Gå til innhold

Hva kan stadig kvalme skyldes?

Anbefalte innlegg

Gjest godt voksen kvinne
Skrevet

Jeg har de siste månedene følt meg ofte småkvalm. Dette er uvanlig for meg. Jeg kaster ikke opp, bare føler meg småkvalm. Noen ganger får jeg ikke sove pga det.

Kvalmen ser ikke ut til å ha noen sammenheng verken med måltider eller sult, heller ikke tid på døgnet.

Jeg er ikke gravid.

Hva kan det være?

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg tenkte umiddelbart på hjerteinfarkt, som er et av symptomene hos kvinner.

Skrevet

Mannen min var "bare" kvalm (dvs. han hadde ikke smerter eller noen av de andre typiske symptomene) før han fikk magesårdiagnose. Men jeg vet ikke hvor vanlig det er.

Hvis du tar noen medikamenter, kan det være bivirkninger. Men det har du sikkert tenkt på selv.

Det mest naturlige er vel å spørre legen, det er jo ubehagelig å plages med dette over tid.

http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/kvalme.htm

Skrevet

''Jeg tenkte umiddelbart på hjerteinfarkt, som er et av symptomene hos kvinner.''

Ja, men kvalme kan ha mange andre årsaker også. Heldigvis. Å tenke på hjerteinfarkt i første omgang ville jeg ikke gjort.

Skrevet

Ja, men et hjerteinnfarkt skjer vel ikke over flere måneder?

Gjest Hulderen
Skrevet

Ja, men et hjerteinnfarkt skjer vel ikke over flere måneder?

Hjerteproblem kan man ha over flere måneder. Jeg er ingen ekspert på området, tanken bare streifet meg fordi hun ikke fant noen forklaring på kvalmen.

Gjest Hulderen
Skrevet

''Jeg tenkte umiddelbart på hjerteinfarkt, som er et av symptomene hos kvinner.''

Ja, men kvalme kan ha mange andre årsaker også. Heldigvis. Å tenke på hjerteinfarkt i første omgang ville jeg ikke gjort.

Ja, heldigvis kan kvalme skyldes mye annet også. Det var fordi hun ikke klarte å finne noen grunn selv, at tanken på hjertetrøbbel slo meg. Jeg går ut i fra at hun da hadde eliminert "det meste".

Skrevet

Jeg har også gått med slik småkvalme de to siste årene.

Var hos lege/sykehus for utredning av det legen trodde var magesår, men de fant ingenting v/gastroskopi. Imidlertid tok de diverse prøver fra tynntarmen og fant ut at jeg har laktoseintoleranse.

Da kuttet jeg sporenstreks ut alt som inneholder laktose.

Dette er ett år siden, og noe bedre ble jeg - men ikke helt.

Jeg tror det har med maten å gjøre, og mitt holdepunkt er at jeg alltid føler meg så bra om morgenen. Det er et ganske sikkert tegn på at det kommer fra måltider. Men hva i maten som eventuelt forårsaker kvalme er jeg usikker på.

Har litt tro på overfølsomhet for mat med tungt fordøyelige karbohydrater (FODMAP's), men siden jeg ikke har andre symptomer enn kvalme er jeg ikke sikker.

http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295541

Kvalme er diffust og irriterende, og siden den også kan forsterkes av - og også komme fra psykiske årsaker, synes jeg det er vanskelig å finne ut av det.

Håper du finner ut noe, og informerer om det her hvis du gjør :)

Gjest trådstarter
Skrevet

Jeg har også gått med slik småkvalme de to siste årene.

Var hos lege/sykehus for utredning av det legen trodde var magesår, men de fant ingenting v/gastroskopi. Imidlertid tok de diverse prøver fra tynntarmen og fant ut at jeg har laktoseintoleranse.

Da kuttet jeg sporenstreks ut alt som inneholder laktose.

Dette er ett år siden, og noe bedre ble jeg - men ikke helt.

Jeg tror det har med maten å gjøre, og mitt holdepunkt er at jeg alltid føler meg så bra om morgenen. Det er et ganske sikkert tegn på at det kommer fra måltider. Men hva i maten som eventuelt forårsaker kvalme er jeg usikker på.

Har litt tro på overfølsomhet for mat med tungt fordøyelige karbohydrater (FODMAP's), men siden jeg ikke har andre symptomer enn kvalme er jeg ikke sikker.

http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295541

Kvalme er diffust og irriterende, og siden den også kan forsterkes av - og også komme fra psykiske årsaker, synes jeg det er vanskelig å finne ut av det.

Håper du finner ut noe, og informerer om det her hvis du gjør :)

Takk for svar fra dere alle. Ja nå har jeg prøvd å følge med de siste dagene, og det stemmer at jeg ikke er kvalm om morgenen. Kanskje det har med kosthold å gjøre som du sier. Får prøve meg fram. Den siste tiden har jeg stadig måttet drikke cola (noe jeg vanligvis aldri gjør) for å stagge kvalmen. Men det er ihvertfall ikke sunt.

Gastroskopi orker jeg ikke å ta (har prøvd men avbrøt flere ganger) med mindre jeg kan få narkose, og det er visst vanskelig å få.

