Gå til innhold

Hvorfor er ikke @ egen tast i 2013?

Anbefalte innlegg

Gjest Krantårn
Skrevet

Du kan fint bruke backspace i stedet. Insert er bare irriterende, den sletter jo over en lav sko. Også en tast Mac ikke har...

Den er grei når du skal skrive over noe, uten å måtte slette først.

• Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

45

• Arne Parne

34

• Mrs D

32

• tonie

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fordi slik har det alltid vært! Man forandrer ikke på noe som fungerer godt! Du kan jo forsøke: http://support.microsoft.com/kb/237179

Var en oversikt over tastene man aldri bruker mer på en eller annen nettside for en tid tilbake. Det er kanskje på tide å revurdere en del av de tastene "ingen" bruker. Og ja, Microsoft er nok stedet å begynne, funksjonene på tastene er jo softwarebasert.

Gjest Krantårn
Skrevet

Neeida - den er helt unødvendig. Jeg har editert massevis av dokumenter og bruker den aldri :)

Hvis du blir vant til den er den uunværlig! :)

Skrevet

Den er grei når du skal skrive over noe, uten å måtte slette først.

Bruker ikke veldig mye energi på å merke teksten jeg vil ha vekk, så jeg ser ikke nytten i hveken Insert eller Delete.

Gjest Krantårn
Skrevet

Bruker ikke veldig mye energi på å merke teksten jeg vil ha vekk, så jeg ser ikke nytten i hveken Insert eller Delete.

Den tasten kom før musen kom ja.

Skrevet

Dette skyldes fabrikantene - det er de som lager tastaturene, og bestemmer hvilken tast skal stå hvor. Samme fabrikant lager jo kinesiske, japanske, franske, tyske, thailandske, osv. tastatur for samme modell. Det er bare for dem å gjøre det.

Derimot er jo at man bruker AltGr og "2" for @ nå så innarbeidet hos de fleste som har brukt PC i noen måneder eller mer, at jeg ikke ser på det som et problem. Hendene finner jo selv frem til @-tasten, uten at man må tenke over det. Akkurat som når man kjører.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"insert"-tasten trengs når man editerer dokumenter!

Ja, om man bruker en editor fra ca midten av 80-tallet og mangler mus.

Med en skikkelig tekstbehandler mus og rikelig med klipp-og-lim-funksjoner er den bare i veien. Spesielt når den står rett ved begge slettetastene.

mvh

Skrevet

Sletteknappen er grei å ha om man skal slette en eller to av de nærmeste bokstavene. Slipper da å ta hånden bort fra tastaturet og til musen.

mvh

Gjest Zignatur
Skrevet

Mobiltelefonen min har egen krøllalfa :D

Det er trasig sånn det er nå, kan ikke skrive krøllalfa på pcn uten å bruke to hender da jeg ikke har lange nok fingre til å rekke bort til begge tastene (alt gr 2)

Skrevet

Sletteknappen er grei å ha om man skal slette en eller to av de nærmeste bokstavene. Slipper da å ta hånden bort fra tastaturet og til musen.

mvh

Da bruker jeg backspace, gjør samme nytten..

Skrevet

Dette skyldes fabrikantene - det er de som lager tastaturene, og bestemmer hvilken tast skal stå hvor. Samme fabrikant lager jo kinesiske, japanske, franske, tyske, thailandske, osv. tastatur for samme modell. Det er bare for dem å gjøre det.

Derimot er jo at man bruker AltGr og "2" for @ nå så innarbeidet hos de fleste som har brukt PC i noen måneder eller mer, at jeg ikke ser på det som et problem. Hendene finner jo selv frem til @-tasten, uten at man må tenke over det. Akkurat som når man kjører.

Med vennlig hilsen

Endringene må komme fra Microsoft, hvordan tastaturet oppfører seg er da softwarestyrt. Hadde Lille-Bill sagt at vi skal ikke bruke den eller den tasten mer og vil ha @ på en egen tast, så hadde nok de som lager PC-tasstaturer fulgt med på lasset temmelig kjapt.

