganske så variert om det er snakk om UVA, UVB eller begge.''

hvorpå du dummet deg ut med det du svarte.

Det stemmer ikke overens med det min hudlege sa den gangen jeg slet med soleksem. Her blir det en føljetong skjønner jeg ;-)

''Det stemmer ikke overens med det min hudlege sa den gangen jeg slet med soleksem. Her blir det en føljetong skjønner jeg ;-)

''

Jeg trekker nå den slutningen at foundation og pudder o.l. har Uva-filter, samme effekt som sink- og titanoksid. Men at spf i dagkremer uten farge er kun UVB. Altså, din hudlege har rett, men at den vanlige definisjonen på spf er UVB-filter. Men jeg syns det er rart og ulogisk at UVA-filter, som er fysisk filter, ikke kjemisk filter, ikke også beskytter mot UVB...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...