Gå til innhold

Nhd: bedring av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Gjest ann magritt
Skrevet

Hvis en begynner på et antidepressiva som har virkning på en, i hvor stor grad er det da vanlig å bli bra? Blir man som regel "helt" bra igjen?

Jeg lurer på om du har noen erfaringer rundt dette som det gir mening i å si noe om.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Av de som får virkning vil jeg tro at 2/3 blir helt bra, mens 1/3 blir klart bedre. Det avhenger av behandlers kompetanse og pasientens vilje og evne til å arbeide med behandlingen.

Det avhenger også av pasientens grunnleggende personlighet. Personer med nevrotisk personlighetsstruktur har dårligere prognose.

Gjest Ladytron
Skrevet

Av de som får virkning vil jeg tro at 2/3 blir helt bra, mens 1/3 blir klart bedre. Det avhenger av behandlers kompetanse og pasientens vilje og evne til å arbeide med behandlingen.

Det avhenger også av pasientens grunnleggende personlighet. Personer med nevrotisk personlighetsstruktur har dårligere prognose.

Angående det med nevrotisisme. Jeg opplever at jeg er ganske sårbar (sikkert også nevrotisk) i mine depressive perioder, men i de periodene jeg har følt meg frisk har jeg hovedsaklig vært optimistisk og positiv i forhold til meg selv og omgivelsene. Kan det tyde på at jeg ikke har en nevrotisk personlighet?

Skrevet

Angående det med nevrotisisme. Jeg opplever at jeg er ganske sårbar (sikkert også nevrotisk) i mine depressive perioder, men i de periodene jeg har følt meg frisk har jeg hovedsaklig vært optimistisk og positiv i forhold til meg selv og omgivelsene. Kan det tyde på at jeg ikke har en nevrotisk personlighet?

En må ikke vurdere personlighet i en sykdomsepisode. Alle er sårbare i en alvorlig depresjon. Personlighet skal alltid vurderes når personen er i sin "vanlige" tilstand.

Skrevet

Hvorfor har de dårligere prognose?

Skrevet

Hvorfor har de dårligere prognose?

Fordi "nevrotisisme" er en negativ prognostisk faktor ved alle lidelser, og fordi nevrotisisme i seg selvogså er en risikofaktor for angst og depresjon.

Annonse

Skrevet

Fordi "nevrotisisme" er en negativ prognostisk faktor ved alle lidelser, og fordi nevrotisisme i seg selvogså er en risikofaktor for angst og depresjon.

Fordi man overtenker og henger seg for mye opp i ting, ikke greier å slappe av og la ting skje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...