Gå til innhold

Feriepenger

Anbefalte innlegg

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Får man feriepenger av sykepengene?

Har blitt sykemeldt og er livredd for at det skal gå ut over feripengene mine til neste år.

Blei litt usikker ang infoen på sykemeldingen.

Gjest 99% sikker
Skrevet

Det gjør du. Du betaler skatt som andre.

Skrevet

Ja, de blirt utbetalt i mai til neste år om du er sykemeldt i år. Du får feriepenger av 48? sykepengedager.

Gjest nesten sikker
Skrevet

Jeg er nesten sikker på at det er opp til arbeidsgiver å avgjøre. Men det er normal praksis at du får det.

Skrevet

Det gjør du. Du betaler skatt som andre.

Jeg betaler og skatt, på mine arbeidavklaringspenger, men får ingen feriepenger av den grunn...

Vi som er syke trenger jo ikke ferie, så det er vel helt rettferdig...

Gjest nesten sikker
Skrevet

Jeg er nesten sikker på at det er opp til arbeidsgiver å avgjøre. Men det er normal praksis at du får det.

Det er mulig du får feriepenger av nav for så og så mange sykemeldingsdager. Hvis du er sykemeldt lengre enn det er det opp til arbeidsgiver om du får feriepenger av det. Det er en grunn til at du har litt vanskelig for å finne reglene. Du kan prøve å google deg fram til erfaringer andre har gjort seg.

Skrevet

Jeg betaler og skatt, på mine arbeidavklaringspenger, men får ingen feriepenger av den grunn...

Men en får vel arbeidsavklaringspenger hele året? Eller er det sånn at du ikke får noe fire uker på sommeren?

Gjest 99% sikker
Skrevet

Du får feriepenger siden juni mnd. er skattefri.

Skrevet

Du får feriepenger siden juni mnd. er skattefri.

Nei, ingen måneder er skattefrie.

Juni er som regle trekkfri for arbeidstagere som får feriepengene utbetalt da, men det er noe helt annet. ;-)

Gjest 100% sikker
Skrevet

Nei, ingen måneder er skattefrie.

Juni er som regle trekkfri for arbeidstagere som får feriepengene utbetalt da, men det er noe helt annet. ;-)

På AAP, er begge utbetalingene i juni er trekkfrie, og den ene utbetalingen i desember.

Skrevet

Men en får vel arbeidsavklaringspenger hele året? Eller er det sånn at du ikke får noe fire uker på sommeren?

sant det, får hele året, og er trekkfritt i juni:)

wow - det vil si at jeg får utbetalt 14000 istedet for 12000!!

Gjest nesten sikker
Skrevet

Det er mulig det har betydning hvem du får sykepengene av. Om du får dem direkte fra nav eller om bedriften du jobber i betaler og så får de penger igjen av nav. Hvis du får sykepengene direkte fra nav gjelder vel navs regler med at feriepenger blir regnet ut fra et max antall sykemeldingsdager, betaler bedriften sykepengene får du mest sannsynlig feriepenger av hele sykemeldingsperioden uansett hvor lang den er. Jeg husker ikke reglene for dette, men gir deg litt tips om hva du kan sjekke ut. Det som er sikkert er at reglene ikke er så enkle som det som står på nav sine sider med max antall sykemeldingsdager.

Skrevet

På AAP, er begge utbetalingene i juni er trekkfrie, og den ene utbetalingen i desember.

Som sagt, trekkfri og skattefri er to svært forskjellige ting.

Gjest Fattiglusa
Skrevet

Det er mulig det har betydning hvem du får sykepengene av. Om du får dem direkte fra nav eller om bedriften du jobber i betaler og så får de penger igjen av nav. Hvis du får sykepengene direkte fra nav gjelder vel navs regler med at feriepenger blir regnet ut fra et max antall sykemeldingsdager, betaler bedriften sykepengene får du mest sannsynlig feriepenger av hele sykemeldingsperioden uansett hvor lang den er. Jeg husker ikke reglene for dette, men gir deg litt tips om hva du kan sjekke ut. Det som er sikkert er at reglene ikke er så enkle som det som står på nav sine sider med max antall sykemeldingsdager.

Takk for nyttig svar. Uff, denne tråden gjorde meg enda mer forvirret:-) Får ringe NAV.

Skrevet

''Du får sykepenger for opptil 48 sykedager ser det ut som.''

Feriepenger, ikke sykepenger. Ellers er jeg enig med deg.

Men det er jo - akkurat som trekkfri kontra skattefri - to forskjellige ting :-D

Blææææææ. Jeg skrev feil. Du så pinlig. ;-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...