Gå til innhold

Mistenkelig? (ang naturmedisin)

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• Kalevaala

3

• Bella Dotte

2

• fresja

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest bølger
Skrevet

Naturmedisin som virker kan kanskje ha bivirkninger også.

En stund før jeg begynte med medisiner for depresjoner, klarte jeg etter mange tunge måneder å oppsøke en helsekostforretning for å kjøpe johannesurt. Men da var de fjernet fra helsekostforretninger. Fikk noe annet som jeg brukte helt til jeg oppsøkte lege. Jeg synes det hjalp litt også, men vet ikke om det var troen på det som hjalp.

Gjest togli
Skrevet

Naturmedisin som virker kan kanskje ha bivirkninger også.

En stund før jeg begynte med medisiner for depresjoner, klarte jeg etter mange tunge måneder å oppsøke en helsekostforretning for å kjøpe johannesurt. Men da var de fjernet fra helsekostforretninger. Fikk noe annet som jeg brukte helt til jeg oppsøkte lege. Jeg synes det hjalp litt også, men vet ikke om det var troen på det som hjalp.

Bivirkninger skal man være obs på, både mht naturmedisin og vanlig medisin... men her virker det som om naturmedisinen blir fjerna fordi den viser seg å ha reell positiv virkning?

Jeg er ikke akkurat noen konspirasjonsteoretiker, men begynner sannelig å lure litt her :P

Skrevet

Hei,

Det er vel ikke noe mistenkelig i det?

Produkter som er medisinsk aktive skal selges på apotek, og kommer inn under regelverket.

Produkter som ikke har noen påviselig effekt står folk (dessverre) fritt til å selge.

Grunnen til dette er jo selvsagt at hvis dette faktisk er et produkt som har medisinsk virkning og bivirkning, så skal det testes ordentlig og godkjennes. Så kan man selge det på vanlig måte.

Hvis ikke kunne jo alle medisinfabrikanter skrive "alternativt" på produktene sine og selge antibiotika, kreftmedisiner og hva som helst til hvem som helst.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Bivirkninger skal man være obs på, både mht naturmedisin og vanlig medisin... men her virker det som om naturmedisinen blir fjerna fordi den viser seg å ha reell positiv virkning?

Jeg er ikke akkurat noen konspirasjonsteoretiker, men begynner sannelig å lure litt her :P

Det er jo fordi en medisin som har (positiv) virkning, også sannsynligvis kan ha negativ virkning (bivirkninger).

De kan bli tatt av folk som kanskje har for lavt kolesterol, eller at det reduserer feil kolesterol, eller at man rett og slett ikke har undersøkt bivirkningene.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Det er jo fordi en medisin som har (positiv) virkning, også sannsynligvis kan ha negativ virkning (bivirkninger).

De kan bli tatt av folk som kanskje har for lavt kolesterol, eller at det reduserer feil kolesterol, eller at man rett og slett ikke har undersøkt bivirkningene.

Med vennlig hilsen

Likeså kan vel slik medisin kun ha negative bivirkninger, men disse er det lov å selge?

Gjest bølger
Skrevet

Det burde vel også være kontroll på hvordan de går i lag med andre medisiner. Jeg tenkte at det kanskje var derfor de fjernet de, for å finne mer ut av det, og å selge de under kontrollerte forhold. Men jeg vet ikke.

Gjest bølger
Skrevet

Likeså kan vel slik medisin kun ha negative bivirkninger, men disse er det lov å selge?

Det burde være mye mer kontroll på naturmedisiner.

Gjest bølger
Skrevet

Mange tror at hvis det heter naturmedisin så er det trygt å bruke. Men mange legemidler med bivirkninger kommer også fra naturen. Derfor burde vel i grunnen alt vært kontrollert.

Skrevet

Det er jo flott. Det betyr at helsemyndighetene får kontroll på disse stoffene.

Det bidrar til at jeg føler meg trygg i alle fall.

Skrevet

''Likeså kan vel slik medisin kun ha negative bivirkninger, men disse er det lov å selge? – togli''

Ja, og derfor er jeg skeptisk til hele denne milliardindustrien, som er nærmest totalt uregulert. De får den vanlige farmasøytiske industrien til å virke snill og veldedig. ;)

De mangler krav til kvalitetskontroll (at den dosen som er i tablettene faktisk er den riktige), at det ikke er forurenset med andre kjemikalier fra fabrikasjonen, osv) og jeg synes det er fælt at man kan selge nesten hva som helst så lenge man kaller det "naturlig" eller "alternativt".

Jeg ser egentlig ingen grunn til at ikke de som kaller produktene sine "alternative" ikke skal ha samme krav til testing og sikkerhet som andre medisiner, og lurer på hvorfor de får lov?

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Det burde vel også være kontroll på hvordan de går i lag med andre medisiner. Jeg tenkte at det kanskje var derfor de fjernet de, for å finne mer ut av det, og å selge de under kontrollerte forhold. Men jeg vet ikke.

Det gjelder jo også annen "vanlig" medisin? At man ikke skal kombinere osv?

Jeg har vel så og si aldri brukt noe som helst av medisiner, så skal ikke påberope meg å være noen ekspert på området ;)

Gjest togli
Skrevet

Det burde være mye mer kontroll på naturmedisiner.