Skrevet

Takk for svar fra dere alle. Ja nå har jeg prøvd å følge med de siste dagene, og det stemmer at jeg ikke er kvalm om morgenen. Kanskje det har med kosthold å gjøre som du sier. Får prøve meg fram. Den siste tiden har jeg stadig måttet drikke cola (noe jeg vanligvis aldri gjør) for å stagge kvalmen. Men det er ihvertfall ikke sunt.

Gastroskopi orker jeg ikke å ta (har prøvd men avbrøt flere ganger) med mindre jeg kan få narkose, og det er visst vanskelig å få.

''Gastroskopi orker jeg ikke å ta (har prøvd men avbrøt flere ganger) med mindre jeg kan få narkose, og det er visst vanskelig å få.''

En venn fikk narkose på sykehuset. Han var helt utslått resten av dagen.

Gjest trådstarter
Skrevet

''Gastroskopi orker jeg ikke å ta (har prøvd men avbrøt flere ganger) med mindre jeg kan få narkose, og det er visst vanskelig å få.''

En venn fikk narkose på sykehuset. Han var helt utslått resten av dagen.

Jeg har fått narkose flere ganger før (for andre ting) så det skal jeg nok takle. Men vet du hvordan din venn fikk narkose for gastroskopi? Var det fastlegen som skrev det? Hvilket sykehus var det? (tror ikke alle godtar det).

Skrevet

Jeg har fått narkose flere ganger før (for andre ting) så det skal jeg nok takle. Men vet du hvordan din venn fikk narkose for gastroskopi? Var det fastlegen som skrev det? Hvilket sykehus var det? (tror ikke alle godtar det).

Jeg fikk også narkose v/Gastroskopi.

Fikk først en henvisning til "drop-in-gastroskopi" ved sykehuset her, og forsøkte å manne meg opp til å dra. Men ukene gikk uten at jeg klarte det.

Årsaken var en svært dårlig gastroskopierfaring i tenårene, samt fobi mot å kaste opp.

Jeg forklarte dette til fastlegen i et brev, og han henviste meg da til gastroskopi i narkose. Det innebar naturlig nok lengre ventetid, men jeg ventet gjerne et par ekstra måneder.

På sykehuset sa de etterpå at dette bestemmer fastlegen. Når han har sagt at det skal være narkose, blir det slik.

Gjest trådstarter
Skrevet

Jeg fikk også narkose v/Gastroskopi.

Fikk først en henvisning til "drop-in-gastroskopi" ved sykehuset her, og forsøkte å manne meg opp til å dra. Men ukene gikk uten at jeg klarte det.

Årsaken var en svært dårlig gastroskopierfaring i tenårene, samt fobi mot å kaste opp.

Jeg forklarte dette til fastlegen i et brev, og han henviste meg da til gastroskopi i narkose. Det innebar naturlig nok lengre ventetid, men jeg ventet gjerne et par ekstra måneder.

På sykehuset sa de etterpå at dette bestemmer fastlegen. Når han har sagt at det skal være narkose, blir det slik.

Men må du ikke være våken i starten, når du svelger slangen? Det er det jeg kvir meg aller mest for, kveldningsfornemmelsen. Har også en nokså traumatisk historie med det.

Fastlegen min sier at det ikke går an å ha narkose under gastroskopi fordi man må svelge og fordi legen må kontrollere brekningene (eller hva det var).

Hvis dette ikke stemmer så må jeg vite hva jeg skal si til henne.

Skrevet

Men må du ikke være våken i starten, når du svelger slangen? Det er det jeg kvir meg aller mest for, kveldningsfornemmelsen. Har også en nokså traumatisk historie med det.

Fastlegen min sier at det ikke går an å ha narkose under gastroskopi fordi man må svelge og fordi legen må kontrollere brekningene (eller hva det var).

Hvis dette ikke stemmer så må jeg vite hva jeg skal si til henne.

''Men må du ikke være våken i starten, når du svelger slangen?''

Nei, jeg fikk narkose på vanlig måte før de begynte med noe som helst, og våknet når alt var over.

''Fastlegen min sier at det ikke går an å ha narkose under gastroskopi fordi man må svelge og fordi legen må kontrollere brekningene (eller hva det var).''

Det kan jeg ikke skjønne. Alle barn får jo automatisk narkose v/gastroskopi.

http://old.sthf.no/pasienter/Behandlinger-og-undersokelser/219/824/3701

Skrevet

''Men vet du hvordan din venn fikk narkose for gastroskopi?''

Nei, det vet jeg ikke, han ville bare ha noe å slappe av på.

'' Var det fastlegen som skrev det?''

Nei, det tror jeg ikke, han visste ikke om han kunne få det før han fikk undersøkelsen.

'' Hvilket sykehus var det? (tror ikke alle godtar det).''

Det er et lokalsykehus for fylket.

Gjest Glansløs
Skrevet

Trenger ikke å være verre en generelle fordøyelsesplager som kanskje går over av seg selv en dag.

Jeg var plaget av kvalme noen uker. Hver dag og særlig når det var lenge siden jeg hadde spist. Jeg mistenkte jeg var gravid, mne det var jeg altså ikke. Plagene forsvant imidlertid av seg selv etter 5-6 uker. Og nå får jeg det bare i små perioder. Mulig jeg skulle tatt en tur til gasto selv, men vegrer meg på samme måte som deg..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...