Gå til innhold

Ønsker meg en hybrid- eller el-(brukt) - tips?

Anbefalte innlegg

Gjest green parents

Vi tenker mye på å kjøpe en hybridbil. Alternativet blir en elektrisk bil. Vi er opptatt av miljøet og framtiden til våre barn, og tenker vi kan bidra slik.

Bilen må ha tilnærmet normal størrelse og helst plass til 3 (barn) i baksetet, og vanlig bagasjeplass.

Økonomien vår spiller imidlertid også en rolle i forhold til hvor dyr bil vi har råd til å kjøpe. Er klar over at det er begrenset antall brukte slike biler på markedet da....

Noen tips eller råd? Hvilken pris omtrent vil vi måtte ut med?

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Utviklingen når det gjelder el- og hybridbiler har gått i slik rekordfart at jeg ville vært skeptisk til å kjøpe brukt - med mindre den var omtrent ny (demobil e.l.).

Kjenner til flere som er godt fornøyd med Nissan Leaf, men det er jo en småbil.

Gjest luftslott

Vi har sett litt på Toyota Auris Hybrid, da det er den som ligger nærmest "normal" familiebil i både størrelse og pris. Men det blir nok ikke den vi kjøper når vi skal bytte bil, vi syns at man får mye mer for pengene ved å velge vanlig gjerrig bensinbil siden hybridbilene ligger ganske høyt i pris.

Men drømmebilen må vel være Tesla Model S;-)

''Vi tenker mye på å kjøpe en hybridbil. Alternativet blir en elektrisk bil. Vi er opptatt av miljøet og framtiden til våre barn, og tenker vi kan bidra slik.

Bilen må ha tilnærmet normal størrelse og helst plass til 3 (barn) i baksetet, og vanlig bagasjeplass.

Økonomien vår spiller imidlertid også en rolle i forhold til hvor dyr bil vi har råd til å kjøpe. Er klar over at det er begrenset antall brukte slike biler på markedet da....

Noen tips eller råd? Hvilken pris omtrent vil vi måtte ut med? – green parents''

Hybridbiler gir få av elbilfordelene, bortsett fra at vekten på batteriet ikke teller mot engangsavgift, og hvis den er ladbar så har man lov til å lade på offentlige parkeringsplasser.

Med hybrid så er også miljøgevinsten svært mye lavere enn for en ekte elbil.

Det mest nærliggende må jo være en Nissan Leaf (som kommer med 3 nye varianter i disse dager). Jeg kjenner folk som sparer over 35000 kr i året på drivstoff, bompenger og parkering. Dette varierer selvsagt meget på hvor du bor, kjøremønster, osv.

Selv om en ny bil (rundt 250 000 kr) er dyrere enn "billigste bil", så er det fremdeles mye bil for pengene, siden du kjøper den helt avgiftsfritt. Det er som å kjøpe en bil med 8 års drivstoff inkludert i prisen.

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg vil på det sterkeste advare mot brukt EL- bil da batteripakken er et risikomoment. Demo er som andre sier et unntak. Selv kjøpte jeg 7 år gammel EL- bil i 2009 og det var et tapsprosjekt uten like- drittbilen( Think ) ble til slutt solgt til Tyskland for en "gi bort pris". De bygger den om med Lithium-ion- batteripakke.

Mitt generelle inntrykk er at Nissan Leaf er mye bil for pengene. Føler EL og hybrid ikke er "teknisk" fullmodent ennå, men som sagt er det snakk om nybil, ville eg satsa på Leaf eller Mitsubishi/Peugeot/Citroen trekløveret. De virker å være lengst framme nå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...