Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var et godt forslag, frosken..

Jeg tror jeg skal samle mine søsken i helga og snakke med og bli enig dem om hvordan vi skal gjøre ting. At vi samarbeider om dette osv.

Han har sagt til enhetslederen at han ikke vil ta i mot hjemmesykepleie til seg selv også, og jeg tror også at han har sagt at de heller ikke vil ha hjemmehjelp (det siste hvis jeg husker riktig av det min bror sa i går).

Min svigerfar nektet konsekvent hjelp fra hjemmetjenestene, hvis han først hadde pust nok til å være hjemme så ønsket han ingen innblanding. Jeg synes det er forståelig, selv om det gjør situasjonen mye mer komplisert for de pårørende.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

5

• Sør

3

• PieLill

3

Skrevet

''Han har sagt til enhetslederen at han ikke vil ta i mot hjemmesykepleie til seg selv også, og jeg tror også at han har sagt at de heller ikke vil ha hjemmehjelp (det siste hvis jeg husker riktig av det min bror sa i går).''

Hvem skal stelle ham da? For siden har har tilsyn annenhver time så er det jo soleklart at han ikke klarer seg selv. Om han mener at dere skal ta dere av ham så gi ham krystallklar beskjed om at det ikke er aktuelt.

'' Om han mener at dere skal ta dere av ham så gi ham krystallklar beskjed om at det ikke er aktuelt.

''

Tja... jeg vet ikke om jeg synes det er opplagt at man skal nekte enhver hjelp til en døende - men vanskelig - far. Jeg valgte å stille opp en del den siste tiden min svigerfar levde. Han var også en vanskelig mann, men jeg ønsket ikke av den grunn at han skulle dø alene uten noen form for hjelp fra omgivelsene. Han ønsket så avgjort ikke hjemmetjenester, men han satte pris på å bli vist noe omsorg fra familie og kjente.

Hvis man skal bryte kontakten med sine foreldre, så synes jeg man skal sørge for å gjøre det før de er døende.

Skrevet

Min svigerfar nektet konsekvent hjelp fra hjemmetjenestene, hvis han først hadde pust nok til å være hjemme så ønsket han ingen innblanding. Jeg synes det er forståelig, selv om det gjør situasjonen mye mer komplisert for de pårørende.

Ok... men min far sier dette nærmest i affekt (hvis det er det det heter) - når han har vært ved sine fulle fem, har han ønsket hjelp..

Skrevet

Ok... men min far sier dette nærmest i affekt (hvis det er det det heter) - når han har vært ved sine fulle fem, har han ønsket hjelp..

''Ok... men min far sier dette nærmest i affekt (hvis det er det det heter) - når han har vært ved sine fulle fem, har han ønsket hjelp..

''

Du trenger vel ikke blande deg inn i hans kommunikasjon med hjemmetjenestene? Akkurat dem ser han jo i overkant mange ganger i døgnet og de bør være proffe nok til å være litt fleksible i forhold til ham.

Skrevet

''Ok... men min far sier dette nærmest i affekt (hvis det er det det heter) - når han har vært ved sine fulle fem, har han ønsket hjelp..

''

Du trenger vel ikke blande deg inn i hans kommunikasjon med hjemmetjenestene? Akkurat dem ser han jo i overkant mange ganger i døgnet og de bør være proffe nok til å være litt fleksible i forhold til ham.

Det er han som blander meg/oss inn i dette - ikke omvendt.

Skrevet

'' Om han mener at dere skal ta dere av ham så gi ham krystallklar beskjed om at det ikke er aktuelt.

''

Tja... jeg vet ikke om jeg synes det er opplagt at man skal nekte enhver hjelp til en døende - men vanskelig - far. Jeg valgte å stille opp en del den siste tiden min svigerfar levde. Han var også en vanskelig mann, men jeg ønsket ikke av den grunn at han skulle dø alene uten noen form for hjelp fra omgivelsene. Han ønsket så avgjort ikke hjemmetjenester, men han satte pris på å bli vist noe omsorg fra familie og kjente.

Hvis man skal bryte kontakten med sine foreldre, så synes jeg man skal sørge for å gjøre det før de er døende.

Her er det vel snakk om en far som har begått div. overgrep og generelt har vært ufyselig og legger alt over på trådstarter (og søsken?). Ikke lett uansett hva man velger.

Annonse

Skrevet

Det er han som blander meg/oss inn i dette - ikke omvendt.

''Det er han som blander meg/oss inn i dette - ikke omvendt.

