Gå til innhold

Er det riktig og holde faren utenfor dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Min kjære sønn på 19 er en rolig og ordentlig gutt, ja så rolig at jeg ikke har lurt på om ikke han skal begynne og feste og drikke snart. Jeg har tenkt motsatt av andre foreldre at jeg håpet han kunne begynne og feste og leve ungdomslivet.

Det siste året har han begynt litt til min store glede for en nesten si. Så skjer det noe i høst som nesten er tragikomisk med tanke på at han er den siste jeg ville tro rotet seg bort i noe slikt. Jeg har ikke fått vite om det før nå.

Han og en kamerat ravet rundt i fylla på Aker Brygge midt på natta. Jeg trodde visstnok at han overnattet hos en tredje kamerat (som også var meningen) den natta. De hadde gått rundt der bare de to og var sørpe fulle. Kameraten løsner på et flagg og dette tar de med seg og veiver rundt med.

Så kommer det securitasvakter, politi, de blir satt på håndjern og plassert i fyllearresten. De slipper ut neste formiddag og får 9000 kr i bot hver. Sønnen min har forsøkt og betale ned på den og var kommet ned i 4500 kr før den havnet til inkasso og økte til 5000 igjen.

For to dager siden, skjønte jeg at det var noe som plaget han. Han lurte på om det var mulig å få lån i bank uten å ha jobb? Det var da et merkelig spørsmål og jeg lurte på hva han skulle med et lån? Jeg sa at hvis han hadde problemer med noe, måtte han si det til meg momentant før problemet ble større.

Jeg måtte love ikke å si noe til faren og så kom hele historien. Jeg har betalt de 5000 nå og har holdt faren utenfor, men det er jo alvorlig dette her og blir det riktig og holde sånt skjult for en far? Egentlig synes jeg han som har mye feitere lommebok enn meg burde ha betalt bota også foressten, men sønnen vil vel ikke ha tillitt til meg mer, hvis jeg blander inn han.

Tror han er ganske lettet nå for at dette er ute av verden. Hva mener dere. Har faren rett til å bli informert?

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

5

• Mary Poppins

5

• EnolaGay

5

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hmm - nei - jeg hadde nok ikke fortalt faren det, når "ungen" er så gammel. Men jeg hadde skrevet et "gjeldsbrev" til sønnen, at han skyldte meg de 5000,- rentefritt, den dagen han begynner å jobbe. Såpass bør det være.

Mary Poppins
Skrevet

Helt ærlig, jeg synes du skal holde faren utenfor. Gutten er 19år og ikke 13. De aller fleste har gjort dumme ting i ungdomsårene og det ser ut som dere egentlig har sluppet ganske billig unna når det gjelder sønnen deres og festing.

Jeg ser at det kunne vært bedre at faren betalte boten siden han har bedre råd, men jeg antar at dette er et lån fra deg til sønnen din og at han skal betale deg tilbake, så sånn sett burde det ikke spille noen rolle (med mindre du er avhengig av de 5000kr nå).

Sønnen deres har helt sikkert hatt det dritkjipt og gått å tenkt på disse pengene over lengre tid, så han har nok definitivt tatt lærdom av det.

Så går dere videre :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hmm - nei - jeg hadde nok ikke fortalt faren det, når "ungen" er så gammel. Men jeg hadde skrevet et "gjeldsbrev" til sønnen, at han skyldte meg de 5000,- rentefritt, den dagen han begynner å jobbe. Såpass bør det være.

Han har selv foreslått at han skal betale meg det tilbake når han begynner å jobbe en gang i tiden, så får vi se :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Helt ærlig, jeg synes du skal holde faren utenfor. Gutten er 19år og ikke 13. De aller fleste har gjort dumme ting i ungdomsårene og det ser ut som dere egentlig har sluppet ganske billig unna når det gjelder sønnen deres og festing.

Jeg ser at det kunne vært bedre at faren betalte boten siden han har bedre råd, men jeg antar at dette er et lån fra deg til sønnen din og at han skal betale deg tilbake, så sånn sett burde det ikke spille noen rolle (med mindre du er avhengig av de 5000kr nå).

Sønnen deres har helt sikkert hatt det dritkjipt og gått å tenkt på disse pengene over lengre tid, så han har nok definitivt tatt lærdom av det.

Så går dere videre :-)

''Sønnen deres har helt sikkert hatt det dritkjipt og gått å tenkt på disse pengene over lengre tid, så han har nok definitivt tatt lærdom av det''

Det har du helt rett i. Det gikk ut over min sparekonto nå, men jeg er vel kjip om jeg går til faren med det.

Skrevet

Så gammel som sønnen din er, så ville jeg ikke sagt noe til faren.

Skrevet

I og med at han er over 18 år, så hadde jeg ikke involvert faren i dette.

Skrevet

''Sønnen deres har helt sikkert hatt det dritkjipt og gått å tenkt på disse pengene over lengre tid, så han har nok definitivt tatt lærdom av det''

Det har du helt rett i. Det gikk ut over min sparekonto nå, men jeg er vel kjip om jeg går til faren med det.

