Gå til innhold

Såre hender

Anbefalte innlegg

Gjest alt svir...
Skrevet

Datteren min på 5 år er så plaget med atopisk eksem, hun har gode perioder,

men hun er ikke så glad i å smøre seg og gnir det bare vekk.

Har prøvd kortisonsalve, men syns ikke det virker så godt lenger,

føler smøring hjelper bedre... Hun har veldig tørr hud. Og nå er hendene tørre og sprukne.

Noen tips til behandling av disse? Bør kanskje ikke smøre med kortisonkrem når hun er så sår?

Fortsetter under...

Gjest bandasje
Skrevet

Krem med karbamid får sår til å gro veldig fort og er til stor hjelp ved tørr og sprukken hud. F.eks Eucerin repair hand creme 5 % karbamid. Du kan høre med apoteket om den anbefales til barn.

Er det vanskelig på dagtid å få barnet til å bruke bandasje (eller evt bomullsvotter/hansker som fås på apotek) sammen med kremen, så er det i hvert fall god hjelp i å la kremen virke på natten med bandasje/ bomullshansker på.

Skrevet

Omega3-tilskudd. Det hjelper meg mot min eksem i alle fall. Skofter jeg unna tar det ikke lang tid før huden på det aktuelle stedet er rød, tørr og kløende igjen. Litt mer fett i maten (helmelk og smør på skiva) + noe oljetilskudd for barn, det ville jeg prøvd.

Mrs. Wallace
Skrevet

Kortisonsalve bør bare brukes som akuttløsning i veldig korte perioder, for den kan på sikt ved for mye bruk gjøre huden enda tynnere og mer sårbar.

Jeg har god, forebyggende nytte av å ta omega 3-tilskudd og smøre med en nøytral, grei krem som Locobase eller A-derma. Det er fint å bade med olje (ikke babyolje, men en vegetabilsk olje som olivenolje eller kokosolje) i badevannet. Havre er også veldig godt for atopisk hud: du kan finmale havregryn i kaffekvern eller blender, og ha i badevannet eller tilsette den i en nøytral hudkrem.

Når huden blir ekstra tørr, er Locobase repair et godt alternativ: Den er ganske tykk og tar litt tid å smøre inn skikkelig, men til gjengjeld sitter den godt.

Annonse

Gjest Annve
Skrevet

Regner med at legen har fortalt deg at hun ikke bør vaske hendene i parfymerte såper. Parfyme irriterer en eksemhud veldig.Det kan godt hende det er den hun reagerer på også. Prøv det ut en periode å se. Ellers er det viktig i kulda å holde hendene varme.

Gjest trådstarter
Skrevet

Regner med at legen har fortalt deg at hun ikke bør vaske hendene i parfymerte såper. Parfyme irriterer en eksemhud veldig.Det kan godt hende det er den hun reagerer på også. Prøv det ut en periode å se. Ellers er det viktig i kulda å holde hendene varme.

Jeg har kjøpt Neutral håndsåpe nå, 0 parfyme, fargestoff og parfyme.... så håper det hjelper. Bør jeg sende med en i barnehagen og som hun bruker der eller blir det pes for barnehagepersonalet? har sagt hun må bruke lite såpe. og helst smøre hendene etter håndvask. Så noe på apoteket som var håndvaskeolje, altså håndsåpe uten såpe, men med olje/glyserin, mulig d er bedre?

Skrevet

Har kjøpt den, virker god og fet, litt sånn sinksalveaktig, men nok god på såre hender. Takk for tips! Krysser fingrene for bedring.

Sønnen min reagerer på billige varianter av flytende håndsåpe, men Lano sin håndsåpe tåler han godt.

Gjest Annve
Skrevet

Jeg har kjøpt Neutral håndsåpe nå, 0 parfyme, fargestoff og parfyme.... så håper det hjelper. Bør jeg sende med en i barnehagen og som hun bruker der eller blir det pes for barnehagepersonalet? har sagt hun må bruke lite såpe. og helst smøre hendene etter håndvask. Så noe på apoteket som var håndvaskeolje, altså håndsåpe uten såpe, men med olje/glyserin, mulig d er bedre?

Jeg ville ha sendt med henne neutral såpen i barnehagen og forklart de ansatte hvorfor.

Min datter slet med det samme, og hun ble bra etter å ha kuttet parfymen i såpen, og passet på og holde hendene varme når det var minusgrader.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...