Gå til innhold

NHD; noen spm om aurorix

Anbefalte innlegg

Gjest ann magritt
Skrevet

Hei Nils Håvard Dahl! Etter å ha lest dine kommentarer om aurorix i flere år, har jeg endelig kommet dit at jeg har begynt på medisinen, 300 mg nå i starten. Legen min visste egentlig ikke stort om medisinen, og jeg håper du kan hjelpe meg med noen svar.

1) Dette er den femte dagen jeg tar aurorix for en alvorlig og dyp depresjon som har vart i over tre år. De siste par dagene har jeg følt meg litt bedre. Er det mulig at en allerede nå kan begynne å få en liten virkning? Hvis jeg skal beskrive forskjellen, er det som om det er kommet en slags forsiktig klarhet i hjernen, som jeg ikke har kjent på lange tider.

2) Jeg føler meg også mye roligere. Jeg har hatt mye angst runde depressivt tankeinnhold. Generalisert angst rundt hvordan det skal gå meg her i livet, økonomisk osv. Kan aurorix virke mot en slik angst?

3) Han sa ingen ting om når jeg skulle gå lenger opp i dose, og jeg lurer på når du synes det hadde vært greit for en av dine egne pasienter å gå opp litt, når der ikke er noen bivirkninger? Må jeg vente i to uker?I tilfelle jeg kan gå opp før, hva skal en da gå opp til? Jeg er utålmodig etter å se om denne medisinen kanskje endelig er det rette for meg.

4) Kan man med hell koble aurorix med andre antidepressiva, hvis denne medisinen kanskje ikke virker så godt mot angst? Følgende medisiner tåler jeg ikke pga. bivirkninger; tolvon, wellbutrin, litium, lamictal, cymbalta. Hva med edronax?

5) Er det noe annet viktig jeg trenger å vite om denne medisinen, som de fleste allmennpraktiserende leger kanskje ikke vet om? Hva er vanlig dose å ligge på?

Jeg har prøvd åtte antidepressiva, hvorav fem av dem måtte jeg stoppe på pga. bivirkninger. Derfor var forventningene mine lave, og frykten for bivirkninger store. Nå har jeg fått et håp merker jeg, og snart skal jeg også begynne i terapi, noe jeg har vært for dårlig til disse tre årene.

Håper du kan hjelpe meg med noen svar.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1) Dette er den femte dagen jeg tar aurorix for en alvorlig og dyp depresjon som har vart i over tre år. De siste par dagene har jeg følt meg litt bedre. Er det mulig at en allerede nå kan begynne å få en liten virkning? Hvis jeg skal beskrive forskjellen, er det som om det er kommet en slags forsiktig klarhet i hjernen, som jeg ikke har kjent på lange tider..

S: Ja, dette kan være den første effekten av aurorix

2) Jeg føler meg også mye roligere. Jeg har hatt mye angst runde depressivt tankeinnhold. Generalisert angst rundt hvordan det skal gå meg her i livet, økonomisk osv. Kan aurorix virke mot en slik angst?

S: Jeg synes det er meningsløst å snakke om GAD hos personer som er deprimerte. Symptomene er i stor grad sammenfallende. Først når depresjonen har vært borte i flere måneder kan en se hva som gjenstår av GAD-symptomer og evt diagnostisere denne lidelsen. Når et antidepressivum virker, reduseres vanligvis angstsymptomene også i betydelig grad.

3) Han sa ingen ting om når jeg skulle gå lenger opp i dose, og jeg lurer på når du synes det hadde vært greit for en av dine egne pasienter å gå opp litt, når der ikke er noen bivirkninger? Må jeg vente i to uker?I tilfelle jeg kan gå opp før, hva skal en da gå opp til? Jeg er utålmodig etter å se om denne medisinen kanskje endelig er det rette for meg.

Hvis du ikke venter 3-4 uker, får du ikke sjanse til å finne ut om 300 mg er nok for deg. Derfor anbefaler vi å vente denne tiden før en øker. Når du skal øke, er neste dose 450 mg (300 mg morgen og 150 mg ettermiddag).

4) Kan man med hell koble aurorix med andre antidepressiva, hvis denne medisinen kanskje ikke virker så godt mot angst? Følgende medisiner tåler jeg ikke pga. bivirkninger; tolvon, wellbutrin, litium, lamictal, cymbalta. Hva med edronax?

S: Edronax synes jeg er uaktuelt. Kombinasjoner er et spesialistoppgave.

5) Er det noe annet viktig jeg trenger å vite om denne medisinen, som de fleste allmennpraktiserende leger kanskje ikke vet om? Hva er vanlig dose å ligge på?

S: Doseres morgen + ettermiddag - ikke kveld. En skal sjekke interaksjonslisten før en kombinerer med andre medisiner.

Noen får god effekt på 300 mg. De fleste bruker 450-600 mg. Noen må opp i 900 mg.

Gjest ann magritt
Skrevet

1) Dette er den femte dagen jeg tar aurorix for en alvorlig og dyp depresjon som har vart i over tre år. De siste par dagene har jeg følt meg litt bedre. Er det mulig at en allerede nå kan begynne å få en liten virkning? Hvis jeg skal beskrive forskjellen, er det som om det er kommet en slags forsiktig klarhet i hjernen, som jeg ikke har kjent på lange tider..

S: Ja, dette kan være den første effekten av aurorix

S: Jeg synes det er meningsløst å snakke om GAD hos personer som er deprimerte. Symptomene er i stor grad sammenfallende. Først når depresjonen har vært borte i flere måneder kan en se hva som gjenstår av GAD-symptomer og evt diagnostisere denne lidelsen. Når et antidepressivum virker, reduseres vanligvis angstsymptomene også i betydelig grad.

Hvis du ikke venter 3-4 uker, får du ikke sjanse til å finne ut om 300 mg er nok for deg. Derfor anbefaler vi å vente denne tiden før en øker. Når du skal øke, er neste dose 450 mg (300 mg morgen og 150 mg ettermiddag).

S: Edronax synes jeg er uaktuelt. Kombinasjoner er et spesialistoppgave.

S: Doseres morgen + ettermiddag - ikke kveld. En skal sjekke interaksjonslisten før en kombinerer med andre medisiner.

Noen får god effekt på 300 mg. De fleste bruker 450-600 mg. Noen må opp i 900 mg.

Tusen takk for nyttige og tankevekkende svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...