Gå til innhold

Svigermor har litt rett!

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg har jo fortalt litt om svigermor, om at vi er temmelig forskjellige, og har veldig ulik norm for husarbeid. Hun har vært hos oss mange ganger i forbindelse med ungenes bursdager, og har ofte stått på kjøkkenet og holdt unna der, eller ryddet vekk etterpå, og vasket golvet omtrent før gjestene har vært ute av huset. Jeg har av og til syntes at det var litt krampaktig voldsomt - at en må kunen slappe av litt før en rydder opp etterpå, men har slevsagt ikke klaget på at hun har tatt initiativ og fått tingene unna under og etter selskaper.

Men - det jeg skulle fortelle nå, er at hun har jo faktisk en del gode idéer, min kjære svigermor! I går hadde vi nemlig 9-årsselskap, og 15 ville jenter herjet rundt i huset vårt. Mannen hadde hovedansvar for kjøkkenet, mens jeg og storebror skulle menge oss med jentene og passe på at alt gikk greit med dem.

Mannen hadde shinet kjøkkenet på forhånd, og ryddet unna etterhvert. Da gjestene var gått, ryddet jeg hele langbordet med en gang, heiv dukene i vaskemaskinen, satte bordet sammen, og vasket golvet.

Og SÅ - satte jeg meg med beina opp og kjente roen senke seg.

Og det var jo faktisk deilig å rydde alt med en gang, og så slappe av :-) Svigermor har jo noen gode idéer hun også ;-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg er nok mer som svigermora di og det har jeg etter moren min igjen. Når hun har vært i selskap hos oss, konfirmasjon eller hva det måtte være har hun stått på og fått ting unna og ryddet på kjøkkenet underveis. Det har vært deilig.

Hadde du irritert deg over det om det var din egen mor isteden for svigermor? Jeg synes du skal være takknemlig overfor svigermor. Det hadde jeg vært ihvertfall :-)

Skrevet

Jeg er nok mer som svigermora di og det har jeg etter moren min igjen. Når hun har vært i selskap hos oss, konfirmasjon eller hva det måtte være har hun stått på og fått ting unna og ryddet på kjøkkenet underveis. Det har vært deilig.

Hadde du irritert deg over det om det var din egen mor isteden for svigermor? Jeg synes du skal være takknemlig overfor svigermor. Det hadde jeg vært ihvertfall :-)

''Når hun har vært i selskap hos oss, konfirmasjon eller hva det måtte være har hun stått på og fått ting unna og ryddet på kjøkkenet underveis. Det har vært deilig.''

Noen ganger er det en dyd av nødvendighet, fordi det er mange gjester og mye som skal inn i oppvaskmaskina osv.

Og også ellers synes jeg det er fint å få ryddet bort rester som skal spares på og også satt inn i oppvaskmaskina og starten den første gangen ihvertfall, kommer an på antall gjester og mengden oppvask.

Men har også vært på f eks julelunsj med få gjester hos generasjonen over der vertskapet står på kjøkkenet bak lukket dør og vasker hver minste ting og rydder bort mens gjestene venter i stua. det kan virke litt ugjestmildt synes jeg. Og ihvertfall hvis det er som prust skriver at svigermora nærmest vasker gulvene før folk har dratt.

Det finnes jo heldigvis mellomvarianter mellom å vaske folk ut av huset og å bare la alt flyte :-)

''Hadde du irritert deg over det om det var din egen mor isteden for svigermor? ''

Det er alltid et relevant spørsmål å stille seg selv synes jeg. :-) Svigermødre kan få unødvendig mye pepper bare fordi de er svigermødre og svigerdøtrene tar ting opp i verste mening.

''Jeg synes du skal være takknemlig overfor svigermor.''

Enig, men dog et lite unntak for slikt som nesten blir utvasking fra huset., jf over :-)

Skrevet

Her er jeg helt enig med din svigermor. Få det unna!:) Det er SÅ mye deiligere å slenge seg i sofaen når alt er gjort! Å hvile mens man vet at det venter en haug med oppvask og annet kjedelig er ikke det helt store.

Skrevet

Jeg pleier alltid å rydde unna med en gang , for ellers er det vanskelig å komme i gang senere. Og så er det så deilig når det er ryddig =)

Skrevet

Her er jeg helt enig med din svigermor. Få det unna!:) Det er SÅ mye deiligere å slenge seg i sofaen når alt er gjort! Å hvile mens man vet at det venter en haug med oppvask og annet kjedelig er ikke det helt store.

''Å hvile mens man vet at det venter en haug med oppvask og annet kjedelig er ikke det helt store.''

Med litt trening går det veldig bra ;-)

Gjest prust
Skrevet

''Å hvile mens man vet at det venter en haug med oppvask og annet kjedelig er ikke det helt store.''

''

''

Jeg har god trening i det, så jeg er temmelig flink til det - men jeg må erkjenne at svigermors metode var noen hakk bedre, Og så var det deilig å komme inn i stua i morges og se at alt var ryddet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...