Skrevet

Med vennlig hilsen

''Derimot er jo at man bruker AltGr og "2" for @ nå så innarbeidet hos de fleste som har brukt PC i noen måneder eller mer, at jeg ikke ser på det som et problem.''

Likevel går det utrolig kjapt å venne seg til at den har en egen tast. Selvfølgelig er det gammelmodig at et tegn som brukes såpass ofte ikke har egen tast.

Skrevet

Endringene må komme fra Microsoft, hvordan tastaturet oppfører seg er da softwarestyrt. Hadde Lille-Bill sagt at vi skal ikke bruke den eller den tasten mer og vil ha @ på en egen tast, så hadde nok de som lager PC-tasstaturer fulgt med på lasset temmelig kjapt.

''Endringene må komme fra Microsoft, hvordan tastaturet oppfører seg er da softwarestyrt. Hadde Lille-Bill sagt at vi skal ikke bruke den eller den tasten mer og vil ha @ på en egen tast, så hadde nok de som lager PC-tasstaturer fulgt med på lasset temmelig kjapt. – Mrs Doolittle''

Nei, CPUen i tastaturet kan sende den koden som fabrikanten ønsker, hvis de vil.

Gjest old man
Skrevet

''Endringene må komme fra Microsoft, hvordan tastaturet oppfører seg er da softwarestyrt. Hadde Lille-Bill sagt at vi skal ikke bruke den eller den tasten mer og vil ha @ på en egen tast, så hadde nok de som lager PC-tasstaturer fulgt med på lasset temmelig kjapt.''

Det er bare å bruke dette programmet og sette opp tastaturet akkurat slik du ønsker:

http://msdn.microsoft.com/en-us/goglobal/bb964665.aspx

Skrevet

''Endringene må komme fra Microsoft, hvordan tastaturet oppfører seg er da softwarestyrt. Hadde Lille-Bill sagt at vi skal ikke bruke den eller den tasten mer og vil ha @ på en egen tast, så hadde nok de som lager PC-tasstaturer fulgt med på lasset temmelig kjapt. – Mrs Doolittle''

Nei, CPUen i tastaturet kan sende den koden som fabrikanten ønsker, hvis de vil.

Jadda, men er det sånn det skjer da? Sånn i virkeligheten, mener jeg? Er det CPU eller software som definerer tastene?

Skrevet

''Endringene må komme fra Microsoft, hvordan tastaturet oppfører seg er da softwarestyrt. Hadde Lille-Bill sagt at vi skal ikke bruke den eller den tasten mer og vil ha @ på en egen tast, så hadde nok de som lager PC-tasstaturer fulgt med på lasset temmelig kjapt.''

Det er bare å bruke dette programmet og sette opp tastaturet akkurat slik du ønsker:

http://msdn.microsoft.com/en-us/goglobal/bb964665.aspx

Jeg har mac, og er veldig fornøyd med hvordan tastene fungerer der.

Skrevet

Jepp, at Mac har egen tast for @ er et skikkelig salgstriks. :P

Jeg tenkte nå mer på hele bildet, og ikke bare @-tasten. :) Du er alltid så veldig på i trådene om Apple-produkter.

Skrevet

Jeg tenkte nå mer på hele bildet, og ikke bare @-tasten. :) Du er alltid så veldig på i trådene om Apple-produkter.

Når ble det galt å svare på noe man kan? Plager det deg får du heller holde deg unna tråder som dette.

Gjest setagb
Skrevet

Jeg har mac, og er veldig fornøyd med hvordan tastene fungerer der.

''Jeg har mac''

No shit.

Skrevet

Nå må jeg bare spørre deg. Jobber du hos Apple? :)

Litt av nokre problem du har! Eg trur nok mange Apple-brukarar har fått god hjelp hjå Mrs D. Å kome med utsegn som dine er berre tåpeleg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...