Gjest Sjamma Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 Jeg hadde svangerskapsdepresjon som varte i mange år. Er trygdet pga bl.a angst og depresjon. Min godt voksne etablerte datter er gravid nå, og jeg er selvsagt aktiv som alle bestemødre, via telefon pga avstand. Men er nå rett og slett sjuk. Har jo lurt på om det er noe "alvorlig" og har bestilt legetime. Men nå lurer jeg på: Finnes det besteforeldredepresjon?? (Evt har jeg oppfunnet noe helt nytt). Jeg gråter, gruer til å møte datteren min, fabler om alt fælt som kan skje. Atter en gang fortvilet over skilsmissen fra hennes far selv om jeg faktisk har det fint med nåværende mann.Fryser mye, noe som ikke er typisk meg i det hele tatt. Hodepine, nattangst, søvnproblemer. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 Jeg har ikke lest om mormordepresjoner. Kanskje noe for DSM-6? Kan ikke dette kun være en skikkelig stressreaksjon fordi du er så spent? 0 Siter
Gjest sjamma Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 Jeg har ikke lest om mormordepresjoner. Kanskje noe for DSM-6? Kan ikke dette kun være en skikkelig stressreaksjon fordi du er så spent? Hva er DSM-6, og hva kan det ha med dette å gjøre? 0 Siter
vetikkemer Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 Hva er DSM-6, og hva kan det ha med dette å gjøre? Neste diagnosemanual. 0 Siter
Gjest fra Mestringsbok Skrevet 21. mars 2013 Skrevet 21. mars 2013 Kan det være at det at din datter er gravid minner deg om når du var gravid og det som var vondt den gangen? Og at du derfor får det vondt nå? Fra Mestringsbok ved posttraumatisk stresslidelse fra Stiftelsen Psykiatrisk opplysning, side 44: "Våre egne psykiske problemer kan for eksempel inntreffe når vi kommer i en alder som far var da han ble syk for første gang. Mine egne problemer begynte med smerter i brystet da jeg var 48 år. Ser jeg på min livshistorie, kan jeg oppdage at min far fikk lungekreft da han var 48 år. Eller det kan være hos en kvinne i 30-40-årsalderen, som ble innlagt på sykehus med akutte magesmerter. Man fant ikke noen fysisk årsak til disse smertene, men hun ble etterhvert overflyttet til psykiatrisk avdeling. Etter grundig samtale og kartlegging av livshistorien hennes viste det seg at hun 16 år gammel hadde blitt gravid og tvunget av foreldrene til å ta abort. Nå var hennes datter kommet i en alder som hun selv hadde vært på denne tiden, og dette aktiviserte en reaksjon hos henne som kom til uttrykk i magesmerter." I boken står det også beskrevet at man kan få årsdags-, årstids-, steds-, situasjons- og person-reaksjoner, i tillegg til reaksjoner i forbindelse med alderssammentreff som beskrevet over. PS. Psykopp har flere gode mestringsbøker. Se www.psykopp.no 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.