Gå til innhold

Kjøpte hus i desember

Anbefalte innlegg

Gjest Huskjøper
Skrevet

Vi kjøpte oss hus 1 desember i 2012. Før dette hadde vi ikke gjeld i det hele tatt. Får vi noe fradrag for dette på selvangivelsen for 2012? Og i så fall gjelder det for bare desember? Eller er det den samme regelen der som med mye annet at det regnes et halvår av gangen?

Noen som vet?

Skrevet

Hva slags fradrag er det du tenker på? Dere får fradrag på de rentene dere eventuelt har betalt i 2012.

Gjest Huskjøper
Skrevet

Hva slags fradrag er det du tenker på? Dere får fradrag på de rentene dere eventuelt har betalt i 2012.

Rakk ikke å betale mye renter i 2012, så da blir det ikke noe fratrekk der nei.

Hva jeg tenkte på var noe helt annet egentlig, men hvis det hadde handlet om fratrekk for barn, så var det slik at hvis barnet bodde hos den ene foreldren i 5 mnd og 7 mnd hos den andre i 2012.Vil den foreldren som hadde barnet i 7 mnd få fratrekket og skattefordelene for hele året.

Så jeg tenkte at hvis vi hadde en del gjeld ved utgangen av året, så hadde det kanskje noe å si for hvordan skatten for hele 2012 ble.

Men ser av svaret ditt at det ikke er gjelden det kommer an på, men hvor mye renter man har betalt.

Takk for svar.

Skrevet

Rakk ikke å betale mye renter i 2012, så da blir det ikke noe fratrekk der nei.

Hva jeg tenkte på var noe helt annet egentlig, men hvis det hadde handlet om fratrekk for barn, så var det slik at hvis barnet bodde hos den ene foreldren i 5 mnd og 7 mnd hos den andre i 2012.Vil den foreldren som hadde barnet i 7 mnd få fratrekket og skattefordelene for hele året.

Så jeg tenkte at hvis vi hadde en del gjeld ved utgangen av året, så hadde det kanskje noe å si for hvordan skatten for hele 2012 ble.

Men ser av svaret ditt at det ikke er gjelden det kommer an på, men hvor mye renter man har betalt.

Takk for svar.

Helt riktig, det er kun det dere har betalt i renter som kan trekkes i fra. Det får skattemyndighetene beskjed om fra banken, så det står på den ferdige selvangivelsen, men selvsagt bør det sjekkes opp mot bankpapirene for å være sikker på at det stemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...