Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den på lydløs hele tiden (og får mye kritikk pga det)..

Kan du ikke blokkere individuelle personer i kontaktlisten?

Da kan du stenge ham helt ute, mens andre kan nå deg.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

5

• Sør

3

• PieLill

3

Skrevet

Kritikken driter du selvsagt i!! Du er et voksent menneske og tar dine egne valg - that's it! You go girl! På tide å ta ansvar for seg selv ;)

Det er det jeg har gjort for det meste da.. andre må bare respektere mitt valg - noe alle ikke gjør. hadde jeg ikke hatt mobil hadde det vært mye lettere og jeg slapp det stresset.

Men jeg ser jo at dere svarer at jeg ikke skal gjøre noe..

Skrevet

Kan du ikke blokkere individuelle personer i kontaktlisten?

Da kan du stenge ham helt ute, mens andre kan nå deg.

Med vennlig hilsen

Det tør jeg i hvertfall ikke gjøre..

Skrevet

Små barn kan kaste mobilen. Voksne slår den av.

Er man egentlig forpliktet til å ha mobil da? Det skaper jo mye stress..

Gjest Havelar
Skrevet

Han har langtkommen kols... han har fått streng beskjed av sykehuset å ikke anstrenge seg. Han skal t.o.m snakke minst mulig. Han bruker rullator for å støtte seg på da han ikke kan gå en meter uten å bli andpusten. Jo, så han kan kveles - han ble nylig skrevet utav sykehuset og fikk behandling på intensoven pga pusten.

Da velger han jo selv det å anstrenge seg, ikke ta det rolig, og å hisse seg opp over hjemmesykepleien. Det er ikke din sak eller skyld om han blir tungpustet av det. Logg av pc (hvertfall mail og facebook), slå av mobilen og forsøk å ha en god natt.

Lykke til!

Annonse

Skrevet

''det blir bare helvete - og så kan han bli veldig dårlig av det (han kan kveles ved anstrengelser osv)''

Det viktigste jeg tror du kan gjøre er å forsøke ta lærdom av hvordan din far oppfører seg og prøve ikke bli slik selv. Ser du at du innimellom kan ha litt slike tendenser selv?

Ps. Jeg er oppmersom på det. Det var bare unødvendig av deg å blande inn dette nå. Det gjorde vondt, jeg føler meg ond som han (forskjellen er at han ikke har innsikt og at han er 100% feilfri).

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ps. Jeg er oppmersom på det. Det var bare unødvendig av deg å blande inn dette nå. Det gjorde vondt, jeg føler meg ond som han (forskjellen er at han ikke har innsikt og at han er 100% feilfri).

Unnskyld! Jeg burde kanskje ha tenkt meg litt bedre om.

Skrevet

Det tør jeg i hvertfall ikke gjøre..

''Det tør jeg i hvertfall ikke gjøre.. – hww''

Hvorfor ikke?

Det er meget effektivt, og han merker jo ingen forskell.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Det tør jeg i hvertfall ikke gjøre.. – hww''

Hvorfor ikke?

Det er meget effektivt, og han merker jo ingen forskell.

Med vennlig hilsen

Det slår alltid tilbake til meg - blir brukt mot meg på ett eller annet vis, og jeg får høre det osv...

Skrevet

Unnskyld! Jeg burde kanskje ha tenkt meg litt bedre om.

Det går bra. det er ok at du påpeker det.. det føltes bare som nok en belastning å bli sammenlignet med en som i hans omgivelser blir kalt psykopat..

Skrevet

Da velger han jo selv det å anstrenge seg, ikke ta det rolig, og å hisse seg opp over hjemmesykepleien. Det er ikke din sak eller skyld om han blir tungpustet av det. Logg av pc (hvertfall mail og facebook), slå av mobilen og forsøk å ha en god natt.

Lykke til!

Det er min skyld om jeg sier noe som gjør at han hisser seg opp og blir tungpustet.. det er så lite som skal til. Sist gang var det en hjemmesykepleier som fikk skylda for at han ble tungpustet og havnet på sykehus i hui og hast - fordi hun hadde stilt han flere spørsmål.. så lite skal til..

Gjest Havelar
Skrevet

Det er min skyld om jeg sier noe som gjør at han hisser seg opp og blir tungpustet.. det er så lite som skal til. Sist gang var det en hjemmesykepleier som fikk skylda for at han ble tungpustet og havnet på sykehus i hui og hast - fordi hun hadde stilt han flere spørsmål.. så lite skal til..

Sykepleieren "fikk skylda" fra hvem da? Faren din? Det er ingen som har skyld i at han er syk, men han selv har skyld i at han ikke tar i mot hjelpen han får, og ikke tar det rolig som han har fått beskjed om. Er han så syk/dement at han ikke "kan noe for det", er det fortsatt ikke andres skyld, verken deg eller hjemmesykepleien. Du kan ikke holde ham frisk, verken på den ene eller andre måten. Det høres ut som den beste måten å forholde seg til ham for deg på, er å ikke forholde deg til han i det hele tatt.

