Gå til innhold

Godkjent som bolig

Anbefalte innlegg

Gjest leilighet
Skrevet

Hvordan kan man finne ut om en leilighet er godkjent som bolig? Dette gjelder i Oslo.

Gjest leilighet
Skrevet

Kontakt Oslo kommune, teknisk etat.

Takk.

I prospektet står det ''Området er regulert til boligformål.''

Er det det samme som å si at den er godkjent som bolig?

Gjest Kayia
Skrevet

Takk.

Nope. Der vi bodde tidligere var det regulert til boligformål, men en av husstandene hadde hatt butikk i første etasje av ett av husene. Det var et svare strev for dem som kjøpte det å få omregulert, både fra byantikvaren og kommunen.

Gjest leilighet
Skrevet

Nope. Der vi bodde tidligere var det regulert til boligformål, men en av husstandene hadde hatt butikk i første etasje av ett av husene. Det var et svare strev for dem som kjøpte det å få omregulert, både fra byantikvaren og kommunen.

Hva vil det da si å være regulert til boligformål?

Gjest Kayia
Skrevet

Hva vil det da si å være regulert til boligformål?

Det betyr at det er vedtatt at det per i dag (eller dvs fra reguleringen trådde i kraft) skal bygges boliger i det gitte området. I ubebyggede områder er dette enkelt å forholde seg til, men i områder som har hatt andre reguleringer tidligere (feks bolig/ næring evt kun næring -som er tilfellet for typisk transformeringsområder) kan det være heftelser vedr. bruk av opprinnelig bebyggelse.

Jeg ville ringt kommunen om du er i tvil - og definitivt før du evt kjøper :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Plan og bygningsetaten?

Skrevet

Takk.

Nei, det er ikke det samme som at boligen er godkjent som bolig. Det betyr ikke annet enn at området kan bygges ut til boliger, men det kan være strenge reguleringer på hvilke boliger.

Boligen trenger heller ikke å være godkjent hvis f.eks utbygger har bygd uten tillatelse eller ikke gjort det etter reguleringsbestemmelsene.

Gjest leilighet
Skrevet

Nei, det er ikke det samme som at boligen er godkjent som bolig. Det betyr ikke annet enn at området kan bygges ut til boliger, men det kan være strenge reguleringer på hvilke boliger.

Boligen trenger heller ikke å være godkjent hvis f.eks utbygger har bygd uten tillatelse eller ikke gjort det etter reguleringsbestemmelsene.

Jeg har sendt en mail til Oslo kommune nå så får vi se. Det foreligger en ferdig attest i takstpapirene fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten. Tiltaksart: Bruksendring

Og der står det:

''Den fremlagte dokumentasjonen bekrefter at alle krav og betingelser som er stilt i tillatelsen, og som ellers følger av gjeldende bestemmelser, er dokumentert og oppfylt.''

Så på neste side er det tegnet et kart av bruksendringen, hvor denne leiligheten er skissert, og det står 'hybel 56kvm, fri høyde 245'' skrevet i skissen.

Kan dette være et tegn på at leiligheten er godkjent som bolig?

Gjest leilighet
Skrevet

Det betyr at det er vedtatt at det per i dag (eller dvs fra reguleringen trådde i kraft) skal bygges boliger i det gitte området. I ubebyggede områder er dette enkelt å forholde seg til, men i områder som har hatt andre reguleringer tidligere (feks bolig/ næring evt kun næring -som er tilfellet for typisk transformeringsområder) kan det være heftelser vedr. bruk av opprinnelig bebyggelse.

Jeg ville ringt kommunen om du er i tvil - og definitivt før du evt kjøper :)

Jeg har sendt en mail til Oslo kommune nå så får vi se. Det foreligger en ferdig attest i takstpapirene fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten. Tiltaksart: Bruksendring

Og der står det:

Den fremlagte dokumentasjonen bekrefter at alle krav og betingelser som er stilt i tillatelsen, og som ellers følger av gjeldende bestemmelser, er dokumentert og oppfylt.

Så på neste side er det tegnet et kart av bruksendringen, hvor denne leiligheten er skissert, og det står 'hybel 56kvm, fri høyde 245'' skrevet i skissen.

