Gå til innhold

NHD - referanse?

Anbefalte innlegg

Pårørende
Skrevet

Hei

I en tråd for noen dager siden svarte du "bølger" slik:

"Særlig de som får symptomene på BP tidlig, kan får feilutvikling i sin personlighet - særlig med emosjonell ustabilitet ,uten at de nødvendigvis kvalifiserer for diagnosen eupf/borderline."

Vet du om det er forsket på dette, eller skrev du det mer basert på klinisk erfaring?

Mvh

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er forsket på at det er en sammenheng/komorbiditet.

Det med debutalder og sammenheng har jeg ikke sett studier på. Det var mer min erfaring.

Gjest bølger
Skrevet

Det er forsket på at det er en sammenheng/komorbiditet.

Det med debutalder og sammenheng har jeg ikke sett studier på. Det var mer min erfaring.

Er det litteratur om komorbiditet med BP og emosjonelle ustabile?

Når jeg googler komorbiditet, så får jeg helst opp rus

Gjest bølger
Skrevet

Takk for linken.

Har du mange pasienter med BP og trekk av EUPF, og kan de bli bra med behandling?

Det kan ikke ha vært bare dårlige dager jeg har hatt de 4 siste mnd. Egentesting på MADRS viste lette og moderate depresjon, men med bedre tider innimellom. Jeg vet ikke hva som er hva. Men livet skal vel ikke bestå av nesten bare dårlige dager. Det har nok gradvis endret seg til å bli mer av de bra dagene nå. Så jeg håper at jeg går lysere tider i møte.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg kan ikke engelsk, så jeg brukte oversettingen til norsk. Men det kommer på veldig dårlig norsk,og jeg er også dårlig på fremmedord, så jeg klarte ikke å få alt med meg slik jeg ønsket. Jeg forstod det slik at det sannsynligvis var mye felles med borderline og bipolar. Kunne du skrevet litt om det viktigste i artikkelen

Jeg leser at det er mange pasienter der legen lurer på om det er borderline eller BP, og det virker som de må velge bort den ene. Men jeg tror kanskje at mange av de har begge deler.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...