Annonse

Gjest Zippity
Skrevet

Det er ikke din eller andres skyld at han er syk, må være en vanskelig situasjon for deg.

Skrevet

Jeg ville ha besøkt dem regelmessig på faste tidspunkter i løpet av uken.

Din far har høyst sannsynlig svært kort levetid igjen (ut i fra det du har skrevet om hans kols). Så alvorlig kols gir vanligvis mye angst og uro, og det er urealistisk å tro at han skal vise seg fra sin beste side de siste månedene han lever.

Det er ganske belastende å måtte forholde seg til så hyppige besøk av hjemmesykepleien som er nødvendig hos dine foreldre, og de ansatte i hjemmesykepleien bør ha forutsetninger for både å forstå dette og være profesjonelle i forhold til at han oppfører seg "vanskelig".

Siden det kun er snakk om en relativt kort periode, så hadde jeg bestemt meg for i hvilket omfang jeg vil stille opp og så gjort dette på en forutsigbar måte for dine foreldre.

Skrevet

Jeg ville ha besøkt dem regelmessig på faste tidspunkter i løpet av uken.

Din far har høyst sannsynlig svært kort levetid igjen (ut i fra det du har skrevet om hans kols). Så alvorlig kols gir vanligvis mye angst og uro, og det er urealistisk å tro at han skal vise seg fra sin beste side de siste månedene han lever.

Det er ganske belastende å måtte forholde seg til så hyppige besøk av hjemmesykepleien som er nødvendig hos dine foreldre, og de ansatte i hjemmesykepleien bør ha forutsetninger for både å forstå dette og være profesjonelle i forhold til at han oppfører seg "vanskelig".

Siden det kun er snakk om en relativt kort periode, så hadde jeg bestemt meg for i hvilket omfang jeg vil stille opp og så gjort dette på en forutsigbar måte for dine foreldre.

Det var et godt forslag, frosken..

Jeg tror jeg skal samle mine søsken i helga og snakke med og bli enig dem om hvordan vi skal gjøre ting. At vi samarbeider om dette osv.

Han har sagt til enhetslederen at han ikke vil ta i mot hjemmesykepleie til seg selv også, og jeg tror også at han har sagt at de heller ikke vil ha hjemmehjelp (det siste hvis jeg husker riktig av det min bror sa i går).

Skrevet

Sykepleieren "fikk skylda" fra hvem da? Faren din? Det er ingen som har skyld i at han er syk, men han selv har skyld i at han ikke tar i mot hjelpen han får, og ikke tar det rolig som han har fått beskjed om. Er han så syk/dement at han ikke "kan noe for det", er det fortsatt ikke andres skyld, verken deg eller hjemmesykepleien. Du kan ikke holde ham frisk, verken på den ene eller andre måten. Det høres ut som den beste måten å forholde seg til ham for deg på, er å ikke forholde deg til han i det hele tatt.

Han har alltid vært sånn - det er alltid alle andre det er noe galt med og han har alltid rett..

Men det er godt å høre at jeg ikke skal ha noen skyldfølelse, for det har jeg hatt nå.. Så tusen takk.

Skrevet

Det er ikke din eller andres skyld at han er syk, må være en vanskelig situasjon for deg.

Godt å høre, slik jeg skrev til Havelar.

Skrevet

Det var et godt forslag, frosken..

Jeg tror jeg skal samle mine søsken i helga og snakke med og bli enig dem om hvordan vi skal gjøre ting. At vi samarbeider om dette osv.

Han har sagt til enhetslederen at han ikke vil ta i mot hjemmesykepleie til seg selv også, og jeg tror også at han har sagt at de heller ikke vil ha hjemmehjelp (det siste hvis jeg husker riktig av det min bror sa i går).

''Han har sagt til enhetslederen at han ikke vil ta i mot hjemmesykepleie til seg selv også, og jeg tror også at han har sagt at de heller ikke vil ha hjemmehjelp (det siste hvis jeg husker riktig av det min bror sa i går).''

Hvem skal stelle ham da? For siden har har tilsyn annenhver time så er det jo soleklart at han ikke klarer seg selv. Om han mener at dere skal ta dere av ham så gi ham krystallklar beskjed om at det ikke er aktuelt.

Skrevet

''Han har sagt til enhetslederen at han ikke vil ta i mot hjemmesykepleie til seg selv også, og jeg tror også at han har sagt at de heller ikke vil ha hjemmehjelp (det siste hvis jeg husker riktig av det min bror sa i går).''

Hvem skal stelle ham da? For siden har har tilsyn annenhver time så er det jo soleklart at han ikke klarer seg selv. Om han mener at dere skal ta dere av ham så gi ham krystallklar beskjed om at det ikke er aktuelt.

Det er i hovedsak min mor som har sykepleie så ofte.. han har ikke så mye sykepleie som henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...