''

Jo, men dersom du konsekvent lar være å la deg involvere i hans kommunikasjon med hjemmetjenestene, så får han ikke involvert deg direkte i dette.

Det er som på så mange andre områder i livet; det er om å gjøre å finne en mellomting mellom å la ham styre dere fullstendig og det å avvise ham fullstendig.

Skrevet

''

Jo, men dersom du konsekvent lar være å la deg involvere i hans kommunikasjon med hjemmetjenestene, så får han ikke involvert deg direkte i dette.

Det er som på så mange andre områder i livet; det er om å gjøre å finne en mellomting mellom å la ham styre dere fullstendig og det å avvise ham fullstendig.

Hvordan skal jeg gjøre dette?

Skrevet

Her er det vel snakk om en far som har begått div. overgrep og generelt har vært ufyselig og legger alt over på trådstarter (og søsken?). Ikke lett uansett hva man velger.

Det stemmer..

Skrevet

Det stemmer..

Jeg synes overhodet ikke du skal ha dårlig samvittighet for å kutte ham ut så mye som mulig med tanke på det som har skjedd tidligere. *klem* Jeg hadde nok gjort det samme.

Skrevet

Jeg synes overhodet ikke du skal ha dårlig samvittighet for å kutte ham ut så mye som mulig med tanke på det som har skjedd tidligere. *klem* Jeg hadde nok gjort det samme.

Takk.. Han ringte meg i morges og nå igjen. Jeg orker ikke snakke med han så jeg har ikke tatt tlf.

Gjest sjamma
Skrevet

Joda, men da kveles han pga av kolsen og ikke pga av sykepleierne. Ikke la deg manipulere av han. Det er uansett ingenting du kan få gjørt med at han hisser seg opp.

Hva med å ha en samtale med pleierne, dere søsken? Få hjelp og input på hvordan man kan komunisere med ham, uten at han (og dere) blir så opprørt. Siden din mor er der, hva med å ta opp hennes sak i forhold til en prosess mot å få en sykehjemsplass, først og fremst til henne, så hun får det fredeligere?

Det er ikke du og søskna dine som skal ha hovedansvaret når de begge er så syke. Men noen ganger må man sette hardt mot hardt for å få gjennomslag. Som å (mer enn) antyde for pleiere at nå er nok NOK...?

Lykke til

Skrevet

''

Synes du å jatte med er en grei løsning på det å ikke involverte seg? At jeg bare sier ja og nei - ikke mer?

Annonse

Skrevet

Han gjør alt for å få tak i meg. Og midt oppi alt dette her så har jeg en syk og sengeliggende mor uten mulighet til å røre seg og å snakke som må gjennomgå dette.

''Han gjør alt for å få tak i meg. Og midt oppi alt dette her så har jeg en syk og sengeliggende mor uten mulighet til å røre seg og å snakke som må gjennomgå dette.''

Vil hun ha det bedre om hun kom på 'avlastning' for en periode?

mvh

Skrevet

Det er det jeg har gjort for det meste da.. andre må bare respektere mitt valg - noe alle ikke gjør. hadde jeg ikke hatt mobil hadde det vært mye lettere og jeg slapp det stresset.

Men jeg ser jo at dere svarer at jeg ikke skal gjøre noe..

''Det er det jeg har gjort for det meste da.. andre må bare respektere mitt valg - noe alle ikke gjør.''

Slik vil det alltid være i større eller mindre grad. Det vil alltid være noen som er (fryktelig) misfornøyd med det du (ikke) gjør. Kunsten er å ikke la seg affisere av usaklig kritikk i nevneverdig grad.

mvh

Skrevet

''Han gjør alt for å få tak i meg. Og midt oppi alt dette her så har jeg en syk og sengeliggende mor uten mulighet til å røre seg og å snakke som må gjennomgå dette.''

Vil hun ha det bedre om hun kom på 'avlastning' for en periode?

mvh

Hun vil ikke på sykehjem.

Men min oppegående bror og jeg er blitt enige om et møte sammen med enhetslederen. Så får vi ta det derfra.

Takker for all støtte jeg har fått her inne. Jeg avslutter (for min del) denne saken nå.

Skrevet

Hun vil ikke på sykehjem.

Men min oppegående bror og jeg er blitt enige om et møte sammen med enhetslederen. Så får vi ta det derfra.

Takker for all støtte jeg har fått her inne. Jeg avslutter (for min del) denne saken nå.

Håper det blir et konstruktivt møte som resulterer i gode praktiske løsninger.

God helg!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...