Gå til innhold

Autist med psykose.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei der.

Jeg har sønnen min på 14 år, han er tungt fungerene autist, samt psykisk utviklingshemmet.

Han har ikke språk, trenger hjelp døgnet rundt.

For ikke så lenge siden fikk han psykose, han ville skade seg selv, og hadde sterk angst, det var flere som måtte holde han, så han ikke skulle skade seg.

Han bor i en insitusjon, og han har det godt der.

Nå har han fått psykose medisin, og prøver å finne riktig dose til han.

Hvordan er psykose for en autist som ikke kan snakke, eller gjøre seg forstått ellers?

Trygghet og stabile personer er selvklart viktig, men det gjør meg veldig vondt at han har så mange tilleggs vansker.

Han kom tidlig i puperteten også. Det gjør det vanskelig for han, med alle hormoner og forandringer i kroppen.

Kanskje du vet litt om dette NHD?

Takknemelig for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Beklager, men dette vet jeg lite om.

Jeg er svært skeptisk til hvordan en kan diagnostisere en psykose hos en person uten språk.

Vrangforestillinger og hallusinasjoner er det typiske for psykose. Hvordan vet en at en person uten språk har dette? For meg er dette på shaman-nivå.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg forstår heller ikke at de kan sette slik diagnose på en autist uten språk?!

Men dette er saken: veldig mange som jobber med autister uten språk misforstår dem så mye at de blir utagerende og sinte.

Hvis jeg ikke hadde gode kommunikasjonsevner tror jeg at jeg kunne vært utagerende, jeg har selv autisme.

Jeg har noen ganger fått så mange ord inn i ørene, lange kompliserte forklaringer som blir til terrorlyder, enten de er fra min mann, et annet menneske eller spørsmål jeg umulig kan svare på av typen: Hva har du gjort i helgen?

Det tok meg mange år å skjønne hva man kan svare på så rare spørsmål.

Det tok meg også mange år og selv forstå hvor lett jeg blir overbelastet av mange ord og snakk, og ikke minst for omgivelsene å forstå at jeg trenger så mye fred og ro, særlig fra lyder, mas og krav. Jeg gjør ting, men i mitt tempo og min timeplan. Men masing tåler jeg dårlig.

Saken er at mye av uroen, aggressiviteten, utageringen til autister uten språk er forståelig. Mye dreier seg om å gi dem bedre tid, senke krav og stress og forventninger og fjerne masing og terping på ord.

Jeg syns du burde søke hjelp på Nordvoll Autismesenter, eller skrive til Ph d Trine Lise Bakken på Ullevål univeristetssykehus klinikk for autisme og PU, de kan mye, og hun er fantastisk flink med autister. Da jeg snakket med henne en dag trengte jeg ikke si så mye... og hun merket straks jeg åpnet munnen at jeg var en kvinne med asperger syndrom så var den saken oppklart.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Jeg forstår heller ikke at de kan sette slik diagnose på en autist uten språk?!

Men dette er saken: veldig mange som jobber med autister uten språk misforstår dem så mye at de blir utagerende og sinte.

Hvis jeg ikke hadde gode kommunikasjonsevner tror jeg at jeg kunne vært utagerende, jeg har selv autisme.

Jeg har noen ganger fått så mange ord inn i ørene, lange kompliserte forklaringer som blir til terrorlyder, enten de er fra min mann, et annet menneske eller spørsmål jeg umulig kan svare på av typen: Hva har du gjort i helgen?

Det tok meg mange år å skjønne hva man kan svare på så rare spørsmål.

Det tok meg også mange år og selv forstå hvor lett jeg blir overbelastet av mange ord og snakk, og ikke minst for omgivelsene å forstå at jeg trenger så mye fred og ro, særlig fra lyder, mas og krav. Jeg gjør ting, men i mitt tempo og min timeplan. Men masing tåler jeg dårlig.

Saken er at mye av uroen, aggressiviteten, utageringen til autister uten språk er forståelig. Mye dreier seg om å gi dem bedre tid, senke krav og stress og forventninger og fjerne masing og terping på ord.

Jeg syns du burde søke hjelp på Nordvoll Autismesenter, eller skrive til Ph d Trine Lise Bakken på Ullevål univeristetssykehus klinikk for autisme og PU, de kan mye, og hun er fantastisk flink med autister. Da jeg snakket med henne en dag trengte jeg ikke si så mye... og hun merket straks jeg åpnet munnen at jeg var en kvinne med asperger syndrom så var den saken oppklart.

Bra innlegg. Jeg tror kjernen ligger i andre avsnitt.

Skrevet

Beklager, men dette vet jeg lite om.

Jeg er svært skeptisk til hvordan en kan diagnostisere en psykose hos en person uten språk.

Vrangforestillinger og hallusinasjoner er det typiske for psykose. Hvordan vet en at en person uten språk har dette? For meg er dette på shaman-nivå.

Hm, ja det var det da.

Angst vet jeg han har i allefall.

Han blir behandlet av en meget dyktig barnelege som har veldig god erfaring med autister på haukeland.

Han har gått på antipsykotikum i flere uker, og blitt roligere.

er vanskelig dette her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...