Gjest Kayia
Skrevet

Og der står det:

Den fremlagte dokumentasjonen bekrefter at alle krav og betingelser som er stilt i tillatelsen, og som ellers følger av gjeldende bestemmelser, er dokumentert og oppfylt.

Dersom faktiske endringer er i samsvar med godkjennelsen høres dette greit ut, men jeg stusser litt over benevnelsen "hybel 56 kvm". Forstår jeg deg rett i at denne hybelen pr i dag en leilighet, sånn at "hybel 56 kvm" pr i dag har 2 våtrom i form av bad og kjøkken uten at dette er innsøkt? Er faktisk takhøyde over 2.40 forresten? Vær klar over 15-kubikk kravet i små enheter forresten - det er et krav for godkjenning at enkelt soverom skal være på minst 15 kubikk, og dobbeltsoverom på 25 kubikk (som jeg husker det i hodet).

Gjest leilighet
Skrevet

Dersom faktiske endringer er i samsvar med godkjennelsen høres dette greit ut, men jeg stusser litt over benevnelsen "hybel 56 kvm". Forstår jeg deg rett i at denne hybelen pr i dag en leilighet, sånn at "hybel 56 kvm" pr i dag har 2 våtrom i form av bad og kjøkken uten at dette er innsøkt? Er faktisk takhøyde over 2.40 forresten? Vær klar over 15-kubikk kravet i små enheter forresten - det er et krav for godkjenning at enkelt soverom skal være på minst 15 kubikk, og dobbeltsoverom på 25 kubikk (som jeg husker det i hodet).

''Dersom faktiske endringer er i samsvar med godkjennelsen høres dette greit ut, men jeg stusser litt over benevnelsen "hybel 56 kvm". Forstår jeg deg rett i at denne hybelen pr i dag en leilighet, sånn at "hybel 56 kvm" pr i dag har 2 våtrom i form av bad og kjøkken uten at dette er innsøkt? Er faktisk takhøyde over 2.40 forresten? Vær klar over 15-kubikk kravet i små enheter forresten - det er et krav for godkjenning at enkelt soverom skal være på minst 15 kubikk, og dobbeltsoverom på 25 kubikk (som jeg husker det i hodet).''

Dette er en ett-roms leilighet som jeg tror per definisjon er en hybel. Skissen som virker for meg godkjent, viser to våtrom. Leiligheten har kjøkken, ganske stor stue, et lite soverom (160x400), bad og bod (i selve leiligheten). Jeg har fått beskjed av megler om at leiligheten, slik den står nå, ikke kan bli godkjent som 2-roms på grunn av rømningsvei, og det er helt greit. Faktisk takhøyde er 2.50 tror jeg.

Gjest leilighet
Skrevet

Fikk svar fra Oslo kommune Plan- og Bygningsetaten nå.

Grunnen til at jeg var usikker var fordi leiligheten tidligere var et næringslokale, men i dokumentene fra Oslo kommune står det ''søknaden omfatter bruksendring fra næringslokale til bolig. I medhold av plan- og bygningsloven ......... godkjennes søknaden og vedlagt tegning'' (som da er tegning av leiligheten).

Så da får jeg satse på at alt er i orden :-)

Gjest Kayia
Skrevet

Fikk svar fra Oslo kommune Plan- og Bygningsetaten nå.

Grunnen til at jeg var usikker var fordi leiligheten tidligere var et næringslokale, men i dokumentene fra Oslo kommune står det ''søknaden omfatter bruksendring fra næringslokale til bolig. I medhold av plan- og bygningsloven ......... godkjennes søknaden og vedlagt tegning'' (som da er tegning av leiligheten).

Så da får jeg satse på at alt er i orden :-)

Så fint - alltid greit når sånt er i orden, og veldig stor betydning for verdi :)

Gjest leilighet
Skrevet

Så fint - alltid greit når sånt er i orden, og veldig stor betydning for verdi :)

Ja, selv om jeg regnet med at det var i orden, er jeg likevel litt lettet nå :-)

Skrevet

Og der står det:

''Den fremlagte dokumentasjonen bekrefter at alle krav og betingelser som er stilt i tillatelsen, og som ellers følger av gjeldende bestemmelser, er dokumentert og oppfylt.''

Det står at boligen er godkjent etter gjeldende regler, så hvis de ikke har gjort store endringer etter at boligen ble godkjent så er dette ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...