''Det gikk ut over min sparekonto nå, men jeg er vel kjip om jeg går til faren med det.''

Hadde jeg vært sønnen din, så hadde jeg sett det som et tillitsbrudd om dette ble videreformidlet, selv til far.

Skrevet

19 år gammel, strengt tatt har ikke du noe med det heller. En tillitserklæring at han kom til deg, ikke svikt med å slarve til idioten av en far..

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Det gikk ut over min sparekonto nå, men jeg er vel kjip om jeg går til faren med det.''

Hadde jeg vært sønnen din, så hadde jeg sett det som et tillitsbrudd om dette ble videreformidlet, selv til far.

Ja, jeg skal ikke gjøre det.

Skrevet

Med tanke på hvilken far han har hadde jeg holdt faren utenfor dette. Gutten er dessuten myndig og dette har han nok lært grundig av vil jeg tro. La det bli mellom dere.

Skrevet

Du har lovet å holde faren utenfor, det var antakelig mye av grunnen til at sønnen din fortalte deg sannheten. Hvis du finner ut at det blir _umulig_ å holde det løftet, synes jeg du må ta det opp med junior, forklare at det evt. har med økonomien deres å gjøre og høre om det er greit at faren får vite nok til at han evt. kan bidra til boten. Det beste hadde vært om han selv fortalte det. Jeg synes _ikke_ du kan informere faren bak hans rygg etter å ha lovt ham å la være.

Du kan inngå en avtale om at han betaler tilbake til deg langsomt og rentefritt. Han er voksen og ønsker antakelig å bli behandlet som det.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Du har lovet å holde faren utenfor, det var antakelig mye av grunnen til at sønnen din fortalte deg sannheten. Hvis du finner ut at det blir _umulig_ å holde det løftet, synes jeg du må ta det opp med junior, forklare at det evt. har med økonomien deres å gjøre og høre om det er greit at faren får vite nok til at han evt. kan bidra til boten. Det beste hadde vært om han selv fortalte det. Jeg synes _ikke_ du kan informere faren bak hans rygg etter å ha lovt ham å la være.

Du kan inngå en avtale om at han betaler tilbake til deg langsomt og rentefritt. Han er voksen og ønsker antakelig å bli behandlet som det.

Det jeg sa da han ba meg holde faren utenfor er at det spørs hvor alvorlig det er. Men allikevel er jeg enig med dere. Han skal ikke få vite noe.

Skrevet

Sier som de andre: hold faren utenfor.

Da kommer sønnen til deg neste gang han er i knipe også, fordi han vet at han kan stole på deg.

-men jeg hadde nok latt ham betale tilbake når han får inntekt altså! Og jeg hadde laget en skriftlig avtale på det.

Skrevet

Det er slett ikke alle fedre som trenger å vite alt. Som de andre sier, vær glad han fortalte deg det og ikke bryt tilliten hans med å fortelle det til faren

Mary Poppins
Skrevet

Det jeg sa da han ba meg holde faren utenfor er at det spørs hvor alvorlig det er. Men allikevel er jeg enig med dere. Han skal ikke få vite noe.

''Men allikevel er jeg enig med dere. Han skal ikke få vite noe''

Det er godt sønnen deres har oss ;-)

Gjest Kayia
Skrevet

19 år gammel, strengt tatt har ikke du noe med det heller. En tillitserklæring at han kom til deg, ikke svikt med å slarve til idioten av en far..

''En tillitserklæring at han kom til deg, ikke svikt med å slarve til idioten av en far..'' Hvordan vet du at gutten har en idiot av en far?

Til sammenligning: Jr ville også kommet til meg om noe sånt, til tross for at far & jeg fremdeles bor og lever sammen, far hverken er en idiot eller at far og sønn har et dårlig forhold...

Blir menn automatisk idioter når de ikke bor med mor lenger?

Gjest Kayia
Skrevet

Gutten er myndig, og kunne latt være å si noe til dere begge. Han har likevel kommet til deg når han er i knipe, og du har gitt han et løfte. Du må ikke ødelegge dette med å si fra til far.

Enig med GA i at du bør sette opp en tilbakebetalingsplan. Om jeg var deg ville jeg dessuten hjulpet 19-åringen med å skrive cv og jobbsøknader :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Gutten er myndig, og kunne latt være å si noe til dere begge. Han har likevel kommet til deg når han er i knipe, og du har gitt han et løfte. Du må ikke ødelegge dette med å si fra til far.

Enig med GA i at du bør sette opp en tilbakebetalingsplan. Om jeg var deg ville jeg dessuten hjulpet 19-åringen med å skrive cv og jobbsøknader :)

''Om jeg var deg ville jeg dessuten hjulpet 19-åringen med å skrive cv og jobbsøknader :)''

Det klarer han nok, men må gjøre ferdig skolen først. Han hadde en jobb ved siden av skolen, men det ble så mye skolearbeid at vi mente han skulle konsentrere seg om det. Han går siste året på videregående, da han er ett år forsinket siden vi bodde utenlands et år. Han gikk på internasjonal skole der, men ikke noe han kunne bruke for å hoppe over ett år hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...