Gå til innhold

Ok oppførsel av 13 åring..?

Anbefalte innlegg

Gjest ny i gamet
Skrevet

Ofte om morgenen når jeg kommer inn til datteren for å ønske god morgen min brøler hun "gå ut".

Når jeg ber henne stenge tvn når hun går avgårde til skolen begynner hun å krangle og sier jeg kan gjøre det selv..

Når hun går avgårde og jeg ber henne kle på seg lue får jeg bare motvije og spydige kommentarer tilbake.. ( Hun har vært plaget med forkjølelse og hoste lenge..)

Er dette "akseptabel" oppførsel av en 13 åring mot mora si? Har også andre epioser i løpet av dagen, men dette er bare eksempler..

Hva bør jeg gjøre..?

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

7

• Helmi

5

• Lillemus

4

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke ok eller akseptabelt at 13-åringen snakker slik til deg, selv om det kanskje er vanlig. Har selv en 13-åring som av og til oppfører seg likedan, jeg godtar det ikke og h*n får høre det! Jeg vet at h*n ikke snakker slik til faren sin.

Skrevet

Å vekke en hormonell tenåring kan være rene risikosporten. Det som funker for min 12-åring er at jeg ikke slår på taklyset, men det lille lyset over sengen, stryker litt på henne og sier lavt at hun må våkne. Merkelig nok funker det fint. :o) Da våkner hun på en mye roligere måte enn om hun får det sterke taklyset mitt i ansiktet.

Ufin snakk preller av på meg, men det er heldigvis lite av det. Synes jeg det er for ille til bare å overse så svarer jeg strengt at "Sånn snakker du ikke til mora di!" og når jeg er sint så har de (foreløbig) såpass respekt at de ikke trekker det lenger.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke "akseptabelt" i betydningen ønsket eller bifalt. Men det er nok ikke helt uvanlig tenåringsoppførsel.

Du bør velge ut det som er viktigst for deg og ikke hakke på henne hele dagen. F.eks.: Det er det ingen grunn til å komme inn på rommet om morgenen hvis hun vekker seg selv, men dere må ha en avtale om hva som skal skje hvis hun ikke gjør det eller sovner igjen. Man blir ikke forkjølet av (bare) å fryse og hun vet helt sikkert hva du vil hun skal ha på seg, så det er ingen grunn til å ha påkledning som fast kranglerituale hver morgen.

Prøv å bli enige om noen kjøreregler en dag hun er i relativt godt lune. Si f.eks. at du har innsett at hun nå er stor nok til å ta ansvar for A, B og C selv, så det skal du ikke legge deg oppi, men at dere må bli enige om hvordan dere ordner X og Y, for ellers blir du så sur når du kommer hjem at det ødelegger hele ettermiddagen for deg.

Det går over, akkurat som 3-årstrassen gjorde det.

Skrevet

''Er dette "akseptabel" oppførsel av en 13 åring mot mora si? Har også andre epioser i løpet av dagen, men dette er bare eksempler..''

Det er vel omtrent som med to-årstrassen, den voksne forholder seg rolig og lar ungen hyle fra seg, og når det blir stille svarer den voksne rolig og bestemt at slik oppførsel vil jeg ikke ha.

Får du som svar "gjør det sjøl!" gjelder det å klargjøre at det er ungen som er *sjøl* når hun har skrudd på tv. Får du beskjed om å "gå ut!" svarer du at du skulle ønske god morgen og høre om hun hadde sovet godt, og nå går jeg ut igjen...

Det er kjempevanskelig, men det er ikke greit for tenåringen heller med kaoset de ofte har i huet. Forøvrig er det greit å huske at de er programmert til å være sånn, for å klare å rive seg løs fra mamma og stå på egne bein må man gjennom en prosess som ofte ikke er helt rolig og kontrollert.

Skrevet

''Er dette "akseptabel" oppførsel av en 13 åring mot mora si? Har også andre epioser i løpet av dagen, men dette er bare eksempler..''

Det er vel omtrent som med to-årstrassen, den voksne forholder seg rolig og lar ungen hyle fra seg, og når det blir stille svarer den voksne rolig og bestemt at slik oppførsel vil jeg ikke ha.

Får du som svar "gjør det sjøl!" gjelder det å klargjøre at det er ungen som er *sjøl* når hun har skrudd på tv. Får du beskjed om å "gå ut!" svarer du at du skulle ønske god morgen og høre om hun hadde sovet godt, og nå går jeg ut igjen...