Det kan jeg sikkert være enig i (uten at jeg vet hvor mye kontroll det er på disse). Poenget var at det virker noe snodig at man plutselig trekker tilbake naturmedisine med dokumentert effekt... Da burde man vel trukket tilbake alle? ;)

Gjest togli
Skrevet

Mange tror at hvis det heter naturmedisin så er det trygt å bruke. Men mange legemidler med bivirkninger kommer også fra naturen. Derfor burde vel i grunnen alt vært kontrollert.

Tja... føler vel at folk idag er såpass opplyste at de vet at naturmedisin også kan ha negative bivirkninger? Litt merkelig at ikke all naturmedisin blir sjekka før den blir solgt over disk...

Gjest togli
Skrevet

Det er jo flott. Det betyr at helsemyndighetene får kontroll på disse stoffene.

Det bidrar til at jeg føler meg trygg i alle fall.

Men hvorfor kun sjekke den medisinen som har dokumentert positiv effekt? Snodig at det er greit å kjøpe medisin som ikke er doumentert ;)

Skrevet

Det gjelder jo også annen "vanlig" medisin? At man ikke skal kombinere osv?

Jeg har vel så og si aldri brukt noe som helst av medisiner, så skal ikke påberope meg å være noen ekspert på området ;)

''Det gjelder jo også annen "vanlig" medisin? At man ikke skal kombinere osv?

Jeg har vel så og si aldri brukt noe som helst av medisiner, så skal ikke påberope meg å være noen ekspert på området ;) – togli''

Ja, og derfor sjekker datamaskinen hos legen automatisk medisinene mot hverandre hvis du får mer enn én medisin utskrevet.

I tillegg så sjekker de dette på apoteket, også mot samme database.

Man kan også selv sjekke interaksjonene på www.felleskatalogen.no

De fører også opp interaksjoner med noen kjente "alternative preparater", men dette er jo ikke systematisk testet.

I tillegg så har man et enormt meldesystem for skolemedisin, hvor alle (du og jeg) kan logge bivirkninger, og andre problemer. Det finnes intet slik for "alternativ" medisin.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

''Likeså kan vel slik medisin kun ha negative bivirkninger, men disse er det lov å selge? – togli''

Ja, og derfor er jeg skeptisk til hele denne milliardindustrien, som er nærmest totalt uregulert. De får den vanlige farmasøytiske industrien til å virke snill og veldedig. ;)

De mangler krav til kvalitetskontroll (at den dosen som er i tablettene faktisk er den riktige), at det ikke er forurenset med andre kjemikalier fra fabrikasjonen, osv) og jeg synes det er fælt at man kan selge nesten hva som helst så lenge man kaller det "naturlig" eller "alternativt".

Jeg ser egentlig ingen grunn til at ikke de som kaller produktene sine "alternative" ikke skal ha samme krav til testing og sikkerhet som andre medisiner, og lurer på hvorfor de får lov?

Med vennlig hilsen

Jeg håper bare inderlig at forkjølelsespillene mine ikke blir forbudte!!! Fra å være sylta to ganger i året, så har jeg nå ikke vært forkjøla på fire år.... pga vidunderpillene mine ;) Ikke er jeg dau ennå heller :P

Gjest togli
Skrevet

''Det gjelder jo også annen "vanlig" medisin? At man ikke skal kombinere osv?

Jeg har vel så og si aldri brukt noe som helst av medisiner, så skal ikke påberope meg å være noen ekspert på området ;) – togli''

Ja, og derfor sjekker datamaskinen hos legen automatisk medisinene mot hverandre hvis du får mer enn én medisin utskrevet.

I tillegg så sjekker de dette på apoteket, også mot samme database.

Man kan også selv sjekke interaksjonene på www.felleskatalogen.no

De fører også opp interaksjoner med noen kjente "alternative preparater", men dette er jo ikke systematisk testet.

I tillegg så har man et enormt meldesystem for skolemedisin, hvor alle (du og jeg) kan logge bivirkninger, og andre problemer. Det finnes intet slik for "alternativ" medisin.

Med vennlig hilsen

På tide det brukes mer penger på forskning på naturmedisiner!

Skrevet

På tide det brukes mer penger på forskning på naturmedisiner!

''På tide det brukes mer penger på forskning på naturmedisiner! – togli''

Det er egentlig feil å kalle dem "naturmedisiner" og "skolemedisin", for mye skolemedisin er naturmedisin.

Som NHD har påpekt, forskjellen er om det er dokumentert at det virker, og egentlig burde man snakke om dokumenter og udokumentert medisin.

De brukes enorme summer på forskning, men husk at det du får kjøpt i "naturbutikken" er det som IKKE lot seg dokumentere.

Det som lot seg dokumentere (altså, det som virker) er blitt omdøpt til skolemedisin, og flyttet til apoteket. Det som ikke virker ble igjen...

Akkurat som skjedde i dette tilfellet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men hvorfor kun sjekke den medisinen som har dokumentert positiv effekt? Snodig at det er greit å kjøpe medisin som ikke er doumentert ;)

''Snodig at det er greit å kjøpe medisin som ikke er doumentert ;)''

Det vet jeg ikke helt om jeg skjønte? Det er ikke lov å selge legemidler som ikke er dokumentert?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...