Gjest Skrevet 19. mars 2013 Skrevet 19. mars 2013 Hvis det viser seg at en person har alzheimer/demens, er det grunnlag for tvangsinnleggelse og tvangsmedisinering mot dette? Min farmor var sånn og ble helt fin med medisiner. Min far er akkirat likedan og vi som er pårørende føler oss maktesløse. Han deiver og bråker masse nå 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. mars 2013 Skrevet 19. mars 2013 Tvangsbehandling kan gjennomføres dersom kriteriene i Psykisk Helsevernloven. Hovedkriteriet - alvorlig sinnslidelse (psykose) må alltid være oppfylt. I tillegg må enten behandlingskriteriet eller farekriteriet være oppfylt. Mer spesifikt kan jeg ikke si det. For en del personer med demens vil dette vre mulig. http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html 0 Siter
Gjest Skrevet 19. mars 2013 Skrevet 19. mars 2013 Tvangsbehandling kan gjennomføres dersom kriteriene i Psykisk Helsevernloven. Hovedkriteriet - alvorlig sinnslidelse (psykose) må alltid være oppfylt. I tillegg må enten behandlingskriteriet eller farekriteriet være oppfylt. Mer spesifikt kan jeg ikke si det. For en del personer med demens vil dette vre mulig. http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html Jeg har ett spørsmål til... Har helsepersonell rett til å gripe inn og ringe 113/ambulanse hvis hans tilstand blir livstruende og han motsetter seg dette? Han har sagt at de ikke får lov til å gripe inn hvis det skjer noe. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. mars 2013 Skrevet 19. mars 2013 Jeg har ett spørsmål til... Har helsepersonell rett til å gripe inn og ringe 113/ambulanse hvis hans tilstand blir livstruende og han motsetter seg dette? Han har sagt at de ikke får lov til å gripe inn hvis det skjer noe. En skal respektere en persons "will"/livstestamente dersom dette ble fremsatt når vedkommende var ved sine fulle fem. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. mars 2013 Skrevet 19. mars 2013 En skal respektere en persons "will"/livstestamente dersom dette ble fremsatt når vedkommende var ved sine fulle fem. Ok. Tusen takk for svarene. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. mars 2013 Skrevet 19. mars 2013 En skal respektere en persons "will"/livstestamente dersom dette ble fremsatt når vedkommende var ved sine fulle fem. Jeg har en mistanke om at han er psykotisk. Han holder på akkurat slik nå som han holdt på i perioder i alle år. Disse periodene er "mørke", og de han har noe imot blir hans fiender. I dette tilfellet hjemmesykepleierne (han truer og krangler). Og det har aldri slått feil at det gjerne skjer i forbindelse med før og under en høytid. Han er alvorlig syk og han fikk livstruende behandling for ikke lenge siden. Da var det hjemmesykepleierne som tok affære. I går og idag har han sagt at de ikke får lov til å gripe inn mer. Hva gjør man som pårørende i sånne tilfeller? 0 Siter
Gjest Skrevet 20. mars 2013 Skrevet 20. mars 2013 En skal respektere en persons "will"/livstestamente dersom dette ble fremsatt når vedkommende var ved sine fulle fem. Kan jeg få spørre om en ting til? Kan en dement pasient bli psykotisk? Min farmor var psykotisk og ble tvangsbehandlet for dette.. Vi er alle enige om at han ligner sin mor bare mer og mer. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. mars 2013 Skrevet 20. mars 2013 Kan jeg få spørre om en ting til? Kan en dement pasient bli psykotisk? Min farmor var psykotisk og ble tvangsbehandlet for dette.. Vi er alle enige om at han ligner sin mor bare mer og mer. Ja, en dement kan være psykotisk/ ha en alvorlig sinnslidelse. 0 Siter
Gjest Skrevet 20. mars 2013 Skrevet 20. mars 2013 Ja, en dement kan være psykotisk/ ha en alvorlig sinnslidelse. Takk for avklaring. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. mars 2013 Skrevet 22. mars 2013 Ja, en dement kan være psykotisk/ ha en alvorlig sinnslidelse. Har et spørsmål til som jeg lurer på.. er det vanlig at demente blir psykotiske? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.