Det er kjempevanskelig, men det er ikke greit for tenåringen heller med kaoset de ofte har i huet. Forøvrig er det greit å huske at de er programmert til å være sånn, for å klare å rive seg løs fra mamma og stå på egne bein må man gjennom en prosess som ofte ikke er helt rolig og kontrollert.

''Forøvrig er det greit å huske at de er programmert til å være sånn, for å klare å rive seg løs fra mamma og stå på egne bein må man gjennom en prosess som ofte ikke er helt rolig og kontrollert.

''

Et svært viktig poeng, synes jeg;-)

De fleste "vanskelige" tenåringer oppfører seg helt greit med en gang de er utenfor hjemmet.

Gjest det går over
Skrevet

Klassisk oppførsel av opprørske 13 åringer, spesielt jenter....

Skrevet

Veldig normalt, men slik adferd skal likevel korrigeres på et eller annet vis. Min klassiker: "slik snakker du ikke til moren din!"

Gjest Forhold
Skrevet

Gi henne masse kjærlighet, og bruk mer tid sammen. Si du er glad i henne.

Gjest Forhold
Skrevet

Veldig normalt, men slik adferd skal likevel korrigeres på et eller annet vis. Min klassiker: "slik snakker du ikke til moren din!"

Man møter ikke hardt med hardt, når det gjelder barna sine. Man må møte slik oppførsel med kjærlighet tilbake, så vil barnet forandre oppførsel.

Gjest Forhold
Skrevet

Det er ikke ok eller akseptabelt at 13-åringen snakker slik til deg, selv om det kanskje er vanlig. Har selv en 13-åring som av og til oppfører seg likedan, jeg godtar det ikke og h*n får høre det! Jeg vet at h*n ikke snakker slik til faren sin.

Det er feil å gjengjelde en slik oppførsel med autoritet. Da vil tenåringen bare bli mer og mer opprørskt.

Skrevet

Man møter ikke hardt med hardt, når det gjelder barna sine. Man må møte slik oppførsel med kjærlighet tilbake, så vil barnet forandre oppførsel.

Hardt mot hardt? Eller en forventning om normal, god oppførsel? Det siste utelukker ikke kjærligheten en har til sine barn.

Men hva vet vel jeg, som bare har oppdratt fire :D

Gjest Hulderen
Skrevet

Det er ikke "hardt med hardt" å gi en tenåring klare grenser. Tvert i mot så er det kjærlighet å gi rammer og være tydelig.

Skrevet

Det er feil å gjengjelde en slik oppførsel med autoritet. Da vil tenåringen bare bli mer og mer opprørskt.

Hvordan mener du jeg gjengjelder oppførselen ved å vise autoritet? Jeg sier hva jeg ikke aksepterer, 13-åringer trenger veiledning og grenser. Det utelukker da ikke masse ros og kjærlighet i tillegg....

Bare ros og kjærlighet uten veiledning og grenser blir bare dilldall og skaper mer usikre tenåringer.

Det er i alle fall min mening.

Gjest Forhold
Skrevet

Hardt mot hardt? Eller en forventning om normal, god oppførsel? Det siste utelukker ikke kjærligheten en har til sine barn.

Skal foreldrene vise samme dårlige oppførsel som barnet gjør? Nei, foreldrene skal være et forbilde.

Skrevet

Det er ikke "hardt med hardt" å gi en tenåring klare grenser. Tvert i mot så er det kjærlighet å gi rammer og være tydelig.

Veldig enig.

Gjest Forhold
Skrevet

Hvordan mener du jeg gjengjelder oppførselen ved å vise autoritet? Jeg sier hva jeg ikke aksepterer, 13-åringer trenger veiledning og grenser. Det utelukker da ikke masse ros og kjærlighet i tillegg....

Bare ros og kjærlighet uten veiledning og grenser blir bare dilldall og skaper mer usikre tenåringer.

Det er i alle fall min mening.

Vennlighet gir vennlighet.

Skrevet

Veldig enig.

Skrevet

Vennlighet gir vennlighet.

''Vennlighet gir vennlighet.''

Ja, det utelukker ikke at en tenåring må veiledes og settes grenser for. Det holder dessverre ikke "bare" med vennlighet....

Skrevet

Skal foreldrene vise samme dårlige oppførsel som barnet gjør? Nei, foreldrene skal være et forbilde.

Er det dårlig oppførsel å _si_ til barnet mitt at jeg ikke ønsker å bli snakket til på en slik måte? Det synes ikke jeg. Hvordan skal barna lære seg å oppføre seg, om ingen forteller dem hva som er greit og hva som ikke er det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...