Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan en forvente av gruppeterapi som en ikke vil oppnå i individuell terapi?

Hilsen hun som alltid skriver egosentriske innlegg, men som denne gangen skriver på vegne av en venn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zippity
Skrevet

En kan forvente støtte fra de andre, og få vite om andres erfaringer og synspunkter. Jeg synes gruppetarapi var givende og det er noe jeg savner.

Skrevet

En kan forvente støtte fra de andre, og få vite om andres erfaringer og synspunkter. Jeg synes gruppetarapi var givende og det er noe jeg savner.

Jeg har veldig dårlig erfaring. To stykker som bablet hele tiden uten at de inkompetente lederne klarte å stoppe det. De mest dopa satt og sov hele tiden. Så jeg håper min venn ikke opplever det samme.

Gjest Zippity
Skrevet

Jeg har veldig dårlig erfaring. To stykker som bablet hele tiden uten at de inkompetente lederne klarte å stoppe det. De mest dopa satt og sov hele tiden. Så jeg håper min venn ikke opplever det samme.

Får håpe din venn for gode erfaringer, for det har jeg. *Savne*

Skrevet

Jeg mener man ikke kan svare generelt på effekt av "gruppeterapi". Gruppeterapi kan innebære helt ulike tilnærminger, terapeutens faglige ståsted vil bety mye for hvordan gruppa drives. Videre vil sammensetningen av gruppen kunne få stor betydning for hvordan gruppa fungerer.

Skrevet

Får håpe din venn for gode erfaringer, for det har jeg. *Savne*

Det håper jeg også. Han har aldri vært i gruppe før og er følgelig veldig spent på hvordan det kan bli. Da er det godt å ha flere erfaringer enn min å forholde seg til.

Gjest Huskelapp
Skrevet

Jeg tror gruppeterapi kan gi bedre forståelse av hvordan man fungerer sosialt, hvordan andre opplever en selv. Samtidig kan den gi god støtte fra de andre deltagerne.

Når det er sagt. En velfungerende gruppe avhenger av å bli styrt riktig.

Selv gikk jeg i en gruppe som overhode ikke ga meg noe, eller fungerte.

Psykologen som drev gruppen, satt taus og lot oss snakke. Resultatet ble at det var de samme som snakket hver gang. Prøvde noen av oss andre å si noe, ble vi straks avbrutt. Slik jeg ser det, er alt som før. De som har for vane å ta mye plass, gjorde det der også. Og omvendt.

Selv etter at flere av oss påpekte manglende styring av gruppen, skjedde det ingen ting, så jeg sluttet.

Egentlig føler jeg at jeg ble sett i et feil lys. De to som skrek høyest hadde også mange sterke meninger om oss andre. Jeg ble av og til såret over tilbakemeldingene. heldigvis for meg hadde jeg i den perioden en psykolog jeg gikk hos i individual terapi, og han satt ting på plass for meg.

Han sa helt klart i fra når jeg var forvirret at han ikke kjente igjen tilbakemeldingene i det hele tatt.

Så jeg tror at gruppeterapi kan gå begge veier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...