Gå til innhold

Flaut å si til fastlegen

Anbefalte innlegg

Gjest Alt for mye no

Har i lang tid vært plaget med nakkesmerter/hodepine/smerter i arm,fingrer og føtter.

Skal nå til legen for dette. Skal snakke om hvordan behandling går.

Men nå har ett nytt problem dukket opp. Jeg sliter med å gå på do å gjøre nr 2. Det kommer sjelden ut noe og når det kommer noe er det så hardt. Kan gå sånn i noen uker helt til jeg bli dårlig og får diare og kvalme. Er ofte småkvalm

Drikker mye vann og spiser grov knekkebrød men hjelper ikke

Gruer meg å si det til legen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389910-flaut-%C3%A5-si-til-fastlegen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du prøve å spise Wasa Sport + knekkebrød? De inneholder mye fiber, og er bra for å få magen til å virke. Husk alltid å drikke godt med vann ved siden av tørrmat som knekkebrød og ting med fiber i, da fiber sveller opp i magen, og gir motsatt effekt (forstoppelse) hvis man ikke drikker nok ved siden av. Svisker synes mange at er bra.

For meg settes magen i gang morgenen etter om jeg på kvelden spiser en pakke Lakerol Yup sugarfree pastilles eller lignende (søtstoffet i de har laxerende (avførende) virkning).

Det kan være farlig å ha forstoppelse over flere dager.

Jeg ville kontaktet apotek eller legevakt for å på råd om middel å ta for å få i gang magen. Du får kjøpt middel på apotek som setter i gang magen ganske raskt. Grønnsaker inneholder også mye fiber.

Jeg håper at du kjøper noe på apoteket eller tar noe annet som hjelper, i dag. God bedring

Se:

http://www.dagbladet.no/2012/11/10/tema/helse/klikk/sykdom/velvere/24298766/

Dette kan i følge Mathisen gi hardere avføring:

- Søt melk

- Fruktyoghurt

- Mat uten fiber

- Ris, pasta, potet

- Havre

- Kokte gulrøtter

- Banan

- Blåbærsaft

Det finnes en yogaøvelse som skal være bra for magen og fordøyelsen, og som hjelper deg å bli kvitt luft i magen.

Løs mage av fyll

En annen løsning kan være å spise eller drikke det Mathisen kaller drivende produkter - altså mat og drikke som kan gjøre avføringen tynnere og gi mer fart i tarmsystemet.

- For eksempel vil koffeinholdig kaffe, pærer, blåbær, sitrusfrukter og sterkt krydret mat kunne virke avførende. Det samme gjelder produkter som inneholder søtningsstoffer som sorbitol, xylitol, mannitol og fruktose, sier Mathisen. "

Har lest at flere som har begynt med lavkarbo har fått plager med treg mage.

Forstoppelse/hard mage er da kjempevanlig, ingen lege vil syns det er noe som helst spesielt. Det er jobben deres å diskutere avføring, diare og oppkast + all slags andre 'ekle' symptomer folk har. Men du kan spørre på apoteket, evtentuelt se under hyllen 'fordøyelse mage'', så er det kanskje noe der som kan hjelpe.

Annonse

Hei,

Spis kiwi, gjerne med skallet på om du ikke gidder å dille med den t- skje. Det får fart på systemet.

Litt mosjon er vel å foretrekke.

Dette "driter legen i" det er ikke flaut i det hele tatt å si til han/ henne. Ellers kan legen jo ikke hjelpe deg..

Tips mot hard mage:

Jeg har hatt god hjelp av å drikke 1-2 kopper Anis-Fennikel-Karve te (selges på Helsekost). Drikker man for mye kan man få for løs mage, men i passe mengder holder det magen i balanse.

Godt tips! :-)

Og det smaker godt også

Dessuten er fennikkel-te en ypperlig medisin for å få ut luft når man plages med luft i magen :-)

1 teskje fennikkelfrø (kjøpes på apotek eller i dagligvare) trekkes i en kopp kokende vann i ca 8 minutter, frøene siles fra, teen drikkes, og du må røre på deg etter du har inntatt teen (gå litt rundt el.l). Du kan også klemme _forsiktig_/massere på maven for å hjelpe gasssen ut. Det er utrolig hvor godt dette virker! Litervis med gass kan komme ut i løpet av kort tid! (Noen ganger kjennes det ut som om det er _10_-litersvis). Man føler seg som den reneste varmluftsballong mens det står på :-)

:-)

Annonse

Gjest Alt for mye no

Tips mot hard mage:

Jeg har hatt god hjelp av å drikke 1-2 kopper Anis-Fennikel-Karve te (selges på Helsekost). Drikker man for mye kan man få for løs mage, men i passe mengder holder det magen i balanse.

Blir du også kvalm og uvel av hard mage?

Hvordan smaker den te?

Gjest Alt for mye no

Tips mot hard mage:

Da har jeg kjøpt den te og håper den virker :-)

Blir du også kvalm og uvel av hard mage?

Hvordan smaker den te?

Jeg tror de fleste blir kvalme og uvel av hard mage? Jeg glemte å si at i tillegg til den teen, anbefales at man går en rask tur hver dag, om ikke mer så i 15 minutter. Det setter fordøyelsen i gang.

Teen jeg nevnte, som du sier du nå har kjøpt, syns jeg smaker som en blanding av grønn te og svak lakris? Det kan ta noen dager før du merker noen forskjell, begynn gjerne med å ta to kopper om dagen. Du venner deg fort til smaken.

Lykke til!

Gjest Alt for mye no

Jeg tror de fleste blir kvalme og uvel av hard mage? Jeg glemte å si at i tillegg til den teen, anbefales at man går en rask tur hver dag, om ikke mer så i 15 minutter. Det setter fordøyelsen i gang.

Teen jeg nevnte, som du sier du nå har kjøpt, syns jeg smaker som en blanding av grønn te og svak lakris? Det kan ta noen dager før du merker noen forskjell, begynn gjerne med å ta to kopper om dagen. Du venner deg fort til smaken.

Lykke til!

Ja det smakte litt lakris :-)

Jeg trener en god del så det er ikke noe problem med å være aktiv :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...