Gå til innhold

Nødvendig synes jeg

Anbefalte innlegg

megler Smekk
Skrevet

''Hvis ikke skolebarn kan holde fred, etter å ha fått beskjed om det, så synes jeg dette er på sin plass.''

Nei, akkurat det syntes jeg var langt over streken.

Skrevet

Fint at du vet alt om saken da, uten å kjenne barna, foreldre eller lærere.

Jeg er prinsipielt enig i at majoriteten i en klasse skal 'skånes' fra uro, men slik enhetsskolen engang er bygget opp som den er, blir det mye rart i en klasse.

Noen barn blir bøller fordi foreldre er det, noen barn er urolige av andre årsaker. Noen er stille, noen er rastløse, noen er flinke til å lese, noen er flinke til å regne. Noen burde vært ute og løpt, noen burde hatt en til en undervisning. Noen burde vært sendt to klassetrinn opp i matriale. Noen klarer seg fint, noen trenger masse oppfølging.

Og, omtrent slik USA's 'smeltedigel' ble til, styrt av noen sterke grupperinger med forskjellige interesser og behov, mens de fleste 'var bare' der og gjorde det beste de kunne av situasjonen.. slik er det med norske skoler. En gjeng barn hvis eneste fellestrekk er at de er født innenfor samme år og tilfeldigvis bor i samme skolekrets.

Teipe munn, skammekrok, fysisk avstraffelse og annen offentlig avstraffelse er for mange barn det stikk motsatte av hva de 'trenger' for å bli 'folk'. Du kan kanskje kue noen til å føye viljen din der og da, men du tar ikke roten.

Skrevet

Siden det gjelder en førskolelærer, antar jeg at disse barna var relativt små - i barneskolen eller yngre.

Jeg synes virkelig at de som skal undervise dem, burde klare å få en akseptabel arbeidsro uten å ty til slike midler. Selv jeg, som hadde en godt voksen lærer på skolen i siste halvdel av 1960-tallet, har ikke opplevd slike reaksjonsformer. Det foregikk ting som ikke ville blitt godtatt i dag, men læreren klarte å få oss stille uten limbånd.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Man skal selvfølgelig ikke la et mindretall av barn få lov til å ødelegge for hele klasser, noe jeg selv har erfaring med at skjer gang på gang på gang, fordi lærerne tar for mye hensyn til de med diagnoser eller atferdsproblemer.

Men å tape igjen munnen til en elev er uansett langt over streken!

Skrevet

''Hvis ikke skolebarn kan holde fred, etter å ha fått beskjed om det, så synes jeg dette er på sin plass.''

Det kan jeg også tenke for meg selv når ingen ser på.

Heldigvis har vi et skikkelig og humant rettssystem som hindrer at våre smålige personlige hevntanker får råde :-)

Gjest Kayia
Skrevet

Nå er jeg en av dem som syns det dilles for mye med unger i dag, men dette var virkelig langt over streken.

Skrevet

Hjelpes. Den førskolelæreren ble bare forflyttet, hvorfor i all verden fikk ikke vedkommende sparken, det burde skjedd.

Det er temmelig traumatisk for et barn å få teipet igjen munnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...