Gå til innhold

Ok oppførsel av 13 åring..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man møter ikke hardt med hardt, når det gjelder barna sine. Man må møte slik oppførsel med kjærlighet tilbake, så vil barnet forandre oppførsel.

''Man må møte slik oppførsel med kjærlighet tilbake, så vil barnet forandre oppførsel.''

Nei, da tror jeg barnet tenker at slik oppførsel er ok, de møtes jo med kjærlighet og ikke irettesettelse over uakseptabel oppførsel....

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

7

• Helmi

5

• Lillemus

4

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke "hardt med hardt" å gi en tenåring klare grenser. Tvert i mot så er det kjærlighet å gi rammer og være tydelig.

Nettopp :)

Gjest Forhold
Skrevet

''Vennlighet gir vennlighet.''

Ja, det utelukker ikke at en tenåring må veiledes og settes grenser for. Det holder dessverre ikke "bare" med vennlighet....

Grenser ja, men de må formidles med et smil, ikke med et surt ansiktsutrykk. De må ikke presses på personen, men forklares med vennlighet, og grunnen til at grenser settes. Det er viktig at barnet forstår, og ikke blir sur.

Skrevet

Grenser ja, men de må formidles med et smil, ikke med et surt ansiktsutrykk. De må ikke presses på personen, men forklares med vennlighet, og grunnen til at grenser settes. Det er viktig at barnet forstår, og ikke blir sur.

Nei, alt behøver ikke være så forbanna behagelig hele tida. *s*

Gjest Hulderen
Skrevet

Vennlighet gir vennlighet.

Har du barn? Det er fullt mulig og ønskelig å sette grenser på en venlig måte. Det virker som om du misforstår fullstendig, med det venlighets og kjærlighetspratet ditt. Det ene utelukker ikke det andre, tvert i mot.

Det beste er å oppdra ved å sette grenser på en vennlig, rolig måte. Med kjærlighet.

Skrevet

det er også viktig at tenåringen forstår at andre blir sure når de blir møt med skjellsord og dårlig oppførsel.

Hvis jeg møter "Gå ut!" med dilling og dalling og smil tror jeg det provoserer tenåringen enda mer. Hvis jeg sier noe sånt som "greit, jeg går ut, men du kan si det på en hyggelig måte" - uten å smile og være sukkersøt, så tror jeg kanskje poenget blir tatt etter noen hundre repetisjoner...

Gjest Forhold
Skrevet

Er det dårlig oppførsel å _si_ til barnet mitt at jeg ikke ønsker å bli snakket til på en slik måte? Det synes ikke jeg. Hvordan skal barna lære seg å oppføre seg, om ingen forteller dem hva som er greit og hva som ikke er det?

Det kan sies, men holdningen din når du sier det er viktig. Det skal ikke "kjeftes", men sies med vennlighet, og helst en forklaring om hvorfor man ikke snakker slik.

Skrevet

Det kan sies, men holdningen din når du sier det er viktig. Det skal ikke "kjeftes", men sies med vennlighet, og helst en forklaring om hvorfor man ikke snakker slik.

Ja, men se der! Da er vi jo helt enige :)

Gjest Forhold
Skrevet

det er også viktig at tenåringen forstår at andre blir sure når de blir møt med skjellsord og dårlig oppførsel.

Hvis jeg møter "Gå ut!" med dilling og dalling og smil tror jeg det provoserer tenåringen enda mer. Hvis jeg sier noe sånt som "greit, jeg går ut, men du kan si det på en hyggelig måte" - uten å smile og være sukkersøt, så tror jeg kanskje poenget blir tatt etter noen hundre repetisjoner...

Møter man dårlig oppførsel med det samme, er man i en farlig sirkel.

Gjest Hulderen
Skrevet

Er det dårlig oppførsel å _si_ til barnet mitt at jeg ikke ønsker å bli snakket til på en slik måte? Det synes ikke jeg. Hvordan skal barna lære seg å oppføre seg, om ingen forteller dem hva som er greit og hva som ikke er det?

Akkurat. Jeg tror "forhold" innbiller seg at eneste måten å oppdra på, er å kjefte og skrike. Sånn er det jo ikke.

Gjest jejei
Skrevet

Overhodet ikke "akseptabelt", men veldig typisk. Hvordan er hun resten av dagen? Er dette det vi kan kalle morgengretten? I så tilfelle hadde jeg latt henne være i fred om morgenen, med ansvar for å stå opp selv og velge hvorvidt hun har på lue eller ikke. Tv'en hadde jeg bare skrudd av om hun ikke gjorde det.

Skrevet

hadde alle snakket til meg "med vennlighet" hele tida hadde jeg blitt dødsirritert... -og jeg er toogførr

Dette er sånne som ungene kaller for "smiledamer" her i huset, sånne som snakker med utstudert vennlighet selv om de er sinte innerst inne.

Gjest Forhold
Skrevet

Ja, men se der! Da er vi jo helt enige :)

Det er bra! :)

Skrevet

jeg mener ikke at man skal skrike tilbake, men være bestemt og rolig.

Gjest Forhold
Skrevet

jeg mener ikke at man skal skrike tilbake, men være bestemt og rolig.

Enig i det, men det må følges av en forklaring om hvorfor ikke slik oppførsel ikke er bra. Barn er mer intelligente er man oftest tror.

Gjest trolling er gøy
Skrevet

Får du den oppmerksomheten du er på jakt etter???

Skrevet

Man møter ikke hardt med hardt, når det gjelder barna sine. Man må møte slik oppførsel med kjærlighet tilbake, så vil barnet forandre oppførsel.

''Man må møte slik oppførsel med kjærlighet tilbake, så vil barnet forandre oppførsel.''

Denne automatikken har kanskje en viss gyldighet når det gjelder hundevalper eller småbarn. Den er ikke like opplagt overfor tenåringer.

Gjest Forhold
Skrevet

Får du den oppmerksomheten du er på jakt etter???

Fikk du dårlig samvittighet over din oppførsel ovenfor barna dine?

Skrevet

Enig i det, men det må følges av en forklaring om hvorfor ikke slik oppførsel ikke er bra. Barn er mer intelligente er man oftest tror.

13-åringer flest er såpass intelligente at de VET hvorfor slik oppførsel ikke er ok fra før. Trenger ikke forklare hvorfor hele tida. Det ble vi ferdige med i treårsalderen.

Skrevet

Fikk du dårlig samvittighet over din oppførsel ovenfor barna dine?

Det heter overfor i slike sammenhenger, ikke ovenfor.

Det er ikke dårlig oppførsel at foreldre på en rolig måte kommuniserer til tenåringene sine hvor grensene går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...