Gå til innhold

NHD tvangsbehandling ved demens/alzheimer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det viser seg at en person har alzheimer/demens, er det grunnlag for tvangsinnleggelse og tvangsmedisinering mot dette?

Min farmor var sånn og ble helt fin med medisiner. Min far er akkirat likedan og vi som er pårørende føler oss maktesløse. Han deiver og bråker masse nå :(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tvangsbehandling kan gjennomføres dersom kriteriene i Psykisk Helsevernloven.

Hovedkriteriet - alvorlig sinnslidelse (psykose) må alltid være oppfylt.

I tillegg må enten behandlingskriteriet eller farekriteriet være oppfylt.

Mer spesifikt kan jeg ikke si det. For en del personer med demens vil dette vre mulig.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html

Skrevet

Tvangsbehandling kan gjennomføres dersom kriteriene i Psykisk Helsevernloven.

Hovedkriteriet - alvorlig sinnslidelse (psykose) må alltid være oppfylt.

I tillegg må enten behandlingskriteriet eller farekriteriet være oppfylt.

Mer spesifikt kan jeg ikke si det. For en del personer med demens vil dette vre mulig.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html

Jeg har ett spørsmål til...

Har helsepersonell rett til å gripe inn og ringe 113/ambulanse hvis hans tilstand blir livstruende og han motsetter seg dette?

Han har sagt at de ikke får lov til å gripe inn hvis det skjer noe.

Skrevet

Jeg har ett spørsmål til...

Har helsepersonell rett til å gripe inn og ringe 113/ambulanse hvis hans tilstand blir livstruende og han motsetter seg dette?

Han har sagt at de ikke får lov til å gripe inn hvis det skjer noe.

En skal respektere en persons "will"/livstestamente dersom dette ble fremsatt når vedkommende var ved sine fulle fem.

Skrevet

En skal respektere en persons "will"/livstestamente dersom dette ble fremsatt når vedkommende var ved sine fulle fem.

Ok. Tusen takk for svarene.

Skrevet

Jeg har en mistanke om at han er psykotisk. Han holder på akkurat slik nå som han holdt på i perioder i alle år. Disse periodene er "mørke", og de han har noe imot blir hans fiender. I dette tilfellet hjemmesykepleierne (han truer og krangler). Og det har aldri slått feil at det gjerne skjer i forbindelse med før og under en høytid.

Han er alvorlig syk og han fikk livstruende behandling for ikke lenge siden. Da var det hjemmesykepleierne som tok affære. I går og idag har han sagt at de ikke får lov til å gripe inn mer.

Hva gjør man som pårørende i sånne tilfeller?

Skrevet

Kan jeg få spørre om en ting til?

Kan en dement pasient bli psykotisk?

Min farmor var psykotisk og ble tvangsbehandlet for dette.. Vi er alle enige om at han ligner sin mor bare mer og mer.

Skrevet

Kan jeg få spørre om en ting til?

Kan en dement pasient bli psykotisk?

Min farmor var psykotisk og ble tvangsbehandlet for dette.. Vi er alle enige om at han ligner sin mor bare mer og mer.

Ja, en dement kan være psykotisk/ ha en alvorlig sinnslidelse.

Skrevet

Takk for avklaring.

Skrevet

Har et spørsmål til som jeg lurer på.. er det vanlig at demente blir psykotiske?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...